Gyvenimas

2019.10.28 21:56

Cinko trūksta kas trečiam: atpažinsite iš nusilpusios imuninės sistemos ar užklupusių vyriškų problemų

LRT TELEVIZIJOS laida „Klauskite daktaro“, LRT.lt2019.10.28 21:56

Cinko trūkumas gali pasireikšti ir tiesiog sausa oda ar blogu burnos kvapu, ir labai rimtomis ligomis, pavyzdžiui, depresija. LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas pažymi, jog cinko kūnas nekaupia, todėl labai svarbu nuolat pasirūpinti jo atsargomis, o vienas iš cinko šaltinių – tiesiog moliūgų sėklos.

Cinkas mūsų organizmui – gyvybiškai svarbus. Jo trūkumas sukelia daugybę sveikatos problemų: pradedant paprastomis odos problemomis, baigiant depresija. „Tiesa šokiruoja – kas trečiam trūksta cinko“, – pabrėžia A. Unikauskas.

Anot jo, didžiausia problema yra ta, kad cinko kūnas nekaupia, todėl būtina nuolat papildyti jo atsargas.

Kuo svarbus cinkas?

Jis veikia kaip kofaktorius. Tai papildomas būtinas veiksnys tam, kad dirbtų daugybė – daugiau nei 1 000 – įvairių fermentų.

„Fermentai greitina visas reakcijas. Be jų mes būtume kaip surūdiję robotai, kurie vos pajuda. O didelė dalis fermentų darbo priklauso nuo cinko. Trūks cinko – trūks ir fermentų. Cinkas svarbus visoms cheminėms reakcijoms, kurios vyksta ląstelėse“, – aiškina gydytojas.

Be to, cinkas dalyvauja gaminant DNR kopijas kaip RNR (ribonukleininę rūgštį). Ir, visų svarbiausia, cinkas yra baltymų statybinė medžiaga: 10 proc. visų baltymų pagaminti reikalingas cinkas.

A. Unikausko tikinimu, didžiausias cinko trūkumas yra pasėliuose. Mikroelementai būtini geram derliui, o per pastarąjį dešimtmetį cinko dirvožemyje sumažėjo, ypač Azijoje.

„Įdomu tai, kad dirvožemis gali būti papildytas iškastais mikroelementais, tačiau dauguma šių mineralų yra naudojami pramonėje, o ne ten, kur jų labiausiai trūksta: pasėliams, gyvuliams ar žmonėms. Iškastinių mineralų atsargos yra ribotos, pavyzdžiui, cinko atsargų pakaks dar 21 metams, kas bus po to – niekas negali atsakyti“, – kalba medikas.

Taip pat jis pažymi, kad dar viena didžiulė problema – glifosatas: „Šis chemikalas tarsi suriša cinką ir kitus mineralus. 2007 metais į aplinką buvo išpurkšta 80 000 tonų glifosato.“

Cinkas gali sumažinti peršalimo simptomus, jeigu jo išgersite iš karto susirgę.

Simptomai, pranešantys, kad jums trūksta cinko

1. Sulėtėjęs vaikų augimas

Tai ypač svarbu nėščiosioms ir krūtimi maitinančioms motinoms.

2. Pablogėję skonio ir kvapo jutimai

3. Susilpnėjusi imuninė sistema

„Imuninės sistemos ląstelėms cinkas būtinas. Kai jo trūksta, imuninė sistema gali mūsų neapsaugoti nuo ligų. Cinkas veikia kaip natūralus antibiotikas, tai vaistas nuo uždegimų. Jis taip pat slopina tam tikrus virusus, gali sumažinti peršalimo simptomus, jeigu jo išgersite iš karto susirgę“, – teigia A. Unikauskas.

Įdomus faktas – grybeliai auga vogdami cinką iš mūsų organizmo. Taip jie dauginasi ir silpnina imuninę sistemą.

4. Prostatos problemos ir testosterono sumažėjimas

„Iš visų kūno audinių didžiausia cinko koncentracija yra prostatoje. Cinko trūkumas gali sukelti hipogonadizmą – patologinę būseną, atsirandančią dėl sumažėjusios lytinių hormonų sekrecijos ir pasireiškiančią silpnai išsivysčiusiais lyties organais ir antriniais lyties požymiais“, – sako profesorius.

Be to, cinkas būtinas testosterono gamybai. Cinko gausu ir spermoje. Tad cinkas labai svarbus ir prostatos sveikatai, ir testosterono gamybai, ir spermos gyvybingumui.

Cinko trūkumas daro tiesioginį poveikį nuotaikai. Pavyzdžiui, dopaminas jungiasi su cinku, o šis cheminis junginys sukelia pasitenkinimo būseną.

5. Odos problemos

Odos problemos gali pasireikšti įvairiai. Tai gali būti:

– aknė,

– egzema,

– dermatitas,

– sausa oda,

– opos (vidinės ir išorinės),

– hiperpigmentacija,

– alopecija,

– trapūs nagai,

– lengvai atsirandančios pragulos.

Oda – trečias audinys pagal cinko kiekį, sako A. Unikauskas.

6. Depresija

Kaip aiškina profesorius, cinkas yra natūralus antidepresantas. Neuronuose aplink amygdalą ir hipokampą yra didžiulė cinko koncentracija. Amygdala – tai mūsų emocijos, jausmai, kvapo pojūtis. Ši smegenų dalis reaguoja į stresą. Tai kaip antinksčiai, tik jūsų smegenyse. Hipokampas atsakingas už prisiminimų formavimą, erdvinę atmintį. Kitaip sakant, tai tarsi jūsų GPS.

„Cinko trūkumas daro tiesioginį poveikį nuotaikai. Pavyzdžiui, dopaminas jungiasi su cinku, o šis cheminis junginys sukelia pasitenkinimo būseną. Taip pat cinkas yra svarbus ir kitiems neuromediatoriams“, – pažymi A. Unikauskas.

7. Pablogėjusi insulino gamyba

Cinkas dalyvauja gaminant ir sekretuojant insuliną. Persirgus pankreatitu dažnai trūksta cinko.

8. Akių problemos

9. Blogas žaizdų gijimas, opos gleivinėse

10. Su amžiumi susijusi geltonosios dėmės degeneracija

11. Uždegimų padidėjimas

12. Blogas burnos kvapas

Anot gydytojo, cinko atsargas organizme papildyti padės šie maisto produktai, kuriuose cinko daugiausia:

– austrės,

– jautiena,

– krabai,

– moliūgų sėklos.

O ką daryti, jeigu valgome šiuos maisto produktus, bet vis tiek jaučiame cinko trūkumo simptomus? Daktaras pažymi, kad kai kurie veiksniai gali trukdyti pasisavinti cinką.

Pasisavinti cinką trukdo:

– žarnų ligos,

– antibiotikai,

– kepenų ligos,

– mažas skrandžio rūgštingumas,

– fitino rūgštis, kurios yra grūduose,

– diabetas (daug angliavandenių turinti mityba eikvoja cinko atsargas).

Plačiau – laidos įraše.

Parengė Indrė Česnauskaitė.

Klauskite daktaro. Gyvybiškai svarbaus cinko trūkumas kas trečio iš mūsų organizme ir klaidos teikiant pirmąją pagalbą
Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.