Verslas

2021.06.24 13:26

Jastramskis apie patirtį su ESO: aptarnavimas atrodo kaip beviltiškos sovietinės kontoros

Gabrielė Sagaitytė, LRT.lt2021.06.24 13:26

Elektros įvedimas kai kuriems gyventojams vis dar kelia iššūkių. Štai socialiniame tinkle „Facebook“ patirtimi pasidalijo ir doc. dr. Deimantas Jastramskis. Jis stebėjosi elektrą šalyje skirstančio „Energijos skirstymo operatoriaus“ (trumpiau – ESO) aptarnavimu ir teigė, kad bendrovė nurodė pačiam ieškoti projektuotojų, kurie atliktų darbus, o ir įvardyti tikslios sumos, kiek tai kainuos, negalėjo.

Tuo metu bendrovė sakė apgailėstaujanti dėl patirtų nepatogumų ir nurodė situaciją spręsianti.

Vadino blogiausiu aptarnavimu

D. Jastramskis nurodė, kad patirtis naudojantis bendrovės ESO, kuri 2019 metais išmokėjo 68 mln. eurų dividendų, paslaugomis buvo pati blogiausia, su kokia teko susidurti.

„Atrodytų, paprastas šių laikų pageidavimas – įvesti elektrą kaime. Ne kur nors atokioje belaidėje vietovėje. Kaip tyčia, per mūsų sklypą po žeme keliauja aukštosios įtampos kabelis, o stulpais – ir žemoji įtampa“, – pasakojimą pradėjo jis.

Kaip teigė D. Jastramskis, užpildžius paraišką dėl elektros įvedimo reikėjo susimokėti 32 eurus už prijungimo sąlygų parengimą.

„Laukiu. Po pusantros savaitės gaunu 5 500 eurų išankstinę sąskaitą (čia su 50 proc. nuolaida, suprask, kitaip būtų 11 tūkst. eurų) ir schemelę, kur beveik nuo pirmo pasitaikiusio stulpo nubrėžta jungtis. Sakau: gal galima jungti nuo kito – artimesnio stulpo? Taip, sako, galima. Tuomet kaina sumažėja iki 4 500 eurų (irgi su 50 proc. nuolaida)“, – rašė D. Jastramskis.

Anot jo, buvo nurodyta, kad už paslaugas reikės susimokėti per 10 dienų, kitaip darbai nebus pradėti.

„Po to dar gali būti ir koks nors primokėjimas. Rašo, kad turėtų padaryti per 3 mėnesius, jeigu nebus kokio „force majeure“. Taip pat, kad per 12 mėnesių dar reikia pateikti statybos leidimą. Sakau, kad neturiu ir artimiausiu metu neturėsiu. Aha, tada mes jums įvesti elektros nuolatiniam naudojimui negalime. O ką galite? Galime įvesti laikinam naudojimui, bet reikia pildyti naują paraišką. Tos pačios tikslinti negalima? Ne, tai naujas ESO darbas ir mokestis.

Pildau, vėl moku 32 eurus. Vėl tam pačiam sklypui vertinamos galimybės įvesti elektrą. Laukiu daugiau nei savaitę. Gaunu raštą (prijungimo sąlygas), kuriame nei schemelės, nei kainos. Bet nurodyta, kad turiu susirasti projektuotojus ir organizuoti darbus. Klausiu: kokius ir kur? Sako, mes nežinome, gal paslaugos.lt ar kur nors kitur paieškokite. O kiek galiausiai viskas kainuos? Kol kas negalime pasakyti, bet gali būti brangiau, nuolaida netaikoma, žodžiu, ieškokite projektuotojų“, – savo paskyroje rašė D. Jastramskis.

Nors ESO įsipareigoja pateikti konkretų pasiūlymą per keletą dienų, D. Jastramskis teigė, kad jam teko laukti keletą savaičių.

„Man teko laukti tris savaites ir sužinoti, kad turiu ieškoti projektuotojų, be jokio konkretumo, kaip ir už kiek jie siūlo įvesti elektrą“, – pridūrė jis.

D. Jastramskis rašė suprantantis, kad tai monopolija, bet vis dėlto, anot jo, Lietuva yra Europos Sąjungos šalis, tad ir aptarnavimas turėtų būti atitinkamas.

„ESO motininė įmonė „Ignitis grupė“ žingsniuoja Londono biržoje, giriamasi socialine atsakomybe, bet aptarnavimas (nekalbant apie kainų skaidrumą) atrodo kaip beviltiškos sovietinės kontoros, užsiimančios absurdiškai lupikiška dividendų gamyba“, – savo paskyroje rašė jis.

Paklaustas, kaip apskritai vertina minėtus ESO įkainius už paslaugas, D. Jastramskis LRT.lt teigė manantis, kad jie – neproporcingai dideli.

„Už vadinamųjų sąlygų parengimą imama 31,75 euro, t. y. ESO nurodo, iš kur gali prijungti, bet tai kiekvienas gali pasižiūrėti viešai prieinamuose žemėlapiuose geoportal.lt ar regia.lt. Kitas neproporcingų įkainių už įvairias paslaugas rodiklis – gana didelis įmonės pelnas“, – komentavo jis.

Apgailestauja, kad aptarnavimas neatitiko lūkesčių

Reaguodamas į minėtą situaciją, ESO atstovas Paulius Kalmantas teigė, kad bendrovė vertina kiekvieno kliento nuomonę, todėl apgailestauja, jeigu aptarnavimas neatitiko visų lūkesčių.

„Kiekviena situacija turi savo ypatumų. Šiuo atveju sklypą kertanti linija yra 10 tūkst. voltų (V) įtampos, prie kurios nėra galimybės prijungti buitinių vartotojų elektros įrenginių, kuriems reikalinga tik 230 V įtampa. Artimiausia linija, prie kurios galima prijungti kliento elektros įrenginius, yra už 200 metrų. Pagal kliento pageidavimą ESO numatė nutiesti naują 200 metrų liniją ir pastatyti skydą prie sklypo ribos, nuo kurio klientas galėtų jungtis įrenginius įsirengdamas elektros tinklus sklypo viduje“, – komentavo P. Kalmantas.

Anot jo, išduodant pirmąsias technines sąlygas, buvo susisiekta su klientu ir patikslinta apskaitos įrengimo vieta.

„Sutarus nedelsiant buvo pakoreguota apskaitos vieta ir perskaičiuota kaina, papildomo mokesčio už tai nepaimta“, – tvirtino ESO atstovas.

P. Kalmantas teigė, kad klientui buvo pranešta, jog atvejais, kai yra jungiamas sklypas be statinių, paslauga teikiama tik pateikus statybų leidimą.

„Tokios tvarkos laikytis ESO įpareigoja Elektros energijos gamintojų ir vartotojų elektros įrenginių prijungimo prie elektros tinklų tvarkos aprašas, patvirtintas energetikos ministro. Tai kliento netenkino, todėl buvo pasiūlyta alternatyva – užsisakyti paslaugą dėl laikino elektros įrenginių prijungimo, jai gauti nėra taikomas reikalavimas dėl statybos leidimo pateikimo“, – sakė jis.

Prijungimo paslaugos kainodarą ir kainas, anot ESO atstovo, nustato Valstybinė energetikos reguliavimo taryba.

„Esminis principas, kad prisijungdami klientai turi dengti 50 proc. skirstomųjų tinklų operatoriaus patiriamų sąnaudų už prijungimo paslaugą, nustatytas Elektros energetikos įstatymo nuostatose“, – aiškino P. Kalmantas.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.