Verslas

2019.01.10 15:24

Rytų Europos vežėjai protestuoja Briuselyje

LRT.lt 2019.01.10 15:24

Lenkijos, Bulgarijos, Vengrijos ir Lietuvos transporto ministrai ragina Europos Komisiją ir Europos Parlamentą stabdyti protekcionizmą Europoje ir nekurti kliūčių laisvam prekių ir paslaugų judėjimui, rašoma ministerijos pranešime žiniasklaidai. Komitetui balsuojant dėl Europos Sąjungos (ES) Mobilumo paketo, Rytų Europos vežėjai ketvirtadienį protestuoja Briuselyje.

„Protestas vyksta, pilna Liuksemburgo aikštė prieš parlamentą, vyksta mitingas, pagrinde bulgarų vežėjai dalyvauja, ir tuo pat metu Transporto komitete vyksta balsavimas dėl Mobilumo paketo pataisų“, – BNS telefonu iš Briuselio teigė Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ sekretorius transporto politikai Tomas Garuolis.

T. Garuolis, BNS nuotr. „Dabartinis „Mobilumo paketo“ variantas rodo, kad dalies ES valstybių nacionaliniai interesai keliami aukščiau už bendros Europos rinkos interesus. Šie dokumentai parengti pernelyg skubotai. Jie pakenks ne tik mūsų šalies įmonėms, bet ir pačioms šį susitarimą skubotai norinčioms priimti senosioms ES narėms. Vietoj subalansuotų sąlygų, užtikrinančių palankias sąlygas vieningai rinkai, Europa rizikuoja primesti apribojančias, neproporcingas ir protekcionistines priemones, neatitinkančias ES sutarties principų ir esminių ES laisvių. Skubūs ir neapgalvoti sprendimai dėl „Mobilumo paketo“ ES transporto rinkoje gali pažeisti laisvo prekių judėjimo ir sąžiningos konkurencijos principus bei turėti rimtų ekonominių pasekmių“, – susitikime teigė susisiekimo ministras Rokas Masiulis. Pasak ministro R. Masiulio, pagrindinė visų šių susitikimų mintis – būtinybė stabdyti protekcionizmą Europoje ir šalinti kliūtis laisvam prekių judėjimui. Esamas „Mobilumo paketo“ variantas yra nutolęs nuo savo pradinių tikslų – jis nesprendžia vairuotojų socialinių klausimų, neabejotinai turėtų neigiamą poveikį aplinkos apsaugai ir būtų žalingas Europos ekonomikai.

Proteste dalyvauja apie 600 vežėjų iš Bulgarijos, Rumunijos, Vengrijos, Lenkijos ir Lietuvos. Protesto akciją organizuoja Bulgarijos vežėjų asociacija.

„Mes dabar laukiame, turi būti sprendimai, kokiu keliu eis toliau, online (tiesiogiai – BNS) režimu stebime, dar niekas nežino, kaip bus nuspręsta, bet panašu, kad situacija kol kas dėliojasi mums daugmaž palankiai, kiek galima sakyt šitoje situacijoje“, – sakė T. Garuolis.

Susirūpinimą vežėjams kelia Mobilumo paketo modelis, numatantis skirtingas komandiravimo sąlygas šalims, kurių vežėjai dirba tarptautiniu mastu ir dvišaliu pagrindu, taip pat  reikalavimas periodiškai grąžinti krovininę transporto priemonę į registracijos šalį.

„Linavos“ teigimu, vien tik šio reikalavimo įgyvendinimui vairuotojai kelyje užtruks ištisas savaites, be to, vilkikai bus priversti nuvažiuoti iki 45–75 proc. ilgesnį atstumą, sumažės pervežimų sektoriaus veiklos efektyvumas, o anglies dvideginio išmetimas į atmosferą padidės 100 tūkst. tonų.

Europos susisiekimo ministrai išreiškė savo susirūpinimą Europos Komisijos transporto ir judumo komisarei Violetai Bulc, Europos Parlamento Transporto komiteto pirmininkei Karimai Delli ir už „Mobilumo paketą“ atsakingiems  šio komiteto nariams. Tai buvo pareikšta Transporto komiteto balsavimo už „Mobilumo paketo“ projektą išvakarėse.

Ministrai apgailestaudami pažymėjo, kad svarstymų metu „Mobilumo paketas“ nutolo nuo savo pradinių tikslų ir kad nacionaliniai interesai bei protekcionizmas yra keliami aukščiau už Europos interesus. Jų nuomone, dabartinis šio dokumentų paketo projektas yra nesubalansuotas socialiniu ir rinkos atžvilgiu, neabejotinai turės neigiamą poveikį aplinkos apsaugai ir bus žalingas Europos ekonomikai. Jie taip pat apgailestaudami pažymėjo, kad už „Mobilumo paketo“ projektą atsakingi Transporto komiteto nariai stipriai pakeitė savo ankstesnes nuostatas ir ėmė labiau pritarti suvaržymams, neįvertindami tikrosios kelių transporto sektoriaus situacijos. Daugybė Europos ir nacionalinių kelių vežėjų verslo atstovų, profesinių sąjungų bei ūkio šakų, kurių veikla stipriai priklauso nuo transporto paslaugų efektyvumo, yra pareiškę panašų susirūpinimą, pabrėždami, kad kadencijos pabaigos nuotaikos prieš rinkimus Europos institucijose apsunkino subalansuoto sprendimo dėl šio dokumentų paketo paieškas.

Susitikimuose su Europos komisare ir Europos Parlamento nariais ministrai pabrėžė, kad pasirinktas modelis, numatantis skirtingas komandiravimo sąlygas šalims, kurių vežėjai dirba tarptautiniu mastu ir dvišaliu pagrindu, suskaidys bendrą Europos rinką, diskriminuos dalį ES valstybių ir jų vežėjų. Tai trukdys sklandžiai veikti kelių transporto vidaus rinkai, sukurs neproporcingą administracinę naštą vežėjams, ypač mažoms ir vidutinėms jų įmonėms, be to, paskatins nesąžiningą ES ir trečiųjų šalių vežėjų konkurenciją. Pradėjus riboti veiklą tarptautiniu mastu, kyla tolesnių šio sektoriaus rinkos ribojimų pavojus.

BNS nuotr.

ES susisiekimo ministrai taip pat griežtai pasisakė prieš siūlymus, susijusius su transporto priemonių grąžinimu į jų registravimo šalį. Ministrai priminė, kad tokios neproporcingos ir protekcionistinės priemonės yra neteisėtos ir neatitinka esminių Europos Sąjungos principų bei politikos.

Ministrai paragino nenustatyti papildomų apribojimų kabotažui ir bent jau palikti galioti esamas taisykles, nurodydami, kad esant mažai kabotažo rinkai nepateisinamas toks griežtas reguliavimas, kuriuo siekiama į šią rinką neįsileisti užsienio bendrovių. Be to, naujų papildomų ribojimų įvedimas, tokių kaip vadinamasis „atvėsimo laikotarpis“, yra akivaizdžiai protekcionistinis, ypač jei užsienio šalių vairuotojai kabotažo metu bus komandiruojami ir jų atlygis atitiks šalies, kurioje teikia paslaugas, atlyginimų lygį.

Ministrai dar kartą priminė, kad vienas svarbiausių „Mobilumo paketo“ tikslų buvo pagerinti socialines sąlygas vairuotojams, taigi būtina gerbti jų pagrindines teises ir leisti laisvai pasirinkti, kur praleisti savo savaitinio poilsio laiką. Ministrai teigiamai įvertino rimtą Europos Parlamento požiūrį į vairuotojų teises, užtikrinant jiems galimybę laisvai pasirinkti, kur praleisti privalomo poilsio laiką.

ES šalių atstovai taip pat laikėsi nuomonės, kad visuotinis draudimas vairuotojams praleisti savaitinio poilsio laiką transporto priemonių kabinose esamomis sąlygomis yra neįmanomas. Europoje trūkstant tinkamos infrastruktūros, siūlomi draudimai nepagerins vairuotojų darbo sąlygų. Ministrai pabrėžė, kad visos ES valstybės ir Europos Komisija turi atlikti būtinus darbus ir Europos kelių tinkle užtikrinti pakankamą kiekį vairuotojų poilsiui skirtų vietų su saugaus parkavimo galimybėmis.

Ministrai perspėjo, kad beatodairiški ir tik teorija pagrįsti „paskutinės minutės“ sprendimai gali turėti sunkių ekonominių pasekmių bei sukelti teisinio netikrumo situaciją.

Jų teigimu, vietoj subalansuotų priemonių, kurios galėtų prisidėti prie sėkmingos bendros rinkos, Europa rizikuoja nustatyti ribojančias, neproporcingas ir protekcionistines priemones, prieštaraujančias esminiams ES sutarties principams ir pagrindinėms ES laisvėms. Pagrindiniai „Mobilumo paketo“ tikslai turėtų būti svarbiausias kelrodis, atveriantis galimybę Europos Parlamentui priimti teisingus sprendimus.