Eismas

2020.08.06 09:03

Mėnuo su kilpiniu eismu: ketinama lėtinti automobilius, atsiras specialių kamerų

Paulius Vaitekėnas, LRT.lt2020.08.06 09:03

Po dviejų dienų sukaks mėnuo nuo liepos 7-osios, kai Vilniaus senamiestis pradėtas vaduoti iš automobilių įvedant naują – kilpinį – eismo organizavimą. Sostinės valdžia pastebėjo, kad ne visiems vairuotojams pavyko priprasti prie naujosios tvarkos, tačiau miesto vicemeras tikina, kad miestiečių laukia dar daugiau pokyčių.

Miesto valdžios surinkti duomenys rodo, kad eismas, palyginti su praėjusių metų liepos mėnesiu, Senamiestyje jau dabar sumažėjo. Pokyčiai kol kas nėra itin žymūs, o specialistai aiškina, kad tam įtakos turėjo netipinė vasara – karantinas ir pandemija pakeitė kelionių įpročius, be to, vasarą eismo visame mieste mažiau, teigiama savivaldybės pranešime.

„Norisi darkart padrąsinti gyventojus – priprasti prie naujovių reikia laiko. Svarbiausia, kad, praėjus vos mėnesiui po kilpinio eismo įvedimo Senamiestyje, jau galime pastebėti pozityvių pokyčių. Taip žingsnis po žingsnio šios miesto dalies gyventojai ir svečiai pajus akivaizdžias naudas – švaresnį orą, sumažėjusį transporto triukšmą“, – kalbėjo mero pavaduotojas Vytautas Mitalas.

Nubausta arti 100 vairuotojų

Sostinės vicemeras LRT.lt atskleidė, kad visgi ne visi vairuotojai buvo linkę pratintis prie naujos tvarkos ir važiavo taip, kaip jiems patogu. Tokie vairuotojai buvo apdovanoti baudomis.

„Pirmąsias dvi savaites vairuotojams informaciją teikė budėję kontrolieriai, buvo dalijamos skrajutės. Praėjusios savaitės duomenimis, nuo liepos 7-osios policija surašė apie 80 protokolų dėl kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimų. Dar dalį pažeidimų užfiksavo viešosios tvarkos pareigūnai, tačiau didžioji dauguma – KET pažeidimai“, – pasakojo V. Mitalas.

Pasitaikė ir tokių vairuotojų, kurie bandydami iš vienos kilpos pervažiuoti į kitą numušė betoninius atitvarus, vienas asmuo nepasivargino išlipti iš automobilio ir rankomis patraukti atitvaro, kad galėtų važiuoti taip, kaip jam geriau.

Anot V. Mitalo, visi pažeidėjai jau sulaukė nuobaudų, o tiems, kurie išvartė betoninius atitvarus, be baudos už KET pažeidimą, dar teko susimokėti ir už atitvaro atstatymą.

Kai kur planuojama lėtinti eismą

Tačiau sostinės vicemeras pastebi, kad kilpinį eismą dar galima tobulinti, ir tikina, kad pokyčių bus jau artimu metu.

„Pastebime išryškėjusią problemą Rūdninkų gatvėje, joje, įvedus kilpinį eismą, automobilių srautas suaktyvėjo. Svarstome, kad toje vietoje gali tekti lėtinti eismą. Taip pat ruošiamės rugsėjui ir mokslo metams, todėl tada irgi planuojame įvesti kelis pokyčius, galiu tik pasakyti, kad jie nebus labai dideli“, – sakė V. Mitalas.

Jis taip pat patvirtino, kad rugpjūčio mėnesį Senamiesčio gatvėse atsiras naujų vaizdo kamerų, jos skenuos automobilių valstybinius numerius, tačiau kuriose vietose konkrečiai atsiras naujieji įrenginiai, V. Mitalas neįvardijo.

„Esame suderinę pilotinį projektą dėl naujų vaizdo kamerų“, – tvirtino Vilniaus vicemeras.

Judėjimo įpročiai po truputį keičiasi

Naujausi eismo Senamiestyje stebėjimo duomenys rodo, kaip po truputį keičiasi gyventojų judėjimo po miestą įpročiai. Lyginant 2020 m. birželio paskutinę savaitę ir 2020 m. liepą, vidutinis darbo dienos paros transporto srautų sumažėjimas Senamiestyje yra 6 proc. O štai darbo dienomis rytinis pikas sumažėjo beveik 10 proc., vakarinio piko metu eismas mažesnis 2,1 proc. Kai kuriose gatvėse eismo srautas dėl mažesnio tranzito jau dabar pasikeitė ryškiai – pavyzdžiui, Klaipėdos gatvėje įvedus kilpinį eismą automobilių yra maždaug 40 proc. mažiau, Pamėnkalnio g. – apie 27 proc. mažiau.

Pastebima, jog žmonėms Senamiestis pasidarė mielesnis savaitgaliais ir vakarais. Lyginant birželio paskutinę savaitę ir liepą, vidutinis savaitgalio transporto srautų padidėjimas Senamiestyje yra 16 proc.

Daugiau judančiųjų viešuoju transportu

Senamiestyje kursuojančių 11 ir 89 autobusų maršrutuose keleivių srautas įvedus kilpinį eismo organizavimą per pirmąjį mėnesį bendrai padidėjo apie 12 proc.

„Daugėja keleivių, važiuojančių pagrindiniais centrinės miesto dalies viešojo transporto maršrutais. Taip pat ir Senamiesčio prieigose – Pylimo, Maironio, Šventaragio gatvėse – kursuojančių 10, 33, 1G, 21, 53, 88 maršrutų autobusų ir 1, 2, 6, 7, 12, 20 maršrutų troleibusų keleivių srautas įvedus kilpinį eismą iš viso padidėjo apie 4 proc. Pokytis jau po pirmo mėnesio rodo gerą tendenciją, jog miestiečiai dažniau renkasi autobusus, troleibusus“, – sakė SĮ „Susisiekimo paslaugos“ direktorė Modesta Gusarovienė.

Viešojo transporto punktualumui kilpinio eismo organizavimo įvedimas įtakos neturi – maršrutų nukrypimų nuo eismo tvarkaraščių nepastebima.

Ateityje įvažiavimas į Senamiestį gali būti mokamas

Vilnius ne pirmasis Europos miestas, kurio senamiestyje įvestas kilpinis eismas. Tokių eismo sprendimų jau anksčiau ėmėsi Švedijos sostinė Stokholmas ir Belgijos miestas Gentas. Kiti pasaulio miestai taip pat stojo arba ruošiasi stoti į kovą su tarša senamiesčiuose.

Kai kur įkuriami kvartalai, kuriuose nėra galimybės statyti automobilį, kitur apmokestinami įvažiavimai į centrinę miesto dalį. Anot V. Mitalo, neatmetama, kad ateityje gali tekti susimokėti ir norint įvažiuoti į Vilniaus senamiestį.

„Kažkada gali būti, kad įvažiavimas bus apmokestintas, tačiau tikrai ne artimiausiu metu. Tai priklauso ir nuo automobilių parko, jų taršos. Tai būtų didelė revoliucija, todėl šiuo metu dviejų didelių pertvarkų nevykdysime“, – teigė Vilniaus vicemeras.

Planuojamas papildomas informavimas ir edukacinės akcijos

Nors nuo pirmųjų kilpinio eismo įvedimo dienų buvo dalijamos informacinės skrajutės, išsiųsti pranešimai, savivaldybės ir SĮ „Susisiekimo paslaugos“ specialistai ir toliau konsultuoja gyventojus telefonu ir elektroniniu paštu, dažnai vyksta į vietą nagrinėti situacijų. Šiuo metu dauguma vairuotojų jau įsidėmėjo naujus maršrutus arba naudojasi „Google maps“ ir „WAZE“ aplikacijomis arba atnaujino savo navigacijos sistemas.