Verslas

2021.04.29 05:30

Pavojingos dulkės, smarvė ir naktinis triukšmas – žmonės skundžia įmonę, kaupia įrodymus ir kaip išganymo laukia gegužės 1-osios

Radvilė Rumšienė, LRT.lt2021.04.29 05:30

Greta Klaipėdos uoste veikiančios bendrovės „Klasco“ įsikūrę gyventojai šių metų gegužės laukia kaip tam tikros galimo kitokio gyvenimo pradžios dienos. Tuomet įsigalios reikalavimai, numatantys, kad tarša negali sklisti už įmonių tvoros. Įmonė kratosi metamų kaltinimų. Gyventojus tokios mintys piktina, o atsakingos institucijos sulaukia vis naujų skundų.

Įmonės kaimynystėje – gegužės 1-osios laukimas

Ilgą laiką dėl taršos kenčiantys netoli uosto įsikūrę klaipėdiečiai tikisi, kad situacija pagerės. Jau šios savaitės pabaigoje – gegužės 1-ąją – įsigalios reikalavimai dulkėtumui mažinti laikant, kraunant, vežant palaidas kietąsias medžiagas. Nuo tos dienos tarša negalės sklisti už bendrovių teritorijos ribų.

Taigi, „Achemos grupės“ valdomos didžiausios uostamiesčio krovos įmonės Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos („Klasco“) kaimynystėje gyvenantys žmonės viliasi, kad neišsprendžiamai atrodžiusiai problemai atėjo galas – kiemuose stovinčius automobilius, namų langus ir palanges nudažydavusių dulkių Vitės kvartale turėtų nebelikti.

„Dabar iš dalies jie galėjo vykdyti tokią veiklą – nebuvo visiškai reglamentuota dėl dulkėtumo ir taršos“, – teigė Bomelio Vitės seniūnaitis Tomas Meškinis.

Seniūnaitis didelių problemų neįžvelgia

Klausimų keliančiais vaizdo įrašais, kur matyti įmonės krovos procesai ir kylančios dulkės, bei dulkėmis padengtų langų bei automobilių nuotraukomis žmonės dalijasi ir socialiniuose tinkluose.

Vis dėlto seniūnaitis T. Meškinis tvirtina, kad šiuo metu padėtis nėra bloga, ir aiškina, kad tiek gyventojai, tiek pati įmonė tapo verslininkams atsiunčiamų krovinių įkaite, mat kraunami labiausiai dulka neva tik prastos kokybės kroviniai.

„Kartais būna, kaip išsiaiškinome, kad siuntėjas, kuris turi atvežti krovinį, nors buvo sutarta dėl vienokių savybių krovinio, atveža daug prastesnių savybių. „Klaipėdos nafta“ vežė mazutą iš Baltarusijos, o jis buvo tokios prastos būklės, kad net neišbėga iš bakų norint iškrauti. Toks tirštas, o kad suskystėtų, reikia jį pakaitinti, pakaitinus iškart kvartale atsiranda smarvė“, – pasakojo T. Meškinis.

Dabar, pasak seniūnaičio, vėjas pakelia jau tik senas dulkes iš „Klasco“ teritorijos.

Dabar mes esame priklausomi nuo to, kokį krovinį jie gauna ir kokiu būdu atlieka krovimus.

Vis dėlto gyventojai siekia, kad dulkūs kroviniai greta gyvenamųjų teritorijų atviru būdu nebūtų gabenami ar kraunami.

„Dabar mes esame priklausomi nuo to, kokį krovinį jie gauna ir kokiu būdu atlieka krovimus. Dėl to nuolat su jais diskutuojame. Jie žino mūsų problemą, žino, kad bus rašomi raštai, kad bus kreipiamasi į institucijas“, – dėstė Bomelio Vitės seniūnaitis T. Meškinis.

Pasak pašnekovo, įmonė gyventojams žada dulkius krovinius iškraustyti toliau nuo šio rajono.

Gyventojų atstovė: per ketverius metus – jokio postūmio

Kur kas drąsiau apie susiklosčiusią situaciją kalba asociacijos „Klaipėdiečių iniciatyva už demokratiją ir ekologiją“ vadovė Alina Andronova.

„Nuo kovo pradžios iki dabar žmonės tikrai rašė skundus ir mes ragindavome rašyti, išgirdę, kad jie turi problemų. Daugiausia dėl dulkių, bet dabar atsirado ir triukšmo problema. Būtent iš šios įmonės sklinda vakarais, naktimis, poilsio valandomis“, – padėtį apibendrino A. Andronova.

Pašnekovė pasakojo, kad ant žmonių balkonų pastaruoju metu ir vėl sėda geležies rūda. Tokią išvadą gyventojai daro atlikę eksperimentus magnetais – į krūvelę ant palangės sušluotas dulkes magnetas pritraukia.

„Mes stebimės, nesuprantame, kodėl vėl taip intensyviai prasidėjo. Greičiausiai orai pasausėjo, praėjo žiemos drėgmė, žmonės dažniau langus atsidaro ir labiau pastebi. Bet ir „Klasco“ kaip dirbo, taip tebedirba. Per ketverius metus – jokio postūmio, jokios efektyvios priemonės nebuvo diegta. Būtent todėl mūsų asociacija, kai Aplinkos ministerijoje buvo svarstomi dulkių krovinių laikymo, sandėliavimo reikalavimai, pasiūlė, kad jeigu už įmonės ribos išeina, tai įmonė turi susirinkti savo produkciją. Realiai nuo gegužės 1 dienos jie turėtų ir langus žmonėms plauti“, – dėstė A. Andronova.

Tai, kad bent kol kas „Klasco“ kaimynystėje įsikūrusieji kenčia tiek dėl dulkių, tiek dėl triukšmo, žmonėms sufleruoja, jog bendrovė veikiausiai niekaip specialiai nepasirengė naujų ribojimų įsigaliojimui, tad tikėtina, kad viltys jau po mažiau nei savaitės pradėti gyventi mažiau užterštoje aplinkoje gali žlugti.

„Mes darysime, kas nuo mūsų priklauso. Mes susisiekėme su Klaipėdos universiteto Oro taršos laboratorijos mokslininkais ir pasiteiravome, ar įmanoma tą taršą įrodyti. Mums svarbu, kad įmonė pajustų savo veiklos neigiamas pasekmes. Realiai yra galimybių įrodyti taršą, jeigu ji sklis po gegužės 1 dienos“, – teigė asociacijos vadovė.

Realiai nuo gegužės 1 dienos jie turėtų ir langus žmonėms plauti.


Dėl taršos poziciją yra išsakę Klaipėdos universiteto mokslininkai

LRT.lt jau skelbė, kad Klaipėdos universiteto mokslininkai prieš kurį laiką atliko tyrimą „Kietųjų dalelių kiekio ir sudėties tyrimas bei kilmės nustatymas Klaipėdos mieste“, kurio metu net septynis mėnesius rinko duomenis ir sistemino gautą informaciją.

Oro kokybė tuomet tirta ir Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos „Klasco“ teritorijos, esančios miesto centrinėje dalyje, aplinkoje.

Šios kompanijos aplinka buvo stebima 6 savaites, 10 kaupiklių buvo išdėstyti aplink įmonę skirtingais atstumais ir rinko iš oro nusėdančias dulkes. Mokslininkai tyrimo metu ėmė ir bendrovės kraunamo krovinio, grunto mėginius ir konstatavo, kad kito šaltinio, sukuriančio tokį kiekį geležies, nėra. Tą patvirtina ir tai, kad niekur kitur mieste tokio geležies kiekio nebuvo aptikta.

Vis dėlto, anot A. Andronovos, šį pavasarį su asociacija susitikę „Klasco“ atstovai nežarstė pažadų patraukti, kaip teigiama, taršios krovos iš gyventojų pašonės.

„Kai uosto direktorius paklausė, kokių priemonių jie ketina imtis, „Klasco“ atstovai atsakė, kad ketina užsakyti dar vieną tyrimą ir įrodyti, jog neteršia“, – pasakojo pašnekovė.

Tarnybos sulaukia skundų, ministras žada aktyvesnę kontrolę

Aplinkos apsaugos departamentas dar kovą pranešė, kad atsižvelgdama į Klaipėdos miesto gyventojų skundus dėl taršos, galimai sklindančios iš „Klasco“ teritorijos, Aplinkos apsaugos departamento Klaipėdos valdybos Klaipėdos miesto aplinkos apsaugos inspekcija pradėjo neplaninį Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos „Klasco“ sausakrūvio uosto patikrinimą.

„Aplinkos apsaugos departamento pareigūnai neplaniniu patikrinimu siekė išsiaiškinti galimus aplinkos apsaugos reikalavimų pažeidimus atliekant krovos darbus ir galimą oro taršą kietosiomis dalelėmis pagal gautus gyventojų skundus, taip pat kaip laikomasi taršos leidime nustatytų sąlygų bei poveikio aplinkos oro kokybei mažinimo priemonių plano“, – teigė Aplinkos apsaugos departamento Komunikacijos skyriaus vedėjas Arūnas Malinovskis.

Atliekant patikrinimą pažeidimų nebuvo nustatyta. Vis dėlto A. Malinovskis pabrėžė, kad Aplinkos apsaugos departamentas šiuo metu turi du gyventojų skundus, susijusius su bendrove „Klasco“.

Jau kiek anksčiau aplinkos ministras Simonas Gentvilas atkreipė verslo dėmesį, kad įsigaliojus naujiems reikalavimams gegužę prasidės aktyvesnė valstybės kontrolė daugiausia problemų keliančiose Lietuvos įmonėse.

„Birius krovinius kraunančios įmonės privalo būti ūkiškos – tvarkingam verslui be leidimų ir reglamentų turi būti aišku, kad medžiagos ir kroviniai neturėtų šiukšlinti aplinkos. Todėl raginu visas įmones, ne tik uoste kraunančią „Klasco“, paisyti kaimynystėje gyvenančių žmonių sveikatos ir nebeteršti jų namų“, – akcentavo S. Gentvilas.

Uosto generalinis direktorius: reikalavimus pažeidžiantieji turės arba taisytis, arba tokią krovą nutraukti

Atrodo, kad ir Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos vadovybė laikosi labai konkrečios ir gana griežtos pozicijos dėl uoste vykdomos taršios veiklos bei jai taikomų reikalavimų.

Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos generalinis direktorius Algis Latakas per neseniai surengtą spaudos konferenciją tvirtino, jog uostas daug dirba spręsdamas aplinkosauginius klausimus – bendrauja su įmonėmis, institucijomis. Vis dėlto neslepiama, kad pramonės klausimas miesto centre yra sudėtingas.

„Tačiau yra vienas dalykas, kuris apsprendžia galimą įmonių veiklą. Kiekviena įmonė kiekvienam kroviniui turi tam tikrą taršos leidimą ir ji turi šito leidimo reikalavimus atitikti. Yra priežiūros tarnybos ir, jeigu ši įmonė nesilaikys šių reikalavimų, tai suprantama, kad pagal naują įstatymą turės arba taisytis, arba tokią krovą nutraukti. Čia, matyt, kitokių išlygų nebus“, – teigė uosto generalinis direktorius.

Čia, matyt, kitokių išlygų nebus.

Lietuvos jūrų krovos kompanijų asociacijos prezidentas Vaidotas Šileika akcentavo, kad krovos kompanijos supranta aplinkos, tvarumo reikšmę.

„Uosto kompanijos labai rimtai vertina ir ruošiasi gegužės 1 dieną įsigaliojančiai tvarkai ir reikalavimams dulkėtumui mažinti. Manau, didžiąja dalimi visos įmonės tam yra pasiruošusios ir dar galbūt ruošiasi. Yra peržiūrimos krovos technologijos, optimizuojami procesai, stiprinama procesų kontrolė, su naujais reikalavimais supažindinami darbuotojai, nes bus tam tikrų naujų reikalavimų operacijoms. Manau, uosto krovos kompanijos bus pasirengusios“, – dėstė V. Šileika.

Jis taip pat akcentavo, kad ir iki gegužės 1-osios uosto krovos kompanijos skyrė dėmesio taršos mažinimui, tačiau ne visos priemonės buvo efektyvios.

Kol kas dar nežinoma, ar naujieji reikalavimai smarkiai palies krovos apimtis, tačiau manoma, kad bendrovės tam tikrų pasekmių pajus.

„Kaimyniniai uostai iš tiesų tokio griežto reglamento netaiko savo kompanijose arba savo uostuose, ir galimas daiktas, kad konkurencija dar labiau išaugs, ir jeigu mes nesugebėsime susitvarkyti su krovos tarifais, galime netekti tam tikrų krovinių srautų arba gal dėl tam tikrų griežtų reikalavimų tų krovinių absoliučiai nebus galima krauti Klaipėdos uoste“, – prognozavo V. Šileika ir pridūrė besiviliantis, kad Klaipėdos uostininkams pavyks krovos apimtis išlaikyti stabilias.

Uosto kompanijos labai rimtai vertina ir ruošiasi gegužės 1 dieną įsigaliojančiai tvarkai ir reikalavimams dulkėtumui mažinti.

Prašys prisidėti likviduojant taršą

Dulkės ir triukšmas – ne vienintelės problemos šioje miesto dalyje. Prieš daugiau nei metus nustatyta, kad vietos dirvožemis užterštas chromu.

Tuomet buvo atliekami ilgai trunkantys tyrimai, procesus sunkino pandemija, bet praėjusių metų rugpjūtį paskelbta, kad didelėje šiaurinės miesto teritorijos dalyje teks nukasti dalį paviršiaus grunto, mat jo užterštumas viršija leistinas normas.

Klaipėdos savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Andrius Dobranskis teigė, kad šiuo metu jau parengta dešimties teritorijų tvarkybos projektai.

Pirmiausia užterštas gruntas bus nukasamas Klaipėdos Vitės progimnazijos teritorijoje, mat čia ketinama atnaujinti stadioną, o darbai galės prasidėti tik nukasus užterštą gruntą.

Taip pat nemažai grunto teks nukasti vienoje iš numatytų tvarkyti teritorijų ties Švyturio gatve. Šios teritorijos plotas – apie 25 tūkst. kv. m.

Šiemet tikimasi spėti nukasti ir užterštą gruntą lopšelio-darželio „Bitutė“ teritorijoje.

„Tikimės darbus atlikti šiltuoju metų laiku, tačiau gali būti, kad dalis darbų nusikels į ateinančius metus“, – teigė A. Dobranskis.

Šiuo metu ruošiamasi pradėti darbų viešojo pirkimo procedūras. Kol kas tiksliai neįvardijama galima darbų suma, ji paaiškės tik po pirkimų procedūrų, tačiau manoma, kad prireiks „ne vieno šimto tūkstančių eurų“.

Dėl galimo prisidėjimo tvarkant užterštas teritorijas miestas ketina kreiptis ir į jau minėtą bendrovę „Klasco“. Tiesa, būtent dėl taršos chromu oficialių įrodymų, kad prie to prisidėjo „Klasco“, nėra, tačiau viliamasi, jog verslas bus socialiai atsakingas ir prisidės likviduojant taršą.

„Šie dalykai nėra įrodyti, tačiau matome situaciją, girdime, ką kalba žmonės, gyvename šiame mieste. Niekas nieko nenori kaltinti, siekiame bendradarbiavimo ir geranoriško prisidėjimo“, – tvirtino A. Dobranskis.

Šie dalykai nėra įrodyti, tačiau matome situaciją, girdime, ką kalba žmonės, gyvename šiame mieste.

„Klasco“: įmonė dirba nepažeisdama reikalavimų

Gana dažnai dėl taršos mieste minima įmonė, atrodo, prisiimti metamos kaltės neskuba.

„Klasco“ veikla atitinka aplinkosaugos normatyvus ir bendrovė toliau dirbs atsakingai, taikydama naujausias aplinkosaugos priemones. Priemonių efektyvumą patvirtina ir nuolat aplinkosaugininkų atliekami patikrinimai, ir prie „Klasco“ esančių OKT stotelių duomenys“, – teigė Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos generalinis direktorius Vytautas Štumbergas.

Jis taip pat akcentavo, kad Klaipėdos miesto savivaldybės užsakymu pernai atlikti kompleksiniai miesto taršos tyrimai parodė, jog „Klasco“ nepatenka tarp miestą teršiančių įmonių.

Šių tyrimų duomenimis, pagrindiniai kietųjų dalelių šaltiniai Klaipėdos mieste yra ne uosto bendrovių, o pramonės veikla ir transportas. Šiaurinėje miesto dalyje pagrindinis kietųjų dalelių taršos šaltinis yra būstų šildymas, o centrinėje ir pietinėje miesto dalyje esančiuose taškuose vyrauja kelių transporto sukeliama tarša.

„Sieksime ir toliau dirbti laikydamiesi aplinkosaugos reikalavimų, kurie, tikimės, bus taikomi ir kitiems taršos šaltiniams Klaipėdoje“, – teigė V. Štumbergas.

Tiesa, į LRT.lt pateiktą klausimą, kaip įmonė ruošiasi įgyvendinti nuo gegužės 1-osios įsigaliosiančius reikalavimus, bendrovės generalinis direktorius neatsakė. Nekalbėjo ir apie gyventojų minimas galimybes dulkių krovinių krovą iškelti toliau nuo gyvenamųjų zonų.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt