Eismas

2021.08.01 07:00

Nuo rugpjūčio 1-osios – svarbus pokytis vairuotojams: turintys B kategoriją gali vairuoti ne tik automobilį

Eglė Girdenytė, LRT.lt2021.08.01 07:00

Dar balandžio 29 dieną Seimas priėmė Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisas, kuriomis siekta praplėsti teises vairuoti lengvuosius motociklus B kategorijos pažymėjimą turintiems vairuotojams. Nors tuomet buvo nemažai diskusijų, kokiomis sąlygomis ši teisė turėtų būti suteikta, parlamentarai sutarė, kad automobilių vairuotojai paraiškas papildyti vairuotojo pažymėjimą specialiu kodu ir važinėti lengvaisiais motociklais galės teikti nuo rugpjūčio 1 dienos.

Galimybė patyrusiems vairuotojams

Nuo šios dienos visiems ne jaunesniems kaip 24 metų asmenims, turintiems B kategorijos vairuotojo pažymėjimą ir įgijusiems 2 metų vairavimo patirtį, suteikiama galimybė po 6 valandų praktinio mokymo kurso vairuoti lengvąjį motociklą, kurio variklio darbinis tūris yra iki 125 kub. cm.

Lietuvos transporto saugos administracija nurodė, kad praktinio A1 kategorijos vairavimo kursą vairavimo mokyklose sudarys 6 valandų mokymasis vairavimo mokymo aikštelėje realiomis eismo sąlygomis, o paskutinė – 6-oji – valanda bus filmuojama. Anot jų, taip siekiama įtvirtinti galimybę ne tik nustatyti tiesą ginčo atveju, interpretuojant mokinio arba vairavimo instruktoriaus veiksmus, bet ir užtikrinti, kad asmenys prieš išvažiuodami savarankiškai į gatves realiai ir atsakingai įvertintų savo gebėjimus vairuoti A1 kategorijos transporto priemonę.

LRT primena, kad A1 kategorijai priklauso motociklai, kurių variklio darbinis tūris didesnis kaip 50 kub. cm, bet ne didesnis kaip 125 kub. cm, galia neviršija 11 kW, o galios ir svorio santykis ne didesnis kaip 0,1 kW/kg, taip pat triračiai, kurių galia ne didesnė kaip 15 kW.

Svarbus dėmesys ne tik praktikai, bet ir teorijai

Vairavimo mokyklos „ARV-Auto“ vadovas Valdas Šlepikas teigė, kad sprendžiant šios teisės įgijimo tvarką buvo siūloma neapibrėžti minimalaus pamokų skaičiaus, nes kai kuriems ir 6 valandų gali būti per mažai. Tiesa, saugaus eismo ekspertas aiškino, kad po paskutinės pamokos vairavimo instruktorius išsakys pastabas vairuotojui, pateiks savo įžvalgą, o tuomet atsakomybė dėl saugaus judėjimo teks pačiam vairuotojui.

Nors toliau mokytis bus neprivaloma, V. Šlepikas vairuotojus ragina vertinti situaciją kritiškai ir pajutus, kad pasitikėjimo savo jėgomis trūksta, neatsisakyti papildomų pamokų.

„Automobilio ir motociklo valdymas skiriasi, todėl labai svarbu, kad prieš dalyvaudami eisme vairuotojai įgytų reikalingų įgūdžių, taip pat vairuotojai turi suprasti, kad keliuose tykančių pavojų važiuojant motociklu yra daugiau. Teorinėse pamokose paaiškinama, kodėl svarbu dėvėti specialią aprangą ir kokį pavojų keliuose pastebėti sunku, tačiau šiems vairuotojams į tai teks įsigilinti patiems. Žinoma, instruktoriai stengsis apie tai papasakoti ir suteikti kuo daugiau naudingos informacijos, tačiau šie vairuotojai neturės galimybės išvysti mokymams paruoštos vaizdinės medžiagos“, – aiškino V. Šlepikas.

Saugaus eismo ekspertas teigė, kad atsižvelgiant į tai, jog į tokius mokymus registruosis žmonės, jau dalyvavę eisme ir turintys patirties, galima tikėtis, kad norintieji įgyti kodą, leidžiantį praplėsti B kategoriją, į savo saugumą žiūrės atsakingiau.

Sumokėti teks kaip už įprastas pamokas

V. Šlepikas aiškino, kad į mokymus bus įtrauktos pagrindinės užduotys aikštelėje, kurios ne tik leis susipažinti su motociklo manevravimu, bet ir padės geriau suprasti valdymo subtilybes. Žinoma, paties mokinio indėlis taip pat labai svarbus.

Vairavimo mokyklos vadovas teigė, kad tikslios kainos, kiek kainuos tokie mokymai, įvardyti negali, mat kiekviena vairavimo mokykla nustato savo kainoraštį. Vis dėlto jis teigė, kad vertinant tai, jog vienos A kategorijos pamokos kaina yra apie 20 eurų, vairuotojai neturėtų stebėtis, jei už privalomą 6 valandų mokymo kursą bei administracines paslaugas teks sumokėti apie 150 eurų ar net daugiau. Jis primena, kad įveikęs mokymo kursą žmogus su tai įrodančiu dokumentu turės kreiptis į „Regitrą“, kur bus pakeičiamas vairuotojo pažymėjimas, įrašant kodą, suteikiantį teisę valdyti A1 kategorijos motociklus.

Tiesa, saugaus eismo ekspertas atkreipė dėmesį, kad įsigaliojus tokiai tvarkai dėl nedidelio kainų skirtumo – A kategorijos vairavimo kursai kainuoja 200–220 eurų – gali išaugti skaičius norinčiųjų įgyti būtent šią kategoriją, tačiau vylėsi, jog dėl to didesnių eilių vairavimo mokyklose susidaryti neturėtų.

Saugaus eismo ekspertas pasakojo, kad kai kurie vairuotojai, pareikšdami norą įgyti galimybę vairuoti A1 kategorijos motociklus, į vairavimo mokyklas kreipėsi dar prieš rugpjūčio 1-ąją, tačiau kol tvarka nebuvo įsigaliojusi, vairavimo mokyklos negalėjo sudaryti mokymo sutarties pagal nustatytas sąlygas.

Pataisa sukėlė nemažai diskusijų

LRT primena, kad prieš priimdami šią įstatymo pataisą parlamentarai svarstė, ar tvarkos nereikėtų griežtinti ir galimybę valdyti A1 kategorijos motociklus suteikti tik asmenims, kurie yra ne jaunesni nei 25 metų, turi bent 5 metų B kategorijos vairavimo patirtį ir yra išklausę papildomą praktinių bei teorinių mokymų kursą be vairavimo egzamino. Vis dėlto tokiam siūlymui nebuvo pritarta.

Kilus diskusijai, kokių užsienio šalių praktika galima būtų vadovautis, mat tokia galimybė jau numatyta ir kitose Europos Sąjungos šalyse, dalis parlamentarų taip pat pasisakė už tvarkos sušvelninimą ir siūlė nenumatyti privalomų praktinių pamokų. Būtent šis siūlymas sulaukė daugiausia rezonanso ne tik Seime, bet ir visuomenėje.

Vos tik pritarus siūlymui suteikti galimybę B kategorijos vairuotojams vairuoti A1 kategorijos motociklus, žymūs motociklininkai ir policijos atstovai pareiškė, jog mokymų kursas turėtų būti privalomas, kad būtų užtikrintas ne tik pačių lengvųjų motociklų vairuotojų, bet ir kitų eismo dalyvių saugumas. Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas Vytautas Grašys tuomet teigė, kad leidus automobilių vairuotojams sėsti ant lengvųjų motociklų be jokių mokymų kiltų realus pavojus eismo saugumui.

„Tai specifinė transporto priemonė, kuri pavojingesnė nei automobilis, todėl ir įgūdžiai labai reikalingi. Motociklininkui reikia būti gerokai atidesniam nei automobilio vairuotojui, nes svarbu ne tik įsitikinti, kad kiti vairuotojai jį mato išvažiuojant iš šalutinio kelio, bet ir įvertinti, ar praleis važiuojant pagrindiniu. Yra įvairių eismo niuansų važiuojant motociklu, todėl persėsti iš automobilio ant motociklo, kad ir 125 kub. cm, nors reikėtų pabrėžti, kad jis gali išvystyti didesnį kaip 100 km/val. greitį, yra rizikinga“, – tuomet sakė V. Grašys.

Tiek pareigūnai, tiek kiti motociklininkai aiškino, kad motociklai, nors ir mažesnės galios, palyginti su automobiliais, pagreitėja per gana trumpą laiką, todėl kyla rizika, jog jokios patirties ir įgūdžių neturintis vairuotojas tiesiog jo nesuvaldys, paslys, parkris, atsitrenks į kitą transporto priemonę ir panašiai. Būtent dėl to, priėmus įstatymo pataisą, kartu numatant ir papildomus praktinius mokymus, saugaus eismo ekspertai rekomenduoja vairuotojams neskubėti pabaigti mokymų ir objektyviai įvertinti, ar turimi įgūdžiai yra pakankami, kad nelaimės pavyktų išvengti.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.