Nuo pat ryto penktadienį uostamiestyje susirinkę 5 didžiųjų Lietuvos miestų (išskyrus sostinės vadovą, kuriam į pajūrį nuvažiuoti sutrukdė svarbūs reikalai Vilniuje) merai ir savivaldybių administracijų direktoriai diskutavo apie visiems bendras kasdienes miestų bei jų plėtros problemas.
Nuo pat ryto penktadienį uostamiestyje susirinkę 5 didžiųjų Lietuvos miestų (išskyrus sostinės vadovą, kuriam į pajūrį nuvažiuoti sutrukdė svarbūs reikalai Vilniuje) merai ir savivaldybių administracijų direktoriai diskutavo apie visiems bendras kasdienes miestų bei jų plėtros problemas.
Naujienų agentūrai ELTA pasiteiravus Kauno miesto merą Andrių Kupčinską, kurio kabinete, beje, prieš keletą mėnesių įvyko pirmasis toks (iniciatyvinis) susitikimas, ar Lietuvoje vėl bus atkuriama Didžiųjų miestų sąjunga ar asociacija, sekė toks atsakymas: „tikrai neformalizuosime mūsų bendradarbiavimo, neturėsime nei sekretoriato ar kokių samdomų specialistų. Tačiau klausimus būtinai spręsime tuos, kurie aktualūs visiems didiesiems miestams“.
Penktadienį kalbėta apie kitokį nei ligi šiol lėšų gatvių ir kelių remontams finansuoti paskirstymą. Pasirenkant proporciją – pusė ir pusė: 50 procentų vairuotojų sumokėtos už degalus akcizo sumos, merų siūlymu, turėtų atitekti miestų (ne tik didžiųjų) gatvėms, o dar 50 proc. – magistraliniams keliams.
„Kalbėjom ir apie regioninius atliekų centrus, kurie įkurti savivaldybių pastangomis, jų investicijomis, panaudojant ir nekilnojamąjį turtą. Nė vienas iš ta tema pasisakiusiųjų merų nesutinka su Aplinkos ministerijos nuostata perimti tuos centrus. Savivaldybių sukurto turto nenori savivaldybės perduoti ministerijai, tačiau mielai priims ją į dalininkes. Žodžiu, pasisakome prieš nacionalizaciją, bet norime su Aplinkos ministerija, ieškodami bendrų pozicijų, rūpintis regioniniais atliekų centrais.
Dar diskutavome ir apie vaikų pavežėjimą į mokyklas iš aplink ar greta didžiųjų miestų esančių rajonų. Prieš trejetą mėnesių Kauno miesto savivaldybė kreipėsi į rajono savivaldybę dėl nemažų lėšų, kurias jau ne vienus metus mes priversti kasmet išleisti dotuodami rajono vaikų keliones viešuoju transportu iki miesto mokyklų. Vaikų tėvai, primenu, mokesčius moka toje savivaldybėje, kurioje gyvena ir yra deklaruoti – Kauno rajono. Tačiau rajonas mokiniams lengvatų nenori suteikti. Deja, miesto meras iki šiol negavo jokio atsakymo į savo raštą rajono kolegai. O juk mes per metus rajono vaikų kelionių apmokėjimui išleidžiame 5–6 milijonus miesto biudžeto litų. Ilgiau taip tęstis negali. Klaipėda susitvarkė, Vilnius irgi išsprendė šią problemą, mes taip pat nenusileisime“, – sakė Eltai Kauno meras A. Kupčinskas.
Klaipėdoje didžiųjų miestų savivaldybių vadovai trumpai aptarė ir labai aktualų senamiesčių atgaivinimo, pavertimo turistų traukos centrais klausimą. Tiksliau, aiškinosi, kaip būtų galima derinti skirtingus interesus, kai senamiesčių gyventojai nori didelės ramybės, ir jiems nė motais, kad turistai atneša pajamų ir bendram viso miesto biudžetui.
„Ar turėtų būti skirtingi reikalavimai tam tikroms teritorijoms dėl triukšmo, dėl kitų dalykų? Ar verta diferencijuoti miesto zonas, kuriose galėtų būti kitokios bendrabūvio taisyklės, – dar diskutuosime ateityje. Taip pat aptarsime ir visiems miestams labai aktualų apleisto nekilnojamojo turto savininkų apmokestinimo klausimą. Kad bendrai rastume geresnį būdą kuo labiau sumažinti vizualinę miestų taršą“, – kalbėjo Eltai A. Kupčinskas.