Kultūra

2019.09.16 11:37

Po portugalų menininko prisilietimo Klaipėda jau niekada nebus, kokia buvo

LRT.lt2019.09.16 11:37

Klaipėdos kultūrų komunikacijų centras (KKKC) rugsėjo 20 dieną rengia 1-ąją viešojo meno trienalę. Jos programoje – gatvės meno kūrybinės dirbtuvės, lektorių pranešimai, diskusijos. Trienalę vainikuos portugalų menininko Diogo Machado specialiai Klaipėdai sukurto gatvės meno projekto „Disruption 07: kokliai“ pristatymas, skelbia pranešimas žiniasklaidai.

Pasauline patirtimi dalysis ekspertai

Pirmosios viešojo meno trienalės užuomazgomis galima laikyti prieš dvejus metus KKKC Parodų rūmuose surengtą menininko Tado Vincaičio-Plūgo parodą „Nuo gatvės iki galerijos“ ir šios parodos tąsa tapusią menininko sukurtą neofreską „Mergaitės“ ant pastato Gulbių g. 2, Klaipėdoje.

2018 m. Klaipėdos kultūros skyriaus užsakymu atlikto sociologinio tyrimo „Klaipėdos kultūra miestiečių akimis“ duomenimis, KKKC iniciatyva atsiradęs gatvės meno kūrinys pelnė daugiausiai klaipėdiečių simpatijų.

Menininkas Plūgas pakviestas dalyvauti ir pirmojoje trienalėje. Šįkart jis taps jaunosios kartos mentoriumi – vadovaus gatvės meno kūrybinėms dirbtuvėms vaikams ir jaunimui, vyksiančioms „Dienovidžio“ skvere (Didžioji Vandens g. / Tomo g.).

Šioje vietoje liepą iškilo KKKC meno rezidento Jurijaus Štapakovo (Sankt Peterburgas, Rusija) instaliacija „Wall / Siena“. Jos autorius siūlė miesto bendruomenei ant kūrinio palikti savo ženklus – kabinti skelbimus, piešti, purkšti grafičius. Gatvės meno kūrybinių dirbtuvių dalyviai kartu su T. Vincaičiu-Plūgu pasinaudos šiuo pasiūlymu – instaliacija jiems taps kūrybine grafičių platforma.

Tuo pat metu KKKC Parodų rūmuose vyks teorinė trienalės dalis. Skaityti pranešimus apie gatvės meną pakviesti ekspertai iš Norvegijos, Lenkijos, Portugalijos ir Lietuvos: Laima Nomeikaitė, Barbara Sroka, Tomas Grigalevičius, Raimonda Nabažaitė.

Jos pranešimas apie Klaipėdos koklius glaudžiai siejasi su pagrindiniu trienalės įvykiu – KKKC tarptautinės meno rezidentūros dalyvio Portugalijos menininko D. Machado aka Add Fuel neofreska ant KKKC Parodų rūmų sienos (Mažosios Lietuvos istorijos muziejaus kiemelyje).

Portugalų menininkas forumo dalyviams pristatys savo kūrybą bei naujausią, specialiai uostamiesčiui kuriamą darbą Klaipėdos koklių tema. Jame atspindėti motyvai iš istorinių XIV–XIX a. koklių artefaktų archyvo, taip šiuolaikinio meno kūrinį susiejant su istoriniu Klaipėdos kontekstu ir viešąja miesto erdve.

Kokliai – Add Fuel įkvėpimo šaltinis

Projekto pavadinimas „Disruption“ (liet. žlugimas) atskleidžia Add Fuel kūrybinį braižą – jo neofreskoms būdingos naujos tradicinės koklių dizaino kalbos interpretacijos. „Disruption 07: kokliai“ buvo įkvėpta klaipėdietiškų koklių pagrindinių vizualinių elementų.

Kūrinyje dominuoja „priartinimo“ efektas – klasikiniai koklių elementai paverčiami trijų dimensijų vaizdiniu.

Add Fuel yra portugalų vaizduojamojo meno atstovas ir iliustruotojas (gim. 1980 m.). Baigęs grafikos dizaino studijas Lisabonos vizualiųjų menų, dizaino ir vadybos institute, keletą metų jis praleido dirbdamas dizaino studijose Portugalijoje, vėliau stažavo Miunchene, Vokietijoje.

Nuo 2007 metų menininkas koncentruojasi tik į kūrybinę veiklą. Pasivadinęs slapyvardžiu Add Fuel to the Fire (liet. įpilk žibalo į ugnį), jis kūrė tamsią ir vizualiai turtingą visatą, pripildytą žaismingų, gleivėtų ekscentriškų padarų. Kūrėjo veiklos laukas buvo platus: nuo vaizdo žaidimų, komiksų, animacijos, mažo biudžeto filmų, žaislų iki gatvės meno.

Sužavėtas estetinių simetrinio modeliavimo ir mozaikų kūrimo galimybių, 2008 metais jis sutrumpino savo pseudonimą ir pradėjo koncentruotis į naują tradicinės koklių dizaino kalbos interpretaciją. Konkrečiau – į portugališkus azulejo keraminius glazūruotus koklius.

Didelio formato kūriniai iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti paprasta klasikinio meno stilizacija, tačiau pažvelgus atidžiau išryškėja originalūs motyvai ir ironiškai perteiktas personažų pasaulis.

D. Machado gyvena ir dirba Kaškaiše, Portugalijoje. Viešąjį meną jis kuria ne tik gimtinėje, bet ir užsienio šalyse. Menininkas savo kūrybą yra pristatęs personalinėse ir grupinėse parodose žymiausiose galerijose Portugalijoje, Didžiojoje Britanijoje, Norvegijoje, JAV, Vokietijoje, Šveicarijoje, dalyvavo garsiausiuose urbanistinio meno renginiuose „Nuart Festival“, „Public“, „Sacramento Mural Fest“, „Forgotten Project“, „Djerbahood“, „Tour Paris“ ir kt.