Verslas

2021.06.23 05:30

Nesąžiningų verslų laukia itin karšta vasara: VMI skenuos automobilių numerius, keliaujantieji į Nidą patikros sulauks kelte

Jonas Deveikis, LRT.lt2021.06.23 05:30

Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) žada užkurti pirtį nesąžiningiems verslininkams. Pagrindiniuose magistraliniuose keliuose skenuos įmonių automobilių, kuriais vykstama į kurortus, numerius. Dėmesio sulauks ir įmonės, pirkusios brangių automobilių. Apie tūkstantis jų jau turi pasiaiškinti VMI.

Pastarosiomis savaitėmis viešąją erdvę drebino skambūs pranešimai apie atvejus, kada nuo COVID-19 nukentėjusios įmonės pirko prabangius automobilius, vandens motociklus.

Interviu LRT.lt VMI Teisės departamento vadovė Rasa Virvilienė tikina, kad sulaukusi paramos iš politikų ir jausdama visuomenės susidomėjimą VMI žada pradėti akylą patikrinimą, ar įmonių pinigai nėra naudojami asmeninėms reikmėms, taip nesumokant mokesčių.

Visą vasarą pagrindiniuose šalies keliuose bus skenuojami įmonių automobilių numeriai, o darbiniu automobiliu vykstantieji į kurortus privalės pasiaiškinti, ką ten veikė. Žodinio paaiškinimo, kad vadovas dalyvavo verslo susitikime, VMI nepakaks.

Vis dėlto R. Virvilienė pažymi, kad įrodyti, jog įmonės daiktai naudojami asmeniniams poreikiams tenkinti, yra labai sunku, o įrodymus kartais reikia rinkti ir metus. Sunkumų kelia ir Mokestinių ginčų komisijos nepalankūs sprendimai, kada pasikliaunama verslo paaiškinimais, kad prabangiais visureigiais verslininkai darbuotojus vežioja į darbą.

– Pastarąsias kelias savaites vis daugiau kalbama apie įmonių pinigų naudojimą asmeniniams poreikiams tenkinti. Kaip keičiasi tokia tendencija per pastaruosius 10 metų?

– Deja, pastarųjų 5–10 metų laikotarpiu stebime tendenciją, kada asmenys įmonių vardu tenkina asmeninius poreikius.

Nors mes kasmet atliekame kontrolės veiksmus ir turime rezultatus, tai vis tiek yra per daug įsišakniję sąmonėje, todėl vis dar piktnaudžiaujama. Tikimės, kad šiemet atsiradęs viešumas, kilęs politikų ir žurnalistų susidomėjimas, problemos viešinimas prisidės prie mokesčių mokėtojų sąmoningumo. Jie galbūt susiprotės, kad elgiasi netinkamai. Mes, be abejo, taip pat skirsime didesnį dėmesį.

Be to, tikimės ir teisės aktų pakeitimų, kurie užkirstų kelią piktnaudžiavimui, nes iki šiol atliekami tik kontrolės veiksmai. Tai reiškia, kad mokesčių administratorius nuolat seka paskui pažeidimą, jį identifikuoja, nubaudžia arba užkardo. Tačiau vis tiek kalbame apie ėjimą iš paskos ir pagavimą arba nepagavimą.

– Nuskambėjus atvejams dėl prabangių automobilių pirkimo pradėta kalbėti apie teisėtumą ir teisingumą. Jūsų nuomone, kas yra kalčiausias šioje situacijoje: verslas, kuris naudojasi netobulais įstatymais, įstatymų leidėjai, kurie pridaro landų, ar VMI, kuri netinkamai įgyvendina tuos teisės aktus?

– Kalti yra tie, kurie daro pažeidimą žinodami, kad jį daro. Mokesčių teisės aktai yra sukurti visiems mokesčių mokėtojams ir yra orientuoti į sąžiningą verslą, sąžiningus mokesčių mokėtojus. Dalis mokesčių mokėtojų visada randa landą arba sukuria schemą, kaip apeiti įstatymą. Galų gale įstatyme yra numatytos išimtys, prie kurių mokesčių mokėtojai dirbtinai bando prisitaikyti ir nepagrįstai naudotis lengvatomis.

– Ar VMI turimų įrankių užtenka nustatyti atvejams, kada įmonės lėšos naudojamos asmeninėms reikmėms?

– VMI turi įrankių, tačiau reikia pažymėti, kad šios kategorijos bylose yra nustatyta labai aukšta įrodinėjimo kartelė ir našta mokesčių administratoriui. Tai reiškia, kad mes turime detaliai įrodyti piktnaudžiavimo faktą.

Jeigu kalbame apie įmonės automobilį, kuris naudojamas privatiems poreikiams, turime įrodyti, ar jis galėjo būti įtrauktas į PVM atskaitą, ar ne. Jeigu įmonė nenurodo, kad jis naudojamas privatiems poreikiams, mes patys turime apskaičiuoti ir įrodyti, kiek tas automobilis buvo naudojamas privatiems tikslams. Vadinasi, turime rinkti įrodymus, kiek tas automobilis buvo naudojamas ne darbo tikslais. VMI turi atkurti iškreiptas aplinkybes ir surinkti visus įrodymus, kurie pagrįstų piktnaudžiavimo faktą, apskaičiuoti, kiek tas daiktas buvo naudojamas privatiems poreikiams tenkinti.

– Kiek VMI kainuoja nustatyti, ar automobilis buvo naudojamas ne įmonės poreikiams?

– Tokių duomenų, kiek VMI kainuoja vieno patikrinimo atlikimas, neturiu. Tačiau, kaip ir minėjau, įrodinėjimo procesas yra labai ilgas ir sudėtingas.

Reikia pažymėti, kad ir susiklosčiusi mokestinių ginčų praktika mums yra nepalanki. Pavyzdžiui, pastarojoje byloje 2021 metais turėjome atvejį, kada įmonė įsigijo prabangų automobilį „Porsche Macan“. VMI bandė įrodyti, kad tai nėra krovininis automobilis ir dėl to jam nėra galima PVM atskaita. Tačiau Mokestinių ginčų komisija grąžino atvejį pakartotiniam patikrinimui sakydama, kad turime surinkti daugiau įrodymų, nes automobilis buvo registruotas N1 kategorijoje ir formaliai atitiko įstatymo sąlygas, tačiau pagal turinį manome, kad „Porsche Macan“ nebuvo naudojamas įmonės veikloje. Tuo metu įmonė tvirtino, kad šiuo automobiliu darbuotojai buvo vežiojami į darbą. Mūsų manymu, yra didesnių, patogesnių ir pigesnių automobilių šioms funkcijoms įmonėje atlikti.

Reikia pažymėti, kad ir susiklosčiusi mokestinių ginčų praktika mums yra nepalanki.

– Minite, kad vieno patikrinimo kaštų nežinote, o kiek laiko trunka vieno atvejo nagrinėjimas, kai bandoma surinkti įrodymus, jog įmonės automobilis naudotas asmeniniams poreikiams?

– Tai priklauso nuo įrodymų visumos, nuo laikotarpio, bet patikrinimas gali būti atliekamas ir pusmetį, ir metus. Jeigu įmonė nesutinka su pažeidimais ir mes keliaujame į mokestinį ginčą, tuomet tai gali trukti ir 3–5 metus.

– Kokius atvejus dažniausiai nustato VMI, kada įmonės turtas naudojamas asmeniniams poreikiams tenkinti?

– Tie atvejai visada panašūs. Pavyzdžiui, būna atvejų, kada įmonė įsigyja nekilnojamąjį turtą (NT), tačiau VMI mato, kad tas NT yra įrengtas kaip gyvenamasis būstas, su visais patogumais, virtuve, indaplove, šaldytuvu, miegamuoju ir visais baldais, stalo įrankiais. Tuomet VMI paprašius įrodyti, kaip tas turtas naudojamas įmonės ekonominėje veikloje, įmonė, bandydama valdyti situaciją, pateikia mums sąskaitą, kad už šimtą ar kelis šimtus eurų yra išnuomojusi šitą NT trumpam laikotarpiui, ir bando sakyti, kad šitas turtas, nors ir nedaug, bet naudojamas įmonės veikloje.

Tokiais įrodymais mes netikime arba sakome, kad jie nepakankami, jeigu NT įmonė turi trejus metus, o per tą laiką objektas buvo išnuomotas vos kelioms dienoms ar keliems mėnesiams. Mes manome, kad tai bandymas formaliai atitikti reikalavimus, o turinys vis tiek yra asmeninių poreikių tenkinimas.

