Verslas

2018.09.08 19:21

Japonija tampa akivaizdžiu naujos D. Trumpo prekybos karo taikiniu

LRT.lt 2018.09.08 19:21

JAV vėl prabilus apie muitus automobiliams, Japonija gali tapti pagrindiniu prezidento Donaldo Trumpo taikiniu, rašo CNBC. Per neseniai vykusį pokalbį su verslo laikraščiu „The Wall Street Journal“ D. Trumpas pasigyrė puikiais santykiais su Japonijos vadovybe, tačiau pridėjo: „Žinoma, visa tai baigsis, vos tik pasakysiu, kiek jie turi sumokėti.“

Vašingtone veikiančios konservatyvios viešos idėjų kalvės „Amerikos verslo institutas“ Azijos ekonomistas Derekas Scissorsas sako, kad „prezidentui patinka prekybos karai“. Anot jo, jei pavyktų pasirašyti naują NAFTA (Šiaurės Amerikos laisvos prekybos sutartis – LRT.lt) susitarimą su Kanada ir Meksika, šioms šalims nebegaliotų šiuo metu amerikiečių vykdomas automobilių importo tyrimas. Kadangi Europos Sąjunga jau išsikovojo tokių muitų išimtį, pagrindiniu taikiniu taptų pagrindinė JAV sąjungininkė Azijoje Japonija.

„JAV vykdomas nacionaliniu saugumu grindžiamas tyrimas dėl automobilių importo. Jis kiek keistokas, nes, pašalinus Meksiką, Kanadą ir ES, akivaizdus šio tyrimo taikinys yra Japonija“, – pareiškė specialistas CNBC laidai „The Rundown“.

D. Scissorsas sako, kad galbūt D. Trumpas kalbėjo apie kitus kaštus, kuriuos JAV gali priskirti Japonijai, bet labiausiai tikėtinas scenarijus yra automobiliai: „Šiuo metu vyksta tyrimas dėl japoniškų ir kitokių automobilių, bet veiksmų šioje srityje dar nesiimta.“

Gegužę D. Trumpo administracija pradėjo tyrimą dėl automobilių ir sunkvežimių importo poveikio nacionaliniam saugumui. JAV grasina kilstelėti muitus importuojamiems automobiliams ir jų dalims iki 25 proc. Šiuo metu jau paskelbti 25 proc. muitai plienui ir 10 proc. aliuminiui.

JAV administracija vis dar sprendžia, ar įgyvendinti šias priemones, siekiant apsaugoti amerikiečių automobilių gamintojus ir sumažinti prekybos deficitą.

Netenkina prekybos balansas

Kaip skelbia JAV gyventojų surašymo biuras, prekybos su Japonija disbalansas yra trečias pagal dydį tarp visų didžiausių JAV prekybos partnerių po Kinijos bei Meksikos. Tris ketvirtadalius visos šios sumos sudaro 54 mlrd. JAV dolerių vertės automobilių ir jų dalių prekybos deficitas.

„Kartais prekybos deficitą sukelia nesąžininga praktika, bet Japonijos atveju D. Trumpo administracija nė karto neužsiminė, ką Japonija daro negerai, todėl manau, kad prezidento pretenzijos –nepagrįstos“, – sako D. Scissorsas.

Amerikiečių grasinimai įvesti muitus veikia ir kaip spaudimo priemonė Japonijai pasirašyti dvišalę prekybos sutartį. Tokijas nenori tartis vien su amerikiečiais ir yra užsiminęs, kad jam mielesnė įvairesnė daugiašalė sutartis.

„Klausimas, ar prezidentas grasina automobilių ir kitais klausimais norėdamas susiderėti palankesnes sąlygas, ar įsivelti į ilgalaikį konfliktą, – svarsto D. Scissorsas. – Manau, kad Japonijos atveju jis laukia japonų pasiūlymo.“

Smūgis žinomoms kompanijoms

Didesni muitai itin skaudžiai atsilieptų Azijos automobilių gamintojams, tokiems kaip „Toyota“, „Nissan“ ir „Honda“, kuriems JAV yra viena didžiausių rinkų. Muitai gali pakenkti ir Japonijos ekonomikai: automobilių eksportas yra vienas pagrindinių šalies eksporto ramsčių.

Vis dėlto geopolitinės žvalgybos bendrovės „Stratfor“ analitikai tvirtina, kad tam tikru lygiu Japonija yra apsaugota nuo JAV prekybos priemonių, nes daug japonų gamyklų yra įsikūrusios JAV.

JAV ir Japonijos valdžios atstovai tęs derybas prieš laukiamą D. Trumpo ir Japonijos ministro pirmininko Shinzo Abe’s susitikimą per Jungtinių Tautų Generalinės Asamblėjos suvažiavimą rugsėjo pabaigoje.