Verslas

2021.11.09 18:11

Gyventojų keikta KLASCO išgabena paskutinį geležies rūdos krovinį, tačiau taršių darbų istorijoje taškai dar nesudėti?

Radvilė Rumšienė, LRT.lt2021.11.09 18:11

Šiomis dienomis netoli gyvenamųjų namų veiklą vykdanti ir dėl taršos klaipėdiečių kritikuojama bendrovė KLASCO išgabena paskutinį geležies rūdos krovinį. Krauti tokias medžiagas bendrovei uždrausta nuo spalio pabaigos. Vis dėlto įmonė tokį aplinkosaugininkų sprendimą jau apskundė ir yra nusiteikusi siekti, jog geležies rūdos kroviniai ir vėl sugrįžtų.

Uždraudė geležies rūdos krovą

LRT.lt jau skelbė, kad Aplinkos apsaugos departamentas nuo spalio 20 d. įpareigojo „Klaipėdos jūrų krovinių kompaniją“ (KLASCO) Sausakrūvio uosto terminale nutraukti palaidos geležies rūdos krovos operacijas.

Sprendimas priimtas gavus iš Aplinkos apsaugos agentūros planinius už uosto įmonių veiklaviečių ribų nusėdančių kietųjų dalelių kiekio ir sudėties tyrimų pasyviaisiais kaupikliais ataskaitą.

Tai reiškia tam tikrą gyventojų pergalę kare prieš, kaip ne kartą yra teigę patys žmonės, gyvenamąją aplinką teršiančia įmone. Klaipėdiečiai vis baksnodavo į tamsiai rausvos spalvos dulkėmis nuklotas palanges, langus ir automobilius ir tvirtindavo, jog tai – KLASCO vykdomos geležies rūdos krovos pėdsakai.

Išgabena paskutinį krovinį

Vis dėlto bendrovė šiomis dienomis vėl yra numačiusi geležies rūdos krovos darbus. Tiesa, tik tam, jog galėtų išgabenti paskutinį turėtą geležies rūdos krovinį. Tokius darbus Aplinkos apsaugos departamentas (AAD), įvertinęs KLASCO prašyme pateiktus argumentus ir oro taršos mažinimo priemones geležies rūdos pakrovimui į laivus ir išgabenimui, leido.

„AAD, įvertinęs, tai kad KLASCO laikant didelį kiekį geležies rūdos savaime kyla grėsmė, kad bus teršiama aplinka, todėl krovinio pašalinimas iš uosto teritorijos labiau atitiktų aplinkosauginius tikslus ir visuomenės viešąjį interesą, priėmė sprendimą leisti įmonei Sausakrūvio uosto terminale išgabenti krovinį ir taip pašalinti taršos židinį apskritai“, – aiškino AAD Komunikacijos skyriaus vyriausioji specialistė Urtė Šimonytė.

Ji taip pat pastebėjo, kad visą laikotarpį, kurio metu laikomas geležies rūdos krovinys bus pakraunamas į laivus išgabenimui Aplinkos apsaugos agentūra vykdys nepertraukiamus aplinkos oro užterštumo kietosiomis dalelėmis matavimus, o AAD stebi, kad krovos darbai būtų vykdomi taikant visas nustatytas taršos prevencijos priemones.

Pirmasis krovos etapas buvo numatytas praėjusę savaitę, tačiau dėl nepalankių oro sąlygų darbai nevyko. Jie, anot bendrovės atstovų, vykdyti tik pirmadienio naktį. Likusią dalį krovinio ketinama išgabenti lapkričio 11–14 dienomis.

„Norime tą padaryti kuo greičiau, todėl tikimės, kad orai tam nesutrukdys“, – pastebėjo KLASCO generalinis direktorius Vytautas Štumbergas.

Draudimas reiškia nuostolius

Aiškinama, kad bendrovė į AAD, prašydama leisti išgabenti paskutinį krovinį, kreipėsi dėl to, kad sprendimo dėl krovos stabdymo KLASCO sulaukė įpusėjus darbams su minima partija – dalis krovinio jau buvo atvežta, kita dalis buvo gabenama į įmonės teritoriją, buvo numatyti ir ją Klaipėdoje pasiimsiantys laivai.

„Procesai buvo įsibėgėję, bendrovė turėjo įsipareigojimus klientams, todėl prašėme leisti baigti krauti būtent šitą vieną partiją, laikantis visų aplinkosauginių reikalavimų. Tikėjomės teigiamo atsakymo, nes įpareigojimas stabdyti krovą rėmėsi prieš kelis mėnesius atliktu tyrimu. Per tą laiką KLASCO ne tik patobulino esamų aplinkosauginių priemonių naudojimą, bet ir pritaikė naujas. Tad aplinkosauginė situacija buvo kur kas geresnė“, – pastebėjo V. Štumbergas.

Šiemet daugiau geležies rūdos krovinių KLASCO nebelaukia. Įmonė neslepia, kad draudimas krauti palaidą geležies rūdą reiškia nuostolius, tačiau itin situacijos nedramatizuoja.

„Kiekvieno krovinio praradimas šiuo Klaipėdos uostui sudėtingu metu turi neigiamą poveikį. Visgi geležies rūda nėra pagrindinis bendrovės krovinys. KLASCO ‒ universali krovos kompanija, todėl skirtingose krantinėse krauname skirtingus krovinius – nuo grūdų ir šaldytos produkcijos iki trąšų ir statybinių medžiagų“, – aiškino bendrovės vadovas.

Kaip ir tikėjosi gyventojai, bendrovė draudimą apskundė

Vis dėlto KLASCO veiksmai rodo, kad prie geležies rūdos krovos norima grįžti – bendrovė apskundė privalomąjį draudimą krauti minėtą krovinį.

Taip pat tvirtinama, kad bendrovė yra pasiruošusi įgyvendinti ir AAD sąlygas, kas galbūt ir vėl sugrąžintų šį krovinį į KLASCO rankas.

„Draudimo atšaukimo sąlygas nustatė AAD savo sprendime dėl krovos stabdymo. AAD pasiūlė 3 scenarijus, iš kurių pasirinkome didžiausią aplinkosauginę naudą duosiantį variantą ‒ priemonių planą dulkėtumui mažinti. Šis sprendimas fiksavo problemas, nemažą dalį kurių jau esame išsprendę. Siekiame išspręsti ir likusias, o kartu atrasti variantą, kuris leistų kuo geriau suderinti mūsų kaimynų, aplinką prižiūrinčių institucijų ir KLASCO interesus. Šiuo metu svarstome įvairias pokyčių galimybes“, – dėstė V. Štumbergas.

Gyventojai teigiamai vertina tai, jog aplinkosaugininkai leido bendrovei išgabenti paskutinį krovinį, tačiau dėl ateities perspektyvų KLASCO kaimynai yra nusiteikę kategoriškai – palaidos geležies rūdos krova greta gyvenamųjų namų vykti negali.

„Visi gyventojai šito norėtų, nes mes matėme, kad kai KLASCO bandė naudoti daugiau vandens gesinant tas dulkes, tai lėmė didelį ir nuolatinį ūžesį. Buvo nuolatinis ūžesys rajone. Ir nepriklausomi ekspertai yra pakomentavę, kad šioje situacijoje jie nemato, kokios priemonės galėtų būti įgyvendintos ir nekenktų šalia įsikūrusių žmonių gyvenimo kokybei“, – teigė asociacijos „Klaipėdiečių iniciatyva už demokratiją ir ekologiją“ (KIDE) vadovė Alina Andronova.

A. Andronova neslėpė, jog žmonės tikėjosi, kad bendrovė skųs jiems įteiktą privalomą draudimą krauti minėtą krovinį.

„Nestebina. Visi mes tikėjomės, kad jie skųs, nes per ketverius metus įsitikinome, kad ši įmonė su socialine atsakomybe nieko bendra neturi. Mes tikimės tik, kad institucijos apgins viešąjį interesą“, – patikino A. Andronova.

Žmonės ketina atidžiai sekti tai, kaip bendrovė ketina įgyvendinti jai keliamas sąlygas ir užtikrina, jog gyventojai „laikys ranką ant pulso“.

„Mes esame pateikę prašymą susipažinti su tomis sąlygomis, nes šiek tiek to nerimo yra. Tikrai nesame dideli optimistai, kad jau nebekraus ir norime stebėti procesą. Tikrai stebėsime situaciją ir teiksime siūymus“, – sakė A. Andronova.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt