Verslas

2021.06.12 07:00

Karantino spąstai: net ir pasibaigus sutarčiai su sporto klubu, klientai išgirsta, kad norėdami nebelankyti turės susimokėti

Vaida Kalinkaitė-Matuliauskienė, LRT.lt2021.06.12 07:00

Nusprendė sportuoti, tačiau prasidėjo pirmas, o vėliau – ir antras karantinas, po kurių iš sporto klubo pasiekė žinia – pasirašyta sutartis bus pratęsta. Jeigu toliau lankyti sporto klubo klientai nenori, privalo susimokėti už sutarties nutraukimą. Su tokia situacija pasakoja susidūrusios LRT.lt skaitytojos.

LRT.lt aiškinasi, kokiomis sąlygomis sporto klubų klientai gali nutraukti dar prieš karantiną pasirašytas ilgalaikes sutartis.

Dėl sutarties nutraukimo kreipėsi iš anksto

Kaunietė Inesa LRT.lt pasakoja sporto klubo abonementą įsigijusi 2020 metų vasarį. Tų pačių metų vasarį užsidarius sporto klubams ji abonementu pasinaudoti negalėjo.

„Klubu nesinaudojau nuo 2020 metų kovo iki 2020 metų gegužės. Kai klubų veikla buvo vėl leidžiama, sporto klubu naudojausi iki pat 2020-ųjų lapkričio, kai buvo paskelbtas karantinas. Klubui veikiant visos įmokos buvo mokamos laiku. Kadangi buvo paskelbtas antras karantinas, sporto klubas buvo uždarytas. Kol klubas neveikė, įmokų mokėti nereikėjo“, – pasakoja Inesa.

Kadangi su sporto klubu sudaryta sutartis galiojo metus, sausio mėnesį moteris kreipėsi į klubo administraciją prašydama nutraukti sutartį, kai sueis terminas. Vis dėlto ji teigia gavusi atsakymą, kad dėl to derėtų kreiptis tada, kai sporto klubų veikla bus atnaujinta.

„Balandžio mėnesį, paskelbus sporto klubų atidarymą, nuvykau į administraciją dėl nutraukimo. Man pareiškė, kad turiu sumokėti 60 eurų netesybas. Paklausus, kodėl, buvo atsakyta, kad mano sutartis nėra pasibaigusi. Klausiu vėl: kaip nėra, jeigu ji sudaryta metams, t. y. nuo 2020 metų vasario iki 2021 metų vasario, o dabar – balandis? Tada pradėjo sakyti, kad per karantiną sutartys buvo pratęstos ir dėl to turiu mokėti“, – pasakoja Inesa.

Ji teigia klubo administratorei nurodžiusi, kad apie sutarties termino pratęsimą nebuvo informuota, todėl atsisako mokėti už netesybas taikomą mokestį. Tuomet administratorė paaiškinusi, kad mokestis vis dėlto taikomas ne už netesybas, o už atsiradusį mokėjimų skirtumą – įsigijusi metų abonementą pirmą pusmetį Inesa mokėjo 12 eurų per mėnesį, o antrą – 20 eurų per mėnesį.

„Pasakius, kad čia buvo sporto klubo akcija, o ne asmeninis susitarimas dėl mokėjimų skirtumų, dar kartą paaiškinus, kad sutartis baigėsi ir nebenoriu jos tęsti, ir parodžius, jog tikrai kreipiausi prieš sueinant terminui (primenu, kad laiškas rašytas sausį), administratorė nustojo manęs reikalauti susimokėti netesybas, prisigalvodama įvairiausių priežasčių“, – pasakoja Inesa.

Paprašius nutraukti pasibaigusią sutartį sporto klubas pareikalavo 130 eurų

Vilnietė Gintė teigia susidūrusi su identiška situacija – ji sporto klubo abonementą įsigijo praėjusių metų vasarą, pasibaigus pirmam karantinui.

„Pasinaudoti sporto klubo teikiamomis paslaugomis galėjau tik kelis mėnesius – vėliau buvo įvestas antras karantinas ir sporto klubai uždaryti pusmečiui. Mano sutartis turėtų baigtis šių metų rugpjūtį, bet ji nukeliama dar pusmečiui. Esą buvo karantinas ir sporto klubai negalėjo vykdyti veiklos. Kyla klausimas – kieno tai reikalas, ar sporto klubo, ar kliento?“ – svarsto Gintė.

Moteris teigia įsigydama abonementą jau žinojusi, kad konkrečiame sporto klube galės lankytis metus, nes vėliau persikraustys: „Dabar esu įpareigota dar pusę metų mokėti už sporto klubą, kuriuo negalėsiu naudotis. Už sutarties nutraukimą sporto klubas prašo daugiau kaip 130 eurų mokesčio.“

Gintė sako abonementą įsigijusi konkrečiame sporto klube ir dėl to, kad jame veikia baseinas, bet pasibaigus antram karantinui baseinų veikla nebuvo atnaujinta, todėl net ir atsidarius sporto klubui Gintė negalėjo gauti norimos paslaugos.

„Sporto klubas minėjo, kad dėl šios priežasties kiek sumažins mėnesio kainą, tačiau sporto salė man mažiausiai imponuoja. Panaši situacija buvo su kelionėmis, į kurias per pirmą karantiną žmonės negalėjo išvykti. Tada kelionių agentūros leido pasirinkti: ar kelionę nukelti, ar ją atšaukti. Kodėl tokių alternatyvų nesiūlo sporto klubai?“ – teiraujasi Gintė.

Dauguma sporto klubų sutartis pratęsė

LRT.lt kalbinti sporto klubai teigia su klientais bandantys susitarti ir rasti bendrą sprendimą, tačiau dažniausiai sutartys pratęsiamos.

Vis dėlto ne visi sporto klubai atsakė į prašymą pakomentuoti taikomą praktiką.

Sporto klubo „Fitus“ direktorius Sigitas Liaučius LRT.lt teigia, kad klubas klientams sutartis pratęsė: „Turbūt aišku, kad mes nedirbome ne dėl savo ar klientų kaltės, todėl abonementus pratęsėme tam laikui, kai nedirbome. Jeigu, pavyzdžiui, žmogus turėjo metinę narystę, ji buvo pratęsta tam laikui, kiek nedirbome.“

Kaip paaiškina S. Liaučius, jeigu klientas nori nutraukti sutartį anksčiau, traktuojama, kad jis netesėjo susitarimo klubą lankyti metus. Tačiau, priduria S. Liaučius, su visais klientais siekiama rasti sutarimą.

„Konfliktinių situacijų neturėjome, gal vieną kitą. Bet kuriuo atveju suprantame, kad situacija nepaprasta abiem pusėms. Įsirėmę į sieną savo nesilaikome, ieškome kompromisinių variantų. Jeigu klientui kas nors netinka, nesiremiame vien tik kažkuriuo sutarties punktu. Į viską žiūrime lanksčiai. Buvo klientų, kurie nepratę sportuoti vasarą, todėl jiems radome kompromisinį variantą“, – kalba S. Liaučius.

Susitarti stengiasi ir su besibaiminančiais lankytojais

Sporto klubų „Impuls“ ir „Lemon Gym“ vadovas Vidmantas Šiugždinis teigia, kad jo vadovaujamuose sporto klubuose laikomasi Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos išaiškinimo, kuris buvo pateiktas dar po pirmo karantino, – pratęsti sutarčių be susitarimo su klientu negalima.

„Mes tų įsipareigojimų ir netęsėme. Jeigu klientas liko savo noru, tai liko, bet, jeigu jis norėjo nutraukti, tai įpareigojimo pratęsti sutartį nebuvo. Mes savo klubuose to netaikėme“, – tikina V. Šiugždinis.

Anot jo, kokios taisyklės bus taikomos klientams, buvo aišku jau po pirmo karantino, todėl po antrojo pritaikyta ta pati praktika.

„Buvo keli baziniai dalykai. Vienas – karantino laikotarpis jums nekainuos. Kai atnaujinsime veiklą, jeigu jūs buvote sumokėję iš anksto, gausite ne mažiau nei tiek laiko, kiek buvote apmokėję. Jeigu nebuvote apmokėję iš anksto, mokėjote kas mėnesį, galėsite ir toliau sportuoti, mokėdami kas mėnesį, bet jūsų įsipareigojimas priimamas kaip data, o ne kaip laikotarpis. Pavyzdžiui, jeigu žmogus buvo įsipareigojęs iki kovo 15 dienos, tai atėjus kovo 15-ajai jo įsipareigojimas baigiasi ir jis toliau sportuoja be įsipareigojimo“, – sako V. Šiugždinis.

Jis priduria, kad atsižvelgiama ir į klientų baimes: jeigu klientas dėl pandemijos nenori lankytis sporto klube arba negalėjo lankyti mėgstamų treniruočių dėl galiojančių ribojimų, pavyzdžiui, ribojimo veikti baseinams, jam narystė taip pat buvo stabdoma.

Pratęstos sutartys tenkina ne visus klientus

Sporto klubo „Fitness-VS“ plėtros vadovas Andrius Tamašauskis LRT.lt teigia, kad susimokėti už karantino laikotarpį klientų nebuvo prašoma, tačiau narystės, pasibaigus karantino ribojimams, buvo aktyvuotos.

„Uždarius sporto klubus „VS-Express 24/7“ ir „VS-Fitness“ dėl karantino suvaržymų, buvo įšaldytos ir klientų narystės, klientų nebuvo prašoma mokėti nei už lapkričio septynias dienas, kurios lankytos iki karantino, nei už kitus karantino mėnesius, tačiau buvo klientų, kurie sumokėjo už lapkričio mėnesį, jų įmokas už likusias lapkričio dienas perkėlėme leidus atidaryti sporto klubus, tai yra nuo balandžio 26-osios, klientus informavus, narystės tapo aktyvios“, – situaciją komentuoja A. Tamašauskis.

Vis dėlto jis pripažįsta, kad ne visi klientai buvo patenkinti: „Dėl naujų įmokų ne visi klientai buvo patenkinti, nes prieš karantiną buvo daromos akcijos „sportuok pusę metų už pusę kainos“ ir, deja, taip nutiko, kad šis akcijos laikotarpis papuolė į karantino laikotarpį, kuriuo ir turėjo būti suteiktos nuolaidos sportuoti pigiau, o karantinui pasibaigus įmokos tapo reguliarios, taip klientai neturėjo progos pasinaudoti akcijos pasiūlymu.“

A. Tamašausko tvirtinimu, VVTAT yra nurodžiusi, kad sutartys su klientais negali būti pratęstos ilgesniam terminui, nei yra sudarytos, tačiau siekiama suteikti galimybę pasinaudoti galiojusia akcija. „Todėl atsiradusios problemos su kiekvienu klientu sprendžiamos individualiai“, – priduria A. Tamašauskis.

Į sporto klubus grįžo tik dalis klientų

LRT.lt kalbinti sporto klubų atstovai teigia, kad didelė dalis klientų į sporto klubus negrįžo net ir atlaisvinus jų veiklą.

„Visiško grįžimo turbūt reikės palaukti. Čia turbūt atsiremiame į individualią klientų situaciją. Užimtumas nėra toks, koks buvo anksčiau. Dabar vasaros sezonas, kuris bent pas mus vadinamas ne sezonu. Bet apskritai tokiu metu klientų būdavo daugiau. Aišku, ir situacijas sunku palyginti. Praėjusiais metais irgi buvo karantinas, tad realios situacijos negalėtume labai palyginti“, – sako S. Liaučius.

Jo vertinimu, šiuo metu klube lankosi 50–60 proc. klientų.

„Greičiausiai sugrįžo tie, kurie daugiausia ir sportuodavo. Jie labiausiai pasiilgę paslaugų ir jiems gal sunkiausia pakeisti sportavimą klube į kitokį sportą. Matome ir grįžtančių ilgamečių klientų“, – sako V. Šiugždinis.

Jis priduria, kad ribojimai, taikomi sporto klubams, pastaruoju metu nuolat kito, todėl kai kurie sporto klubų abonementus įsigiję žmonės savo paslaugų paprasčiausiai negalėjo gauti ir dėl to negrįžo.

LRT.lt kalbinti sporto klubų atstovai atkreipia dėmesį, kad jų veikla atlaisvinama kaip tik prasidedant vasarai, kada lankytis sporto klubuose ir taip nėra populiaru.

VVTAT: pratęsti sutartis galima tik sutarus su klientais

VVTAT LRT.lt nurodo, kad susiklosčius panašiai situacijai pirmiausia svarbu įvertinti, ar sutartyje su paslaugų teikėju nėra aptartos nenugalimos jėgos aplinkybės, šalių veiksmai ir teisės joms esant ir išnykus.

„Jei minėtos aplinkybės sutartyje neaptartos ir paslaugų teikėjas buvo sustabdęs veiklą, neteikė paslaugų pagal sudarytą sutartį, vartotojas turi teisę nemokėti sutartyje sutarto mokesčio už tą laikotarpį, kuriuo negalėjo naudotis paslaugomis“, – nurodo VVTAT.

Anot tarnybos, nors galiojantys teisės aktai nedraudžia paslaugų teikėjui siūlyti pratęsti sporto klubo narystę tiek, kiek paskelbus karantiną Lietuvoje paslaugų teikėjas negalėjo teikti paslaugų, kiekvienu atveju toks pasiūlymas turi būti individualiai aptartas su klientu. Be to, kilus ginčui būtent paslaugų teikėjas turės įrodyti, kad toks narystės pratęsimas buvo aptartas ir suderintas.

„Jei vartotojui neaktualu pratęsti narystę, jis gali atsisakyti tai daryti ir prašyti nutraukti sutartį pasibaigus jos galiojimo terminui. Jei vartotojas pageidauja nutraukti sutartį nesulaukęs sutartyje numatyto paslaugų teikimo termino pabaigos, jis turėtų vadovautis sutartyje numatytomis sąlygomis“, – komentuoja VVAT.

Kai sutartyje numatytos nuolaidos, kurios turi būti sumokamos atsisakius sutarties nepasibaigus paslaugų teikimo terminui, vartotojas turėtų sumokėti šias nuolaidas, tačiau kiekvienu atveju būtų vertinama, ar vartotojui buvo suteikta galimybė faktiškai pasinaudoti paslaugomis ir ar už šias paslaugas suteikta faktinių nuolaidų. Kilus ginčui paslaugos teikėjas turėtų įrodyti minėtas aplinkybes.

VVTAT primena, kad vartotojui ir paslaugų teikėjui nepavykus rasti bendro sprendimo vartotojas pirmiausia turėtų raštu kreiptis į paslaugos teikėją ir išdėstyti savo keliamą reikalavimą. Paslaugų teikėjas privalo neatlygintinai išnagrinėti vartotojo kreipimąsi ir ne vėliau kaip per 14 dienų nuo kreipimosi gavimo dienos pateikti išsamų motyvuotą rašytinį atsakymą. Vartotojui negavus paslaugos teikėjo atsakymo per numatytą terminą arba gavus atsakymą, kuris netenkina, jis turi teisę kreiptis į VVTAT dėl ginčo sprendimo ne teismo tvarka.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.