Verslas

2021.10.25 18:02

Mišrus darbo modelis: laikina pandemijos valdymo priemonė ar pamažu įsitvirtinanti naujoji realybė?

LRT.lt2021.10.25 18:02

Pandemija daugelį mūsų išmokė naujų darbo ir gyvenimo taisyklių. Bene didžiausias įvykęs pokytis – darbo vieta. Pandemijos pradžioje pratinęsi prie nuotolinio darbo, šiandien nemaža dalis darbuotojų derina darbą iš namų ir biuro. Kitaip tariant – dirbami taiko mišraus darbo modelį, kuris vis labiau skverbiasi į darbo rinką, keisdamas nusistovėjusias taisykles, rašoma Kauno technologijos universiteto (KTU) pranešime žiniasklaidai.

Mišraus darbo modelį, kai suteikiamas lankstumas dirbti tiek iš biuro, tiek iš namų ar kitos patogios vietos, visame pasaulyje taiko vis daugiau įmonių. „Wakefield Research“ atlikta apklausa parodė, kad net 47 proc. darbuotojų būtų linkę ieškotis naujo darbo, jei jiems nebūtų suteikta galimybė dirbti ir namie, ir biure.

„Modeliai kiekvienoje organizacijoje gali skirtis: tarkim, vieni renkasi dvi dienas dirbti biure, tris dienas – namuose, kiti – atvirkščiai. Taip pat nustatomos dienos, kai visi turi būti biure. Svarbu suprasti, kad toks darbo modelis – vienas didelis eksperimentas, todėl geriausio recepto, kuris tiktų visiems, kol kas nėra“, – teigia Julija Stanaitytė, įmonės „Centric IT Solutions Lithuania“ personalo verslo partnerė.

Pandemija tik paspartino vykstančius pokyčius

J. Stanaitytė įsitikinusi, kad visas pasaulis dar iki pandemijos ėjo lankstesnio darbo modelio link, nes žmonių darbo organizavimo įpročiai nuolat keičiasi. Kai kurios organizacijos, nors ir labai iš lėto, buvo pradėjusios eksperimentuoti su darbu iš namų ar vadinamomis darbostogomis (angl. workation) – darbo ir poilsio derinimu dažniausiai būnant užsienio šalyse.

„Prasidėjusi pandemija labai paspartino šiuos pokyčius. Šiuo metu kartais net sunku prisiminti, kaip buvo anksčiau“, – sako „Centric IT Solutions Lithuania“ personalo verslo partnerė.

„Ignitis grupė” Grupės Žmonių ir kultūros vadovė Renata Augustaitienė taip pat tikina, kad bendrovė jau ir iki pandemijos buvo pasitvirtinusi darbo iš namų galimybę, tačiau nelabai tuo naudojosi.

„Nebuvo nei nusistovėjusių rutinų, nei techninių sprendimų. Tad darbas iš namų buvo tiesiog traktuojamas kaip diena be susitikimų. Tuo tarpu dabar tos ribos išnykusios – nesvarbu, kur tavo darbo vieta, darbas vyksta tokiu pačiu tempu ir taip pat efektyviai“, – tikina R. Augustaitienė.

Ji pasakoja, kad pradėjus taikyti hibridinį darbo modelį, su darbuotojais susitarė dirbti ne mažiau negu pusę laiko biure, o kitą laiką planuoti pagal darbo specifiką, komandos susitarimus ar individualų poreikį.

Hibridinis darbo modelis – nauja norma

Pasak verslo atstovų, pasaulyje darbo organizavimo modelis jau pasikeitė, todėl tikrai nebebus taip, kaip buvo prieš pandemiją. Vieni dirbs daugiau įprastu būdu, kiti – lanksčiau, bet buvimas biure nuo 8 iki 17 val., jau nebebus aktualus daugumai organizacijų.

R. Augustaitienė pastebi, kad hibridinis darbo modelis jau tapo nauja norma: „Darbo, poilsio, šeimos balanso atžvilgiu tokia darbo rutina yra nepaprastai patogi. Išnyksta ribos tarp miestų, regionų, šalių. Atsiveria naujos galimybės ne tik darbdaviui, bet ir darbuotojui“.

„Galima pasidžiaugti, jog šis pokytis lėmė tai, kad net ir dalis viešojo sektoriaus organizacijų ir institucijų suteikia sąlygas iš dalies dirbti iš namų ar turėti lankstesnį darbo grafiką. Įmonėje „Centric IT Solutions Lithuania“ šiuo metu esame tinkamiausio hibridinio darbo modelio paieškose, į jo kūrimą įtraukiame ir darbuotojus. Dirbame labai lanksčiai: galima dirbti tiek iš namų, tiek iš biuro“, – pasakoja J. Stanaitytė.

Tokio darbo modelio netaikančios įmonės, pašnekovių teigimu, gali pralaimėti intensyvioje kovoje dėl talentų, todėl itin didėja konkurencija.

„Darbuotojui jau nebesvarbu, ar jo darbovietė yra tame pačiame mieste – jis renkasi geriausią pasiūlymą. Visa tai nuteikia pozityviai – mes, kaip darbdavys, turime ne tik deklaruoti, bet ir vadovautis bei gyventi vertybėmis, teisingomis nuostatomis“, – sako R. Augustaitienė.

Įmonės su talentais turi galimybę susipažinti įvairiose karjeros dienose. Visgi ir jas pakeitė pandemija – viename didžiausių karjeros planavimo renginių Baltijos šalyse KTU „WANTed“ karjeros dienose 2021 „Centric IT Solutions Lithuania“, „Ignitis grupė” ir daug kitų įmonių dalyvaus virtualiai.

Apsilankymas biure – tik esant priežasčiai

Rengdami susitikimus su visomis komandomis ir atsižvelgdami į darbuotojų poreikius, „Centric IT Solutions Lithuania“ vadovai pastebi, kad darbuotojams labai svarbus lankstumas ir galimybė tiek dabar, tiek ateityje derinti darbą iš namų ir darbą iš biuro.

„Iš darbuotojų išgirdome, jog jiems svarbu ateiti į biurą su priežastimi. Taip gimė idėja modeliui „event based approach“ – į darbo vietą biure ateiname tuomet, kada turime tam priežastį, pavyzdžiui, renginius, mokymus, retrospektyvas“, – teigia J. Stanaitytė.

Pasak R. Augustaitienės, vertindami mišraus darbo modelį, darbuotojai dažniausiai mato tik privalumus.

„Visų pirma – tenka didesnė asmeninė atsakomybė už rezultatą, atsiranda didesnis įsipareigojimas, lyderystės galimybės. Tuo tarpu dirbant įprastai darbe kasdienės veiklos indėlio tiksliai apskaičiuoti neįmanoma“, – tvirtina R. Augustaitienė.

Jos teigimu, darbuotojai greitai prisitaiko prie naujų darbo rinkos sąlygų. Todėl nestebina, kad šiuo metu dažniausiai vienas pirmųjų potencialių darbuotojų klausimų yra apie būsimą darbo modelį.

„Kaip minėjau, mums, kaip darbdaviui, taip pat atsivėrė galimybės ieškoti specialistų plačiau – neapsiribojant geografija. Tokiu darbu modeliu dažnai domisi tie, kurių visas darbas ar bent dalis jo gali būti atliekamas nuotoliniu būdu“, – tikina „Ignitis grupė” Grupės Žmonių ir kultūros vadovė.

Reikalingos naujos taisyklės

Privalumų dirbant hibridiniu modeliu yra gana nemažai, bet iššūkių taipogi netrūksta. Nors taikant hibridinį darbo modelį pastebima, kad darbo kokybė ne tik nekrinta, bet net išauga efektyvumas, R. Augustaitienė kelia klausimą, ar tai nėra pasiekiama darbuotojų perdegimo sąskaita.

„Nemažai investuojame į darbuotojų gyvenimo balanso, savijautos klausimus: edukuojame, mokome, tikriname darbo krūvius bei prioritetus. Mes, vadovai, nuolat peržiūrime prioritetus, tačiau vis dar mokomės. Tai gali užtrukti. Hibridinio darbo rutinos dar tik formuojasi: turime begalę metų kontaktinio darbo patirties, kelerius metus – nuotolinio ir tik kelis „pabarstytus“ mėnesius hibridinio. Nuolat analizuojame, stebime rodiklius, koreguojame rutinas“, – teigia R. Augustaitienė.

Tuo tarpu J. Stanaitytė pažymi, kad „Centric IT Solutions Lithuania“ ir kitose įmonėse kalbama apie tokius iššūkius kaip sėkmingas darbuotojo įvedimas į organizaciją (angl. onboarding), sėkmingos kandidato patirties užtikrinimas, organizacinės kultūros išlaikymas, emocinės ir fizinės sveikatos palaikymas, naujų įpročių diegimas.

„Su nauju darbo modeliu turi keistis tiek pati organizacija, tiek tam tikri procesai: pavyzdžiui, turėjome apsibrėžti naujus komunikavimo, sprendimų priėmimo būdus, sudėlioti naujas darbo iš namų taisykles. Reikia sudaryti sąlygas darbuotojams integraliai dalyvauti susitikimuose, turėti tam tinkamas technologijas – svarbus kiekvieno darbuotojo įtraukimas“, – sako J. Stanaitytė.

Sėkmė priklauso nuo vadovo gebėjimo sukurti rutinas

Kalbant apie hibridinį darbo modelį ypatingai išryškėja vadovo vaidmuo. Pasak J. Stanaitytės, vadovas išskirtinai svarbus tiek pačioje pradžioje – įvedant naują darbuotoją į organizaciją, tiek suteikiant paramą ir pagalbą darbuotojui augti organizacijoje.

„Organizacijoje siekiame, kad vadovas užtikrintų, jog darbuotojai turėtų visokeriopą pagalbą ir paramą, sukuriant pasitikėjimu grįstą santykį. Taikant naują modelį ir vadovams yra ko išmokti, jei darbuotojo nemato kiekvieną dieną, tampa sunkiau pastebėti darbuotoją, jo „pulsą“, – tikina „Centric IT Solutions Lithuania“ personalo verslo partnerė.

R. Augustaitienė antrina, kad vadovo vaidmuo kritiškai svarbus – tik nuo vadovo gebėjimo sukurti rutinas priklausys sėkmė.

„Manau, mokysimės iš sėkmės istorijų, taikysime geriausius pavyzdžius ir kursime naują – hibridinio darbo – kultūrą. Mes atidavėme vadovams į rankas atsakomybę organizuoti darbą su savo komandomis, tad jų vaidmuo – pagrindinis“, – sako „Ignitis grupė” Grupės Žmonių ir kultūros vadovė.

Dirbant pagal hibridinį darbo modelį, pasak R. Augustaitienės, būtina turėti aiškius pamatavimo rodiklius, pasitikėti vadovais ir kolegomis, išsikelti aiškius tikslus, sklandžiai ir daug komunikuoti, susitarti dėl taisyklių ir nuolat vadovautis įmonės vertybėmis.

Didžiausia Baltijos šalyse jaunimo ir įmonių atstovų kontaktų mugė – KTU „WANTed“ karjeros dienos 2021 – jau spalio 27 dieną. Šiemet renginys vyks virtualioje erdvėje, dalį programos tiesiogiai transliuos portalas LRT.lt. Išsamesnė informacija: https://karjerosdienos.ktu.edu/

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt