Verslas

2021.09.14 15:34

Pirmoji diena su galimybių pasu: dalies prekybos centrų apyvarta krito, internete – raginimai naikinti lojalumo korteles

Jonas Deveikis, LRT.lt2021.09.14 15:34

Tik su galimybių pasu veikiantys didieji prekybos centrai skaičiuoja mažėjusią apyvartą ir nors tikina, kad patekimo į parduotuves procesas vyksta sklandžiai, žodinių užgauliojimų ir policijos pareigūnų įsikišimo išvengti nepavyko. 

Nuo rugsėjo 13 d. neturintiesiems galimybių paso uždarytos dalies parduotuvių, tarp jų ir 186 didžiųjų prekybos tinklų visoje Lietuvoje, durys.

Prekybos tinklų atstovai LRT.lt teigė, kad dalis pyktį dėl Vyriausybės priimtų sprendimų liejo prie parduotuvių įėjimų, o darbuotojams teko išklausyti klientų kritiką.

Nepasitenkinimui išreikšti kai kurie pasirinko ir kitą būdą – karpyti lojalumo korteles. Pavyzdžiui, socialiniame tinkle „Facebook“ viena moteris dalijosi įrašu ir ragino visus, nepritariančius naujai tvarkai, boikotuoti prekybos centrus.

„Jei boikotas prekybos centrams, tai boikotas visiems, o ne tik tiems, kurių plotas didesnis nei 1 500 kvadratinių metrų. Jie nenumirs, bet padėsime mažiesiems, ūkininkams, pensininkams. Rezultatai pasiekiami tik masiškumu, o ne burbuliavimu komentaruose“, – socialiniame tinkle „Facebook“ rašė moteris, pasidalijusi sukarpytų lojalumo kortelių nuotrauka.

Nuotraukų su sukarpytomis didžiųjų maisto prekių parduotuvių lojalumo kortelėmis „Facebooke“ buvo galima rasti ir daugiau.

„Maxima“: apyvarta yra kritusi ir toks faktas neramina

„Maximos“ Komunikacijos ir įvaizdžio departamento direktorė Ernesta Dapkienė sako, kad rugsėjo 13 dieną, lyginant su pernai, 75-iose parduotuvėse, kuriose įsigaliojo Vyriausybės ribojimai, pirkėjų srautai sumažėjo drastiškai – net 30 proc. Apyvarta krito 25 proc., pirkėjų krepšelis neženkliai išaugo.

„Tose parduotuvėse, kurios gali veikti be galimybių paso, pirkėjų sulaukėme vos 1,7 proc. daugiau. Šiose parduotuvėse matome ir spartesnį krepšelio augimą nei iki ribojimų. Apibendrintai galime pasakyti, kad mūsų prekybos tinklo apyvarta yra kritusi ir toks faktas neramina“, – sako E. Dapkienė.

Jos teigimu, patikrų procesas pirmąją dieną vyko pakankamai sklandžiai: „Sulaukėme tik kelių atvejų – Raseiniuose ir Telšiuose, kada buvo iškviesti policijos pareigūnai. Žinoma, apsižodžiavimų pasitaikydavo dažniau, nes ne visi pirkėjai yra patenkinti nauja tvarka ir neturi ar neatsineša galimybių pasų ar jiems prilyginamų dokumentų“, – aiškina „Maximos“ atstovė.

Apsižodžiavimų pasitaikydavo dažniau, nes ne visi pirkėjai yra patenkinti nauja tvarka ir neturi ar neatsineša galimybių pasų ar jiems prilyginamų dokumentų.

E. Dapkienė

E. Dapkienės teigimu, viena iš didžiausių problemų, kai, pavyzdžiui, žmogus nori patekti į vaistinę, esančią „Maximos“ pastate. Į vaistinę žmonės įleidžiami be galimybių paso, tačiau jei vaistinė neturi atskiro įėjimo, žmonės privalo jį turėti, kad patektų į pastatą.

„Pasitaiko atvejų, kai žmonės yra neatsinaujinę savo galimybių paso ir turi jį atsisiųsti iš naujo. Būna ir tokių atvejų, kai žmonės sako turėję galimybių pasą telefone, bet prie patikros jo neranda arba užtrunka, kol pavyksta surasti.

Greičiausiai nuskenuojama popierinė galimybių paso versija, nes joje būna aiškus ir didelis QR kodas. Visgi pasitaiko, kada popieriaus lapas būna labai sulamdytas ar sutrintas. Tai apsunkina skenavimo procesą. Nepavykus nuskenuoti, mūsų darbuotojai turi teisę paprašyti asmens dokumento, įrodančio tapatybę. Jei galimybių pasas yra telefone, skenavimo procesą apsunkina per tamsus ekranas, per mažas QR kodas, skilęs ekranas ar ant jo užklijuota plėvelė“, – vardija E. Dapkienė.

„Iki“: pridavę butelius ne visi galėjo atgauti pinigus

Prekybos tinklo „Iki“ atstovė Vaida Budrienė sako, kad pirmoji diena buvo sklandi, nors incidentų išvengti nepavyko.

„Visko buvome prisigalvoję, kad bus pasipiktinusių žmonių, tačiau viskas praėjo sklandžiai. Per visus regionus turėjome gal tik keletą incidentų. Dažniausiai tai buvo nesusipratimai su senjorais, kurie atėjo apsipirkti ryte. Kai kurie jų nežinojo, kas yra galimybių pasas. (…) Provokacijų nebuvo“, – sakė V. Budrienė.

Ji taip pat pastebėjo, kad dalis žmonių, pridavę tarą lauke esančiuose taromatuose, negalėjo patekti į parduotuvės vidų ir išsikeisti čekio į pinigus.

„Todėl dabar prie taromatų kabo užrašai, jog, norint išsikeisti čekį už priduotus butelius, reikės užeiti į vidų, o tam reikės turėti galimybių pasą“, – kalbėjo „Iki“ atstovė.

V. Budrienė akcentavo ir tai, kad apsauginiams buvo sunku atskirti, ar vaikui 16 metų, ar daugiau (iki 16 metų galimybių paso turėti nereikia), todėl dalis vaikų į prekybos centrą įleisti nebuvo.

„Patarimas tėvams yra įdėti vaikams mokinio pažymėjimą, asmens dokumentą, galbūt jį nusifotografuoti“, – patarė V. Budrienė.

Apžvelgdama, ar galimybių paso įvedimas turėjo įtakos „Iki“ apyvartai, V. Budrienė sakė, kad, lyginant su praėjusių metų ta pačia diena, apyvarta išaugo, o klientų srautas sumažėjo.

„Pasižiūrėjus į tas parduotuves, kur buvo įvesti galimybių paso reikalavimai, ten apyvarta šiek tiek pamažėjo, tačiau išaugo tų, kur galimybių pasai nebuvo tikrinami. Daryčiau prielaidą, kad tai buvo ne tik dėl to, kad ėjo tie žmonės, kurie neturi galimybių paso, bet galėjo ateiti ir tie, kurie turėjo galimybių pasus, tačiau lankėsi mažose parduotuvėse bijodami eilių ir nesklandumų ten, kur galimybių pasai buvo tikrinami“, – pažymėjo „Iki“ atstovė V. Budrienė.

„Norfa“: darbuotojams psichologiškai sunku

„Norfos“ atstovas Darius Ryliškis taip pat pastebi, kad parduotuvėse, kur buvo prašoma galimybių paso, apyvarta šiek tiek smuko.

„Turbūt dėl to, kad dalis žmonių, kurie neturėjo galimybių pasų, į mūsų parduotuves neatėjo“, – sakė jis.

D. Ryliškis pažymėjo, kad konfliktų taip pat neišvengta, bei nuogąstavo, kad darbuotojams teko priimti prekybos centrų lankytojų kritiką.

„Konfliktų buvo, nes didelė dalis žmonių nepatenkinti nauja tvarka. Net ir turėdami galimybių pasus išsako savo neigiamą požiūrį į juos. Darbuotojams, kurie tikrina pasus, psichologiškai yra sunku dirbti, jiems tenka visas tas negatyvas.

Darbuotojams, kurie tikrina pasus, psichologiškai yra sunku dirbti, jiems tenka visas tas negatyvas.

D. Ryliškis

Pirmadienį neturėjome tokių konfliktų, kad reikėtų kviesti policiją, tačiau buvo žmonių, kurie į parduotuves įleisti nebuvo. Didesnių eilių nefiksavome, nes žmonių į parduotuves atėjo mažiau“, – sakė „Norfos“ atstovas.

„Rimi“: eilės nesusidarė net ir piko metu

Prekybos tinklo „Rimi“ atstovė Gabrielė Šerėnienė sako, kad dauguma klientų į parduotuves atvyko pasiruošę, kantriai ir supratingai reagavo į dokumentų patikrą.

„Sudėtingesnių situacijų, kai apsaugos darbuotojams teko daugiau dėmesio skirti reikalavimams aiškinti ar netgi reaguoti griežčiau – būta, kaip ir tikėjomės to rengdamiesi įgyvendinti pokyčius. Kiekviena ši situacija bus analizuota, tobulinsime savo darbą“, – sako G. Šerėnienė.

Jos teigimu, dėl „Rimi“ naudojamos QR skenavimo įrangos apsaugos darbuotojai vos per kelias sekundes nuskenuodavo kodus ir eilės nesusidarė net ir piko metu.

Kadangi dar praėjo vos viena diena po naujų reikalavimų įsigaliojimo, G. Šerėnienė pažymėjo, kad prekybos ir vartotojų srautų pasikeitimus vertinti dar ankstoka.

„Žinoma, atidžiai stebime, kas vyksta mūsų parduotuvėse, kad galėtume greitai prisitaikyti prie pasikeitimų“, – sako „Rimi“ atstovė.

„Lild“: didesnių nesklandumų neužfiksavome

„Lidl“ atstovas Valdas Lopeta LRT.lt pažymėjo, kad iš visų prekybos tinklo parduotuvių vos trijose reikėjo tikrinti galimybių pasus, todėl didesnių pokyčių neužfiksuota.

„Žinoma, ryte buvo itin išaugęs skambučių į mūsų infoliniją srautas, klientai teiravosi, ar tam tikrose parduotuvėse GP reikės, ar ne. Dėl to papildomai pastatėme mobiliuosius stendus prie visų parduotuvių įėjimų, nurodydami, ar GP šitoje konkrečioje parduotuvėje reikalaujama, ar ne.

Pilaitėje esanti parduotuvė vienintelė, kurioje patys tikriname galimybių pasus, o kitos dvi yra didesniuose prekybos centruose. Visgi kolegos ir ten didesnių nesklandumų neužfiksavo“, – sako V. Lopeta.

Nors didžioji dalis prekybos centrų pažymėjo, kad parduotuvėse, kurios privalo aptarnauti tik galimybių pasą turinčius klientus, apyvarta smuko, V. Lopeta sako, kad „Lidl“ žymių apyvartos pokyčių nepajuto.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.