Verslas

2019.03.08 15:55

Pavežėjai be teisių: verslininkai teigia turintys sprendimą, tačiau trukdo įstatymai

Jonas Deveikis, LRT.lt2019.03.08 15:55

Žiniasklaidoje ne vieną kartą nuskambėjo atvejai, kada policijai sustabdžius pavežėjo automobilį, paaiškėja, kad vairuotojas neturi teisės vairuoti transporto priemonės. Pavežėjams platformas siūlantys verslininkai sako, kad bando spręsti šią problemą, tačiau atsimuša į biurokratijos sieną.

Vilnietė Evelina (vardas pakeistas, redakcijai žinomas) pirmadienio vakarą važiavo namo su pavežėjo paslaugą per 1424.lt platformą teikiančiu vairuotoju. Tačiau vos tik prasidėjusią kelionę nutraukė avarija, į kurią papuolė pavežėjo vairuojamas automobilis.

„Su vairuotoju važiavome kiek kitu maršrutu, ir aš jo paklausiau, ar čia tikrai galime sukti? Jis man atsakė, kad galima, ir po jo žodžių iš karto pajutau smūgį. Išsiskleidė oro pagalvės ir pradėjo spengti ausyse. Supratau, kad patekome į avariją“, – portalui LRT.lt sakė Evelina.

Ji pastebi, kad pasukti toje vietoje, kur įvyko avarija, buvo draudžiama, o dėl vairuotojo kaltės į avariją pateko keturi automobiliai.

„Išsikvietėme policiją ir greitąją. Atvykę pareigūnai pakalbino vairuotoją ir tada, priėję prie manęs, sako: ar jūs žinote, kad vairuotojas neturi teisės vairuoti? Atsakiau, kad ne. Juk kiekvieną kartą lipdama į automobilį neklausiu, ar vairuotojas turi teises ar ne. Vėliau vairuotojui pasidarė negera ir jis buvo išvežtas į ligoninę“, – apie įvykusį incidentą pasakoja nukentėjusioji.

Randa būdų gudrauti

Portalui LRT.lt susisiekus su pavežėjo paslaugas teikiančios įmonės „eTransport“ vadovu Virginijumi Kukaliumi, kurio valdomos įmonės platforma naudojosi pavežėjas, jis teigė, kad situacija jam yra žinoma, o vairuotojo, kuris padarė avariją, paskyra yra užblokuota.

Anot V. Kukaliaus, viena įmonė jų platformoje užsiregistravo, kad teiks pavežėjimo paslaugas. „Jie turėjo net kelias paskyras ir automobilius, tačiau dabar jos visos yra užblokuotos“.

Žurnalistams pasiteiravus, kodėl taip nutiko, kad vairuotojas dirbo pavežėju, nors neturėjo teisių, jis atsakė, kad žmonės randa būdus, kaip apeiti taisykles.

„Mūsų platformoje kažkokia įmonė užregistruoja vairuotojų paskyras. Mes sutvarkome dokumentus, sutikriname su „Regitra“, ar jie yra galiojantys, bet būna, kad žmonės dirba ne su tomis paskyromis. Pavyzdžiui, aš užregistruoju, kad automobilį vairuos Jonas, o iš tikrųjų su jo prisijungimo duomenimis vėliau už vairo sėda Petras“, – aiškino V. Kukalius.

Pastebima ir kita problema. Pasitaiko atvejų, kai vairuotojui teisės yra atimamos, tačiau įmonė apie tai nesužino, kadangi dokumentai yra tikrinami tik registruojantis pavežėjimo platformoje. Todėl teisių neturintis asmuo ir toliau gali vežioti žmones, kol neįklius policijos pareigūnams.

Bandė kreiptis į „Regitrą“

V. Kukalius portalui LRT.lt teigė, kad jau bandė spręsti tokią problemą ir kreipėsi į „Regitrą“ dėl jų duomenų bazės sujungimo su įmonės programa.

„Norėjome, kad vairuotojui kiekvieną kartą prisijungus, sistema nukreiptų į „Regitros“ duomenų bazę ir sutikrintų, ar šią akimirką galioja vairuotojo teisės ir jeigu negalioja, sistema automatiškai užblokuotų vartotojo paskyrą“, – sako V. Kukalius ir priduria, kad tai būtų pats greičiausias bei paprasčiausias būdas.

„Kreipiausi dėl to į „Regitrą“ el. paštu. Mums atsakė tik per 1–2 savaites. Jų atsiųstame atsakyme buvo rašoma, kad jie galėtų teikti informaciją su keliomis sąlygomis. Visų pirma, abonementinis mokestis būtų 15–16 eurų, kiekviena užklausa apie vairuotoją papildomai kainuotų 0,30 euro. Dar vienas reikalavimas, kad būtų asmens, kurio teisės tikrinamos, raštiškas prašymas“, – sako V. Kukalius ir priduria, kad toks sutikimas galiotų tik vieną dieną.

„Iš mūsų programinės pusės, mes tokia sistemą galėtume nesunkiai integruoti, bet yra kitų trikdžių. Pavyzdžiui, raštiškas vairuotojo sutikimas. Pas mus jų ne 10 ir ne 20 (pavežėjų – LRT.lt). Kiekvieną minutę nesėdėsi ir netikrinsi. Jeigu „Regitra“ suteiktų tokią galimybę (automatiškai informuotų apie teisės vairuoti netekusius asmenis – LRT.lt), mes ją tikrai įgyvendintume ir labai greitai“, – teigė verslininkas. 

„Regitra“ sutiktų bendradarbiauti

„Regitros“ komunikacijos skyriaus vadovė Ingrida Kuorytė pastebi, kad jau dabar yra suteikiama galimybė įmonės puslapyje pasitikrinti informaciją apie vairuotojo pažymėjimo statusą, tačiau tai gali padaryti tik pats vairuotojas.

„Vairuotojui tereikia įvesti savo vairuotojo pažymėjimo numerį bei asmens kodą ir jis gali pasitikrinti, iki kada galioja jo pažymėjimas, ar jis yra sustabdytas“, – portalui LRT.lt sakė ji.

Vis dėlto, specialistė pažymi, kad nors valstybinės įmonės gali laisvai prieiti prie šių duomenų, kadangi tam tikrais atvejais jie yra reikalingi valstybinėms funkcijoms užtikrinti, kyla klausimas, ar dėl duomenų apsaugos tokią informaciją galėtų gauti darbdavys.

„Kadangi tai nėra standartinė situacija, reikia ieškoti teisinio pagrindo, galbūt ir policijos įsikišimo reiktų. (...) Vis dėlto, „Regitra“ norėtų pakviesti pavežėjimo platformas siūlančias įmones pas save ir pasikalbėti, kaip būtų galima užtikrinti, jog prie vairo sėstų tik teisę turintys vairuoti asmenys“, – portalui LRT.lt sakė I. Kuorytė.

Tikrina vairuotojus

V. Kukalius pastebi, kad jo atstovaujama įmonė jau dabar bando kovoti su pavežėjais, kurie paslaugas teikia naudodamiesi ne savo paskyromis.

„Jeigu mums kyla kažkoks įtarimas, kad vairuotojas nestandartiškai dirba daugiau valandų, galime nuotoliniu būdu pasidaryti momentines pavežėjo nuotraukas. Matome automobilį vairuojančio asmens nuotrauką ir tą, kuri buvo pateikta dokumente. Jeigu jos nesutampa, blokuojame paskyrą“, – bandymus kovoti su neturinčiais teisės vairuoti pavežėjais vardina V. Kukalius.

Jis priduria, kad jei negalima įžiūrėti veido, kartais tiesiog užtenka paskambinti vairuotojui ir paklausti, kur jis yra. „Būna tokių atvejų, kad vairuotojas pasako, jog miega, o pasirodo kitas asmuo naudojasi jo paskyra, tuomet mes ją iš karto blokuojame“, – sako jis. 

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt