Trečios kartos „Nissan X-Trail“ nėra naujiena nei mūsų keliuose, nei pardavimo salonuose. Tačiau neseniai šis modelis gavo galingesnį dyzelinį variklį, kurio jam taip trūko itin konkurencingoje Europos rinkoje. Būtų galima atsipūsti ir pasakyti: pagaliau. Bet...
Keliuose ne naujokas
Trečioji „X-Trail“ karta debiutavo dar 2013-aisiais, o atnaujinimo modelis sulaukė pernai, todėl pristatyti šį automobilį kaip naujieną neapsiverčia liežuvis. Galiausiai, gamintojas jau turėtų galvoti ir apie pamainą, nes šiandieniame automobilių pramonės pasaulyje neįprasta ant surinkimo linijos tą patį modelį išlaikyti ilgesniam nei 6–7 metų laikotarpiui.
Tačiau kol kas apie pamainą „Nissan“ garsiai nekalba, todėl griebkime tai, ką turime.
Daug erdvės ir nekomplikuotas valdymas
„X-Trail“ niekada nebuvo mažiausias savo klasės atstovas, todėl priėjus prie šio automobilio arčiau per daug nestebina dideli jo gabaritai. Dėl tos pačios priežasties nestebina ir salono erdvė. Viduje vietos daug į visas puses, o labiausiai erdve džiaugiasi gale sėdintys keleiviai, kurie net ir priekines sėdynes atstūmus atgal, neturės gailėtis, kad turi kojas.
Vairuotoją džiugina patogi darbo aplinka. Daugelyje naujų „Nissan“ modelių montuojamas trijų stipinų vairas gal ir neatitinka „X-Trail“, kaip padidinto automobilio įvaizdžio, bet tuo pat metu leidžia pasijausti taip, lyg vairuotum vidutinės klasės universalą. Kitaip, tariant, suteikia lengvumo.
Nelabai yra prie ko prikibti ir prietaisų išdėstymo atžvilgiu. Viskas pakankamai elementaru ir sunkiai suprantamų dalykų čia nėra. Tačiau ant vairo pridaiginta galybė mygtukų įneša sumaišties, kai reikia jais naudotis. Šalia centre sumontuoto liečiamo ekrano esantys mygtukai taip pat šiek tiek per maži ir norint paspausti tą, kurį tikrai nori, apčiuopomis to padaryti gali ir nepavykti.
Bet tai smulkmenos, kurias išgydo laikas, nes pasivažinėjus šiuo automobiliu ilgiau, tikiu, kad mygtukai „padidės“, o tie, kurie ant vairo, atrankos būdu bus suskirstyti į dvi kategorijas: kuriuos naudoti, o kurių paspaudimų resursą taupyti.
Kalbant apie medžiagų kokybę, „Nissan“ niekada nepasižymėjo tuo, kad visur stengiasi panaudoti tik tai, kas geriausia. Net ir tokiam modeliui kaip „GT-R“ jie pagailėjo geresnių medžiagų, todėl nestebina, kad ir „X-Trail“ viduje galima rasti nekokybiškų sprendimų.
Pavyzdžiui, vidinė durų rankena, kurią griebiame norėdami uždaryti duris, pasižymi tuo, kad pagaminta iš kieto ir šiurkštaus plastiko. Laimei, net ir smulkmenos surinktos rūpestingai, todėl sukąsti dantis dėl interjero medžiagų krebždesių – nereikės.
Kai kurių fizikos dėsnių nepaneigsi
Išrutuliojus šį dičkukulį į kelią jis elgiasi kaip ir pridera didesnio pravažumo automobiliui. Staigesniuose posūkiuose kėbulas svyra, o dėl svorio ir inercijų kažkur pabėgti nori priekiniai ratai. Tai fizika, su kuria kovoti galima nebent gerokai standinant važiuoklę ir pritaikant svorio dietą. Bet dėl to nukentėtų važiavimo komfortas.
