Pasaulyje

2020.03.06 20:26

Didžiausias pasaulyje keleivinis orlaivis tapo suvenyru, kurį gali turėti kiekvienas

LRT.lt2020.03.06 20:26

2019 metų Valentino dieną visame pasaulyje dužo ne viena širdis, nes koncernas „Airbus“ pranešė nutraukiantis superlainerių A380 gamybą. Tačiau šiandien A380 gerbėjai turi galimybę įsigyti dalelę paties pirmojo į reguliarią tarnybą stojusio A380 lėktuvo – 2017 m. į atsargą išleisto Singapūro oro linijų orlaivio, rašo CNN. 

Nurašytų orlaiviu perdirbimu užsiimanti vokiečių bendrovė sukūrė ribotą vienetinių suvenyrinių kortelių, pagamintų iš pirmojo į metalo laužą atiduoto „Airbus A380 97-SKA“ fiuzeliažo, kolekciją.

Kiekviena iš dviaukščio monstro korpuso, sparnų ar uodegos pagaminta kortelė, kurią galima naudoti kaip raktų pakabutį ar šiaip kaip suvenyrą atminčiai, yra dalelė aviacijos istorijos.

Maždaug 35 x 88 mm dydžio kortelės parduodamos po 27,95 eurus, rašo CNN.

Istorinis orlaivis, kurio gamintojo serijos numeris yra MSN 003, į tarnybą Singapūro oro linijose stojo 2007 m. spalio 25 d. ir ištikimai skraidė reisu Nr. SQ380 iš Singapūro į Sidnėjų ir atgal.

„Airbus A380“ sukūrimas atsiėjo 23 mlrd. eurų, tačiau MSN 003 Singapūro oro linijose tarnavo tik 10 metų, tada buvo nurašytas, išgabentas į Tarbą, Prancūzijoje, ir 2019 m. perdirbtas.

Jis buvo ne tik pirmasis A380, pradėjęs vykdyti reguliarius skrydžius, bet ir pirmasis iš šių modelių, išleistas į užtarnautą poilsį.

„Tai – skausmingas sprendimas, – 2019 m. pranešdamas apie sprendimą nutraukti šio modelio orlaivių gamybą sakė „Airbus“ generalinis direktorius. – Šis orlaivis mums kainavo daug pastangų, daug išteklių ir daug prakaito.“

Net 853 keleivius skraidinti galėjęs A380 buvo didžiausias masinės gamybos civilinės aviacijos orlaivis pasaulio istorijoje, tačiau „Airbus“ pervertino oro linijų „apetitą“ superlaineriams.

Iki 2019 m. nuskambėjusio pareiškimo, buvo parduoti tik 234 tokio tipo orlaiviai – mažiau nei ketvirtadalis, lyginant su 1200 laineriais, planuotais tuomet, kai šis dviaukštis monstras buvo pristatytas.

Oro linijų dėmesys šiandien vis labiau krypsta į lengvesnius, mažiau kuro naudojančius orlaivius, tad superlaineris joms tapo tarsi plyta po kaklu, rašo CNN.

Vokietijos bendrovė orlaivių perdirbimu užsiima nuo 2006 m. ir ne vieną jų, pradedant komerciniu laineriu „Boeing 747“ ir baigiant kariniu bombonešiu DC-3, yra pavertusi unikaliais suvenyrais.

Visgi įmonės viceprezidentas Tobiasas Richteris, kalbėdamasis su „CNN Travel“ prisipažino, kad darbas su A380 neabejotinai buvo ypatingas.

„Nepaisant to, kad tai yra vienas didžiausių ir sunkiausių kada nors į orą pakilusių orlaivių, jis teskraidė vos 10 metų, – sako jis. – Mums visuomet labai svarbi konkretaus lėktuvo istorija ir jei lėktuvai galėtų kalbėti, esu tikras, kad MSN 003 turėtų, ką pasakyti.“

Paskutinis A380 sparnų komplektas iš Brotone, Velsas, įsikūrusios „Airbus“ gamyklos išvažiavo 2020 m. vasarį, o paskutinis superlainerio pristatymas numatytas 2021 m. viduryje – Emyratų oro bendrovė taps paskutiniu jį įsigijusiu užsakovu.

A380 surinkimas buvo be galo daug pastangų pareikalavęs darbas, tuo labiau, kad 4 mln. orlaivį sudarančių detalių būdavo užsakomos iš 30 skirtingų šalių.

Atskiros fiuzeliažo dalys atkeliaudavo iš Hamburgo, Vokietija, ir Sen Nazero, Prancūzija; horizontalioji uodegos plokštuma buvo gaminama Kadise, Ispanija, o vertikalioji – taip pat Hamburge, rašo CNN.

Galutinė surinkimo linija sumontuota specialiai Pietų Prancūzijoje esančiame Tulūzos-Blanjako oro uoste pastatytoje Jean-Luc Lagardere gamykloje.

Už MSN 003 išrinkimą atsakinga Tarbe įsikūrusi bendrovė „Tarmac Aerosave“ apie pirmojo projekto įgyvendinimą pranešė 2019 m. lapkritį.

Įmonei „Aviationtag“ buvo labai svarbu gauti A380 detalių.

„Dažnai žmonės mano, kad labai paprasta tiesiog paimti ir nusipirkti lėktuvo detalių, tačiau iš tiesų taip nėra, – aiškina T. Richteris. – Orlaivių kapinynuose ir išrinkimo cechuose veikiančios įmonės kasdien sulaukia šimtų skambučių ir laiškų iš žmonių, norinčių įsigyti tam tikrų lėktuvų detalių. Todėl norėdamas gauti galimybę pasikalbėti apie tai su reikiamais žmonėmis, turi turėti gerą reputaciją ir naudingų ryšių.“

Visos kortelės paženklintos serijos numeriais, ant jų nurodyta registracijos informacija, todėl gerbėjai gali daugiau sužinoti apie orlaivio istoriją.