Eismas

2020.07.16 05:30

Naujo mokesčio absurdą išvydusi „Regitra“ reikalaus pokyčių – dabar už taršą tenka mokėti ir perkantiems elektrinį automobilį

Paulius Vaitekėnas, LRT.lt2020.07.16 05:30

Praėjo dvi savaitės, kaip įvestas naujas mokestis automobiliams, bet jau užsimenama apie spragas ir pokyčius netolimoje ateityje. Kadangi mokestis skaičiuojamas pagal automobilio taršos parametrus, jis neretai pavadinamas taršos mokesčiu, tačiau, „Regitros“ direktoriaus pavaduotojo teigimu, tai neteisinga dalies vairuotojų atžvilgiu, nes net elektra varomų automobilių naujiesiems savininkams gali tekti susimokėti.

Liepos 1-ąją šalyje pradėtas taikyti automobilių registracijos mokestis, neretai vadinamas tiesiog taršos mokesčiu. Šį mokestį turi susimokėti naujieji automobilių savininkai registruodami transporto priemonę.

CO2 dydį galima rasti automobilio registracijos liudijime V.7 žymimoje eilutėje. Jei tokių duomenų liudijime neturėsite, mokestis bus skaičiuojamas pagal lygiavertės transporto priemonės, esančios „Regitros“ registre, taršos parametrą. Gali nutikti ir taip, kad automobilis yra atvežtas iš užsienio ir lygiaverčio automobilio taršos parametro duomenų bazėje nėra. Tokiu atveju mokestis bus apskaičiuotas pagal įstatymo patvirtintą formulę.

Varomas ir elektra, tačiau mokestis buvo apskaičiuotas kaip dyzeliniam

Tačiau mokesčio apskaičiavimo tvarka džiugina ne visus. „Regitros“ direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas teigia, kad jau pasitaikė situacija, kai tiesiogiai įkraunamo, elektra varomo automobilio, vadinamojo plug-in, mokestis naujiesiems savininkams buvo apskaičiuotas kaip dyzelinio automobilio.

Naujasis savininkų automobilis „Volvo“, kuris varomas dyzelinu ir elektra, neturi CO2 duomenų, todėl „Regitros“ registre buvo ieškoma panašaus automobilio, kad mokestis būtų apskaičiuotas kuo tiksliau. Kadangi ši transporto priemonė buvo atvežta iš užsienio, o įmonės registre panašaus automobilio nėra, mokestį teko skaičiuoti kaip dyzeliniam automobiliui.

„Jau dabar akivaizdu, kad ši formulė hibridams yra neteisinga. Jei mes skaičiuojame mokestį hibridui, bet kaina išeina kaip, pavyzdžiui, dyzeliui, nors mes ir suprantame, kad jo tarša yra kokius 3 kartus mažesnė, tai čia yra negerai. Dabar turime įstatyme įsiūtą formulę, pagal kurią skaičiuojamas mokestis, bet manau, kad reikės tą formulę koreguoti.

Atrodo labai keistai: tarsi skatiname švaresnį transportą, tačiau švaresniam automobiliui mokestis apskaičiuojamas, pavyzdžiui, pagal dyzelį. Kažkoks nesusipratimas“, – kritikos naujo mokesčio apskaičiavimo tvarkai negailėjo S. Šuminas.

Vadinamieji plug-in automobiliai neretai turi tiesiogiai įkraunamą bateriją ir vidaus degimo variklį, kaip ir minėtasis „Volvo“, o tokių automobilių savininkai gali gauti ir elektromobiliams išduodamus valstybinius numerius. Anot S. Šumino, situacijų, kai elektra varomų transporto priemonių savininkams bus apskaičiuojamas mokestis kaip automobilių su vidaus degimo varikliu, gali daugėti.

Mokesčio formulė – neteisinga hibridų savininkams

S. Šumino teigimu, pirkdami naują automobilį visi gauna sertifikatus, kuriuose nurodoma automobilio tarša. Jei automobilis padėvėtas, dažnu atveju pardavėjas tokio sertifikato nebeturi. Tuomet galima kreiptis į gamintojo atstovus – šie gali išduoti sertifikatą, tačiau kaina gali būti didelė ir siekti arti 200 eurų, kaip nutiko naujai registruojamo „Volvo“ savininkams.

„Tokia situacija, mano galva, yra bloga. Tai neteisinga kliento atžvilgiu. Taip, iš kai kurių šalių yra atvaryti automobiliai, pavyzdžiui, hibridai, plaginai (angl. plug-in), kurie įkraunami iš išorės, ir dalies automobilių dokumentuose CO2 parametrai nėra įrašomi. Pavyzdžiui, tokie parametrai nerašomi Olandijoje. Tokiu atveju mes neturime duomenų, nežinome parametrų, o įstatyme aiškiai apibrėžti šaltiniai, iš kurių galime imti parametrus – registracijos liudijimas arba gamintojo sertifikatas“, – LRT.lt pasakojo įmonės specialistas ir pabrėžė, kad pasitaikius tokiai situacijai galima kreiptis į gamintojo atstovus ir prašyti sertifikato.

