Antrasis elektros tiekėjo pasirinkimo etapas įsibėgėja: kaip pasirinkti ir kodėl to nepadariusieji mokės daugiau?

Gabrielė Sagaitytė, LRT.lt
2021.04.10 07:00
Elektros energija

Prasidėjus antrajam elektros rinkos liberalizavimo etapui, gyventojai ir vėl kviečiami rinktis nepriklausomą tiekėją. Ekspertų teigimu, to nepadariusieji be elektros tiekimo neliks, tačiau, tikėtina, mokės ir iki 25 proc. daugiau.

Finansinio raštingumo projektas „Laikas – pinigai“ grįžta į LRT. Iki pat vasaros kiekvieną penktadienį žurnalistai LRT RADIJO laidoje „10–12“ 10.35 val. kalbins specialistus, ekonomistus ir savo srities žinovus apie kiekvienam aktualias ekonomikos temas. Kiekvieną šeštadienio rytą apie tai parengtą išsamų straipsnį bus galima skaityti portale LRT.lt, o šeštadienio vakarą kviečiame dalyvauti konkurse LRT feisbuko paskyroje ir laimėti prizų.


Pirmieji jau pasirinko

Pamažu atsisakant monopolinio elektros tiekimo, gyventojai iki 2023 metų turės pasirinkti nepriklausomą tiekėją. Iki šiol monopolinis tiekėjas buvo „Ignitis“, priklausantis „Ignitis grupei“.

Iki nurodyto termino pabaigos neapsisprendę ir nepasirinkę tiekėjo savarankiškai vartotojai be elektros neliks, jiems bus teikiama garantinio energijos tiekimo užtikrinimo paslauga, o tai, tikėtina, reikš papildomas išlaidas.

Paklaustas, kodėl buvo reikalinga tokia reforma, Energetinių tyrimų centro vadovas Tomas Janeliūnas teigia, kad pagrindinis to tikslas – išskaidyti rinką, padaryti ją liberalesnę ir įtraukti daugiau dalyvių.

„Rinkos liberalizacija ir konkurencija yra vykdoma visoje Europos Sąjungoje (ES). Lietuvoje mes netgi šiek tiek vėluojame su naujų tiekėjų įvedimu į rinką. Bet esminis principas yra toks, kad tikima, jog nauji elektros tiekėjai ir gyventojų galimybės rinktis, lyginti tų tiekėjų pasiūlymus galiausiai padės patiems vartotojams ir bus daugiau konkurencijos. Atitinkamai bus galima tikėtis ir mažesnių kainų“, – tvirtina T. Janeliūnas.

Elektros tiekimo rinkos liberalizavimas, t. y. buitiniams vartotojams suteikta teisė pasirinkti elektros tiekėją, bus nuosekliai įgyvendinta etapais.

Elektros ir dujų skirstymo bendrovės „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) atstovo Pauliaus Kalmanto aiškinimu, pirmasis elektros rinkos liberalizacijos etapas, pasibaigęs praėjusiais metais, apėmė vartotojus, sunaudojančius daugiausia elektros energijos, – daugiau nei 5 tūkst. kWh.

„Mes matome didžiulį susidomėjimą ir praėjusiais metais proga pasirinkti tiekėją pasinaudojo ne tik pirmojo, bet ir kitų etapų dalyviai. Iš tiesų galime tikėti, kad ši galimybė buvo aktuali ir informacija pasiekė ne tik pirminę auditoriją, bet ir platesnį vartotojų ratą“, – komentuoja P. Kalmantas.

Antrajame etape – sunaudojantieji apie 83 kWh per mėnesį

Kaip nurodo ESO, nepasirinkusių tiekėjo ir patekusių tarp garantinio tiekimo paslaugą gaunančių klientų liko tik 3 proc. Iš viso į pirmąjį elektros rinkos liberalizavimo etapą pateko apie 98 tūkst. namų ūkių. Anot ESO, daugiausia naujų klientų pritraukė „Ignitis“, „Perlas energija“ ir „Enefit“.

Kaip nurodo P. Kalmantas, į antrąjį elektros rinkos liberalizacijos etapą, prasidėjusį šių metų sausio 1 dieną, patenka gyventojai, sunaudojantys virš 1 tūkst. kWh per metus.

„Jeigu bus lengviau skaičiuoti, tai galima pasakyti, kad tai būtų apie 83 kWh arba daugiau per mėnesį sunaudojantys žmonės. Na, o į trečiąjį etapą – visi likę vartotojai“, – paaiškina P. Kalmantas.

Vis dėlto šiuo metu svarstoma greitinti liberalizaciją, sujungiat likusius etapus – atveriant antrojo ir trečiojo etapų gyventojų kontaktinius duomenis nepriklausomiems tiekėjams vienu metu.

Lietuvoje mes netgi šiek tiek vėluojame su naujų tiekėjų įvedimu į rinką.

T. Janeliūnas

Antrojo ir trečiojo etapų vartotojų skaičius gerokai didesnis nei pirmojo. Antrasis etapas apima apie 760 tūkst., arba maždaug pusę, elektros energijos vartotojų Lietuvoje. Naujausiais duomenimis, šiame etape tiekėją jau pasirinko daugiau nei 100 tūkst. namų ūkių. Sujungus antrąjį ir trečiąjį etapus šis skaičius išauga iki apie 1,5 mln. vartotojų.

„Matome, kad priimti sprendimą turės tikrai didelė vartotojų dalis. Todėl raginame nelaukti, kol bus atverti duomenys, ir rinktis tiekėją jau dabar. Tai padaryti gali tiek į antrąjį, tiek į trečiąjį etapą patenkantys vartotojai“, – ragina P. Kalmantas.

Gali rinktis iš septynių bendrovių

Norėdami pakeisti elektros energijos tiekėją, gyventojai kol kas gali rinktis iš septynių pasiūlymų: „Enefit“, „Elektrum“, „Ignitis“, „Birštono elektra“, „Vilniaus elektra“, „Egto energija“, „Perlas energija“.

Anot T. Janeliūno, bendrovių, siūlančių elektros tiekimo paslaugą, skaičius keitėsi. Viena bendrovė atsisakė tęsti veiklą rinkoje ir perdavė apie 1,5 tūkst. vartotojų kitai bendrovei.

„Pasakyčiau, kad 3 iš 7 tiekėjų yra dideli. Tai būtų „Ignitis“, arba tas tiekėjas, kuris iki šiol daugumai vartotojų teikė elektros energiją. Yra atitinkamai Latvijos ir Estijos elektros tiekėjai, kurie lygiai tą pačią funkciją atlieka mūsų kaimyninėse šalyse. Jų dydis, pajėgumai, galimybės rūpintis vartotojais iš esmės panašūs kaip lietuviškojo „Ignitis“. Yra ir keturios mažesnės bendrovės, kurios siūlo arba kažkokioms siauresnėms gyventojų grupėms, arba yra gana nauji žaidėjai, bandantys naudotis rinkos liberalizacija“, – nurodo T. Janeliūnas.

T. Janeliūno teigimu, šiuo metu bendrovę „Ignitis“, kaip nepriklausomą tiekėją, renkasi daugiausia vartotojų.

„Tas motyvas, kad žmonės nelabai nori gilintis ir keisti nusistovėjusios situacijos, bendrovei „Ignitis“ yra labai parankus. Iš to, kaip jiems [tiekėjams] sekasi, aš spręsčiau, kad greičiausiai „Ignitis“ liks dominuojančiu tiekėju ir po antrojo etapo. Pavyzdžiui, dabar iš daugiau nei 250 tūkst. vartotojų, jau pasirinkusių tiekėją, „Ignitis“ turi daugiau negu pusę vartotojų, kurie apsisprendė dėl elektros tiekėjo“, – sako jis.

Yra tam tikri skaičiavimai, kad garantinis tiekimas gali kainuoti iki ketvirčio daugiau.

T. Janeliūnas

Nepasirinkus elektros kaina išaugtų ir iki 25 proc.

Paklaustas, kaip paprastam žmogui suprasti, kuris tiekėjas siūlo geriausią elektros tiekimo kainą, T. Janeliūnas atkreipia dėmesį, kad ji visada svyruoja.

„Net ir nepasirinkusiems tiekėjo vartotojams elektros kaina gali kilti, kas, beje, gali būti ir šių metų pradžioje. [...] Yra tam tikri skaičiavimai, kad garantinis tiekimas gali kainuoti iki ketvirčio daugiau negu nepriklausomų elektros energijos tiekėjų. [...]

Tikrai ne vien elektros tiekėjas nulems, kaip keisis elektros kaina. Be to, reikia nepamiršti, kad nuo elektros tiekėjo priklauso truputėlį mažiau negu pusė visos kainos, nes kita kainos dalis ir toliau lieka reguliuojama valstybės“, – teigia T. Janeliūnas.

Vis dėlto jis ragina pasidaryti namų darbus, esą daugelis žmonių iki šiol ne itin rūpinosi ar skaičiavo, kiek elektros energijos sunaudoja.

„Pirmas žingsnis ir namų darbo uždavinys yra pasižiūrėti, kiek per pastaruosius keletą metų sunaudojate elektros energijos, ir įsivaizduoti, kiek tai galėtų kainuoti vėliau. Kiekvienas iš elektros tiekėjų turi skaičiuokles, planus, į kuriuos galima nesunkiai sudėti sunaudojamos elektros kiekį ir pamatyti, kiek konkrečiai jūs turėtumėte mokėti. Planai gali skirtis, tačiau pasakysiu, kad tie skirtumai nėra jau tokie drastiški“, – pažymi T. Janeliūnas.

Vis dėlto, Energetinių tyrimų instituto vadovo manymu, elektros kaina nėra pagrindinis ir vienintelis kriterijus, pagal kurį reikėtų rinktis tiekėją. Jo teigimu, iš esmės elektros tiekėjai yra suvaržyti rinkoje esančios kainos, todėl galimybės ją keisti nėra didelės.

„Pavyzdžiui, man svarbu, kaip patogu atsiskaityti už elektrą. Jei aš tą galiu padaryti greitai, patogiu būdu, elektroniniu būdu, atsiskaitymo sistema yra patogi, man nereikia gaišti laiko ieškant, ką turiu žymėti, tai man yra svarbu. Aš nenoriu kiekvieną kartą gaišti po valandą ar daugiau, kad sumokėčiau paprastus mokesčius. Kitiems gali būti svarbu žinoti, iš kur ateina elektra. Ar ta elektra yra pagaminta iš atsinaujinančių energijos šaltinių, o gal tai nesvarbu. Kiekvienas gali turėti savo interesų, juos irgi reikia įvertinti“, – vardija T. Janeliūnas.

Rinktis skirtingus tiekėjus gali ir vienos laiptinės gyventojai

P. Kalmantas tikina, kad renkantis nepriklausomą elektros energijos tiekėją nereikės tiesti elektros tinklo ar keisti skaitiklio.

„Nereikės nieko įsileisti į butą, laiptinę ar namą. Šiuo atveju vartotojas perka tik paslaugą, kurią ir teikia tarpusavyje konkuruojantys tiekėjai. Tikrai dažnai gauname tokį klausimą. Netgi vienoje laiptinėje gyvenantys kaimynai gali pirkti elektrą iš skirtingų tiekėjų. Visu tinklu, kad jis patikimai veiktų, rūpinasi ESO.

Svarbu suprasti, kad elektros energija yra atskira prekė, o ESO valdomi kabeliai yra lyg kanalai, kuriais prekė pasiekia galutinį vartotoją. O tais kanalais gali tekėti skirtingų tiekėjų parduodama elektra. Todėl tikrai galiu nuraminti, kad iš bet kurio tiekėjo perkama elektros energija pasieks vartotojus“, – tikina P. Kalmantas.

Jei pasirinktas nepriklausomas elektros energijos tiekėjas netenkina, jį galima pasikeisti, sako P. Kalmantas.

„Kaip juokavau, tiekėją galima keisti nors ir kiekvieną mėnesį. Be abejo, prieš pasirašant sutartį reikia pasižiūrėti, kokios nutraukimo sąlygos, bet tai tikrai galima daryti ir išsirinkti tiekėją, kuris labiausiai tenkina vartotoją“, – sako ESO atstovas.

Netgi vienoje laiptinėje gyvenantys kaimynai gali pirkti elektrą iš skirtingų tiekėjų.

P. Kalmantas

Nepasirinkus 6 mėnesius elektrą tieks ESO

Tiems gyventojams, kurie pateko į pirmąjį nepriklausomo elektros energijos tiekėjo pasirinkimo etapą, bet iki pernai metų gruodžio 10 dienos nepasirinko tiekėjo, nuo sausio 1-osios elektros tiekimą užtikrina garantinio elektros tiekėjo paslaugą užtikrinanti bendrovė ESO. Garantinio tiekimo kaina bus perskaičiuojama kas mėnesį, atsižvelgiant į praėjusio mėnesio vidutinę biržos kainą ir pritaikant koeficientą 1,25, nurodo ESO.

P. Kalmantas atkreipia dėmesį, kad vartotojai privalo pasirinkti tiekėją per numatytą laikotarpį, o likti prie visuomeninio tiekimo galima tik iki tam tikro numatyto termino.

Paklaustas, kas nutiks, jei gyventojas nepriklausomo tiekėjo nepasirinks, ESO atstovas ramina, kad elektros tiekimas nutrauktas nebus. Nepasirinkusiesiems nepriklausomo elektros tiekėjo energijos tiekimas nebus nutrauktas – vartotojams bus teikiama garantinio tiekimo paslauga, kuria rūpinsis ESO.

ESO aiškinimu, tai nėra nuolatinis elektros tiekimas ir būtent todėl garantinis tiekimas yra brangesnė paslauga, jei būtų lyginama su kaina, kurią elektros vartotojas mokėtų pasirinkęs nepriklausomą elektros tiekėją.

„Tokie vartotojai pusę metų gaus garantinį elektros tiekimą, tačiau labai svarbu pabrėžti, kad ši paslauga bus brangesnė. Todėl tikrai raginame visus pasirinkti tiekėją per numatytą etapą arba tai padaryti dabar“, – skatina P. Kalmantas.

Planai gali skirtis, tačiau pasakysiu, kad tie skirtumai nėra jau tokie drastiški.

T. Janeliūnas

Pagal Elektros energetikos įstatymą garantinio tiekimo paslauga teikiama laikinai – ne ilgiau kaip 6 mėnesius. Gyventojams, nepasirinkusiems nepriklausomo tiekėjo, ne ilgiau kaip 6 mėnesius užtikrinama garantinio tiekimo paslauga. Šiam terminui praėjus, ESO turi teisę nutraukti elektros tiekimą.

„Jei trūksta informacijos, visada galima apsilankyti interneto svetainėje pasirinkitetiekeja.lt. Tai yra erdvė, kur gyventojai ras atsakymus į visus rūpimus klausimus apie šitą reformą, pokyčius, galimybę rinktis. Taip pat apie pačius tiekėjus, kurie ir varžosi“, – apibendrina P. Kalmantas.