Verslas

2021.04.13 11:41

Buvęs Lietuvos ūkio viceministras Audickas Ukrainoje – rusiškų vagonų prekybos skandale

Marius Jokūbaitis, LRT RADIJAS, Indrė Vainalavičiūtė-Arbačiauskienė, LRT.lt2021.04.13 11:41

Buvęs Lietuvos ūkio viceministras Adomas Audickas Ukrainoje sulaukė teisėsaugos dėmesio. Šiuo metu A. Audickas yra valstybinės įmonės „Ukrainos geležinkeliai“ stebėtojų tarybos narys. Jo pavardė minima tyrime dėl rusiškų vagonų pirkimų. Pats A. Audickas neigia savo sąsajas su sandoriu ir sako, kad jaučia spaudimą.

Kabinete – krata

A. Audickas tiek Lietuvoje, tiek Ukrainoje buvo atsakingas ir už šalies valstybinių įmonių reformas. Nepriekaištingos reputacijos pareigūnas buvo palankiai sutiktas Ukrainoje. Kaip skelbia Ukrainos spauda, portalas dsnews.ua, ketvirtadienį buvo atlikta krata lietuvio darbo kabinete.

Pats A. Audickas LRT RADIJUI neigė, kad jam pareikšti įtarimai, tačiau patvirtino, kad vyko krata ir jis sulaukia spaudimo. Lietuvis anksčiau buvo Ukrainos ekonomikos ministro lietuvio Aivaro Abromavičiaus patarėju. Tačiau šiandien jis sulaukia spaudimo.

Dėl panašių aplinkybių iš veiklos Ukrainoje pasitraukė A. Abromavičius.
Ketvirtadienį „Ukrainos geležinkelių“ patalpose įvyko kratos, apie tai sužinojusi Ukrainos spauda negalėjo pateikti informacijos, su kuo tai susiję. Valstybinis tyrimų biuras apie tai informacijos neteikė.

Neigia, kad yra įtariamuoju

Ukrainos žiniasklaidoje vėliau pasirodė informacija, kad krata įvyko lietuvio darbo kabinete. A. Audickas LRT RADIJUI prisipažino, kad kratos įmonėje vyko, tačiau neigė žiniasklaidos pranešimus, kad jam pareikšti įtarimai gavus naudos iš rusiškų vagonų sandorio.

„Nesu aš įtariamasis. Teisybė, kad buvo atliktos kratos ieškant informacijos. Dokumente buvo ir mano vardas, ir vienos lietuviškos įmonės vardas. Vyksta puolimas prieš stebėtojų tarybą. Prasidėjo tai prieš daugiau nei metus. Tai nėra pirmoji baudžiamoji byla, kurią bandoma kelti stebėtojų tarybai. Mes gavome daug klausimų iš prokuratūros, parlamente yra net suburta darbo grupė tam“, – LRT RADIJUI kalbėjo A. Audickas.

Pasak jo, spaudimo sulaukiama daug, tačiau iki šiol kratų dar nebuvo. „Du žmonės iš mūsų tarybos jau išėjo“, – sakė jis.

A. Audicko pavardė pradėjo figūruoti rusiškų vagonų prekybos sandėryje. Rusiški vagonai į Ukrainą pateko, kai tam galiojo draudimas. „Mes šiuo metu patys aiškinamės, kaip tai galėjo atsitikti. Vykdome tyrimą ir patys. Mes net nežinome, koks čia yra vaidmuo „Ukrainos geležinkelių“, nes geležinkeliai nekontroliuoja sienos. Muitinė turėtų tikrinti, kas yra vežama“, – LRT RADIJUI aiškino lietuvis.

Istorijoje – ir lietuviško kapitalo įmonė

Beje, istorijoje atsidūrė ir lietuviško kapitalo įmonė „BGS Rail“, kuri neva galėjo tuos vagonus įvežti į Ukrainą. Pasak A. Audicko, 2019 metais privatus verslas Ukrainoje nusprendė investuoti į vagonus, nes jų trūko. Todėl jų ieškota aplinkinėse šalyse. Taip rusiški vagonai pateko į šalį. Tiesa, vėliau jų įvežimas buvo uždraustas.

„Ukrainos vagonų gamintojai buvo nepatenkinti, kad įvežami vagonai iš kitų šalių“, – paaiškino buvęs viceministras.

„Man tyrėjai informacijos neatskleidžia, bet mano sąsajų su tuo tikrai nėra“, – sakė jis.

„BGS Rail“ – patronuojamoji G. Žiemelio koncerno įmonė

Ukrainos spaudoje minima „BGS Rail“ yra patronuojamoji „BGS Rail Holdings“ įmonė, o šios akcijos, Registrų centro duomenimis, nuo praėjusių metų priklauso verslininko Gedimino Žiemelio valdomam koncernui „Avia Solutions Group“.

Naujienų portalui LRT.lt „Avia Solutions Group“ komunikacijos vadovės Vilmos Vaitiekūnaitės atsiųstame komentare teigiama, kad Ukrainoje veikianti „BGS Rail“ bendrovė valdo 3000 geležinkelio vagonų parką.

„Visų pirma, norime atkreipti dėmesį, kad teiginiai, jog „BGS Rail“ tariamai įvežė į Ukrainą Rusijos Federacijoje pagamintus vagonus, yra neteisingi. „BGS Rail“ jokių vagonų importo ir eksporto operacijų neatlieka.

2020 metų liepą bendrovė įsigijo 489 Ukrainoje ir Rumunijoje pagamintus grūdovežius. Šie grūdovežiai 2020 metais reeksportuoti į Ukrainą pagal nuo 2015 m. gruodžio 30 d. galiojančią prekių importo iš Rusijos Federacijos tvarką. Ta aplinkybė, kad buvo tinkamai atliktos muitinės procedūros, o vagonai buvo sėkmingai registruoti Ukrainos geležinkelių informacinėje sistemoje, mums suteikia tvirtą pagrindą manyti, kad buvo laikytasi visų Ukrainos įstatymų. Minimi grūdovežiai renovuoti Ukrainos geležinkelių depuose.

Bendra grūdovežių renovacijos suma siekia 4 mln. JAV dolerių. Vadinasi, bet kokie teiginiai apie tai, kad „BGS Rail“ pažeidė Ukrainos įstatymus ar prekybos apribojimus, yra melagingi ir nepagrįsti. Norime atkreipti dėmesį į tai, kad „BGS Rail“ nėra gavusi jokių pretenzijų iš teisėsaugos institucijų ir bendrovė neturi žinių, kad jos atžvilgiu vyktų ikiteisminis tyrimas. Taip pat pabrėžiame, kad „BGS Rail“ yra pasirengusi bendradarbiauti su teisėsaugos institucijomis, siekiant, kad būtų išaiškintos visos reikšmingos aplinkybės.“

Komentare taip pat nurodoma, kad „BGS Rail“ veiklos principas yra gerbti Ukrainos įstatymus ir jų laikytis.

„Bendrovė, vykdydama savo veiklą, atidžiai laikosi tiek Ukrainos, tiek kitų valstybių taikomų prekybos apribojimų (sankcijų) ir yra įdiegusi efektyvią sankcijų laikymosi kontrolės funkciją. Esamą situaciją vertiname kaip konkurencinius karus Ukrainos geležinkelio vagonų rinkoje bei korporatyvines vidaus kovas Ukrainos geležinkelių bendrovėje“, – teigiama LRT.lt redakcijai atsiųstame laiške.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt