Verslas

2020.09.19 07:00

Už pirkinius susimokėjo dukart: nors bekontaktis mokėjimas nepavyko, pinigai buvo nuskaičiuoti

Gabrielė Sagaitytė, LRT.lt2020.09.19 07:00

Atsiradus bekontakčio mokėjimo kortelėmis galimybei, toks atsiskaitymo būdas tampa vis populiaresnis. Vis dėlto ne visada iškart pavyksta sumokėti bekontakčiu būdu. Taip nutiko ir LRT.lt pašnekovei Ievai, kuriai, negana to, pinigai nuo kortelės buvo nuskaičiuoti dukart.

LRT.lt domisi, kodėl, bekontakčiam mokėjimui nepavykus ir atsiskaitant darkart, pinigai nuskaičiuojami du kartus ir kaip tokioje situacijoje elgtis.

Susimokėjo dukart

Už pirkinius dukart susimokėjusi Ieva pasakoja pirmąkart patekusi į situaciją, kai, nepavykus atsiskaityti bekontakčiu būdu ir naudojant lustą, nuo kortelės nuskaičiuota dviguba suma. Pašnekovė tvirtina paprastai pasitikinti šiuolaikinėmis technologijomis ir nepavykusios transakcijos tikslumu, tačiau šįkart teko susidurti su kitokia realybe.

„Šiaip niekada netikrinu sąskaitos likučio po to, kai nepavyksta atsiskaityti iš pirmo karto, bet pirmąsyk nusprendžiau tai padaryti ir pamačiau, kad pinigai už tą patį pirkinį rezervuoti dukart. Iškart grįžau į parduotuvę, kurioje apsipirkau, ir pasakiau pardavėjui, kad suma nuskaičiuota dukart.

Gerai, kad buvau išsaugojusi pirkimo kvitą. Parduotuvės darbuotojai apie šią situaciją pranešė buhalterijai, o ši informavo, kad sumokėta suma galėjo būti rezervuota, tačiau per kelias dienas bus grąžinta. Taip ir nutiko – po kelių dienų pasitikrinusi sąskaitą pamačiau, kad jie įkrito atgal“, – pasakoja Ieva.

Moteris kelia klausimą, kiek dažni tokie atvejai ir kaip tokioje situacijoje reikėtų susigrąžinti per klaidą nuskaičiuotus pinigus.

„Naudojuosi „Swedbank“, todėl, žinoma, iš pradžių būčiau kreipusis į banką, bet kadangi parduotuvė taip geranoriškai pasielgė, nieko ir nedariau. Vis dėlto kyla klausimas, ką reikėtų daryti, jeigu dukart nuskaičiuotą sumą pastebėtum, tarkime, po laiko“, – svarsto pašnekovė.

Retai, bet pasitaiko

Lietuvos bankų asociacijos atstovės Valerijos Kiguolienės teigimu, atvejai, kai pinigai nuskaičiuojami nesuveikus bekontakčiam mokėjimui, reti, tačiau jų pasitaiko dėl techninių nesklandumų.

„Tokie nesusipratimai neįprasti, mat, nesuveikus bekontakčiam mokėjimui, šis yra atmetamas ir tik tuomet sistema prašo naudoti lustą. Vienetinių klaidų gali pasitaikyti dėl ryšio trikdžių ar per lėtai veikiančios aptarnavimo sistemos. Gavęs kliento kreipimąsi, bankas kiekvieną situaciją sprendžia individualiai“, – pabrėžia V. Kiguolienė.

Pastebėjus sąskaitos išraše lėšų rezervavimą dukart, anot Lietuvos bankų asociacijos atstovės, svarbu žinoti, kad antra rezervacija už tą patį mokėjimą panaikinama.

„Įprastai – per dvi savaites arba anksčiau, jeigu klientas pats praneša bankui. Šis savo ruožtu išnagrinėja atvejį ir išsiaiškina visas aplinkybes su prekybininku“, – paaiškina V. Kiguolienė.

Antra pinigų rezervacija panaikinama paprastai per dvi savaites arba anksčiau, jeigu klientas pats praneša bankui.

„Swedbank“ atstovas Saulius Abraškevičius taip pat pabrėžia, kad tokie atvejai nėra dažni, tačiau jų gali pasitaikyti dėl ryšio sutrikimų ar per lėtai veikiančios aptarnavimo sistemos.

„Turint omenyje, kokie dideli mokėjimų srautai vykdomi naudojant kortelių skaitytuvų įrangą, tokie nesusipratimai iš tiesų nėra dažnas dalykas. [...] Kiekvienas atvejis individualus ir aplinkybes bankas aiškinasi atskira tvarka. Įtaręs, kad buvo atliktas dvigubas mokėjimas, žmogus turi kreiptis į kortelę išdavusį banką, ir išsiaiškinus visas aplinkybes lėšos grąžinamos“, – tvirtina S. Abraškevičius.

Lietuvos banko Rinkos infrastruktūros politikos skyriaus viršininkas Tomas Karpavičius sako, jog, nepavykus atsiskaityti bekontakčiu būdu ir / arba esant kitokių nesklandumų, pirmiausia reikėtų išsiaiškinti, ar tokie sutrikimai įvyko dėl parduotuvės naudojamo skaitytuvo, ar dėl pačios mokėjimo kortelės neveikimo.

„Jeigu bekontaktis atsiskaitymas buvo negalimas arba klaidingai neatpažintas dėl parduotuvės naudojamo skaitytuvo sutrikimų, dėl tokių aplinkybių reikėtų kreiptis į pačią parduotuvę. Jeigu neveikia pati mokėjimo kortelė (jos bekontakčio atsiskaitymo funkcija), tuomet reikėtų kreiptis į kortelę išdavusį banką“, – sako T. Karpavičius.

Lietuvos banko atstovas primena, kad, atsiskaitant kortele bekontakčiu būdu, svarbu atkreipti dėmesį į tai, ar skaitytuve yra garsinis signalas, kurį paprastai palydi užsidegančios indikacinės lemputės.

„Tuomet reikėtų sekti, kas nurodyta skaitytuvo ekrane, ir atitinkamai atlikti prašomus veiksmus. Jeigu bekontaktis mokėjimas nepavyksta, skaitytuve iš karto prašoma įvesti PIN arba atsiskaityti naudojant lustą, t. y. įstatant kortelę į skaitytuvą ir įvedant PIN. Jeigu kyla įtarimų, kad kas nors nepavyko, rekomenduotina paprašyti, kad prekybininkas atspausdintų skaitytuvo operacijos išrašą. Ten bus nurodyta, ar atsiskaityti pavyko, ar ne, taip pat kodėl nepavyko.

Jeigu yra galimybė, atsiskaitant reikėtų pasitikrinti, kas rodoma banko mobiliojoje programėlėje – rezervuota suma, ar ne. Taip pat verta užsisakyti pranešimų programėlėje arba SMS siuntimo paslaugą, kai atsiskaitoma“, – teigia T. Karpavičius.