Verslas

2021.10.22 18:30

Kiek kainuos kalėdinės prekės ir kada jos atkeliaus? Ekspertai teigia – gabenimas pabrango, bėdų kyla dėl konflikto su Kinija

LRT TELEVIZIJOS laida „Svarbi valanda“, LRT.lt2021.10.22 18:30

Ar gali taip būti, kad jūsų kalėdinės dovanos tebėra kažkur jūriniame konteineryje tarp Azijos ir Europos? Arba nebus, kam jo pristatyti keliais, nes trūksta vairuotojų? Ekspertai atvirai kalba – nemažai prekių, detalių, lustų, kurie reikalingi įvairiems prietaisams gaminti, dėl tiekimo grandinių trūkinėjimo nebus pristatyta laiku. O kai bus pristatyta – galutinė kaina bus didesnė.

Prieš dvejus metus, dar prieš prasidedant pandemijai, konteinerį su kroviniu – prekėmis, detalėmis – iš Kinijos į Klaipėdą buvo galima pristatyti maždaug už 2 tūkstančius eurų. Šiais metais kainos šoktelėjo penkis ar net daugiau kartų ir artėja prie 12 tūkstančių eurų. Bet čia jau pasitaisiusi situacija – pavasarį ji buvo dar prastesnė ir už greitą krovinio pristatymą buvo mokama net iki 17 tūkstančių eurų.

Kalėdinės dovanos gali jūsų laiku nepasiekti: pasaulis susiduria su transporto sektoriaus trikdžiais

Jūrų krovos kompanijų asociacijos prezidentas Vaidotas Šileika sako – prekių gabenimo konteineriais paklausa didžiulė, pasiūla – ne tokia didelė. Jis pabrėžia stipriai pailgėjusį pristatymo laiką.

„Krovinių pristatymo laikotarpis yra žymiai išaugęs. Ankščiau, jeigu buvo kroviniai pristatomi per 45 dienas, maksimum 50 dienų, tai dabar virš 50, 70 ar 90 dienų. Be abejo, yra išaugusios krovinių gabenimo konteineriais kainos. Tai čia galbūt pagrindinė priežastis. Šiuo metu uosto kompanijos nesusiduria su spūsčių problema, kadangi mes nesame tas vadinamasis „hub'as“, kuris priima tuos didžiuosius konteinerinius laivus, mus visi konteineriai pasiekia mažaisiais laivais, tai mes galbūt tokios didelės problemos nejaučiame, nors iš tiesų tas spūsčių klausimas Europos uostuose ir kituose uostuose atsiliepia ir mums“, – sako V. Šileika.

Pramonininkų konfederacijos analitikas Titas Budreika teigia – Lietuva dėl šios problemos dvigubai daugiau paliesta negu kitos ES šalys.

Pasak jo, nors įprastai krovinių gabenimas traukiniais būdavo brangesnis, dabar, šoktelėjus konteinerių kainoms, verslas jau galėtų rinktis greičiau atsivežti prekių iš Kinijos būtent geležinkeliais. Bet situaciją sunkina Lietuvos ir Kinijos konfliktas.

„Traukiniais galima greičiau pasiekti tą galutinį tikslą. Bet yra Lietuvos ir Kinijos konflikto problema, kad į Lietuvą traukiniai iš Kinijos nebevyksta. Dabar vyksta derybos su kitais partneriais, kad Lietuvos įmonės per traukinius, esančius kitose šalyse, toliau užtikrintų tiekimą iš Kinijos. Tada atsiranda dar vienas žaidėjas. Vartotojams tai nėra palanku, nes papildomas tarpininkas irgi pasiims savo dalį“, – sako T. Budreika, priduriantis, kad galima tikėtis apie 10 proc. savikainos didėjimo.

„Tiekimas yra labai įtemptas“ – sako „ACC Distribution“ vadovas Žymantas Baušys. Pasak jo, kiekvieną dieną dėl prekių tenka kovoti, o jų daugiausiai gauna tie, kurie gali parduoti daugiausiai.

„Darbas vyksta tuo principu, kad tu teiki prognozes, kiek tu tikiesi rinkoje parduoti. Tada rinkoje gamintojai pagal tai jau sprendžia, kuriems distributoriams, kuriems partneriams kiek prekių alokuoti. Tai yra pirma kovos dalis dėl prekių.

Kita kovos dalis – logistika. Konteinerių trūkumas periodinis, nuolatinis Kinijos uostų uždarymas, nulinės COVID-19 tolerancijos, to paties Sueco kanalo situacija, daug tokių trikdžių vyksta grandinėje, kurie turi neigiamos įtakos ne tik tuo metu, kai jie vyksta, bet jie visame tiekimo procese daro kamščius, tų pačių konteinerių trūkumus, kurie paskui multiplikuojasi.

Vis dar esame toje stadijoje, kai tiekimas yra labai įtemptas ir visi prekybininkai realiai Kalėdoms, kaip čia mėgstama skelbti, labai iš anksto turi rūpintis. Tai yra papildomas iššūkis. Tikrai ir mes tą jaučiame. Nesame išimtis“, – teigia „ACC Distribution“ vadovas.

Transporto inovacijų asociacijos valdybos pirmininkas Jurgis Adomavičius pripažįsta, prekes gabenant žemės transportu, yra iššūkių. Vienas jų – vairuotojų trūkumas, kitas skaitmenizacija, kuri padėtų taupyti laiką. Taip pat yra nesutarimų su Kinija problema.

„Yra šioks toks konfliktas su Kinija, kuris trukdo žeme gabenti prekes. Mes net ir į Kazachstaną turime eksporto, nemažai mūsų asociacijos narių važiuoja ten, bet negali pasiimti atgalinio krovinio iš Kinijos dėl ten vyraujančių taisyklių. Jei žiūrėjome į konteinerių kainą, tai realiai žemės transportu tai kainuotų perpus mažiau. <...> Gaila, bet turim tam tikrų politinių niuansų, kuriuos reiktų spręsti“, – sako J. Adomavičius, pridurdamas, kad gabenant prekes bandoma vis labiau pasinaudoti Kazachstano variantu, nes ši šalis, anot jo, turi gerą infrastruktūrą.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt