Verslas

2021.12.08 14:36

Klaipėdos uoste – kol kas jokių pokyčių: visu pajėgumu tebekraunamos „Belaruskalij“ trąšos, geležinkeliu rieda kroviniai

atnaujinta 16.32
Radvilė Rumšienė, LRT.lt2021.12.08 14:36

Nors gruodžio 8 d. įsigaliojo JAV sankcijos Baltarusijai, per Klaipėdos uostą sankcijų įsigaliojimo dieną vis dar gabenami šios šalies trąšų gamintojos „Belaruskalij“ kroviniai. Numatoma, kad jie bus gabenami ir bent jau artimiausiomis dienomis. Kol kas tiksliai nėra žinoma, kokius nuostolius Klaipėdos uostui atneš įsigaliojusios sankcijos.

Sankcijos, kurias JAV pritaikė Baltarusijos trąšų gamintojai „Belaruskalij“ įsigaliojo trečiadienį. Nuo pat sankcijų paskelbimo kalbama apie tai, jog apribojimai atsilieps ir Lietuvai, mat šie kroviniai sudaro nemenką „Lietuvos geležinkelių“ ir Klaipėdos uosto krovinių dalį.

Vis dėlto pirmąją sankcijų veikimo dieną Baltarusijos trąšų gamintojos kroviniai ir toliau gabenami per Klaipėdos uostą.

„Šiandien baltarusiškomis trąšomis Klaipėdos uoste kraunami keturi laivai, šiandien du iš jų ketina jau pasikrovę išplaukti, o jų vietą, planuojama, užims du nauji. Rytoj turėtų atplaukti dar vienas laivas. Geležinkeliais baltarusiškos trąšos taip pat šiai dienai dar keliauja į uostą“, – LRT.lt teigė Klaipėdos valstybinio jūrų uosto generalinis direktorius Algis Latakas.

Anot A. Latako, dalis baltarusiškų trąšų Klaipėdos uoste nėra kraunamos jau nuo šių metų birželio, kai įsigaliojo Europos Sąjungos skelbtos sankcijos.

Šiuo metu, anot uosto vadovo, sunku pasakyti, kaip ilgai į Klaipėdą plauks laivai su baltarusiškomis trąšomis.

„Šiandien mes neturime jokių indikacijų, kad sankcijos yra taikomos krovinio judėjimui. Sankcijos yra taikomos atsiskaitymams. Kaip suprantu, laivai plauks turbūt ir trąšos atvyks iki uosto tol, kol šie atsiskaitymai vyks“, – sakė A. Latakas.

Aiškinama, kad JAV sankcijas Europoje iš esmės įgyvendina komerciniai bankai. Paslaugos teikiamos tada, kai už jas yra galimybė atsiskaityti. Tai reiškia, kad krovinys gali važiuoti iki ir po gruodžio 8 d., kol finansų institucijos leidžia vykdyti atsiskaitymus.

A. Latakas pastebėjo, kad iki tol, kol krovinys pasiekia uostą jis dar pereina per įmonių, vykdančių į valstybę įvežamų krovinių kontrolę, kuri užkardo galimybę į uostą patekti sankcionuojamam kroviniui.

„Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija yra valstybės įmonė, kuri yra atsakinga už uosto vystymą, infrastruktūros tobulinimą ir uosto veiklos administravimą bei saugią laivybą uosto akvatorijoje. Uosto direkcija pirkimo–pardavimo procese nedalyvauja ir sutarčių su įmonėmis nesudarinėja, tai daro uosto žemę išsinuomojusios privačios verslo įmonės ir dėl JAV įvestų sankcijų, kiekviena jų individualiai turi vertinti ir prisiimti galimas rizikas nenutraukdami verslo sankcijų su Baltarusijos įmonėmis. Uosto direkcija neturi jokio įrankio, kuriuo galėtų verslui nurodyti su kuo sudaryti sutartis, o su kuo ne“, – dėstė uosto vadovas.

Kol kas Klaipėdos uostas negali įvertinti, kokius tiksliai nuostolius lems įsigaliojusios sankcijos. Jų poveikį įvertinti esą bus galima tik pilnai joms įsigaliojus ir tik po to bus galima vertinti ar ir kokios pagalbos reikėtų Klaipėdos uostui.

Vis dėlto pastebima, kad baltarusiškos trąšos Klaipėdos uoste yra svarbūs kroviniai.

„Baltarusiškų trąšų krovinio srautas Klaipėdos uoste užima didžiąją tranzitinių krovinių dalį, tad netekus baltarusiškų krovinių nuostolį tikrai patirtume tiek mes, kaip valstybės įmonė, tiek uoste veikiančios įmonės, turinčios krovinių iš Baltarusijos. Neigiama įtaka būtų didelė, o tokio krovinio srauto, kuris dabar yra tranzitinis, jo greitai kompensuoti nepavyktų, tad pagalbos reikėtų tiek uoste veikiančioms įmonėms, tiek galbūt ir Uosto direkcijai“, – sakė A. Latakas.

Pastebima, kad uostas ir uoste veikiančios bendrovės tam tikrą sankcijų poveikį pajuto jau anksčiau – dar šią vasarą, kai įsigaliojo Europos Sąjungos paskelbtos sankcijos bei tam tikri sprendimai iš Baltarusijos pusės.

„Skaičiuojant metinius pajėgumus, galime sakyti, kad jau Klaipėdos uosto krova be „Belkalij“ trąšų sumažės apie 3 mln. tonų dėl tų visų apribojimų, įvestų prieš tai. Jeigu būtų sustabdytas srautas visų trąšų, tai mes skaičiuotume apie 12–13 mln. tonų“, – dėstė A. Latakas.

Jis taip pat pastebėjo, kad sumažėjus „Belkalij“ krovinių buvo stengiamasi šį praradimą kompensuoti kitais kroviniais ir, vertinant bendrai, kritimas nėra didelis.

Nors baltarusiškos trąšos, kaip minėta, vis dar keliauja per Lietuvą, Seimo Užsienio reikalų komiteto pirmininkas Žygimantas Pavilionis akcentuoja, kad jų tranzitas turi būti sustabdytas.

„Trašų tranzitą, solidarizuodamiesi su mus, mūsų kaimynų bei baltarusių laisvę ginančia JAV, privalome nutraukti nedelsiant“, – socialiniame tinkle „Facebook“ rašo politikas ir dalijasi komiteto patvirtintu pareiškimu.

Dokumente teigiama, kad komitetas sveikina JAV įvestų sankcijų trąšų gamintojai „Belaruskalij“ įsigaliojimą nuo 2021 m. gruodžio 8 d., laikosi nuomonės, kad Lietuva privalo nedelsiant nutraukti „Belaruskalij“ produktų tranzitą per mūsų šalies teritoriją ir ragina visus euroatlantinius partnerius solidariai taikyti politines ir ekonomines sankcijas A. Lukašenkos režimui kol nebus paleisti visi politiniai kaliniai, surengti laisvi ir demokratiški rinkimai į parlamentą.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt