Verslas

2021.07.15 18:44

Į „KlasJet“ įgulos sulaikymus Briuselyje sureagavo Lietuvos ambasada – Belgijai išsiųsta nota

Marius Jokūbaitis, LRT RADIJO laida „Ryto garsai“, LRT.lt2021.07.15 18:44

Lietuviško lėktuvo, priklausančio „KlasJet“ įmonei, įgulos sulaikymas Belgijoje persikelia į diplomatinius ginčus. Kaip LRT RADIJUI sako šios bendrovės vadovė Rita Domkutė, lietuvių įgulos sulaikymus Briuselyje patyrė jau ne kartą, o Belgijos žiniasklaida situaciją nušviečia neatsižvelgdama į faktus.

Birželio mėnesį Briuselio Šarlerua oro uoste buvo sulaikyta Lietuvos kompanijai „KlasJet“ priklausančio keleivinio orlaivio įgula. Iš jos atimtos ryšio priemonės. Prieš tai Belgijos spaudoje pasirodė informacija, kad kompanijos „KlasJet“ stiuardesės uždirba, belgiškais standartais, mažus pinigus.


Ažiotažas kilo dėl to, kad „KlasJet“ per Europos futbolo čempionatą gabeno Belgijos nacionalinę rinktinę. Belgijos spaudoje pasirodė pranešimų, kad konkursas dėl futbolo rinktinės skraidinimo galėjo būti nesąžiningas dėl gerokai mažesnių darbuotojams mokamų atlyginimų, nei to reikalauja Belgijos teisės aktai.

Lietuvos stiuardesių algų klausimą iškėlusios Belgijos profsąjungos taip pat klausia: kaip gali mūsų rinktinę gabenti kompanija, kuri moka tokias mažas algas? „KlasJet“ bendrovės vadovė Rita Domkutė LRT RADIJUI patvirtino, kad sulaukė palaikymo iš Lietuvos ambasados Belgijoje. Pasak jos, lėktuvas nebuvo sulaikytas, laikinai sulaikyta buvo pati įgula. „Įgula buvo apklausta ir paleista po trijų valandų po to, kai visi atskirai buvo apklausti“, – sako ji.

Belgijos žiniasklaidoje vis dar matome besitęsiantį išpuolį prieš mūsų įmonę, sako R. Domkutė. Anot jos, guodžia tai, kad „į mūsų problemos viešinimą dėmesį atkreipė Lietuvos valstybinės institucijos. „Lietuvos ambasada Belgijoje išreiškė savo susirūpinimą dėl šio įvykio ir išsiuntė notą Belgijai, – tokiu veiksmu džiaugiasi pašnekovė. – O tai yra labai smagu mums, kaip verslo subjektui, jau vien dėl to, kad mūsų valstybinės institucijos sureagavo ir tai padarė po to, kai mes paviešinome faktus.“

Pasak R. Domkutės, belgų kaltinimas dėl mažų atlyginimų stiuardesėms yra visiškai nepagrįstas. Belgija šiuo atveju bando palyginti nepalyginamus dalykus, teigia ji. „Bendrovės „KlasJet“ pagrindinė darbovietė yra Vilniuje. Jau vien dėl to mums negali būti taikomi Belgijos įstatymai. Mūsų įgulos branduolys taip pat yra Lietuvoje. Tuo pagrindu negalimas įstatymų taikymas Belgijoje. Tai yra vienas pagrindinių dalykų, kurių, deja, nenagrinėja nė viena žiniasklaidos priemonė Belgijoje. Apie tai tiesiog nėra sakoma“, – nusivylimo neslepia „KlasJet“ bendrovės vadovė.

Verslininko Gedimino Žiemelio koncernui „Avia Solutions Group“ priklausančios bendrovės vadovė dėsto, kad įgulai yra taikomi tos valstybės darbo teisiniai nuostatai, iš kurios ši dirba arba kurioje praleidžia daugiausia valandų. „Mūsų įmonė yra užsakomųjų skrydžių bendrovė. Bazė yra Vilniuje. Taigi, mums šis principas negalioja, – tvirtina R. Domkutė. – Tokia praktika galima reguliariųjų skrydžių bendrovėms, kurių įgulos kitose šalyse gali praleisti daugiau darbo laiko nei pačioje vadinamojoje starto vietoje. Jei darbą tokia įgula atlieka daugiau dienų kitoje valstybėje, tada gali būti taikomi kitos valstybės darbo teisiniai nuostatai.“

R. Domkutė taip pat pasakoja, kad lietuvių įgula apklausta buvo ne kartą. Pasak jos, tokiais būdais belgai siekia įbauginti lietuvių bendrovę toliau vystyti savo veiklą šioje šalyje. „Įgula buvo apklausta ne kartą. Mes vykdėme keletą skrydžių, tad ne visada ta pati įgula skrisdavo. Mes patyrėme labai negražių dalykų. Pirmą valandą nakties, po apklausos, sulaukiau iš jų (įgulos – LRT.lt) skambučių. Iš esmės jie patyrė šoką. Vienintelis viso to tikslas yra įbauginti mūsų įgulos narius, kad jie tiesiog nenorėtų skristi į Belgiją“, – įsitikinusi bendrovės vadovė.

R. Domkutė svarsto, kad visa šita istorija susijusi su konkurencija, mat Briuselio avialinijos taip pat turėjo ketinimų skraidinti Belgijos futbolo rinktinės žaidėjus. „Mes tiesiog dalyvavome konkurse, pateikėme savo pasiūlymą ir tą konkursą laimėjome. Iki tol, taip, [nacionalinė Belgijos futbolo komanda – LRT.lt] skraidydavo su Briuselio avialinijomis, – patikina pašnekovė. – Tačiau mes negalime lyginti nei atlyginimų, nei lėktuvo išlaikymo kaštų, nei pačių lėktuvų, nes šie yra visiškai skirtingi.“

Briuselio avialinijų priskirtas sporto klubui lėktuvas yra ekonominės klasės, o pati futbolo komanda išreiškė norą naudotis būtent patogesniu lėktuvu, toliau dėsto R. Domkutė.

„Belgijos nacionalinė futbolo rinktinė išreiškė norą skristi patogiai, kad žaidėjai skrydžio metu galėtų pailsėti ir grįžti į sportą visa jėga. O tai jie gali padaryti tik skrisdami patogiai“, – teigia „KlasJet“ bendrovės vadovė Rita Domkutė.

Pokalbį su R. Domkute, o taip pat Lietuvos ambasadorės Belgijoje Ritos Kazragienės bei Lietuvos profesinių sąjungų konfederacijos prezidentės Ingos Ruginienės komentarus galite išgirsti radijo įrašuose.

Parengė Vismantas Žuklevičius.



Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt