Verslas

2021.09.22 11:08

Šimtus milijonų kainuosiančiame sostinės geležinkelio stoties atnaujinimo konkurse dar tik skelbs nugalėtoją, o jau yra norinčių sprendimą skųsti

Marius Jokūbaitis, LRT RADIJO laida „Ryto garsai“, LRT.lt2021.09.22 11:08

Nors tik šiandien paaiškės penki Vilniaus geležinkelio stoties atnaujinimo konkurso laureatai, tačiau architektų forumuose ir viešojoje erdvėje jau pasklido žinia apie tai, kas pateko į penketuką. Konkurso vertinimo komisijos pirmininkas, vyriausiasis Vilniaus architektas Mindaugas Pakalnis LRT RADIJUI teigia, kad tokią informaciją galėjo paviešinti patys dalyviai, mat šie turi prieigą „prie kažkokių duomenų“.

Rezultatus žada skųsti

Vilniaus geležinkelio stočiai šiandien – istorinė diena. Būtent šiandien paaiškės penki tarptautinio architektūrinio konkurso laureatai, kurie pateikė savo projektus, kaip turės atrodyti sostinės geležinkelio stotis ir visa jos aplinka. Komisiją sudaro „Lietuvos geležinkelių“, Vilniaus miesto savivaldybės atstovai, architektai bei ekspertai. Tarptautinis konkursas pritraukė 33 pasiūlymus iš Lietuvos ir užsienio šalių, o su jais gali susipažinti kiekvienas norintis internete.


Tiesa, dar nesibaigus konkursui nutekėjo informacija apie galimus penkis konkursantus, kurie surinko daugiausia balų. Lietuvos architektų bendruomenė bruzda – ne visi jie atitinka sąlygas, kai kurie esą turėjo būti eliminuoti dar konkurso pradžioje, nesilaikyta anonimiškumo, mįslingai pratęstas konkurso terminas. Tad konkurso rezultatai, tikėtina, bus apskųsti. Tą ruošiasi daryti, LRT RADIJO žiniomis, mažiausiai vienas konkurso dalyvis.

Konkurso vertinimo komisijos pirmininkas, vyriausiasis Vilniaus architektas Mindaugas Pakalnis sako, kad smulkūs pažeidimai – ne bėda. Svarbiausia, anot jo, yra projektas, kaip atrodys sostinės geležinkelio stotis ir jos prieigos.

„Vertindami konkurso rezultatus visų pirma vertiname architektūrinę-urbanistinę idėją, jos adekvatumą tiek miesto, tiek statytojo lūkesčiams, subalansuotumą, darną su aplinka ir galimybę tą idėją toliau vystyti. Suprantame, kad šiuo metu projektas negali atsakyti į visus keliamus klausimus ir reikalavimus.

Jei projektas kažkurioje vietoje neatitiko kažkurio kriterijaus, tai už tai jis gavo mažesnį įvertinimą. Tačiau komisija nešalino tokių projektų iš konkurso dėl vieno ar kito neatitikimo. Juolab būtų keista pašalinti projektą, kuris, pavyzdžiui, vietoj skaičių panaudojo raides. Tai dėl tokių formalumų neatitikimo šalinti dalyvį būtų nesąžininga kitų atžvilgiu“, – sako M. Pakalnis.

Projekte – ir nauja autobusų stotis

Pasak vyriausiojo miesto architekto, dabartinis Vilniaus geležinkelio stoties vaizdas neatitinka vakarietiškų standartų, ypač kai pro čia drieksis europinė vėžė. „Į miestą ateina „Rail Baltic“ geležinkelio vežė ir miestui reikia adekvačios, europinius standartus atitinkančios geležinkelio stoties, – tikina jis. – Tai yra gera proga pertvarkyti visa geležinkelio stoties mazgą.

Dar vienas svarbus dalykas yra apskritai visos centrinės miesto dalies atsinaujinimas, kur geležinkelio mazgas yra su visomis savo gamybinėmis bazėmis. Šito projekto metu tos gamybinės bazės bus iškeltos ir taip atsiras daugiau vietos paslaugų, verslo, kultūros (veikloms vystyti – LRT.lt). Tai bus susiję su sėkmingai įgyvendintu Naujamiesčio atsinaujinimo projektu. Naujamiestis po atsinaujinimo iš pramoninio rajono virto vienu populiariausiu gyvenamuoju rajonu.“

Pasikeis ne tik pats geležinkelio stoties rūbas, transporto mazgas, šalia esančios gatvės, bet bus įtraukta ir nauja autobusų stotis. Jis bus integruota į bendrą stoties projektą.

Dalyviai „turėjo prieigą prie kažkokių duomenų“

Grįžkime prie paties konkurso, kuris jau kelia aistras. „Lietuvos geležinkelių“ komunikacijos vadovas Mantas Dubauskas paaiškino, kad išrinkus penkis laimėtojus, bus vertinama jų kvalifikacija. „Kuomet bus patvirtinama, kad kvalifikacija yra tinkama, tada bus skelbiamas nugalėtojas“, – patvirtina M. Dubauskas.

Architektų forumuose ir viešojoje erdvėje jau pasklido žinia apie tai, kas pateko į penketuką. Juos, pasak M. Pakalnio, galėjo paviešinti patys dalyviai.

„Patys konkursantai per centrinę pirkimų sistemą turėjo prieigą prie kažkokių duomenų. Aš kaip komisijos pirmininkas žinau komisijos sprendimą, tačiau viešinti jo negalime iki tol, kol bus atplėšti dokumentai“, – tikina M. Pakalnis.

Įtarimų keliantys pavadinimai

Bet stabtelkime ties daugiausia balų surinkusiu projektu, kurio pavadinimas – „Green Connect“. Čia prasideda įdomioji dalis. Pirmiausia, viena konkurso sąlygų – neatskleisti projekto pavadinimo, o tik skaičių ir raidžių kodą. Kad būtų išlaikytas anonimiškumas. Tačiau „Green Connect“ rengėjai pasielgė kitaip. Be to, koks sutapimas, visą pertvarkomą stoties teritoriją konkurso organizatoriai pavadino „Vilnius Connect. Taigi, net pavadinimai panašūs.

Vertinimo komisijoje dalyvavęs urbanistas Donatas Baltrušaitis neslėpė – jam šis projektas patiko labiausiai. „Tai tobulintinas, tačiau vienas labiausiai patikusių projektų, – tvirtina D. Baltrušaitis. – Pats svarbiausias kriterijus buvo srautų suvaldymo efektyvumas, tai šiame projekte tie srautai visai neblogai suvaldyti.“

Urbanistas sako neabejojantis, kad konkursas buvo skaidrus, be jokios korupcijos. O dabar svarbiausia, kad laimėtų geriausias. „Galimos korupcijos tikrai nemačiau. Pagal mane procesas buvo tikrai skaidrus. O dėl pavadinimo aš nežinau, čia jau reikėtų žiūrėti į teisinius dalykus ar pažeistos taisyklės. Svarbiausia, kad laimėtų geriausias ir kokybiškiausias darbas. Tada labiausiai išloštų pats Vilnius“, – sako komisijos sudėtyje esantis urbanistas.

Nugalėtojo skelbti neskubės

Komisijos pirmininkas Mindaugas Pakalnis teigia, kad vertinti buvo visi, kurie atitiko sąlygas. „Tie kurie vertinti, tie, komisijos nuomone, sąlygas atitiko. Jei kažkuriose vietose buvo pastabų, tai už jas vertinamas objektas tiesiog gavo mažiau balų“, – teigia M. Pakalnis.

Tad kuo gi išsiskiria „Green Connect“? Labiausiai į akis krinta amfiteatras priešais stotį, kur bus tik pėsčiųjų zona. O po ja – visuomeninio transporto stotelės. Virš bėgių geležinkelio stotyje – erdvi komercinė erdvė.

„Lietuvos geležinkelių“ atstovas Mantas Dubauskas sako negalintis nei patvirtinti, nei paneigti apie daugiausia balų surinkusį penketuką. O nugalėtoją skelbs tik po kvalifikacijos.

„Aš to penketuko nei patvirtinti, nei paneigti negalėsiu tam, kad nebūtų papildomų spekuliacijų, – sako M. Dubauskas. – Neskelbsime tol, kol nebus patvirtinta kvalifikacija. Paprastai tariant, komisija vertino, suteikė balus ir pagal konkurso sąlygas, kol nėra patvirtinta kvalifikacija, nėra skelbiamas nugalėtojas. Kas tokia informacija dalinasi, tegu ir komentuoja. O mes informacija dalinsimės tada, kada bus patvirtinta kvalifikacija. Tada galėsime paskelbti ir nugalėtoją.“

Stoties atnaujinimui – šimtamilijoninės investicijos

Beje, pirmos vietos nugalėtojas gaus 50 tūkstančių eurų premiją. Tiesa, kiti laureatai irgi bus įvertinti finansiškai. Tačiau kiek gi gali kainuoti visa geležinkelio stoties ir jos prieigų rekonstrukcija? Pasak vyriausiojo architekto M. Pakalnio, į tai dabar atsakyti sunku. Tačiau jis neabejoja – tai šimtamilijoninis projektas.

„Jeigu žiūrėsime į visas investicijas, kurias padarys tiek valstybė, tiek privatininkai, tai gali būti labai didelės šimtamilijoninės sumos, – neabejoja vyriausiasis sostinės architektas. – Žinoma, didžiausia investicija bus sudėta į pačio stoties pastato pertvarką. Viešųjų erdvių pertvarka labai brangi neturėtų būti, tačiau vis tiek tai bus milijoniniai pinigai. Tuo aš neabejoju. Atsiras kelių ir privačioms investicijoms.“

Tarp Geležinkelio ir Pelesos gatvių esančią daugiau kaip 30 hektarų teritoriją ir jos prieigas planuojama pertvarkyti į daugiafunkcį verslo ir susisiekimo centrą. Numatoma sujungti Naujininkų rajoną su Naujamiesčiu ir Senamiesčiu.

Reportažo apie Vilniaus geležinkelio stoties atnaujinimo konkursą klausykitės ir radijo įraše.

Parengė Vismantas Žuklevičius.


Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt