Verslas

2019.04.05 09:55

Gentvilas apie Mobilumo paketą: taip iš rinkos išstumiami Rytų Europos vežėjai

Ieva Vidūnaitė, ELTA2019.04.05 09:55

Liberalų sąjūdžio pirmininkas Eugenijus Gentvilas sako, kad ketvirtadienį Europos Parlamento (EP) „palaimintas“ Mobilumo paketas – senosios Europos vykdomas protekcionizmas.

„Šitaip iš rinkos išstumiami Rytų Europos vežėjai, kurie turi labai stiprias pozicijas“, – „Žinių radijo laidoje „Opozicija“ penktadienį sakė jis.

Pasak E. Gentvilo, tai negali būti pavadinta sąmokslu, nes sąmokslą reikia įžvelgti ir jį analizuoti, o čia niekas, pasak jo, atrodo net nepridengta.

„Baltomis raidėmis parašyta ant juodo lapo, labai aiškus“, – sakė E. Gentvilas.

Komentuodamas ES vežėjų atlyginimų sulyginimą, Seimo narys sakė, kad šioje srityje jis nemato didelių problemų, tačiau reikalavimas po tam tikro laiko sunkvežimio vairuotojui grįžti į savo gimtinę ir kartu parsivaryti sunkvežimį jam neatrodo teisingas.

„Tai įsivaizduojame, kokie kaštai, ir tuo metu, kai važiuoja namo pabūti savaitę ar dvi, prarandami kroviniai, gaištamas laikas ir yra papildomos išlaidos“, – sakė jis.

ELTA primena, kad ketvirtadienį Europos Parlamentas (EP) patvirtino savo poziciją dėl Mobilumo paketo, kuriuo nustatomi reikalavimai ES vežėjams ir vairuotojams, vežantiems krovinius už savo šalies ribų.

Rinkinį sudaro trys teisės aktai: dėl vairuotojų poilsio laiko, dėl vairuotojų komandiravimo ir dėl kabotažinių pervežimų kitos ES šalies viduje. Europarlamentarai balsavo už palankesnes vairuotojų darbo užmokesčio ir poilsio laiko taisykles, trijų dienų limitą kabotažo operacijoms, taip pat veiksmingesnę vairuotojų kontrolę, sakoma EP pranešime.

Kabotažiniai pervežimai – tai transporto operacijos kitoje ES valstybėje po tarpvalstybinio krovinių pristatymo. EP siekia vietoj esamo kabotažo operacijų skaičiaus apribojimo nustatyti trijų dienų laiko apribojimą, taip pat įvesti sienos kirtimo registraciją transporto priemonių tachografais. Pasibaigus minėtam trijų dienų laikotarpiui, transporto priemonė turėtų išbūti savo registracijos šalyje bent 60 valandų, kol ja būtų leidžiama atlikti naują kabotažo operaciją.

Siekdami kovoti su „pašto dėžutės“ bendrovių naudojimu, europarlamentarai siekia įpareigoti krovinių vežimo įmones turėti „esminės apimties“ veiklą ES valstybėje, kurioje jos registruotos.

Minėtos normos turėtų galioti ir pervežimams lengvosiomis komercinėmis transporto priemonėmis, įsitikinę EP nariai.

Europarlamentarai siekia, kad ES darbuotojų komandiravimo taisyklės, numatančios deramus atlyginimus ir socialines garantijas, būtų taikomos kabotažo ir tarpvalstybinėms transporto operacijoms, išskyrus tranzitą, dvišales operacijas, taip pat vieną papildomą pakrovimą arba iškrovimą kiekviena kryptimi (arba dviem papildomoms operacijoms grįžimo metu, jei važiuojant pirmyn papildomo pakrovimo ar iškrovimo nebuvo).

Siekiant palengvinti vairuotojų darbą ir sumažinti tikrinimo laiką, siūloma pasitelkti daugiau skaitmeninių technologijų. EP taip pat siekia įpareigoti valstybių kontrolės institucijas daugiau dėmesio sutelkti į reikalavimų nesilaikančias įmones, o kartu sumažinti atsitiktines geros reputacijos įmonių patikras.

Siekdamos užtikrinti geresnes vairuotojų poilsio sąlygas, įmonės turėtų organizuoti savo tvarkaraščius taip, kad vairuotojai galėtų reguliariai grįžti namo (bent kas 4 savaites). Be to, privalomas poilsio laikotarpis po savaitės darbo neturėtų būti praleidžiamas sunkvežimio kabinoje, įsitikinę europarlamentarai.

Lietuva ir kitos Rytų Europos šalys baiminasi, kad siekis skubiai priimti Mobilumo paketą gali būti rinkimų kampanijos į EP dalis. Minėtų šalių ministrų nuomone, Mobilumo paketo tvirtinimas EP rinkimų išvakarėse organizuojamas stengiantis ES teisės aktuose įtvirtinti protekcionistines nuostatas. Tai esą ne tik turėtų negrįžtamos žalos Europos vežėjams bei Bendrijos ekonomikai, bet ir paskatintų euroskeptiškas nuotaikas šalyse narėse.

EP patvirtinus savo poziciją, savąją turės priimti ir ES Taryba, po to bus galimos ES ir Tarybos derybos.