Kultūra

2020.02.13 14:47

Pedro Almodovaras moka sentimentalumą pakylėti virš banalybės

Mindaugas Klusas, LRT.lt2020.02.13 14:47

Vasario 13-ąją „Elito kinas“ rodys Pedro Almodovaro filmą „Chuljeta“ (2016), sukurtą pagal tris trumpas kanadiečių rašytojos Alice Munro istorijas. „P. Almodovaras jau turi „Oskarą“, o A. Munro – Nobelio literatūros premiją. Tad geresnės kompanijos praleisti vakarą negali būti“, – tikina kino kritikė, žurnalo „Kinas“ vyriausioji redaktorė Santa Lingevičiūtė.

P. Almodovaras – vienas mėgstamiausių S. Lingevičiūtės režisierių, anot jos, niekada nebijojęs būti savimi: nesikeitė per visą ir gana ilgą kūrybos kelią. A. Munro, pagal kurią sukurta „Chuljeta“, garsi tuo, kad savo veikalais gilinasi į moterų pasaulį. Tad ir P. Almodovaras filmu tarsi sugrįžo prie savo ištakų, stipriausios temos – moterų. Ir prie melodramos žanro – jam gerai pažįstamo.

Žiūrėkite pokalbį:

Kino kritikė Santa Lingevičiūtė: nemanau, kad Pedro Almodovaras yra pakankamai įvertintas

„Galbūt „Chuljeta“ labiau melancholiška, santūresnė gretinant su ankstesniais režisieriaus filmais. Melodrama tikra, nuoširdi ir – sentimentali. Tačiau tik šis režisierius sugeba sentimentalumą pakylėti virš banalumo. Žiūrovų akyse atsiskleis almodovariškas tempas, elegancija, sodrios spalvos, atida smulkmenoms, muzikai“, – sako S. Lingevičiūtė.

P. Almodovaras, anot jos, sugeba į kūrinį meistriškai įpinti savo ir kitų filmų citatas. Ir ne tik filmų. „Chuljetoje“ atpažįstamos nuorodos į ankstesnę jo kūrybą, taip pat Alfredo Hitchcocko filmus, Douglaso Sirko melodramas, grožinę literatūrą.

Iš pradžių, pasak S. Lingevičiūtės, P. Almodovaras svarstė kurti filmą anglų kalba, o pagrindinį vaidmenį patikėti amerikiečių žvaigždei Meryl Streep. Tačiau nusprendė kitaip – sugrįžti prie to, ką pažįsta geriausiai: ispanišką kultūrą ir literatūrą, kalbą ir aktorius. Tad pagrindinį vaidmenį filme sukūrė ispanė Emma Suarez.

Ruošdamasi filmavimams aktorė peržiūrėjo visus režisieriaus darbus, kad geriau susipažintų su P. Almodovaro kino moterimis, ikonomis, divomis, tarp kurių – ir Penelope Cruz, ir Carmen Maura.

P. Almodovaras, anot S. Lingevičiūtės, po pirmųjų filmų, tarkime, „Pepės, Liusi, Bom“ ar „Blogų įpročių“ tapo maišto ikona. „Dabar jis tampa santūresnis. Bet unikalus“, – pabrėžia ji ir priduria, kad režisierius nėra pakankamai įvertintas, ir per Europos kino apdovanojimus, ir per „Oskarus“.

„Antonio Banderaso vaidmuo naujausiame režisieriaus filme „Skausmas ir šlovė“ yra tikras šedevras. Tačiau filmas nusileido „Parazitui“, o A. Banderasas – Joaquinui Phoenixui. „Dėl to labai liūdna. „Oskarą“ atiduočiau ir A. Banderasui, ir P. Almodovarui“, – teigė S. Lingevičiūtė.

Klausiama, kokį kiną mėgstanti labiausiai, kritikė sako turinti saldžių nuodėmių. „Kai nebūtinas profesionalus vertinimas, labiausiai man patinka skandinavų detektyvai. Jie buvo pirmieji dar nebyliojo kino laikais puoselėję šį žanrą“, – sako kritikė.

Pašnekovei patinka režisieriai, kurie nemėgina įsiterpti į dabartinius „trendus“, madas, vengia konjunktūros. „Nedainuoja apie tai, kas aktualu, nepasiduoda festivalių diktatui“, – vardijo S. Lingevičiūtė. Todėl ji žavisi ir P. Almodovaro, ir Wong Kar Wajaus kūryba, nes šie kūrėjai kalba apie amžinus dalykus ir tai, kas atrodo aktualu jiems patiems.

Nacionalinio transliuotojo pastangas stiprinti gero, profesionalaus kino pozicijas S. Lingevičiūtė vertina pozityviai. „Matyti lietuviškų pramoginių televizijų turinį darosi liūdna. Reiklesniems žiūrovams, kurių akiratis neapsiriboja tik realybės šou, jos nieko negali pasiūlyti. O LRT teikia kokybiškesnį turinį. Kinas yra jauniausias menas ir jam skiriama mažiausiai eterio. Filmo nepakanka – sužinoti jo kontekstą, priešistorę irgi įdomu. Džiaugiuosi nauja laida apie kiną „Čia kinas“, – pabrėžė S. Lingevičiūtė.