Kalbant apie komfortą ir važiuoklės darbą, „X-Trail“ niekuo nestebina ir puikiai susitvarko su užduotimi viduje sėdinčius vežti ne kaip bulves, o kaip žmones. Net ir 19 colių ratlankiai, su sąlyginai žemo profilio padangomis, kojos nepakiša.
Maloniai nustebinęs dalykas – šio gremėzdo paslankumas. Norint įvažiuoti į stovėjimo vietą, tą atlikti sėkmingai nebus sudėtinga. Geras ratų pasukamumas leidžia bent dalinai eliminuoti didelių gabaritų nejaukumą ir, pavyzdžiui, požeminėje aikštelėje, kur parkavimo vietos ne pačios erdviausios, „X-Trail“ pavyko įsprausti beveik taip pat lengvai, kaip ir mažesnį broliuką „Qashaqai“.
Kai užklimpsti, karvės nepadeda
„Padidinto pravažumo automobilis“ – tam, kas sugalvojo šią sąvoką reikėtų įteikti medalį už nuopelnus automobilių rinkodaros srityje, nes daug kam atrodo, kad taip apibūdintas automobilis yra lyg visureigis, kuris gali važiuoti ten, kur paprastam lengvajam automobiliui praskysta padangos.
„X-Trail“ tikrai nėra visureigis, bet puikiai parodo, kas yra padidinto pravažumo automobilis. Pavyzdžiui, miško keliukai, net ir kiek pažliugę, jo nesustabdys. Lauko keliukai su giliomis provėžomis – net ne iššūkis. Svarbiausia, kad su tokiomis kliūtimis šis automobilis puikiai susitvarko ir tuomet, kai į priekį varomas tik dviem ratais.
Bet mano mėginta versija turi visų varančiųjų ratų pavarą su galimybe blokuoti diferencialą. Maniau, kad tai perteklinis privalumas, nes 99 proc. laiko „X-Trail“ į priekį bus spiriamas tik priekiniais ratais. Tačiau tą 1 proc. laiko, kai reikėjo visų varančių ratų pavaros, džiaugiausi kaip mažas vaikas, gavęs saldainį, nes užklimpti purvo baloje vidury laukų, kur vieninteliai gyvi padarai aplink tik karvės, – nėra tai, kas verčia atsipalaiduoti.
Beje, dar yra ir „Auto“ funkcija, kuri variklio galią į galinius ratus siunčia tada, kai reikia papildomo sukibimo. Tai pravers žiemą, ypač mėginant įveikti statesnes įkalnes ar ieškant daugiau stabilumo slidžiame kelyje.
Visų varančiųjų ratų pavara nėra būtinybė, tačiau toks privalumas praplečia galimybes ir sustiprina tokio apibūdinimo kaip „padidinto pravažumo automobilis“ logiką.
Užsispyrę japonai
Be to, kad mano mėgintas „X-Trail“ turėjo visų varančiųjų ratų pavarą, dar vienas čia esantis privalumas – automatinė pavarų dėžė, o tiksliau, CVT (Continuuosly variable transmission), kuri techniškai nėra tradicinis „automatas“.
Japonai tiesiog apsėsti tokio tipo pavarų dėžėmių ir atkakliai teigia, kad jos yra puikios. Iš dalies, jie yra teisūs, nes tai patikimos, reikalaujančios mažiau priežiūros nei tradicinės automatinė greičių dėžės ir užtikrina sklandesnį važiavimą.
Tačiau tamsioji CVT pusė – pojūtis. Nuspaudus akseleratorių iki dugno, nesijaučia automobilio traukos. Atrodo, kad jį kažkas laiko ir neleidžia važiuoti, nors variklis kaukia garsiau nei vilkas per pilnatį. Čia nepadeda net ir tai, kad „X-Trail“ pavarų dėžė suteikia bėgių perjungimo pojūtį, tačiau tai neeliminuoja vangumo.