– Minėjote, kad individualaus vartojimo įmonių sąskaita atvejų įrodinėjimo kartelė yra labai aukšta. Tačiau ar būtent taip valstybė praranda didžiausias lėšas? Pavyzdžiui, VMI informuoja, kad 2020 m. trečiąjį–2021 m. pirmąjį ketvirčius, atlikus 16 kontrolės veiksmų, susijusių su prabangių automobilių įsigijimu, buvo deklaruota daugiau kaip 90 tūkst. eurų mokesčių, o tai nėra didelė suma.

– Negaliu spėlioti, tačiau kilus tokiam susidomėjimui prioritetas šiai sričiai bus skiriamas labai didelis. Prie keturių mūsų išskirtų sektorių, kur šešėlis yra didžiausias (visuomeninio maitinimo, automobilių prekybos ir remonto, mėsos bei statybų sektoriai), tikėtina, prisidės ir privačių poreikių tenkinimo sritis. Jau nuo liepos pradėsime aktyvius informacijos rinkimo ir netgi kontrolės veiksmus. Taip sieksime nustatyti ir plačiau ištyrinėti pažeidimus, kurių, tikėtina, bus daug.

– Kiek papildomai į biudžetą tikimasi surinkti pinigų po tokių patikrinimų?

– Dar nesame apskaičiavę tos sumos. Nežinau, ar net būtų įmanoma nustatyti, kiek mes plačiąja prasme nubausime pažeidėjų. Tačiau po šios vasaros jau matysime, kokio dydžio yra pažeidimų mastas.

– VMI pažymi šiuo metu atrinkusi apie 550 mokesčių mokėtojų, įsigijusių didesnės kaip 50 tūkst. vertės automobilių. Daliai jų siunčiami klausimynai dėl automobilių naudojimo, kitos įmonės sulaukė kvietimo pasikalbėti su mokesčių administratoriumi. Kaip įmonės į tai reaguoja?

– Naujausiais duomenimis, iš viso už 2020–2021 metus jau atrinkta beveik tūkstantis mokesčių mokėtojų, kurie įsigijo automobilius. Su jais bus kontaktuojama.

Kalbant apie įmonių reakciją galima pažymėti, kad jos reaguoja skirtingai. Yra dalis mokesčių mokėtojų, kurie sukluso ir po kontakto su VMI savanoriškai pakoregavo situaciją. Pavyzdžiui, per pastarąsias kelias savaites turime 30 tūkst. papildomai sumokėtų mokesčių. Dalis mokesčių mokėtojų tik renka informaciją arba atvyksta į pokalbius. Dalis verslo neįžvelgia problemos, kad asmeniniai poreikiai tenkinami įmonės lėšomis. Kai kuriems tai yra labai įprasta ir jie su VMI bendrauja mažiau.

– Be jau minėtų tūkstančių užklausų įmonėms, pirkusioms automobilius, kokių dar priemonių žada imtis VMI siekdama išsiaiškinti atvejus, kada įmonės vardu registruoti automobiliai naudojami privačiais tikslais?

– Planuojame plėsti kontrolės priemonių arsenalą ir pasitelkti daugiafunkcinę pažeidimų kontrolės sistemą, kuri fiksuoja transporto priemonių judėjimą magistraliniuose ir regioniniuose keliuose. Taip pat naudosime numerių atpažinimo sistemą, tikrinsime kertančiuosius valstybės sieną pasienio punktuose.

Ketiname bendradarbiauti ir su Lietuvos kurortais. Pavyzdžiui, bendradarbiausime su Smiltynės perkėla ir pasižiūrėsime, ar įmonių automobiliais švenčių dienomis, savaitgaliais nevažiuojama pramogauti ir atostogauti. Visos šios priemonės leis mums turėti platesnį vaizdą ir daugiau įrodymų, kada įmonių automobiliai naudojami ne darbo tikslais.

– Kuriose vietose galima tikėtis numerių nuskaitymo sistemų?

– Tai bus populiariausi magistraliniai keliai ir susisiekimas su kurortinėmis vietomis.

– Kiek laiko ketinate vykdyti tokius patikrinimus?

– Konkreti problema arba konkretus sektorius turi būti kontroliuojamas ilgesnį laiką. Taip siekiama pakeisti mokesčių mokėtojų elgseną. Todėl šiai problemai ketiname skirti ilgalaikį dėmesį.

– Ar teisingai suprantu, kad kontrolės veiksmai su vasara nesibaigs?

– Tikrai taip. Vasara bus skirta tik analizei ir duomenų rinkimui, informacijos pasidalijimui iš bendradarbiaujančių institucijų.

– Kaip vertinsite verslininkų, kurie įmonės automobiliu vyksta prie jūros, paaiškinimus? Pavyzdžiui, jeigu savaitgalį įmonės automobiliu prie jūros atvykęs įmonės vadovas sakys, kad dalyvavo susitikime su verslo partneriu, ar jums tokio paaiškinimo pakaks?

– Vien žodiniai paaiškinimai nėra pakankamas įrodymas. Viskas turės būti argumentuojama rašytiniais įrodymais. Jeigu tai buvo komandiruotė, susitikimas su verslo partneriais, jeigu tai buvo renginys, kuriame žmogus turėjo dalyvauti, tai yra vienas dalykas. Kitas dalykas, kada tik formaliai sakoma, kad prie jūros buvo dirbama, tačiau iš tikrųjų ten vykta poilsiauti.

Jeigu įmonės automobilį vairuojančio asmens funkcija yra ieškoti klientų, megzti ryšius, sudaryti sandorius ir jam reikia važiuoti į susitikimus, tai yra vienas atvejis, bet jei toje savivaldybėje ar kurorte, kur vykstama, įmonė turi dar ir nekilnojamojo turto, kuris įrengtas kaip gyvenamasis būstas, arba pats asmuo ten turi būstą ir nuolat važiuoja, tai mes traktuosime kaip važiavimą ilsėtis.

– Ar verslas yra linkęs atvejus, kai įmonės automobilis naudojamas asmeniniams poreikiams tenkinti, skaičiuoti kaip pajamas natūra?

– Noriu pažymėti, kad net ir įmonės vardu įsigytas automobilis gali būti naudojamas asmeniniais tikslais, tačiau ta nauda turi būti apmokestinama. VMI niekada nesakė, kad visiškai negalima įmonės turto naudoti asmeniniams tikslams, tačiau tai turi būti apmokestinama.

Deja, mūsų pirmieji analizės rezultatai parodė, kad tai daroma retais atvejais, o jeigu naudojimo intensyvumas ir nustatomas, tai jis nustatomas nerealiai mažas. Manome, kad įmonės piktnaudžiauja.

– Trumpai grįžtant prie įmonių, kurios per pandemiją įsigijo automobilius ir gavo paramą, kaip VMI vertins atvejus, kai automobilis buvo užsakytas dar iki pandemijos, kaip aiškina kai kurios įmonės?

– Be abejo, atlikus analizę ir atsirinkus konkrečias įmones konkretiems mokesčių administratoriaus veiksmams, ar tai bus švelniosios, ar griežtosios priemonės, kiekviena situacija privalės būti vertinama individualiai. Visų ant vieno kurpalio užmauti negalime. Tikrai vertinsime individualias aplinkybes: kada automobilis užsakytas, iš kokių lėšų, ar iš nuosavų, ar iš skolintų. Galbūt paaiškės, kad tai buvo subsidijoms skirtos lėšos. Aiškinsimės, kokiems tikslams pirktas automobilis, kas juo naudojasi, kiek kilometrų juo nuvažiuojama.

Vertinsime ir automobilių užsakymo sutartis, ar tikrai yra taip, kaip sako įmonės, kad dar iki pandemijos automobilis buvo užsakytas ir jo nepirkti būtų per brangu. Paprašysime įmonių pateikti tokias sutartis ir jas įvertinsime.

– Kaip manote, ar Lietuvoje verslininkai yra sąžiningi?

– Tikrai galiu konstatuoti, kad Lietuvoje yra labai daug sąžiningų verslininkų ir mokesčių mokėtojų, kurie vykdo prievoles arba stengiasi jas vykdyti, konsultuojasi su mumis. Reikia nepamiršti, kad biudžetas surenkamas ir verslininkų, kurie moka mokesčius, dėka.

Deja, yra dalis, didesnė ar mažesnė, čia jau filosofinis klausimas, nesąžiningų verslų, kurie stengiasi išvengti mokesčių, sukurti schemas, prisitaikyti lengvatas, piktnaudžiauja ir daro tai sąmoningai. Todėl galiu teigti, kad mums dar iki Skandinavijos šalių yra toli.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.