Verslas

2021.07.24 15:27

Keliones planuojančio dirbtinio intelekto startuolio įkūrėjas: apie pokyčius rinkoje ir kodėl dalis kainų stiebsis ir kelis kartus

Gabrielė Sagaitytė, LRT.lt2021.07.24 15:27

Vis dažniau naudojamas dirbtinis intelektas (DI) neaplenkė ir turizmo sektoriaus – planuojant kelionę jau galima pasitelkti ir skaitmeninį asistentą. Vienas iš pastarojo kūrėjų, startuolio „Eddy Travels“ vadovas Edmundas Balčikonis LRT.lt sakė, kad dėl modernėjančios visuomenės keičiasi ir kelionių industrija.

Vertindamas turizmo sektoriaus kainas ateityje, pašnekovas neslėpė, kad dalis jų gali stiebtis ir kelis kartus. Dabar, anot jo, yra palankiausias metas leistis į kelionę.

Pasisveikina ir paklausia, kur norėtum vykti

„Eddy Travels“ – tai dirbtinio intelekto pagrindu veikiantis skaitmeninis kelionių planavimo asistentas, gebantis reaguoti į tekstines ir balso komandas. Jo kūrėjai – E. Balčikonis, Pranas Kiziela ir Adomas Baltagalvis.

Planuojant keliones ar tiesiog ieškant skrydžių, skaitmeninis kelionių organizavimo pagalbininkas gali būti pasiekiamas iš bet kurio pasaulio krašto.

Tam, kad į pagalbą pasitelktų virtualųjį asistentą, vartotojams jį tereikia susirasti tokiose programėlėse kaip „Viber“, „Messenger“, „Whatsap“ ir pan. Skaitmeninis asistentas pasiteirauja, kada ir kur žmogus norėtų vykti, o netrukus pateikia viešbučių, skrydžių, automobilių nuomos ar kitų su kelionėmis susijusių pasiūlymų.

„Tai yra asistentas, suprantantis žmonių kalbą, juo galima naudotis įvairiose susirašinėjimo programėlėse. [...] Jį galima integruoti tiek į mobilias aplikacijas, tiek ir į svetaines“, – LRT.lt sakė „Eddy Travels“ vadovas ir vienas iš įkūrėjų E. Balčikonis.

Prieš kiek daugiau nei porą savaičių startuolio „Eddy Travels“ kurta DI paieškos sistema buvo įdiegta ir Vilniaus, Kauno bei Palangos oro uostuose.

DI asistentas leidžia ieškoti kelionių neįvedant konkrečių paieškos kriterijų. Įėjus į oro uosto tinklalapio puslapį, kuriame išvardytos kelionių kryptys, po 30 sekundžių ekrane pasirodo valdiklis. Vartotojai į jį gali įrašyti paieškos žodžius ir ieškoti skrydžių, apgyvendinimo, ekskursijų ir kitų su kelionėmis susijusių paslaugų.

Idėja gimė keliaujant pačiam

Paklaustas, kaip gimė idėja sukurti tokį kelionių planuoklį, E. Balčikonis teigė, kad ši mintis kilo keliaujant po Kiniją. Pašnekovas sakė atkreipęs dėmesį, kad, pavyzdžiui, mobilioji programėlė „WeChat“ ten naudojama ne tik bendraujant, bet ir užsisakant apgyvendinimo vietą ar lėktuvo bilietus.

„Pastebėjau, jog keliaujant labai dažnai tenka susidurti su įvairiomis susirašinėjimo ir kelionių programėlėmis, tačiau trūko personalizuoto įrankio, su kuriuo būtų patogu planuoti keliones“, – nurodė E. Balčikonis.

Skaitmeninio kelionių asistento įkūrėjas teigė taip pat atsižvelgęs ir į tai, jog vartotojai vis dažniau atsigręžia į mobiliųjų telefonų programėles, nei naršo daug puslapių turinčiose interneto svetainėse.

Pasak jo, tuo metu, kai dar tik generavo šią idėją, vienintelė alternatyva skaitmeniniam kelionių asistentui buvo „Google Travel“.

„Čia nemačiau įdomių sprendimų. Man atrodė, kad to reikia. Grįžęs į Lietuvą pabendravau su kolegomis ir nusprendžiau tai daryti Lietuvoje. Čia patogu, o ir daug gerų programuotojų. Vėliau susibūrėme su Pranu ir Adomu“, – pasakojo E. Balčikonis.

„Eddy Travels“ įsikūrę Lietuvoje, tačiau dėl pirmųjų investuotojų turi įmonių ir Kanadoje, nurodė pašnekovas. 2018 metais E. Balčikonis su komanda sukūrė balsu valdomo asistento, integruojamo į žinučių platformas, demonstracinę versiją, o 2019 metais, gavę Kanados startuolio vizą, pateko į verslo greitinimo programą „Techstars Toronto“.

„Tik pradėjus dirbti labai pasisekė, nes „Techstars Toronto“ į mus investavo 125 tūkst. dolerių ir tada įsivažiavome“, – sakė E. Balčikonis.

Jo teigimu, šiuo metu startuolis Lietuvoje turi virš 30 tūkst. vartotojų, tačiau vis dėlto labiau orientuojasi į užsienio rinką.

„Mes labiau ėjome į angliškai kalbančias šalis, nes asistentas kalba tik anglų kalba, t. y. Kanada, JAV, Jungtinė Karalystė ir tos šalys, kur anglų kalba yra viena iš valstybinių arba viena iš pagrindinių kalbų, pavyzdžiui, Indija, Nigerija, Pakistanas, Jungtiniai Arabų Emyratai. Apskritai registruotų vartotojų turime virš 4 mln.“, – vardijo verslininkas.

Esamą laikotarpį vadina stagnacija

„Eddy Travels“ Tarptautinėje konferencijoje „Startup Fair. Change 2019“ buvo išrinktas geriausiu metų startuoliu. Paklaustas, kas lėmė tokią sėkmę, E. Balčikonis tvirtino titulų nesureikšminantis. Anot jo, iki tikros sėkmės šiuo metu trūksta kelionių, kurias sustabdė pandemija, atsigavimo.

„Dabar yra visiška stagnacija. Karantinas buvo sunkus, bet jis dar nepraėjo – kelionių apribojimai pasaulyje niekur nedingo. Kelionių industrija atsigauna tik pamažu ir mums iki šiol yra labai sunku.

Žmonės bijo keliauti, nes valstybės prastai dirba, kad suvaldytų pandemiją ir atsidarytų. Nėra jokių tarptautinių sutarimų, vienodos informacijos, kuria būtų dalijamasi. Kiekvienas keliautojas turi pats pasitikrinti kiekvieną oro uostą, miestą, ką reikės daryti grįžus, iki šiol yra jovalas, todėl labai mažai žmonių keliauja“, – teigė E. Balčikonis.

Skaitmeninio kelionių asistento įkūrėjo aiškinimu, šiuo metu keliauja tik tie gyventojai, kurie nebijo rizikuoti.

„Kartais tos kelionės yra išties nesmagios, nes žmonėms atšaukiami skrydžiai, jie yra kur nors nepraleidžiami dėl netinkamo ar neturimo testo ir pan. Tačiau reikia tikėtis, kad su vakcinomis, žaliaisiais ar galimybių pasais tie dalykai įsibėgės“, – vylėsi pašnekovas.

E. Balčikonio manymu, Europos Sąjunga ir Lietuva šiuo klausimu labai atsilieka nuo daugelio kitų pasaulio šalių.

„Daugelyje šalių tiesiog oro uoste gali pasidaryti PGR testą, o pas mus to nėra. Europa atsilieka nuo JAV, Izraelio ir pan.“, – kalbėjo jis.

Akcentuoja besikeičiančią industriją

„Eddy Travels“ – dažnas mėgstančiųjų spontaniškas keliones (savaitgalio išvykas, skrydžius į kitą miestą ir pan.) pasirinkimas, sako vienas jo įkūrėjų.

„Jeigu ieškoma viso kelionės paketo, kur viskas suplanuota, o klientas savaitę ar dvi guli atsipūtęs pliaže, mes tokių paketų nedarydavome, nesame standartinė kelionių agentūra“, – sakė E. Balčikonis.

Vis dėlto, pasak jo, nemažai tokių agentūrų per pandemiją užsidarė, o ir pati kelionių industrija ypač pasikeitė.

„Jaunesnės kartos atstovai tampa pagrindiniais keliautojais ir jie nemėgsta skambinti, važiuoti, asmeniškai į akis žiūrėti kelionių agentui ir taip dėliotis kelionės. Kelionių agentūros keisis ir taps panašesnės į interneto įmones arba į mūsų asistentą“, – teigė manantis E. Balčikonis.

Jis pabrėžė skaitmeninio kelionių asistento pranašumus: „Jis nepavargsta, gali bendrauti su milijonais žmonių vienu metu. Tai yra kur kas efektyviau, pigiau, nereikia laukti 15 minučių, kol klientui bus atsakyta.“

Paklaustas, pagal kokius kriterijus dirbtinio intelekto pagrindu veikiantis asistentas atrenka pasiūlymus vartotojams, E. Balčikonis teigė, jog visų pirma orientuojamasi į kainą.

Keliautojų pasirinkimai atostogoms – labai įvairūs, sako E. Balčikonis. „Daug kas keliauja šalies viduje. Tie, kurie keliauja į užsienį, ieško geriausių pasiūlymų. Dalis ieško tik skrydžio bilietų tiesiai per avialinijas, kad galėtų juos laisvai keisti, perkelti ir pan. [...]

Yra šiek tiek nusiteikimo prieš kelionių agentūras, nes dalis jų per pandemiją atšaukė keliones ir labai vėlavo grąžinti pinigus“, – prisiminė pašnekovas.

Jis sakė pastebintis, jog lietuviai linkę keliauti spontaniškai. „Lietuviai mėgsta greitai išskristi, mažai planuoti. Paketai, pavyzdžiui, Kanadoje ir JAV, man atrodo, yra labiau mėgstami“, – sakė pašnekovas.

Vis dėlto, kaip teigė E. Balčikonis, kelionių rinka vis dar neatsigavo, o ir greičiausiai prireiks bent dvejų metų, kol grįš į priešpandeminį lygį.

„Verslo kelionėms atsigauti turbūt užtruks dar ilgiau – 3–4 metus, nes visos internetinių skambučių platformos visiškai keičia asmeninius susitikimus, kurių anksčiau buvo daugiau, ir konferencijas.

Kelionių industrija pasikeitė labai stipriai, keičiasi ir toliau ir nėra iki galo aišku, kaip galiausiai pasikeis“, – svarstė pašnekovas.

Perspėja, kad dalis kainų kils

E. Balčikonio tvirtinimu, iki šiol galima rasti labai pigių kelionių, tačiau kainos, tikėtina, kils.

„Geriau yra rezervuotis ir pirkti dabar, jeigu galima sau tą leisti, ir nebijoti rizikos, kad galbūt kelionė bus atšaukta ir reikės ilgai laukti pinigų. Niekas nesitikėjo, kad antroji koronaviruso banga bus tokia stipri, tačiau reikia būti realistais – jau susiduriame su trečiąja banga ir kai kur įvedami nauji kelionių ribojimai.

Tarkime, Jungtinėje Karalystėje, kuri planavo nuo gegužės visiškai atsidaryti, taip neįvyko ir neaišku, kada įvyks. Daugelis šalių Pietų Afrikoje grįžta į visišką karantiną, užsidaro“, – akcentavo pašnekovas.

Priežastys, dėl kurių galėtų kilti kelionių kainos, anot E. Balčikonio, susijusios su, tikėtina, po karantino sumažėjusia pasiūla ir staigiai išaugsiančia paklausa.

„Pavyzdžiui, kai kurios avialinijos išsipardavė, užsidarė ir tol, kol nėra labai daug skraidančių, kainos yra žemos. Atleista labai daug stiuardesių, pilotų, nemaža dalis jų tiesiog išėjo į pensiją. Tačiau staiga visi skrydžiai atsigaus ir avialinijoms reikės gauti finansavimą, kad galėtų nusipirkti lėktuvų, o jų pristatymas užtrunka. Galbūt lėktuvų jos ir turės, bet trūks personalo ir elementariai kainos augs kur kas greičiau nei pasiūla“, – paaiškino jis.

Paklaustas, kiek, jo manymu, galėtų brangti kai kurios kelionės, E. Balčikonis tvirtino, jog 50 proc. ir daugiau, tačiau viskas priklausys nuo situacijos. „Pavyzdžiui, skrydžiai į Londoną gali brangti ir ne kartą – keturis, penkis kartus“, – pridūrė jis.

Pernai balandį „Eddy Travels“ pritraukė papildomus 600 tūkst. eurų. Bendrovė yra skelbusi, kad investicija bus naudojama funkcijoms, kurios padėtų keliautojams per koronaviruso krizę, kurti. Po COVID-19 pandemijos, kai bus panaikinti kelionių apribojimai, finansavimas bus skirtas plėtrai į naujas rinkas.

E. Balčikonis LRT.lt taip pat užsiminė apie planus plėstis: „Turėsime labai didelį projektą su Jungtiniais Arabų Emyratais – tai bus didžiausia mūsų partnerystė. Ketiname labiau eiti ir į JAV rinką, nes ten kelionių atsigavimas prasidėjo kovą–balandį, žmonės nebijo keliauti, kur kas greičiau tvarkomasi su vakcinomis.“

Norinčiuosius nuo pagrindų kurti verslą pašnekovas ragino kaip galima greičiau susirasti klientų ir į juos koncentruotis.

„Savo jėgomis ir lėšomis surasti pirmųjų klientų, gauti pajamų ir kaip galima greičiau judėti į priekį, nebijoti pardavinėti, pasakoti apie savo idėją ir ne taip fokusuotis į investicijas“, – patarė E. Balčikonis.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.