Verslas

2022.01.12 19:28

LRT trumpai. „Lietuvos geležinkeliai“ nutraukia sutartį su „Belaruskalij“ – kas ir kaip įvyko?

Gabrielė Sagaitytė, LRT.lt2022.01.12 19:28

Po dar gruodžio pradžioje užvirusio skandalo dėl „Belaruskalij“ trąšų tranzito per Lietuvą Vyriausybė trečiadienį galiausiai nusprendė nutraukti sutartį su šia Baltarusijos trąšų milžine. Vis dėlto kai kurie parlamentarai tvirtina, kad toks sprendimas tranzito nesustabdys, beda pirštu į dar neatsakytus klausimus ir akcentuoja tyrimo poreikį.

Rinkosi į bendrą posėdį

Trečiadienį įvyko bendras Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos bei Ekonomikos komitetų posėdis dėl aplinkybių, susijusių su „Belaruskalij“ trąšų tranzitu per Lietuvos teritoriją, tyrimo.

Po posėdžio dalis parlamentarų teigė, kad liko labai daug neatsakytų klausimų.

„Kiek žalos gali padaryti Lietuvai tam tikri sprendimai, koks JAV vaidmuo dėl trąšų, konkurenciniai momentai. Svarbiausia, kas gynė Lietuvos interesus, Birių krovinių terminalą“, – po posėdžio kalbėjo „valstiečių“ atstovas Seimo narys Dainius Gaižauskas ir pridūrė, kad tyrimą turėtų atlikti tam sukurta komisija.

Savo ruožtu Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto pirmininkas Laurynas Kasčiūnas tikino, kad dėl „Belaruskalij“ istorijos aplinkybių aiškinimosi jokių tyrimo komisijų nereikia.

„Į visus klausimus, kuriuos mes uždavėme, svečiai atsakė nuoširdžiai. Manau, kad parlamentinės kontrolės tikrai užtenka. Ir klausimai rimti, atsakymai rimti, ministras buvo gerai pasiruošęs, daug dalykų paaiškino“, – sakė jis.

Nusprendė nutraukti sutartį

Kiek vėliau trečiadienį Vyriausybė nusprendė, kad sutartis tarp „Lietuvos geležinkelių“ ir Baltarusijos trąšų milžinės „Belaruskalij“ neatitinka nacionalinio saugumo interesų, todėl bus nutraukta nuo vasario 1 dienos.

Vis dėlto dar prieš Vyriausybės posėdį susisiekimo ministras Marius Skuodis žurnalistams kalbėjo, kad toks sprendimas nebūtinai sustabdys baltarusiškų trąšų tranzitą per Lietuvą.

„Lietuvos geležinkelių“ sutarties su „Belaruskalij“ nutraukimas yra tik viena iš daugelio detalių visoje trąšų gabenimo schemoje. Garantijos, kad trąšos bus negabenamos nutraukus gabenimą pagal šią sutartį, šiuo metu nėra“, – sakė ministras.

Anot jo, Lietuvoje šiuo metu yra apie dešimt įmonių, kurios teoriškai galėtų perimti „Belaruskalij“ trąšų gabenimą, jeigu to nebedarys „Lietuvos geležinkeliai“. „Bet realiai yra dvi“, – pridūrė jis.

„Bus tikrinama, kiek skirtingų juridinių asmenų sandorių atitinka Lietuvos nacionalinio saugumo interesus“, – po Vyriausybės posėdžio kalbėjo susisiekimo ministras.

Sankcijos tranzito nesustabdė

LRT.lt primena, kad gruodžio 8 dieną įsigaliojus JAV sankcijoms „Belaruskalij“ per Lietuvą toliau vyksta šios įmonės gaminamų trąšų tranzitas.

Baltarusijos įmonė prieš įsigaliojant sankcijoms pervedė avansą „Lietuvos geležinkeliams“ už kelis mėnesius į priekį.

„Lietuvos geležinkeliai“ akcentavo, kad nei šiuo metu galiojančios Europos Sąjungos (ES), nei JAV sankcijos Baltarusijos bendrovėms nėra pakankamai veiksmingos. Jos nesustabdo „Belaruskalij“ trąšų tranzito per Lietuvą, nes ES sankcijos galioja tik naujoms sutartims, kurios sudarytos po 2021 metų birželio 25 dienos. LTG sutartį su „Belaruskalij“ pasirašė 2018 metais, ji galioja iki 2023 metų pabaigos. JAV sankcijos teisiškai įpareigoja tik JAV fizinius bei juridinius asmenis.

Vis dėlto „Lietuvos geležinkelių“ valdybos pirmininkas Kęstutis Šliužas pranešė, kad įmonės direktorius Mantas Bartuška trauksis iš pareigų, jis tai ir padarė.

Sutartį su „Belaruskalij“, pagal kurią per Lietuvą ir Klaipėdos uostą gabenama apie 11 mln. tonų baltarusiškų trąšų, „Lietuvos geležinkeliai“ pasirašė 2018 metų pavasarį.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt