Eismas

2020.01.03 05:30

Alkoblokų naudojimo tvarka aiški, bet yra kita pusė: kokybiški kainuoja tūkstančius, pigesnius galima apgauti

Nuo sausio 1-osios vairuotojai, kuriems buvo atimtas vairuotojo pažymėjimas, nes įkliuvo vairuodami neblaivūs (iki 1,5 prom.), dokumentą galės atgauti anksčiau laiko. Tai padaryti jie galės, jei sutiks vairuoti tik tokias transporto priemones, kuriose bus įmontuoti antialkoholio variklio užraktai – vadinamieji alkoblokai.

Susisiekimo ministerija jau anksčiau yra teigusi, jog alkoblokų tikslas – skatinti žmones nekartoti nusižengimų, o tokia švelnesnė priemonė neleis prarasti vairavimo įgūdžių.

Ministerijos atstovai patikslina, kad draudimas vairuoti transporto priemones, kuriose neįrengti antialkoholiniai variklio užraktai, yra administracinio poveikio priemonė, kurią kartu su administracine nuobauda galės skirti teismas ar administracinio nusižengimo bylą ne teismo tvarka nagrinėjanti institucija (pareigūnas). Draudimas vairuoti transporto priemones, kuriose neįrengti antialkoholiniai variklio užraktai, būtų skiriamas tik gavus asmens, traukiamo administracinėn atsakomybėn, sutikimą.

„Asmeniui, kuriam paskirta administracinio poveikio priemonė, nustatyta tvarka išduodamas vairuotojo pažymėjimas su įrašytu atitinkamu kodu (69), kad asmeniui leidžiama vairuoti tik transporto priemones, kuriose įrengti antialkoholiniai variklio užraktai. Antialkoholinis variklio užraktas neleis užvesti transporto priemonės variklio, jeigu transporto priemonės vairuotojo iškvėpto oro ėminyje (pūtimo teste) aptinkama alkoholio. Užvedus variklį, nustatytais intervalais (kas 1 valandą) vairuotojo bus reikalaujama pateikti iškvėpto oro ėminį (pūsti į alkoholio kiekio matuoklį)“, – naująją tvarką paaiškino Susisiekimo ministerijos atstovai.

Visgi alkoblokais prekiaujantys pardavėjai tokius pakeitimus vertina labai skeptiškai. Esą valdžia eilinį kartą kuria sistemą nuo nulio ir nesiremia sėkmingais užsienio šalių pavyzdžiais.

„Čia yra didelis klausimas, kaip valstybė administruos, koks bus reglamentas. Pavyzdžiui, švedai jau daug metų turi tokią programą. Pas juos viskas sėkmingai vykdoma. Mes kaip ir galėtume remtis jų pavyzdžiu, tačiau Lietuvoje viskas daroma nuo nulio. Manau, bus panašiai kaip ir su taršos mokesčiu. Bus daug niuansų, klaidų, daug nesusipratimų. Šiandien yra daugiau klausimų nei atsakymų ir mes negauname jokios informacijos iš valstybinių institucijų“, – pokyčius vertina parduotuvės „Alkotesterių pasaulis“ atstovas Vakaris Remeikis.

Tvarką užtikrins policija

Susisiekimo ministerija teigia, kad dažniausiai alkoblokų naudojimo tvarką teks prižiūrėti policijos pareigūnams. Esą vien tai, kad ant vairuotojo pažymėjimo atsiras specialus kodas, leis pareigūnams akimirksniu suprasti, ar vairuotojas gali vairuoti transporto priemonę be alkobloko.

„Draudimo vairuoti transporto priemones, kuriose neįrengti antialkoholiniai variklio užraktai, vykdymą kelyje prižiūri policijos, Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos, Lietuvos transporto saugos administracijos pareigūnai, kurie sustabdę transporto priemones patikrina, ar transporto priemonėje įrengtas antialkoholinis variklio užraktas, ar asmuo, kuriam paskirta administracinio poveikio priemonė, turi antialkoholinio variklio užrakto ir šio prietaiso prijungimo prie transporto priemonės variklio užvedimo sistemos sertifikatus. Prietaisas privalo kaupti atmintyje su antialkoholiniu variklio užraktu susijusius įvykius, įrašyti šių įvykių datą ir laiką“, – atsakyme LRT.lt nurodo Susisiekimo ministerijos atstovai.

Baiminasi, kad rinkoje pasirodys nekokybiškų alkoblokų

Alkoblokais prekiaujančios parduotuvės specialistas V. Remeikis sako, kad šiuo metu pasaulyje yra tik trys sertifikuoti alkoblokų gamintojai. Atsiradus paklausai, Lietuvoje gali pasirodyti ir nesertifikuotų prekių, kuriomis gali susigundyti pirkėjai, kurie norės greičiau atgauti vairuotojo pažymėjimą.

„Gali būti taip, kaip su privalomais dūmų detektoriais, kai pradėjo prekiauti tie, kas norėjo. Panašiai gali būti ir su alkoblokais. Aišku, reikia įvertinti, kad tai nėra pigus daiktas, turi būti aptarnavimas, kažkoks žinių bagažas, nes taip paprastai įdiegti alkobloką sunku“, – tikina specialistas.

Kaina gali siekti ir 4 000 eurų

Alkobloko kaina priklauso ir nuo papildomų komponentų, kaip prietaisas prijungiamas. Specialistas tikina, kad paprastas, bazinis alkoblokas neatneštų daug naudos, nes testą reikėtų atlikti tik įsėdus į automobilį, užtektų kartą papūsti į įrenginį. Esą norint užtikrinti, kad vairuotojas nesukčiautų, reikėtų pažangesnių priedų prie alkobloko.

„Prietaisas gali būti su GPS signalu, su veido atpažinimo sistema, viskas yra kombinuojama. Galima nustatyti, kad sistema prašytų atlikti testą kas 10 minučių, ir tu nežinosi, kada tau reikės pūsti. Pirmą kartą gal pavyks apgauti paprašant, kad papūstų kitas, bet paskui gali prašyti pūsti jau važiuojant. Jei pakartotinai nebus atliekamas testas, priklausomai nuo to, su kuo bus sujungta sistema, gali važiuojant pradėti mirksėti lempos, automatiškai įsijungti garsinis signalas, taip bus atkreipiamas aplinkinių dėmesys“, – alkoblokų savybes vardija specialistas.

V. Remeikis pabrėžia, kad pažangiausios sistemos privers gerokai patuštinti kišenę ir vargu ar Lietuvoje bus populiarios.

„Kainos prasideda nuo 1 000–1 200 eurų. Montavimo kaina priklauso nuo automobilio, lengvajam automobiliui kainuos pigiau. Kur kas brangiau kainuos sumontuoti alkobloką autobuse. Tada jau prie kainos prisideda atskiros detalės, ką mes norime komplektuoti. Kaina gali pasiekti ir 4 000 eurų, jei, pavyzdžiui, papildomai montuosime GPS ar veido atpažinimo sistemą. Taip pat kainuos administracinė sistema“, – skaičiuoja V. Remeikis.

Specialistas tikina, kad didelės išlaidos alkobloko priežiūrai yra mitas. Pasak jo, jei alkobloką naudoja vienas vairuotojas, nuolat antgalių keisti nereikia, užtenka tik jį praplauti. Antgalio keitimas galimas tik higienos sumetimais ir tai neturi įtakos testo atlikimui, nes oras yra pučiamas giliai iš plaučių.

Brangiausiai esą atsieitų alkobloko kalibravimas, kurį patartina atlikti kartą per metus. Jo kaina sieks apie 50 eurų.