Verslas

2021.06.04 13:29

Oficialu: Baltarusijos oro linijoms jau nuo šiąnakt bus draudžiama tūpti ES oro uostuose

atnaujinta 15.14
Justina Ilkevičiūtė, Mindaugas Laukagalis, LRT.lt iš Briuselio2021.06.04 13:29

Penktadienį Europos Sąjungos šalys oficialiai sutarė uždrausti Baltarusijos oro bendrovių lėktuvams tūpti Bendrijos oro uostuose. Tai LRT.lt patvirtino laikinasis ES ambasadorius Simonas Šatūnas.

„Šiandien tikrai labai vieningai ir operatyviai paskelbtos sankcijos, draudžiančios Baltarusijos vežėjams skristi virš ES erdvės. Taip pat rengiamas dar vienas sankcijų paketas, kuriame, tikimės, bus įvardinti ir už Ramano Pratasevičiaus neteisėtą sulaikymą atsakingi Baltarusijos pareigūnai“, – LRT.lt sako laikinasis Lietuvos ambasadorius ES Simonas Šatūnas.

Sankcijos priimtos visų 27 šalių narių sutarimu, dėl jų penktadienį apsisprendė koreperas – šalių nuolatinių atstovų komitetas.

Draudimas galios Baltarusijos oro vežėjams, pavyzdžiui, oro linijoms „Belavia“. LRT.lt primena, kad bendrovėms įskristi į savo šalių oro uostus uždraudė jau 21 šalis. „Belavia“ pranešė, kad orlaiviai nebeskraido į Lietuvą, Didžiąją Britaniją, Prancūziją, Ukrainą, Latviją, Suomiją, Čekiją, Švediją, Estiją, Lenkiją, Italiją, Nyderlandus, Vokietiją, Austriją, Belgiją, Ispaniją, Kaliningradą (Rusija), Vengriją, Moldovą, Serbiją ir Kiprą.

Politinį sprendimą įvesti sankcijas Baltarusijos oro vežėjams ES lyderiai priėmė gegužės 24–25 Briuselyje vykusios Europos Vadovų Tarybos metu.

Europos Vadovų Taryba taip pat nusprendė reikalauti, kad opozicionierius, žiniasklaidos kanalo „Nexta“ įkūrėjas Ramanas Pratasevičius ir jo draugė Sofija Sapega būtų nedelsiant paleisti, o Tarptautinė civilinės aviacijos organizacija skubiai ištirtų „precedento neturintį ir nepriimtiną“ lėktuvo užgrobimą.

Taip pat ES veikiančioms oro linijų bendrovėms buvo rekomenduota vengti Baltarusijos oro erdvės.

ES linijos įpareigotos neskristi virš Baltarusijos

ES aviacijos saugos agentūra (EASA) paragino EASA valstybių narių kompetentingas nacionalines institucijas nurodyti šalyse veikiančioms oro bendrovėms, kad vykdyti skrydžių virš Baltarusijos oro erdvės nebeleidžiama nuo penktadienio, nebent kiltų grėsmė saugumui, kilus nenumatytoms aplinkybėms.

„Konsultuojantis su EASA valstybėmis narėmis ir Europos Komisija buvo nuspręsta sumažinti galimą riziką keleiviams ir įgulai, kuri gali kilti dėl jos vykdomų operacijų oro erdvėje, kaip tai įvyko su „Ryanair“ skrydžiu FR4978, vykusiu gegužės 23 d.“, – rašoma pranešime.

EASA: Baltarusija piktnaudžiavo oro navigacijos procedūromis

Direktyvoje rašoma, kad gegužės 23 d. į Vilnių per Baltarusijos oro erdvę skrendantis „Ryanair“ lėktuvas tarnybų buvo priverstas leistis Minske. Orlaivis paliko Minską ir atskrido į Vilnių reikšmingai pavėlavęs po to, kai keli keleiviai buvo priverstinai išlaipinti.

„Šio incidento aplinkybės leidžia reikšmingai abejoti, ar Baltarusija gerbia tarptautines civilinės aviacijos taisykles, ir rodo, kad Baltarusijos tarnybos piktnaudžiavo oro navigacijos procedūromis. Tai yra principų, kuriais grindžiamas abipusis pasitikėjimas, pažeidimas“, – rašoma EASA direktyvoje.

Anot dokumento, kol bus atliktas tarptautinis tyrimas, EASA abejoja, ar Baltarusijos oro erdvė yra saugi civilinei aviacijai. Taip pat abejojama dabartinių Baltarusijos tarnybų galimybėmis valdyti šalies oro erdvę laikantis tarptautinių susitarimų.

Agentūra teigia, kad, aiškėjant daugiau aplinkybių apie šį incidentą, šios privalomos rekomendacijos gali būti keičiamos. Planuojama, kad jos bus peržiūrimos ne rečiau nei kas mėnesį.

Tarptautinė oro transporto asociacija ragino neskubėti

Tarptautinė oro transporto asociacija (IATA) penktadienį taip pat išplatino pranešimą, kuriame ragino agentūrą išlaikyti skirtį tarp politinių ir aviacijos saugos klausimų.

„Aviacijos saugumas jokiomis aplinkybėmis negali būti politizuojamas. IATA pasmerkė Baltarusijos Vyriausybės veiksmus ir paragino atlikti nepriklausomą tyrimą. Saugos direktyva, draudžianti Europos aviakompanijų orlaiviams naudotis Baltarusijos oro erdve, taip pat yra aviacijos saugos politizavimas. Tokia įvykių eiga nuvilia ir veda į regresą. EASA turėtų panaikinti draudimą ir leisti oro linijoms pačioms vertinti saugumo situaciją, kaip kad jos daro kasdien, atlikdamos įprastą veiklos rizikos vertinimą.

Ugnies ugnimi neužgesinsi. Politika niekada neturėtų maišyti saugiai eksploatuoti orlaivius, o politikai niekada neturėtų naudoti aviacijos saugumo kaip priedangos įgyvendindami savo politinę ar diplomatinę darbotvarkę“, – sakė IATA generalinis direktorius Willie Walshas.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.