Verslas

2021.10.21 11:30

Susimokėti už purviną vandenį turėję vilniečiai piktinasi, kad kompensacijas gaus ne visi: žada skųstis

Gabrielė Sagaitytė, LRT.lt2021.10.21 11:30

Vilniaus Naujamiesčio rajono gyventojai piktinasi, kad už nešvarų vandenį, kuris, kaip galiausiai paaiškėjo, nebuvo rekomenduojamas vartoti, buvo priversti susimokėti, o kompensacijas gaus ne visi. Tuo metu bendrovė „Vilniaus vandenys“ nurodo, kad kompensuos tik realiai patirtus materialinius nuostolius.

Sugadino buitinę techniką, apie rekomendaciją nevartoti informuoti nebuvo

Dar vasarą į LRT.lt besikreipę Vilniaus Naujamiesčio rajono gyventojai piktinosi iš čiaupų bėgančiu nešvariu vandeniu, kuris, kaip galiausiai paaiškėjo, ne tik nebuvo rekomenduojamas vartoti, bet ir sugadino santechniką, buitinę įrangą.

Tuo metu „Vilniaus vandenys“ nurodė, kad Naujamiestyje ir dalyje Senamiesčio buvo atliekami didelės apimties vandentiekio tinklo renovacijos darbai, dėl to ir suprastėjo vandens kokybė. Oficialiai renovacijos darbai baigti rugsėjo 26 dieną.

Jau tada dalis gyventojų kėlė klausimą dėl sąskaitų už purviną vandenį, kurias bendrovė pateikė kaip už švarų.

Kompensacijas išmoka ne visiems

Naujamiestyje gyvenantis Mantas LRT.lt pasakoja, kad vieniems gyventojams „Vilniaus vandenys“ kompensavo visą, antriems – tik simbolinę sąskaitų dalį, o trečių tiesiog paprašė kantrybės.

„Nuo liepos mėnesio visas Naujamiestis draugiškai kentėjo nuo to paties vandens su juodu smėliu. Aš esu prie tų laimingųjų, kuriems kompensuota, tačiau man pikta matyti, kaip VV atstovai neraudonuodami susitikę su gyventojais aiškina, kaip jie nieko negali kompensuoti, nes yra reguliuojama įmonė, nes neįmanoma nustatyti, kiek bėgo švaraus, kiek purvino vandens. Dar kartą įsitikinome, kaip jie kratosi atsakomybės ir naudojasi žmonių kantrybe“, – sako vyras.

Anot jo, daliai gyventojų bendrovė nurodė galinti kompensuoti tik 1 kubinį metrą vandens arba išvis tai atsisakiusi daryti, kai pats Mantas tvirtina atgavęs pinigus už visą jam tiektą nekokybišką vandenį.

„Aš manau, kad pamatę skundų skaičių jie tiesiog užraukė kompensacijas, bet tai yra neteisinga. Visam rajonui turėtų būti kompensuota arba tiems, kurie registravo gedimus“, – stebisi jis.

„Dar vienas įdomus aspektas: anksčiau jie akcentavo vykstančią renovaciją. Dabar ji tiesiog dingo, jie pasakoja, kad, jeigu nuolat neplautų vamzdžių, būtų dar blogiau. Jokių datų nebeįvardija, kalba apie metų galą, kitus metus“, – priduria Naujamiesčio gyventojas.

Mantas teigia, kad situacija dėl vandens jo namuose jau geresnė, tačiau vandens maistui dar nenaudoja. O štai kaimynų namuose ir toliau bėga juodas vanduo, tvirtina jis.

Kreipėsi į Vartotojų teisių apsaugos tarnybą

Naujamiestyje gyvenanti Indrė antrina, kad jau antrą mėnesį negali vartoti vandens iš čiaupo, taip pat naudotis skalbimo mašina ir indaplove.

„Aš parašiau į VV informuodama apie nekokybiškas paslaugas ir reikalavau nepateikti sąskaitų už vandenį rugsėjo ir spalio mėnesiais, taip pat prašiau padengti skalbyklos išlaidas. Dėl vandens sąskaitų gavau atsakymą, kad jos nebus aniuliuotos, o skalbyklos išlaidas žadėjo padengti su manimi susisiekęs draudimo įmonės atstovas. Ar realiai man grąžins pinigus nors už skalbyklą, nežinau, nes sutarėme, kad pateiksiu čekius, kai jau nebereikės naudotis skalbyklos paslaugomis. Ruošiuosi rašyti į vartotojų teises“, – sako moteris.

Vilnietė Jovita taip pat teigia pateikusi skundą Vartotojų teisių apsaugos tarnybai.

„Vieniems sugebėjo kompensuoti 1 kubinį metrą šalto vandens (apie 1,30 Eur), kitiems to paties namo gyventojams nebekompensavo remdamiesi tuo, neva jie neturi teisės, nors kažkodėl kiti gavo juokingą kompensaciją“, – stebisi moteris.

Moters teigimu, iš pradžių bendrovė informavo, kad Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymas bei kiti teisės aktai nenumato galimybės neskaičiuoti ar kompensuoti mokesčių už suteiktas paslaugas, vėliau nurodė įrodyti patirtą žalą.

„Vis dėlto kažkokiu būdu diferecijuoja ir kai kuriems gyventojams suteikė vandeniui (kubais) nuolaidų. Mums asmeniškai buvo pasakyta, kad gausime vieno kubinio metro kompensaciją. Žinoma, aš nusijuokiau ir sakiau, kad nejuokautų, bet ir to negavome.

Dabar jų teisininkai, aišku, pakoregavo tekstus ir sako, kad kompensuos, jei sugebėsime įrodyti, jog santechnikai buvo kviečiami dėl jų kaltės, dėl tiekiamo nekokybiško vandens, nors jie visą laiką sakė, kad vanduo tinkamas ir saugus vartoti, kas buvo akivaizdus melas, nes jis net tualetui nuleisti nebuvo tinkamas, nuo didelio mangano dalelių kiekio gedo mechanizmai“, – tvirtina vilnietė.

Jie visą laiką sakė, kad vanduo tinkamas ir saugus vartoti, kas buvo akivaizdus melas, nes jis net tualetui nuleisti nebuvo tinkamas, nuo didelio mangano dalelių kiekio gedo mechanizmai.

Jovita

Įvertinusi situaciją su draudikais, bendrovė kompensuos nuostolius

„Vilniaus vandenų“ atstovė Renata Saulytė-Smalskė teigia suprantanti, kad situacija Naujamiestyje, kai dėl tinklo plovimo darbų kai kuriose šio rajono vandentiekio atkarpose vandens kokybė laikinai suprastėjo, vietos gyventojus vargina ir kelia nepatogumų. Tačiau bendrovė priėmė sprendimą tinklus plauti ir toliau, iki kitų metų pradžios išplaunant 40 km labiausiai užsiteršusių vandentiekio tinklų, taip užtikrinant, kad visus Naujamiesčio gyventojus pasiektų tik puikios kokybės vanduo, akcentuoja ji.

„Svarbu pabrėžti, kad, vykdant plovimo darbus ir suprastėjus vandens kokybei, „Vilniaus vandenys“ gyventojams užtikrina alternatyvų vandens tiekimą – siūlo vandens specialiose vandens cisternose bei, reikalui esant, pasirūpina vandens specialioje taroje pristatymu į klientų namus. Taip pat iš anksto praneša savo klientams apie būsimus darbus, vandens tiekimo sutrikimus ar laikiną kokybės suprastėjimą“, – komentuoja bendrovės atstovė.

Anot R. Saulytės-Smalskės, įmonė, suprasdama ir jausdama atsakomybę vartotojams, kuriems laikinai suprastėjo vandens kokybė, ieškojo būdų ir buvo priėmusi sprendimą daliai labiausiai nukentėjusių Naujamiesčio gyventojų tokio mokesčio neskaičiuoti ar jį sumažinti.

Vis dėlto, atkreipia dėmesį ji, Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) dėl kompensacijos už patiektą indikatorinių rodiklių neatitinkantį vandenį išaiškino, jog viešasis vandens tiekėjas neturėtų diferencijuoti asmenims priskaičiuojamos vandens kainos pagal vandens kokybės parametrus, nes tokios galimybės nenumato vandens kainos nustatymą reguliuojantys teisės aktai.

„Bendrovė, vadovaudamasi VERT išaiškinimu, ateityje jokių kompensacijų už suvartotą ir pro vandens apskaitos prietaisus išbėgusį vandenį netaikys.

Vis dėlto bendrovė supranta šios situacijos jautrumą Naujamiesčio gyventojams, jaučia atsakomybę dėl to, kad negali pasiūlyti greito sprendimo, t. y. išplauti vamzdžių greičiau, nei numatyta, ar vamzdžių nebeplauti, todėl priėmė sprendimą kompensuoti realiai patirtus materialinius nuostolius (dėl vandens kokybės suprastėjimo sugadinta buitinė technika, santechnikos prietaisai ir pan.)“, – komentuoja R. Saulytė-Smalskė.

Jos aiškinimu, įvertinusi situaciją su draudikais, bendrovė kompensuos patirtus materialinius nuostolius vartotojams, kurie kreipsis ir pateiks bendrovei pretenzijų.

„Jei klientas patyrė konkrečią žalą dėl tiekiamo vandens kokybės (sugedusi buitinė technika, jos dalys ir pan.), jis turi teikti bendrovei prašymą dėl nuostolių atlyginimo. [...]

Dar kartą nuoširdžiai atsiprašome Naujamiesčio gyventojų, kad bendrovė jiems neturi ir negali pasiūlyti kitos alternatyvos, nei vamzdžius plauti ir toliau“, – teigia R. Saulytė-Smalskė.

Jei klientas patyrė konkrečią žalą dėl tiekiamo vandens kokybės (sugedusi buitinė technika, jos dalys ir pan.), jis turi teikti bendrovei prašymą dėl nuostolių atlyginimo.

R. Saulytė-Smalskė

VVTAT: vartotojai turi teisę kreiptis

VVTAT atstovė Dalia Malinauskienė akcentuoja, kad, remiantis numatytais teisės aktais, vartotojas turi teisę įsigyti tinkamos kokybės prekes ar paslaugas, turi teisę į pažeistų teisių gynimą ir į turtinės bei neturtinės žalos atlyginimą, taip pat kreiptis dėl pažeistų teisių gynimo į ginčus nagrinėjančias institucijas ar teismą ir kt.

Jos teigimu, vartotojai, kuriems nepavyksta išspręsti ginčo su paslaugos teikėju, turi teisę kreiptis į VVTAT dėl ginčo sprendimo ne teisme tvarka. Kreipiantis su prašymu į VVTAT reikia pateikti kreipimosi į paslaugos teikėją kopiją, jo atsakymo kopiją, sutarties kopiją (jeigu sutartis sudaryta raštu) ir kitus turimus įrodymus. Labai svarbu nurodyti konkrečius reikalavimus, kuriuos vartotojas kelia UAB „Vilniaus vandenys“. Jeigu keliami reikalavimai dėl priskaičiuotų sumų anuliavimo, reikia nurodyti konkrečias ginčijamas sumas ir pateikti sąskaitų, kuriose ginčijamos sumos priskaičiuotos, kopijas ir sumų apmokėjimą patvirtinančių dokumentų kopijas. Jeigu būtų prašoma atlyginti patirtą žalą, būtina pridėti tai pagrindžiančius įrodymus (ekspertų išvadas, defektacijos aktus ir pan.).

„Kiekvienas ginčo atvejis yra vertinamas individualiai ir nešališkai, remiantis ginčo šalių pateiktais objektyviais įrodymais bei kitomis ginčui svarbiomis aplinkybėmis. Nagrinėjant vartotojo reikalavimą dėl žalos atlyginimo, būtų nustatomas priežastinis ryšys: konkretus buitinis prietaisas, jo įsigijimo dokumentai, garantijos, ar dėl šios konkrečios situacijos nekokybiškas vanduo sukėlė pasekmių, kaip buvo prižiūrimas prietaisas, ar laikomasi instrukcijų, keičiami filtrai – visos šios aplinkybės būtų atidžiai vertinamos“, – komentuoja D. Malinauskienė.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt