Verslas

2019.02.06 11:22

Po LRT tyrimo – „Lietuvos geležinkelių“ atsakas: netoleruos abejonių keliančių tiekėjų

LRT.lt 2019.02.06 11:22

Kaip teigiama po LRT tyrimo žiniasklaidai išplatintame pranešime, „Lietuvos geležinkelių“ sprendimai didinti pirkimų skaidrumą per pastaruosius dvejus metus davė apčiuopiamų rezultatų: padidėjo tiekėjų konkurencija, sumažėjo kainos, o abejonių keliančių tiekėjų galimybės sumažėjo iki minimumo. LRT tyrime skelbiama, kad „Lietuvos geležinkelių" konkursus laimi su Rusija susijusios įmonės.

LRT.lt primena, kad LRT Tyrimų skyriaus duomenimis, skandalingi pradėti ikiteisminiai tyrimai dėl galimų neskaidrių buvusios „Lietuvos geležinkelių“ administracijos sudarytų sandorių buvo nutraukti, o tuomet skandalų lydėtos įmonės toliau laimi viešuosius pirkimus. Vienos tokių – UAB „Railvec“ – akcininkai yra ne tik susiję su koncernu „TransMashHolding“, į kurį tekėjo „Lietuvos geležinkelių“ milijonai, bet ir su naujosios įmonės, Lietuvoje nusitaikiusios į Kaliningrado tranzitą, akcininkais. O visas šis tinklas yra susijęs su buvusiu Rusijos geležinkelių vadovu Vladimiru Jakuninu.

Kaip rašome bendrovės atsakyme, pokyčiai traukinių remontų ir atsarginių detalių pirkimuose davė ir apčiuopiamų finansinių rezultatų. Per dvejus metus keleivių vežimo sąnaudos sumažėjo 9 mln. eurų.

„Konkurencija pirkimuose ir efektyviau vykdomi remontai prisidėjo prie sąnaudų mažinimo ir bendro „Lietuvos geležinkelių“ rezultato gerinimo. 2016 m. dirbę nuostolingai, pernai „Lietuvos geležinkeliai“ uždirbo daugiau nei 50 mln. eurų pelno“, – pranešime cituojamas „Lietuvos geležinkelių“ generalinis direktorius Mantas Bartuška.

Kaip teigiama oficialiame atsakyme, iki 2016 metų didžiuliai pirkimai „Lietuvos geležinkelių“ grupėje būdavo atliekami be konkursų, pasirinkus vieną tiekėją: „Pavyzdžiui, tokiu būdu už daugiau nei 100 mln. eurų pirkti elektriniai traukiniai. Vėliau tokiu pat būdu sudaryta šių traukinių atsarginių detalių tiekimo ir remonto sutartis su bendrove „Litmotas“. Abejonių kėlė ir anksčiau sudaryti milijoniniai sandoriai su bendrove „Railvec“.“

Išplatintame pranešime rašoma, kad iš viso 2015–2016 m. su „Litmotu“ sudarytų sandorių suma siekė kone 9 mln. eurų. Pradėjus didinti konkurenciją ir skaidrumą pirkimuose, 2017–2018 m. sandoriai su šia abejonių kėlusia bendrove esą buvo veikiau išimtis, nei taisyklė: bendra suma sumažėjo 15 kartų ir per dvejus metus nesiekė 0,5 mln. eurų.

Panašiu tempu, kaip teigiama atsakyme, sumažėjo sandorių su „Railvec“, kuri yra susijusi su Rusijos lokomotyvų gamintoju „Transmashholding“. 2015 m. sudarytų sandorių suma siekė kone 11 mln. eurų, o pernai – jau mažiau nei 800 tūkst. eurų.

„Patys „Lietuvos geležinkeliai“ praėjusiais metais nebesudarė sutarčių nei su „Litmotu“, nei su „Railvec“. Atsarginių detalių įsigijo tik dukterinė bendrovė – Vilniaus lokomotyvų remonto depas. Šiems sandoriams tuo metu nebuvo alternatyvų. Net ir paskelbus konkursus, juose dalyvaudavo minėtos bendrovės. O kreipusis tiesiogiai į gamintojus, šie nurodydavo, kad remontui būtinų detalių gali patiekti nurodyti tarpininkai“, – rašoma pranešime.

„Nežadame sustoti didindami konkurenciją ir skaidrumą pirkimuose. Sieksime, kad konkursuose dalyvautų patys gamintojai – dėl to artimiausiu metu kalbėsimės su jų vadovais. Jei situacija nesikeis, svarstysime imtis teisinių priemonių dėl konkurencijos ribojimo“, – atsiųstame atsakyme teigia „Lietuvos geležinkelių“ vadovas M. Bartuška.