Verslo pozicija

2021.09.13 09:44

Paulius Jurčys: Ginčas tarp „Epic“ ir „Apple“. Ką pirmasis teismo sprendimas reiškia programėlių kūrėjams ir vartotojams?

Dr. Paulius Jurčys, Harvardo teisės mokyklos absolventas, bendrovės „Prifina“ steigėjas2021.09.13 09:44

2021 m. rugsėjo 10 d. JAV Šiaurės Kalifornijos federalinis teismas priėmė sprendimą itin daug dėmesio susilaukusiame ginče tarp kompiuterinius žaidimus kuriančios bendrovės „Epic Games“ ir technologijų lyderės „Apple“.

Ginčo tarp „Apple“ ir „Epic“ pradžia

Šioje byloje „Epic Games“ 2020 m. rugpjūčio mėnesį kreipėsi į teismą prašydama leisti naudoti jų pačių, o ne „Apple“ sukurtą mokėjimų už pirkimus sistemą, taikomą žaidžiant vieną iš populiariausių „Epic“ kompanijos žaidimų „Fortnite“. „Apple“ tokiam bandymui prieštaravo ir buvo pašalinusi žaidimą iš aplikacijų parduotuvės (angl. App Store). Viena iš pagrindinių priežasčių, lėmusių „Epic Games“ nepasitenkinimą, buvo tai, jog „Apple“ paprastai ima 15–30 proc. komisinį mokestį už „Apple“ ekosistemoje atliekamus mokėjimus.

Šis reikšmingas ginčas buvo išspręstas palyginti greitai – per metus. Toliau trumpai apžvelkime pagrindinius 185 puslapių sprendime išdėstytus teismo argumentus ir ką šis teismo sprendimas reikš „Apple“ gaminamų mobiliųjų telefonų naudotojams bei programėlių kūrėjams.

Ką nusprendė teismas?

Pirmiausia, teismas įpareigojo „Apple“ sušvelninti programėlių kūrėjams taikomus apribojimus, susijusius su mokėjimais, kuriuos vartotojai atlieka besinaudodami konkrečiomis aplikacijomis. Bylą nagrinėjusi teisėja Rogers nurodė, kad „Apple“ negali uždrausti programėlių kūrėjams siųsti vartotojų į interneto svetaines, kuriose turėtų būti atliekami mokėjimai.

Be to, įpareigojimas leisti programėlių kūrėjams siųsti vartotojus į internetines svetaines atlikti mokėjimų ten, „turėtų paskatinti konkuravimą, suteikti daugiau skaidrumo, suteikti daugiau alternatyvų ir informacijos vartotojams kartu išsaugant „Apple“ kompanijos iOS ekosistemą.“

Antra, teismas atmetė ieškovo „Epic Games“ bandymus išreikalauti, kad „Apple“ leistų programėles į mobiliuosius telefonus ir „iPad“ planšetes parsisiųsti ne iš aplikacijų parduotuvės, o iš kitur (pvz., tiesiogiai iš kurios nors internetinės svetainės).

Teisėjos nuomone „Apple“ neužima monopolistinės padėties mobiliuosiuose telefonuose veikiančių žaidimų mokėjimų rinkoje“, bet kartu nurodė, kad „tam tikri „Apple“ veiksmai, kuriais „Apple“ bendrovė nustato ribojimus nukreipti vartotojus į trečiųjų šalių internetines svetaines, prieštarauja konkuravimo rinkoje taisyklėms“.

Trečia, teismas pažymėjo, kad „Apple“ turėjo visas teises pašalinti „Fortnite“ iš aplikacijų parduotuvės, ir nusprendė, kad „Epic“ pažeidė savo sutartinius įsipareigojimus. Teismas taip pat įpareigojo „Epic“ atlyginti žalą.

Ketvirta, teismas taip pat nepanaikino 15–30 proc. komisinio mokesčio: teismas nurodė, kad komisinis mokestis pats savaime nėra neteisėtas, tačiau pasigedo įtikinamų argumentų, ar toks mokesčio dydis yra proporcingas. Teismas sutiko su nuomone, jog, nesant galimybės gauti pelno, neaišku, ar „Apple“ galėtų palaikyti visą iOS ekosistemos veikimą ir užtikrinti informacijos saugumą.

Ginčo šalių ir ekspertų vertinimai

Apibendrinant galima pasakyti, kad bylą nagrinėjęs teismas pasirinko ganėtinai nešališką poziciją – daugmaž panašaus sprendimo buvo tikimasi Silicio slėnyje.

Po to, kai buvo paskelbtas sprendimas, „Apple“ atstovai spaudai nurodė, kad „Teismas patvirtino tai, kas visiems ir taip buvo aišku, – kad Aplikacijų parduotuvė nepažeidžia konkurencijos teisės normų“ ir pažymėjo, kad „Apple“ ir toliau sieks, „kad Aplikacijų parduotuvė išliktų saugi ir patikima vieta, dėl kurios palaikoma klestinti programėlių kūrėjų bendruomenė ir sukuriama daugiau nei 2,1 mln. darbo vietų Jungtinėse Amerikos Valstijose ir kur tos pačios taisyklės galioja visiems“.

Savo „Twitter“ paskyroje „Epic Games“ kompanijos vadovas Timas Sweeney pareiškė, kad toks teismo sprendimas „nėra jokia pergalė nei programėlių kūrėjams, nei vartotojams“, pažadėjo teismo sprendimą skųsti ir toliau „tęsti kovą“.

Visgi iki teismo sprendimo priėmimo daugeliui ginčo eigą sekusių ekspertų buvo aišku, kad tiek „Apple“, tiek ir „Epic Games“ skųs teismo sprendimą apeliacinės instancijos teismui.

Dauguma technologijų ir konkurencinės teisės ekspertų šį teismo sprendimą vertina palankiai, ypač dėl to, kad bylą nagrinėjusi teisėja sugebėjo įvertinti tai, kokios gali technologinės ir ekonominės pasekmės, jei sprendimu būtų įpareigota padaryti greitus ir drastiškus pakeitimus.

Pažymėtina, kad „Apple“ palaikomos iOS ekosistemos taisyklės nepakitusios galiojo daugiau nei dešimtmetį. Per tą laikotarpį programėlių kūrėjai vis dažniau reikalaudavo daugiau skaidrumo ir aiškumo dėl programėlių publikavimo aplikacijų parduotuvėje eigos.

Kokios šio sprendimo pasekmės?

Šis ilgai lauktas teismo sprendimas iškart paveikė „Apple“ akcijų kainą, ji penktadienį krito 3,3 proc. (t. y. „Apple“ akcijų vertė sumažėjo $85 milijardais JAV dolerių). Rinkos ekspertų nuomone, įgyvendinus šio sprendimo reikalavimus, „Apple“ turėtų susigrąžinti prarastą vertės dalį per 12–18 mėnesių.

Dabar „Apple“ turi 90 dienų įvesti būtinus pakeitimus aplikacijų parduotuvėje.

„iPhone“ ir „iPad“ vartotojai gali tikėtis, kad laikui bėgant kai kurios programėlės sudarys galimybę už konkrečioje programėlėje atliekamus pirkimus ar gaunamas paslaugas sumokėti ne tik per „Apple“ taikomą sistemą, bet ir kitais būdais (pvz., paspaudus tam tikros interneto svetainės nuorodą).

Taigi, programėlių kūrėjai gali tikėtis, kad „Apple“ ir toliau sieks tobulinti aplikacijų kūrimo ir publikavimo eigą, palaikyti gerus santykius su programėlių kūrėjais ir pamažu atverti iOS sistemą.

Šis ginčas iš esmės atspindi du skirtingus požiūrius į tai, kaip turėtų veikti mobiliuose prietaisuose naudojamos aplikacijos. Pirmas požiūris — tai „Apple“ kūrėjo Steveno Paulo Jobso „uždaro kiemo“ vizija, kur visų publikuojamų programėlių kokybę ir parametrus kontroliuoja vienas prižiūrėtojas (šiuo atveju „Apple“). Prižiūrėtojas taiko bendrus kriterijus ir siekia, kad visos programėlės būtų saugios ir atitiktų vartotojų lūkesčius.

Kitas požiūris gali būti pavadintas „atviro kiemo“ modeliu, čia kiekvienas gali žaisti pagal savo taisykles ir nėra vieno didelius įgaliojimus turinčio prižiūrėtojo. Būtent šis modelis yra labiau priimtinas „Epic Games“ vadovui, kuris nusprendė pabandyti pralaužti uždaro kiemo sieną.

Atsižvelgiant į tai, kad šiuo metu didžioji skaitmeninės erdvės dalis yra keturių ar penkių technologijų banginių (t. y. „Google“, „Facebook“, „Amazon“, „Apple“ ir „Microsoft“) gniaužtuose, galima tikėtis ir daugiau pokyčių, dėl to vartotojams bus suteikiama daugiau galimybių patiems spręsti dėl to, kaip elgtis skaitmeninėje erdvėje.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.