Ar yra būdų, kaip to išvengti? Taip. Reikia važiuoti ramiai, neieškoti sportiškumo ir agresyvumo. Tuomet iš tikrųjų galima mėgauti praktiškai nejuntamu pavarų perjungimu ir sklandžiu, bet lėtu važiavimu.
...naujasis variklis montuojamas tik laikinai
Dabar grįžkime į teksto pradžią, kur pro kraštus veržiasi džiaugsmas dėl naujo į „Nissan X-Trail“ pradėto montuoti dyzelinio variklio.
Iki šiol, norint įsigyti šį automobilį, pirkėjams teko susitaikyti su tuo, kad dyzelinių variklių pasiūlyme buvo vienintelė eilutė, kurioje – 1,6 l darbinio tūrio turbo dyzelis. Jo galingumas – 160 arklio galių ir 320 Nm sukimo momentas. Ne blogiausias variantas, net visai puikus, jei kalbėtume apie mažesnį automobilį, bet tokiam cepelinui kaip „X-Trail“ jis nėra optimaliausias.
Tačiau neseniai pirkėjų ir pardavėjų veiduose sužibo vilties spindulys, nes Europos rinkai skirtiems modeliams pradėtas siūlyti galingesnis, 2,0 l darbinio tūrio turbo dyzelinis variklis. Teoriškai jis atrodo kur kas tinkamesnis „X-Trail“, nes turi beveik 180 arklio galių ir 380 Nm sukimo momentą.
Tai laiko patikrintas, M9R vardą turintis, „Renault-Nissan“ aljanso kūrinys, įvairiuose „Renault“ ir „Nissan“ modeliuose sutinkamas jau daugiau nei dešimtmetį. Vairuotojai jį giria dėl patikimumo ir ekonomiškumo, bei kasdieniam važiavimui pakankamų dinaminių savybių.
Neblogai jis sutaria ir su „X-Trail“. Automobiliui leidžia lengvai įsibėgėti tiek pradedant važiuoti iš vietos, tiek iš eigos. Kuro sąnaudos mieste gali pakilti iki 11 l/100 km., bet toks skaičius pasirodo tik važiuojant nervingai. Jeigu akseleratorius spaudžiamas švelniau, 10 l. riba nebus peržengta. Užmiestyje variklis pasitenkins ne daugiau 7–8 litrais dyzelino. Tai nėra daug, atsižvelgiant į „X-Trail“ dydį.
Bet nėra namų be dūmų. Šis variklis triukšmingesnis, nei nori ausys. Situacijos nei kiek nesušvelnina ir taupymas garso izoliacijai.
Bet blogiausia yra ne tai. Nuo šių metų rugsėjo Europoje įsigalioja naujasis Euro 7 taršos standartas ir M9R variklis jo neatitinka. Todėl į Europos rinkai skirtus „X-Trail“ jis daugiau nebus montuojamas. Žinoma, pardavėjai pasirūpino atsargomis, gal net yra labai maža viltis „X-Trail“ su šiuo varikliu užsisakyti pagal individualų užsakymą pasirenkant norimą spalvą ir įrangą, tačiau, bet kokiu atveju, „kranelis greitai užsisuks“.
Vietoje į pensiją išleidžiamo M9R bus siūlomas naujas, 1,7 l turbo dyzelinis variklis, tačiau net oficialūs atstovai apie jį daug informacijos neturi. Todėl jei šiuo metu planuojate įsigyti „X-Trail“, turite apsispręsti – norite laiko patikrinto triukšmadario, kurio pasiūla ribota, ar lauksite naujo variklio nežinioje.
Mėgintas automobilis: „Nissan X-Trail“ (T32)
Variklis: 4 cilindrų, 2,0 l darbinio tūrio, turbo dyzelinis
Galingumas: 177 Arklio galios, 320 Nm sukimo momentas
Pavarų dėžė: bepakopė, automatinė greičių dėžė (CVT)
Mėginto automobilio kaina: 36,590 eurų