Verslas

2021.12.08 14:40

Skuodis dėl baltarusiškų trąšų tranzito per Lietuvą: faktas apie avansinius mokėjimus mane nustebino

atnaujinta 15.35
Jonas Deveikis, LRT.lt, BNS2021.12.08 14:40

Susisiekimo ministras Marius Skuodis sako esantis nustebęs dėl avansinių mokėjimų, kuriuos „Belaruskalij“ atliko „Lietuvos geležinkeliams“. 

„Dėl avansų tas pats faktas mane nustebino. Nustebino ir veiksmai iš Baltarusijos pusės atlikti avansinius mokėjimus. Tai yra netipiniai mokėjimai ir anksčiau tokie pavedimai nebūdavo atliekami“, – sakė M. Skuodis.

Ministras pažymėjo, kad bendrovė „Belaruskalij“ netipinį mokėjimą į priekį atlikto dar lapkritį.

„Žinau, kad „Lietuvos geležinkeliai“ kažkuriuo metu, dar iki gruodžio 8 dienos, iki kurios buvo palikta galimybė pabaigti visus sandorius, paprašė atlikti avansinį mokėjimą, tačiau mokėjimai buvo prašomi iki gruodžio 8 d. O po to, kiek aš žinau, įkrito ir papildoma suma ir tas dalykas nustebino. Spalio mėnesį buvo mokėjimas už lapkritį, o lapkričio mėnesį įkrito tai, kas yra netipiška ir būtent į priekį, o tai įprastai nebuvo daroma. Pavedimas buvo atliktas lapkričio antroje pusėje.

Tačiau esmė yra ne pats faktas. „Lietuvos geležinkeliai“ turi sutartį, tai yra jų sprendimai, ką jie įgyvendina, kaip jie įgyvendina, o sankcijas pirmiausia įgyvendina juridiniai asmenys. Tačiau šioje vietoje, priklausomai nuo politinių nuostatų, valstybė turi visus įrankius imtis tam tikrų veiksmų ir visos įmonės įgyvendins (sankcijas – LRT)“, – akcentavo jis.

Be to, M. Skuodis pažymėjo, kad JAV įvestos sankcijos visų pirma galioja JAV juridiniams ir fiziniams asmenims.

„Mes daug dirbame ir konsultuojamės su JAV partneriais, teisininkais dėl JAV sankcijų įgyvendinimo. Dabartinės sankcijos, kokios jos yra priimtos per keletą kartų ir plėstos, jos pirmiausia galioja JAV juridiniams ir fiziniams asmenims ir atsiskaitymais JAV doleriais. Kitaip sakant, tiesiogiai Lietuvos juridiniams asmenims jos yra netaikomos“, – kalbėjo ministras.

Žurnalistams pasiteiravus, kodėl M. Skuodis iš karto po avansinių mokėjimų nesikreipė į vyriausybininę strateginius įmonių sandorius tikrinančią komisiją įvertinti „Lietuvos geležinkelių“ ir „Belaruskalij“ sutartį, ministras pažymėjo, kad iki dabar nėra aišku, kaip turi būti taikomos sankcijos.

„Mes dar iki dabar turime klausimų, kaip sankcijos yra įgyvendinamos, kaip jos veikia. Turėjome ne vieną konsultaciją su partneriais ir yra daug neatsakytų klausimų. Kaip bankai traktuoja, kurie bankai. Dėl tų juridinių aplinkybių ir aiškinimųsi nebuvo atlikti tie žingsniai. Kitas dalykas, mano svarstymas dėl kreipimosi kilo tik tada, kada paaiškėjo aplinkybės dėl netipinių mokėjimų“, – akcentavo ministras.

Kokius tiksliai nuostolius dėl prarastų baltarusiškų trąšų tranzito galėtų patirti Lietuva, M. Skuodis kol kas nedetalizavo.

„Matote, nuostolius reikia skaičiuoti tada, kada jie įvyksta. Kol kas nuostolių nėra. Be to, reiki pažymėti – jei vienoje vietoje prarandame, tai visi juridiniai asmenys ir valstybės įmonės jau turėjo dirbti ir dirba, kad tie nuostoliai būtų kompensuoti.

Taip, galbūt to padaryti greitai negalima, todėl sunku pasakyti, kokie tie nuostoliai gali, ar negali būti, nes galbūt kažkas bus kompensuojama. Visgi, šioje vietoje, jeigu reikės tam tikrų sprendimų, Vyriausybė kartu su partneriais tą žingsnį galės žengti“, – teigė M. Skuodis.

„Lietuvos geležinkeliams“ gal prireikti 49 mln. eurų

Tuo metu „Lietuvos geležinkelių“ vadovas Mantas Bartuška skaičiuoja, jog netekus JAV sankcionuotos Baltarusijos įmonės „Belaruskalij“ trąšų, įmonei reikėtų apie 49 mln. eurų subsidijų per metus.

LRT.lt primena, kad JAV Iždo departamentas dar rugpjūtį įvedė sankcijas „Belaruskalij“ ir iki gruodžio 8 dienos verslui davė laiko užbaigti sandorius. Praėjusį ketvirtadienį JAV išplėstose sankcijose atsidūrė ir „Belaruskalij“ produkcijos eksportuotoja „Belaruskaja kalijnaja kompanija“ (BKK). Sandoriai su ja turi būti baigti iki kitų metų balandžio 1-osios.

„Lietuvos geležinkeliai“ pranešė, kad gruodį per Lietuvą į Klaipėdos uostą dar gabens „Belaruskalij“ trąšas, nes Baltarusijos bendrovė už šiuos krovinius atsiskaitė iš anksto.

„Lietuvos geležinkeliai“ „Belaruskalij“ užsakymus planuoja vykdyti iki sausio mėnesio.

Grupės krovinių vežimo bendrovė „LTG Cargo“ gruodį turėtų pervežti apie 1 mln. tonų trąšų. Tai reiškia, kad per Lietuvos teritoriją, kaip ir iki šiol, važiuos po 6–9 sąstatus per parą.

Premjerė Ingrida Šimonytė trečiadienį sakė, kad įsigaliojus JAV sankcijoms vienai didžiausių pasaulio kalio trąšų gamintojų ir eksportuotojų „Belaruskalij“, įmonės produktų tranzitas per Lietuvą neturėtų tęstis ilgai.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt