Verslas

2021.09.19 20:13

Tolimųjų reisų vairuotojų trūkumas: darbo vietų daugiau nei 9 tūkst., norinčiųjų dirbti – vos kelios dešimtys

Gabija Šereivaitė, LRT.lt2021.09.19 20:13

Šio mėnesio pradžioje, Užimtumo tarnybos duomenimis, nustatyta, jog šalyje yra daugiau nei 9 tūkstančiai laisvų darbo vietų tolimujų reisų vairuotojams, tačiau norinčių dirbti šį darbą registravosi vos 67 žmonės. Pasak Lietuvos transporto ir logistikos atstovų, didelis vilkikų vairuotojų trūkumas gali sutrikdyti logistikos grandinę.

Per ilgas procesas dėl įdarbinimo kvotos nustatymo

Kiek anksčiau tarptautinio transporto ir logisitikos aljanso vadovas Povilas Drižas žiniasklaidai sakė, jog dar pavasarį išsekus nustatytai užsieniečių įdarbinimo kvotai, laisvų darbo vietų skaičius išaugo dvigubai, o šiuo metu vilkikų vairuotojų trūkumas yra pasiekęs kritinį tašką: ,,Socialinei apsaugos ir darbo ministerijai vilkinant sprendimą dėl kvotos dydžio užsieniečių įdarbinimas tapo pernelyg ilgas. Tokia situacija lemia, kad turime „butelio kakliuko“ efektą – laisvų darbo vietų skaičius auga daug sparčiau nei verslas spėja sutvarkyti įdarbinimo formalumus”.

Naujienų agentūrai „ELTA“ P. Drižas sakė, jog iš ministerijos trūksta konkretumo - verslui keliamos sąlygos, jog kvota bus didinama, jei gerės vairuotojų darbo sąlygos, tačiau, kokios sąlygos turi būti – neaišku. ,,Tokia politika trumparegiška ir rizikinga – finale gali nukentėti visos logistikos dalyviai, ne tik vežėjai”.

Darbuotojų trūksta visoje Europoje

P. Drižas teigia, jog tolimųjų reisų vairuotojų trūksta ne tik Lietuvoje, bet ir didžiosiose Europos valstybėse – Vokietijoje, Didžiojoje Britanijoje bei Prancūzijoje, todėl atmeta, jog tolimųjų reisų vairuotojų trūksta dėl mažų atlyginimų.

,,Dėl pandemijos krizės logistinės grandinės smarkiai sutrūkinėjo visame pasaulyje, ypač Europoje. Šiuo laikotarpiu prekių ir žaliavų judėjimo bei logistikos poreikis yra pastebimai išaugęs ir ateityje jis tik didės. Trečdalį viso Lietuvos paslaugų eksporto sukuria būtent krovininis kelių transportas“, – naujienų agentūrai sakė P. Drižas.

„Sodros“ teigimu liepos mėnesį dirbo daugiau kaip 77 tūkstančiai krovininių sunkvežimių vairuotojų, o jų vidutinės pajamos buvo 940,10 eur neatskaičius mokesčių.

Agentūros „Eurofond“ duomenimis, Lietuva yra aštunta valstybė Europoje, pagal minimalaus atlyginimo dydį transporto sektoriuje dirbantiems vairuotojams, ir patenka tarp tokių šalių kaip Airija, Olandija, Belgija, Vokietija, Prancūzija, Slovėnija ir Ispanija.

Tiesa, Lietuvos nacionalinė vėžėjų automobiliais asociacija (LINAVA) skelbia, kad Lietuvos įmonėse dirbantys ir po užsienio šalis krovinius gabenantys vilkikų vairuotojai paprastai uždirba 2000 eurų į rankas ir daugiau per mėnesį, automobilius gabenantys vairuotojai – 3000 eurų į rankas.

Darbo vietų daugiau nei profesionalų

Naujienų agentūros kalbintas tarptautinio transporto ir logisitkos aljanso vadovas sako, jog visi vairuotojai jau dirba arba mūsų mūsų šalyje, arba užsienio bendrovėse. „Lietuvos darbo rinkoje nėra paruošta tiek vairuotojų, kurių užtektų transporto sektoriaus darbo poreikiams užtikrinti. Šiandien paprasčiausiai nėra kito kelio, kaip dalį vairuotojų įdarbinti iš užsienio, o tam šiandien reikia peržiūrėti profesionalų pritraukimo procesus, kad jie būtų efektyvesni, greitesni“, – sako P. Drižas.

Pasak ,,Linava“ generalinio direktoriaus Zenono Buivydo, tolimųjų reisų vairuotojų trūksta ne tik Lietuvoje, bet visoje Europoje. ,,Ši profesija yra senstanti, jauni žmonės nelabai nori dirbti tokį darbą, randa kitą užimtumą. Dėl to šios profesijos atstovų Lietuvoje sparčiai mažėja. Mes džiaugiamės, jog galime pasikviesti vairuotojus iš Ukrainos, Baltarusijos, netgi Vidurinės Azijos. Jie Lietuvoje uždirba ženkliai daugiau nei savo tėvyneje, todėl ieško galimybių atvažiuoti dirbti“, – sako Z. Buivydas.

Generalinis direktorius teigia, jog šiuo metu darbuotojų atžvilgiu darbdaviai nėra išrankūs ir dirbti priima visus, kurie yra psichiškai sveiki ir neturi prilkausomybių.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt