Verslo pozicija

2021.09.14 10:37

Jolita Gurskytė. Kodėl 9 iš 10 darbuotojų prasmę vertina labiau už gerą atlyginimą

Jolita Gurskytė, „Vinted“ žmonių augimo ir ugdymo partnerė2021.09.14 10:37

Net 9 iš 10 žmonių sutiktų gauti mažesnį atlyginimą, jei jaustųsi dirbantys prasmingą darbą. Ir vos vienas iš 20 darbuotojų tiki, kad dabartinės jo atsakomybės yra išties prasmingos. Tokius skaičius pateikia „Harvard Business Review“ atliktas darbo rinkos tyrimas. Kaip padėti darbuotojams parodyti, kad jų kasdien atliekamos užduotys yra prasmingos? Kaip šią prarają tarp darbuotojo lūkesčių ir tikro prasmės pojūčio peržengti?

Kas paverčia darbą „prasmingu“?

Norint sukurti prasmingą darbo aplinką, pradėti privalu nuo to, ką suvokiame kaip prasmę. Nors absoliuti dauguma darbo skelbimų žada ir galimybę augti, ir dinamišką kolektyvą, nuostabią vidinę kultūrą, pažadai tikrai ne visuomet virsta realybe. O jei virsta, to gali nepakakti.

Didžiausios Europoje internetinės naudotų mados prekių prekybos platformos „Vinted“ inicijuotas Lietuvos biurų darbuotojų nuomonės tyrimas rodo, kad prasmingas darbas įprastai asocijuojamas su dviem savybėmis. Daugiausiai, 72 proc. apklaustųjų, prasmingomis laiko pareigas, kuriose gali matyti savo darbo rezultatus. Šiek tiek mažiau, 69 proc., nori galimybės augti kaip profesionalai.

Apibūdindami savo atliekamą darbą kaip prasmingą, suteikiame jam aiškų krūvį – kadangi jis svarbus ir reikalingas, tampame motyvuoti jį atlikti kaip įmanoma geriau. Todėl nenuostabu, jog bet koks darbdavys nori matyti savo darbo prasmę jaučiančius darbuotojus. Deja, tyrimai rodo, kad darbuotojo nesiklausant ir neleidžiant jam atskleisti savo talento, net didesnis atlyginimas motyvaciją pakelia tik trumpam. Jei žmogus jaučia norą save išreikšti, bet nesijaučia išgirstas, ši situacija tiek darbe, tiek asmeniniame gyvenime jo netenkins. Todėl noriu pasidalinti penkiais patarimais, kurie pagelbės komandai parodyti prasmę darbe.

Dalinkitės savo misija

Įmonės misija gali tapti vienu iš pagrindinių įrankių, padedančių įprasminti kasdienius darbus. Minėtas Lietuvos biurų darbuotojų tyrimas parodė, kad daugiau kaip trečdalis (38 proc.) apklaustųjų prasmingu laiko darbą, su kuriuo dalinasi vertybinėmis nuostatomis, dar 18 proc. nori galimybės spręsti visuomenės problemas. Visi šie dalykai dažniausiai atsispindi organizacijos misijoje.

„Vinted“ atveju – tai vienas iš pagrindinių dalykų, kuris atkreipia kandidatų dėmesį. Dar pirminių pokalbių metu pabrėžiame, kad kasdien siekiame naudotus daiktus paversti pirmuoju vartotojo pasirinkimu visame pasaulyje. Todėl kiekvienas naujas komandos narys darbą pradeda jau suprasdamas kokį poveikį daro jo kasdien atliekamos užduotys. Kalbant bendriau, vis daugiau ir daugiau žmonių suvokia kaip svarbu jausti pasididžiavimą ne tik savo paties atliktu darbu, bet ir darbovietės kuriama nauda visuomenei.

Komunikuokite per aiškiai suprantamus pavyzdžius

Ne ką mažiau svarbu periodiškai darbuotojams priminti ir parodyti, kaip jiems sekasi siekti bendrovės misijos. Geriausia, jei tai galima padaryti per aiškius, kiekvienam suprantamus pavyzdžius. Pavyzdžiui, įvairūs tyrimai rodo kiek daug išteklių reikia mados industrijai – Pasaulio ekonomikos forumo (PEF) duomenis, vienai porai džinsų pagaminti sunaudojama 7,5 tonų gėlo vandens, Jungtinės Tautos skaičiuoja, jog mados industrija sukuria dešimtadalį viso pasaulio anglies dvideginio emisijų, o JAV Aplinkos apsaugos agentūros duomenys rodo, jog valstijose 85 proc. drabužių yra tiesiog išmetami. Tokiais pavyzdžiais rodome, kad misija eina koja kojon su konkrečiais veiksmais ir rezultatais.

Auginkite ekspertus, ne tik vykdytojus

Vis tik kaip suderinti bendras įmonės vertybes su darbuotojų noru išreikšti individualius talentus? Ir kaip įmonei, kurioje dirba šimtai ar tūkstančiai žmonių, sukurti atmosferą, kur kiekvienas gautų tai, kas teikia daugiausiai prasmės – aiškiai matomus savo darbo rezultatus?

Bet kurių pareigybių atstovai universaliai nemėgsta vadinamojo „darbo konvejeriu“, kai užduotys niekuomet nesibaigia ar tampa pasikartojančios ir nuobodžios. Todėl „Vinted“ vadovaujasi OKR sistema, pagal kurią pirmiau iškeliami strateginiai visos organizacijos tikslai, o vėliau komandos ir kiekvienas darbuotojas išsikelia asmeninius tikslus, kurie atliepia minėtus strateginius. Taip darbuotojai patys nustato, kaip jų darbas ateinančius tris mėnesius siesis su organizacijos strategija.

Kas tris mėnesius siekiai įvertinami ir keliami iš naujo. Tai sukuria aiškią, matomą įvarčio liniją, kurią kirtus galima jausti pasididžiavimą, nes pasiekta kažkas konkretaus.

Motyvuoja ne kartojimas, bet iššūkiai

Visiems darbuotojams svarbi galimybė mokytis ir tobulėti – būtent tai patvirtina net 69 proc. biuro darbuotojų minimas noras darbo vietoje augti. Darbdavių investicijos į mokymus pastaraisiais metais aiškiai didėja, nors vertėtų klausti, ar visuomet mokymai parenkami pagal pačių darbuotojų išsakomus norus.

„Vinted“ turi vienu metu ir iššūkį, ir pranašumą – dažnai darome tai ko dar niekas nedarė, todėl tam įrankių, sprendimų, modelių rinkoje tiesiog nebūna. Juos tenka sugalvoti patiems ir susikurti. Talentingiems žmonėms sunkumas sukurti kažką nuo nulio yra netgi įdomesnis už paprasčiausią nusistovėjusios tvarkos vykdymą. Juk augimas ir yra ne kas kita, bet įgavimas anksčiau neturėtų sugebėjimų. Tad kuriant prasmingą darbo aplinką reikėtų bijoti ne sudėtingų darbų, bet priešingai, stagnacijos.

Neslėpkite progreso nuo darbuotojų

Prasmingame darbe žmogus turi jausti, kad pasitikima juo, ir kad jis pats gali pasitikėti darbdaviu. Pirmąjį jausmą kuria galimybės tobulėti, nuolatinis grįžtamasis ryšys ir asmeninių tikslų kėlimas. Antrąjį – bendros įmonės vertybės ir visiškas skaidrumas, kai darbuotojas gali matyti ne tik žodžius „augimas“ ar „pelnas“, bet jausti, jog iš tiesų dirba dėl kažko vertingo.

Kad ir kaip galbūt nuvalkiotai skambėtų skaidrumo sąvoka, ji svarbi. Jei darbuotojas nežino, nei kaip įmonei sekasi, su kokiais iššūkiais susiduria ar ką gero nuveikė, nei kokie jos ateities planai, sunku išlaikyti vidinę motyvaciją, nes iš darbuotojo perspektyvos jo pasiekimai neturi reikšmės – juk ar jis dirba gerai, ar blogai, visa organizacija egzistuoja tarsi atskirai nuo jo. Todėl kiekvienas darbuotojas turėtų aiškiai žinoti, kas vyksta tose įmonės dalyse, kurių jis kasdien nemato – ar vyksta pakilimas, o galbūt priešingai, pardavimai stringa?

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.