captcha

Jūsų klausimas priimtas

„Atspindžiai“: Trys geležinkelio stotys

Carinių laikų stotis – geležinkelininkų sostinėje Radviliškyje. Tarpukario architekto Edmundo Alfonso Fryko kūriniai Marijampolėje ir Vilkaviškyje
Geležinklelio stotis Radviliškyje. mapio.net nuotr.
Geležinklelio stotis Radviliškyje. mapio.net nuotr.

Marijampolė, Stoties gatvė. Šių metų Lietuvos kultūros sostinės viena puošniausių paveldo vertybių– geležinkelio stotis. Statyta tarpukaryje, 1924 m., nutiesus geležinkelio ruožą Kazlų Rūda - Šeštokai. Architekto Edmundo Alfonso Fryko, baigusio mokslus Peterburgo civilinių inžinierių institute, kūrinys. Marijampolės geležinkelio stoties architektūrą sudaro istorizmo ir moderno stiliai.  Pastato fasadas asimetriškas. Frontonai puošnūs, lipdiniais dekoruoti, centriniame – Vytis. O dėl aukšto vandens bokšto pastatas labiau primena bažnyčią, ne geležinkelio stotį. Skirtingai negu išorėje, interjere vyrauja modernas. Tarpukariu pirmame aukšte buvo vestibiulis ir dvi laukiamosios salės, stoties viršininko, raštinės, bagažo, kasų, pašto, telegrafo, bufetų patalpos. Nesuklysime pasakę, kad tai viena originaliausių geležinkelio stočių Lietuvoje.

Vilkaviškio rajone nutiesus Sankt-Peterburgo– Varšuvos geležinkelio Kaunas– Kybartai ruožą, Didžiųjų Šelvių kaime buvo pastatyta geležinkelio stotis, dar vienas architekto Edmundo Fryko kūrinys, turintis ir panašumų, ir skirtumų su Marijampolės geležinkelio stotimi. Tarpukaryje mūrinė Vilkaviškio geležinkelio stotis buvo pastatyta vietoje I pasaulinio karo laikais sudegusios medinės. Vilkaviškio geležinkelio stoties fasadas simetriškas, o jo puošnioji pusė atgęžta į peroną. Pagrindinį frontoną puošia Vyčio bareljefas, kuris sovietiniais laikais buvo užtinkuotas. Gerai, kad neužkliuvo vienas iš įdomesnių architekto E. A. Fryko sprendimų – Gedimino stulpus imituojantis atikas. Vilkaviškio geležinkelio stotyje yra trys laukiamosios salės, bilietų kasos – centrinėje dalyje. Tarpukaryje taip pat buvo įrengtas ir viršininko kabinetas, budėtojo kambarys, bagažinė, katilinė bei tarnybiniai butai. 

Radviliškis. Miestas, įsikūręs prie svarbių geležinkelio linijų ir vienas iš didžiausių šalyje geležinkelio mazgų. Dar vadinamas „geležinkelininkų sostine“. Tai antrasis Lietuvoje nutiestas geležinkelis maršrutu Kaišiadorys–Liepoja. Nutiesus geležinkelį, pradėjo veikti ir keleivių stotis. Buvo pastatytas ir mūrinis garvežių depo pastatas. Raudonos plytos ir rieduliai surišti kalkiniu skiediniu. Stogas pradžioje buvo sutvirtintas stipriomis medžio sijomis. Garvežiams, o vėliau ir lokomotyvams, aptarnauti buvo pastatyti du priestatai, tarpukaryje pastatytas vandens bokštas.  

Šiandien vienas iš garvežių perkeltas prie geležinkelio stoties ir yra bene svarbiausia istorinė puošmena. Nuėjo užmarštin laikai, kai šios garo mašinos buvo kūrenamos malkomis ir anglimis. Ne mažiau svarbi nei mašinisto specialybė buvo kūrikas. Sakoma, kad tais laikais ne tik sniegas, bet ir žvirbliai Radviliškyje buvo juodi.

Laidos autorė Ingrida Daraškevičiūtė.

 

 

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Anonsai

 
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...