Verslas

2021.02.19 18:50

Skuodis: Minsko sprendimas vežti naftos produktus per Rusijos uostus – nenaudingas

BNS2021.02.19 18:50

Baltarusijai ir Rusijai pasirašius susitarimą dėl baltarusiškų naftos produktų eksporto per Rusijos uostus Suomijos įlankoje, taip aplenkiant iki šiol tam naudotą Klaipėdos uostą, Lietuvos susisiekimo ministras sako, kad toks sprendimas nėra naudingas tiek Baltarusijai, tiek ir Lietuvai.

„Tenka apgailestauti, kad Baltarusijos veiksmai šiuo atveju paremti ne ekonominiais, o politiniais argumentais“, – komentare BNS sakė Marius Skuodis.

Jis pripažįsta, kad toks Minsko žingsnis turės poveikį Klaipėdos jūrų uostui ir „Lietuvos geležinkeliams“.

„Mūsų pagrindinis siekis yra diversifikuoti krovinių srautą, taip minimizuojat svyravimų rinkose įtaką uosto krovai ir pervežimams geležinkeliais, taip pat mažinant rizikas priklausyti nuo vienos šalies sprendimų. Todėl plečiamas šalių, pervežančių krovinius Lietuvos geležinkeliais per Klaipėdos uostą, sąrašas, tai pat ieškoma naujų krovinių siuntėjų“, – teigė M. Skuodis.

Rusijos ir Baltarusijos transporto ministrai penktadienį pasirašė susitarimą, pagal kurį per trejus metus per Rusijos uostus būtų perkrauta 9,8 mln. tonų produktų. Skelbiama, nuo kovo mėnesio iki metų pabaigos jų bus perkrauta mažiausiai 2 mln. tonų.

Baltarusijos naftos produktų eksportuotojos „Belaruskaja neftianaja kampanija“ (BNK) produktus iki šių metų krovusi bendrovė „Klaipėdos nafta“ BNS pranešė, kad šiemet nebesitiki gauti BNK krovinių.

„Baltarusiškų naftos krovinių vasario mėnesiui ar vėlesniems laikotarpiams per „Klaipėdos naftos“ terminalus nominuota nėra. Įmonės vadovybės vertinimu, tai rodo, kad krovinių iš Baltarusijos jos terminalus šiemet siunčiama nebus – tokiomis prielaidomis bendrovė ir vadovaujasi“, – rašoma BNS atsiųstame komentare.

BNK įmonė Jungtinėje Karalystėje „BNK (UK) Limited“ Klaipėdos įmonę gruodį informavo apie eksporto per Klaipėdą sustabdymą neapibrėžtam laikui. „Klaipėdos nafta“ anksčiau prognozavo, kad šie metai bendrovei bus įtempti.

Sausio pradžioje pranešta, kad BNK nutarė nepratęsti ilgalaikės sutarties su jos produktus į Klaipėdos uostą gabenančia „Lietuvos geležinkelių“ bendrove „LTG Cargo“.

Geležinkeliai tuomet BNS pranešė, kad gruodžio 31-ąją pasibaigus trejų metų įmonių sutarčiai, nuo sausio baltarusiški naftos kroviniai bus vežami tik pagal BNK poreikį ir be įsipareigojimų. Sausį iš Baltarusijos į Klaipėdą pervežta 88 tūkst. tonų BNK krovinių.

2020 metais „LTG Cargo“ pervežė maždaug 2 mln. tonų BNK naftos ir jos produktų, įskaitant ir iš Klaipėdos į Baltarusiją gabentą naftą. Produktai geležinkeliu vežami iš Mozyrio gamyklos Baltarusijoje į Klaipėdą – arčiausiai esantį jūrų uostą, kur jie perkraunami į laivus.

„Klaipėdos nafta“ neskelbia, kiek konkrečiai BNK krovinių perkrauna, tačiau teigia, kad per pastaruosius porą metų kasmet perkraudavo apie 5-6 mln. tonų naftos produktų, jie sudaro apie 25 proc. bendros krovos. Be Baltarusijos, įmonė krauna ir „Orlen Lietuvos“ naftos produktus.

BNK per Klaipėdą eksportuoti naftos produktai pastaraisiais metais sudarė 3,1 proc. bendros uosto krovos bei 2,4 proc. bendro krovinių vežimo geležinkeliais.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt