Kultūra

2019.06.24 21:15

Nuo barzdos iki informacinio triukšmo: tapytojo Rodiono Petrovo atvejis

Mindaugas Klusas, LRT.lt2019.06.24 21:15

Rodiono Petrovo parodos sostinės „Arkos“ galerijoje pavadinimą – „Triukšmas“ – pasufleravo neįprasta technika kuriamas ciklas. Jį tapydamas menininkas naudojo... savo barzdos plaukus.

Nukritę į vonios kriauklę jie dailininkui priminė optinę grafiką, tarsi tuščią televizoriaus ekraną, kai pasibaigia TV programa. „Tokį vaizdą žmonės vadina „triukšmu“, – iš čia ir kilo ciklo pavadinimas“, – kalbinamas LRT.lt sakė R. Petrovas.

Parodoje jis pristato pastaraisiais metais sukurtų darbų seriją – per dvidešimt tapybos drobių, instaliacijas „Anotacija“, „Praeities beieškant“ ir objektą „Lorem ipsum“.

R. Petrovas (Rodion Petroff) neseniai dalyvavo meno mugėje „ArtVilnius“, o 2018-aisiais atidarė didelės apimties ekspoziciją Klaipėdos kultūrų komunikacijų centro Parodų rūmuose.

Dalis ciklo „Triukšmas“ darbų buvo eksponuoti Pekino menų rajone 798 veikusioje Europos šiuolaikinių dailininkų parodoje „Deja vu“ ir Vokietijos šiuolaikinio meno parodoje „NordArt“.

Dirba tyloje, bet ilgai netveria

Triukšmo – informacinio ir vizualaus – R. Petrovas teigia daug patiriantis socialiniuose tinkluose. Dėl informacijos pertekliaus, teigia, būna sunku susikaupti.

„Bendraudamas su sutiktaisiais matau, kaip jiems nelengva susikoncentruoti. Prisiminus informacijos kiekį, kokį gaudavo žmonės prieš du dešimtmečius, dabar jis tiesiog milžiniškas“, – teigia R. Petrovas.

Todėl nuo triukšmo bėgantis į kūrybos erdves, darbo studiją. Lietuvos ir pasaulio naujienų sau leidžiantis pasiklausyti tik 20 minučių ir tik per pietus. Jau dvejus metus, prisipažįsta, gyvenantis be televizoriaus. Visa kita informacija jį pasiekia savaime.

„Dirbu tyloje, tačiau kartais įsijungiu muzikos arba klausausi audioknygų“, – sako dailininkas.

R. Petrovas (g. 1985) gyvena ir dirba Klaipėdoje. 2011 metais įgijo dailės magistro laipsnį Vilniaus dailės akademijoje. 2011–2013 metų Jaunųjų Europos kūrėjų bienalės laureatas, 2012–2014 metais – Jaunojo tapytojo prizo finalininkas.

Informaciją filtruoja

„Arkoje“ autoriaus darbai įsitaisė trijose salėse. Parodos „Triukšmas“ žiūrovams jis pataria įsiskaityti į kūrinių pavadinimus, juose gerai atsiskleidžianti kūrinių prasmė.

Garso instaliacijoje „Anotacija“ R. Petrovas skaito jo parodą pristatantį tekstą. Nuolat kartojamos ir persidengiančios frazės tampa tikru triukšmu.

Tiesą sakant, informacinio triukšmo užtektinai ir pačioje parodos anotacijoje, net ir neskaitomoje balsu. Tačiau norėdamas tą triukšmą labiau sustiprinti, vizualizuoti, ant garso kolonėlės menininkas pažėrė žiupsnelį dirbtinių plaukų. Veikiami garso vibracijos jie juda lyg mums nežinomo rašto ženklai.

Drobių siužetai, instaliacijų temos randasi iš kasdienybės, meno istorijos ir gyvenimo reiškinių analizės.

„Menininkas yra lyg tam tikras filtras. Informacija nugula tavyje, po kurio laiko išsigrynina. Lieka tik tai, kas tau labiausiai aktualu. Galų gale ateina tam tikri siužetai, niuansai, kurie virsta socialiniais kodais – juos ir atskleidžiu savo darbuose“, – siužetus generuojantį mechanizmą paaiškina R. Petrovas.

Neįmanomi dalykai

R. Petrovas mėgsta vaizduoti neįmanomus dalykus. „Nuo ikoninių kultūros vaizdinių, atpažįstamų veikėjų veidų iki abstrakčių formų virsmo kuo nors kitu – nežinomu, tačiau intriguojamu. Triukšmas įkūnija perteklių“, – apie klaipėdiečio kūrybą yra rašiusi menotyrininkė Jolanta Marcišauskytė-Jurašienė.

Tarkime, paveiksle „Jurgis Mačiūnas pridega Jonui Gasiūnui“ pavaizdavo dviejų menininkų iš skirtingų epochų susitikimą.

Anot drobės autoriaus, judėjimo „Fluxus“ pradininkas J. Mačiūnas buvo sukūręs degtukus, kuriais siūlė sudeginti visus meno kūrinius. J. Gasiūnas parodos autoriaus vizijoje turėjęs perimti Amerikos lietuvio sumanytos akcijos estafetę.

„Toks susitikimas tikrovėje, suprantama, negalėjo įvykti. Tačiau mano darbuose įmanoma viskas. Galbūt Gasiūnas sutiko su Jurgio pasiūlymu. Tačiau uždegtą žvakę panaudojo kūrybai – paveikslams, atliktiems fumažo technika“, – teigia R. Petrovas.