Formulė gali būti keičiama

„Regitros“ atstovo teigimu, įmonės darbuotojai kai kuriais atvejais patys mato, kad automobiliui taikomas mokestis turėtų būti mažesnis, tačiau, kaip jis pats sako, džiazuoti ir improvizuoti negali, nes mokestis apskaičiuojamas pagal įstatyme pateiktus kriterijus.

„Tai yra ministerijos rengta tvarka ir formulė. Nežinau, kaip jie ją darė, gamino, kaip ji gimė, tačiau tada irgi turbūt nebuvo įvertinti visi scenarijai ir rizikos“, – dėstė „Regitros“ atstovas.

LRT.lt susisiekus su Aplinkos ministerija, Ekonominių priemonių taikymo politikos skyriaus vyriausiasis specialistas Aidas Juozapaitis tikino, kad už minėtojo mokesčio tvarką ir formulę Aplinkos ministerija nėra atsakinga.

„Mūsų teiktas įstatymo projektas buvo atmestas, šis įsigaliojęs įstatymas yra ne mūsų. Jį teikė politikai, kurie gali pateikti bet kokį įstatymo projektą. Tai nėra taršos mokestis, todėl jei ateityje turėsime tokį mokestį, turėsime daugiau atsakymų“, – pasakojo specialistas.

Kiek kitokios nuomonės yra viena įstatymo projekto autorių Lietuvos valstiečių ir žaliųjų frakcijos narė Agnė Širinskienė. Ji sakė, kad „Regitros“ pastabos turėtų keliauti Aplinkos ministerijai.

„Pastebėjimai turėtų būti pateikti Aplinkos ministerijai, nes mes paėmėme jų įstatymo projektą ir šiek tiek pakoregavome. Formulių mes nekeitėme, darėme taip, kad mokestis nebūtų toks didelis, koks buvo numatytas pateiktame projekte. Jei bus pastebėjimų dėl šio mokesčio, tikrai bus diskutuojama ir šiuo atveju nesvarbu, kam tie pastebėjimai pateikti – ar ministerijai, ar man asmeniškai. Vienu ar kitu atveju, atrodo, kad konsultacijų neišvengsime“, – telefonu komentavo A. Širinskienė.

Skaičiuoklė rodo vieną kainą, bet sumokėjo dvigubai

Mokesčio keistenybes pastebi ne tik hibridinių automobilių savininkai. Skaitytojas Domas LRT.lt pasakojo registravęs automobilį liepos pradžioje, pirmosiomis mokesčio taikymo dienomis. Domo automobilis – ne naujas, CO2 parametrų registracijos liudijime nėra.

„Regitra“ apskaičiavo, kad jam už naujai registruojamą benzininį automobilį teks pakloti 150 eurų, tačiau įmonės puslapyje pateikta skaičiuoklė pateikė gerokai mažesnę kainą.

„Įvedus reikiamus duomenis, tokius kaip degalų tipas, masė ir galingumas, skaičiuoklė įvertino automobilio taršą 75 eurų suma“, – mokesčio skirtumais stebėjosi pašnekovas.

S. Šuminas atkreipia dėmesį, kad jei „Regitros“ registre yra lygiavertė transporto priemonė, skaičiuoklė nėra taikoma. Mokestis apskaičiuojamas pagal registre randamo lygiaverčio automobilio CO2 parametrus.

„Mūsų skaičiuokle galima 100 procentų tikėti, nes ji paruošta pagal įstatymą. Tačiau, be abejo, tik tuo atveju, jei mes taikysime mokestį pagal ją. Pirmu atveju, jei automobilis neturi CO2 parametrų, mes ieškosime registre lygiavertės transporto priemonės duomenų. Jeigu randame lygiavertę transporto priemonę, mes iš tos imties išskaičiuojame medianą ir priskiriame konkrečiai transporto priemonei.

Toks variantas bus šiek tiek mažesne kaina, nei apskaičiavus pagal formulę. Formulę naudojame tada, kai registre neturime lygiaverčių transporto priemonių. Pagal formulę mokestis bus šiek tiek didesnis“, – dėstė „Regitros“ direktoriaus pavaduotojas.

56 proc. automobilių neturi duomenų apie taršą

Anot S. Šumino, įmonės darbuotojai pastarosiomis savaitėmis patiria daugiau įtampos, tačiau stebina tai, kad ne visi atvykusieji registruoti transporto priemonės žino apie mokestį. Kita vertus, neretai pasitaiko atvejų, kad patys žmonės internete susiranda automobilio taršos duomenis ir „Regitros“ darbuotojams bando įrodinėti savo tiesą.

„Žmonės patys susiranda, po to galvoja, kodėl mes kitaip skaičiavome. Mes žinojome, kad taip ir bus. Dar prieš startuojant šiam mokesčiui žinojome, kad šalyje 56 proc. automobilių registracijos liudijimuose CO2 parametrų neturi“, – tikino „Regitros“ atstovas.

Jis pridūrė, kad dėl susidariusios situacijos tikrai kreipsis į ministeriją ir tai žada padaryti jau po kelių savaičių.

„Mes jaučiamės atsakingi, nes ateina žmonės ir pyksta, nesvarbu, kad ne mes tą formulę sugalvojome. Mums tai irgi įtampa ir tikrai nenorime problemų. Susisteminsime savo įžvalgas ir teiksime jas atsakingoms institucijoms, šitai aš tikrai pažadu“, – LRT.lt sakė S. Šuminas.