Verslo pozicija

2020.05.19 09:50

Raimonda Alonderienė. Jauniems organizacijoje svarbi laisvė ir atostogos, vyresniems – įmonės strategija

dr. Raimonda Alonderienė, ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto profesorė, „Devbridge“ žmonių ir organizacijos vystymo direktorė2020.05.19 09:50

Šiuo metu vienoje organizacijoje galima sutikti 4 skirtingų kartų atstovus: kūdikių bumo kartos atstovus (vyresni nei 60 metų), X kartos atstovus (40–60 metų), Y kartos atstovus (jaunesni nei 40 metų), Z kartos atstovus. Gimimo data bei tuo laikotarpiu nutikę esminiai įvykiai jų vystymosi laikotarpiu suformavo kartų skirtumus, kurie pasireiškia per vyraujančias vertybių sistemas, požiūrį bei gyvenimo patirtį.

Jaunesnės kartos – nori pripažinimo čia ir dabar, bet lojalumu nepasižymi

Galima išskirti kelis esminius tarp kartų vyraujančius skirtumas. X kartos žmonės yra pasitikintys savimi, atkaklūs, kritiški, viską pasiekę savo atkakliu darbu. Jie skeptiškai vertina autoritetus. Jiems svarbu ne procesas, bet rezultatas.

X kartos žmones motyvuoja materialinis atlygis, iššūkiai, laisvas laikas. Jie nėra organizacijai tokie lojalūs, kaip kūdikių bumo kartos atstovai. Jaunesniųjų kartų žmonės dažnai apibūdinami kaip pernelyg savimi pasitikintys, norintys visko čia ir dabar – karjeros, ugdymo galimybių, didesnio atlygio, pripažinimo, nuolatinio grįžtamojo ryšio. Tačiau jų lojalumas organizacijai yra ganėtinai žemas.

Y kartos atstovai nori lankstumo ir laisvės, nemėgsta maišyti darbo su asmeniniu gyvenimu, jiems svarbu turėti daug draugų ir pažįstamų. Z kartos atstovai ieško stabilumo ir saugumo, mėgsta daryti daug darbų vienu metu, orientuoti į žmones, daugelis nori turėti savo verslą, siekia turėti ne daug, bet kokybiškų santykių su kitais.

Jaunosios kartos darbo pokalbiui nesiruošia, vyresni nenori komandiruočių

Skirtumų tarp kartų galima įžvelgti ir atrankos į personalą pokalbių metu. Juose dominuoja skirtingi klausimai, temos. Jaunesni, Y ir Z kartų kandidatai, dažniau teiraujasi apie karjeros galimybes: kaip greitai įmonėje gali augti ar turės mentorių. Jiems aktualus lankstus darbo grafikas, galimybė dirbti iš namų. Įdomu, tai, kad neretu atveju jie taip pasitiki savimi, kad į darbo pokalbį ateina nepasiruošę, beveik nieko nežino apie organizaciją ir to neslepia.

Skirtumų tarp kartų galima įžvelgti ir atrankos į personalą pokalbių metu. Juose dominuoja skirtingi klausimai, temos.

Y ir Z kartų atstovai teiraujasi apie komandiruotes svetur ir darbo keliones dažnai laiko privalumu. Šių kartų atstovams patinka pakeisti aplinką, tiesiogiai bendrauti su klientais. Tuo tarpu atrankų metu susiduriant su vyresniais kandidatais, dažnai tenka išgirsti klausimą, kiek procentų darbo laiko reikės keliauti ir jeigu tai viršija jiems priimtiną ribą, darbo pasiūlymą svarsto santūriai.

Vyresniems kandidatams labiau rūpi ne ambicinga, o stabili karjera. Svarbu darbo turinys, sudarytos sąlygos tapti profesionalu. Jiems įdomūs prasmingi projektai darbe, jų kuriama išliekamoji darbų vertė. Jie nesibaimina sunkaus darbo ar nepatogių situacijų, tačiau nori aiškumo.

Darbo pokalbio metu vyresni kandidatai klausia, kokia organizacijos strategija, struktūra, kaip priimami sprendimai. Jie labiau orientuoti į ilgalaikę ateitį ir yra lojalesni. Jiems taip pat rūpi darbdavio įvaizdis.

Vieni teiraujasi apie kavos pupelių rūšį, kiti apie pensijos planavimą

Skirtingoms kartoms rūpi skirtingi organizacijų siūlomi ir turimi naudų paketai. Pavyzdžiui, jaunesnių kartų atstovai dažnai teiraujasi apie neribotų atostogų galimybes, ar netgi kokios rūšies kavos pupelės kavos aparatuose.

Darbdavio naudų paketai vyresniesiems aktualesni tie, kurie susiję su šeima, pensijos planavimu, sveikata. Visus pasiūlymus jie vertina racionaliai.

Nors tarp kartų galima įžvelgti jas jungiančių bruožų, vertybių ir kitų veiksnių, skirstyti žmones reikia atsargiai, nes kiekvienas asmuo yra unikalus ir savitas.

Yra pasitaikę atvejų, kai kelių gautų pasiūlymų vertę išskaičiuoja iki detalių – iki šios darbo vietos važiuoti 5 kilometrais toliau, tad bus didesni kaštai.

Nors tarp kartų galima įžvelgti jas jungiančių bruožų, vertybių ir kitų veiksnių, skirstyti žmones reikia atsargiai, nes kiekvienas asmuo yra unikalus ir savitas.

Nereikėtų žmonėms iš karto kabinti tam tikrų stereotipų etikečių vien dėl to, kad jie priklauso tam tikrai grupei. Svarbiau kalbėti, kaip skirtingo amžiaus ar skirtingų kartų žmonės sugyvena, kaip vieni gali papildyti kitus ir kartu dirbti komandoje. Jaunesnieji spirga entuziazmu ir ištroškę naujų patirčių – visko ir greitai. Labiau patyrę žino, kad darbe pasitaiko visokių dienų. Todėl svarbu pagalvoti apie tinkamą skirtingų kartų derinį ir pasiūlyti karjerą pradedantiems jaunuoliams patyrusį mentorių, kuris moko ne tik techninių niuansų, bet ir padeda jaunuoliui augti kaip asmenybei.