Verslas

2021.06.22 16:55

Klaipėdos uosto vadovas apie baltarusiškų trąšų eksporto nutraukimą: greitai tą kompensuoti būtų sudėtinga

Radvilė Rumšienė, LRT.lt2021.06.22 16:55

Jau šią savaitę gali būti įvestas naujas sankcijų Baltarusijai paketas. Vis garsiau kalbama, kad jos apims ir baltarusiškų trąšų eksportą per bendrijos valstybes. Klaipėdos uostui, kur baltarusiški kroviniai sudaro daugiau nei trečdalį visų krovinių, tai bus didelis praradimas, jį kompensuoti nebus lengva.

Europos Sąjunga (ES) paskelbė fizinių ir juridinių Baltarusijos asmenų, kuriems bus taikomos naujos sankcijos, sąrašą.

Į jį įtraukti septyni pareigūnai, įskaitant gynybos ir susisiekimo ministrus, autoritarinio prezidento Aliaksandro Lukašenkos vieną iš sūnų ir marčią.

ES taip pat sutarė įvesti ir sektorines sankcijas Baltarusijai, neoficialiai kalbama, jog bus stabdomas baltarusiškų trąšų eksportas per bendrijos valstybes, tai reikštų, kad sustos ir jų tranzitas per Lietuvą iki Klaipėdos uosto.

„Mes esame uostas, kuris investuoja ir siekia. Mūsų siekiamybė yra kuo daugiau krovinių. Jeigu dalies tų krovinių nelieka, aišku, įtaka yra bloga. Bet mes turbūt negalėtume diskutuoti ir galvoti apie tarybos įgyvendinimo reglamentą. Ten yra numatyta, kokios priežastys lemia tuos sprendimus ir kokie tie sprendimai gali būti“, – teigė Klaipėdos uosto generalinis direktorius Algis Latakas.

Vis dėlto A. Latakas pabrėžė, kad Klaipėdos uostas nestovi vietoje ir jau daugybę mėnesių yra sprendžiama ši problema – ieškoma diversifikavimo galimybių, kitų krovinių pritraukimo galimybių.

„Bet iš esmės reikia suprasti, kad uostas nėra tas prekybinis vagonėlis, kurį gali ant ratų prisikabinti ir pertraukti į kitą vietą. Tai yra labiau stotis, į kurią ateina bėgiai, automobilių keliai, atplaukia laivai. Ir jos kur nors patraukti negali. Tai turi būti ant kelio tų, kas krovinį siunčia ir kas jį gauna. Mums tas kiekis, apie kuriuos kalbame, tai yra apie trečdalis kiekio uoste, yra labai reikšmingas. Suprantame, kad labai greitai tą pasivyti ir kompensuoti būtų sudėtinga“, – neslėpė A. Latakas.

Didžioji dalis per Klaipėdos uostą gabenamų baltarusiškų krovinių yra trąšos, kiti chemijos produktai, mediena, pašarai, metalas. Konteineriais keliauja plataus vartojimo prekės.

„Bet kokiu atveju mes matome ir suprantame, kad Klaipėda yra pririšta prie šito krovinių srauto“, – teigė Klaipėdos uosto generalinis direktorius.

Ieškant naujų krovinių ir diversifikavimo galimybių daug vilčių dedama į konteinerių sektorių – deramasi ir kalbamasi su didelėmis pasaulio kompanijomis, kurias galėtų sudominti galimybė į Klaipėdą laivais atgabenti konteinerius, juos iškrauti ir išvežti.

„Žinoma, šiandien galbūt nėra malonūs birūs kroviniai, yra tam tikras garsas, tam tikra tarša. Jau galime sakyti, kad esame tam tikras „hubinis“ uostas, į kurį atvežami metalo laužo kroviniai ne tik iš Lietuvos pakraščių, kaip būdavo anksčiau. Šiandien krovinys važiuoja automobiliais, vagonais ir laivais. Atplaukia laivas, išsikrauna, paskui pakraunama į didelį laivą ir krovinys išeina kitur. Ta jūrinė pusė yra svarbi“, – dėstė A. Latakas.

Vilčių dedama ir į kruizinę laivybą. Jeigu pandemija toliau nežlugdys šios laivybos, ji turėtų augti labai sparčiai.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.