Verslas

2021.03.04 13:25

„Linava“: paramos nesulaukiančios tarpmiestinio transporto įmonės – ties žlugimo riba

Gabrielė Sagaitytė, LRT.lt2021.03.04 13:25

„Linavos“ generalinis sekretorius Zenonas Buivydas teigia, jog tarpmiestinio keleivinio transporto įmonės šalyje yra atsidūrę ties žlugimo riba, vos surenka pinigų einamosioms išlaidoms, pavyzdžiui, draudimui, degalams, darbo užmokesčiui, o paramos iš valstybės taip ir nesulaukia.

Per ketvirtadienį vykusią nuotolinę spaudos konferenciją asociacija tvirtino, kad Lietuvos transporto sektoriuje dirbančios įmonės susiduria su vis didesniais ekonominiais sunkumais, kurių – tik daugėja.

„Linavos“ atstovas Z. Buivydas teigė, jog „ties žlugimo riba“ yra atsidūrusios privačios tarpmiestinio keleivinio transporto įmonės, kurios per koronaviruso (COVID-19) pandemiją skaudžiai nukentėjo ir vos išgyvena, visa apimtimi nebegali teikti paslaugų keleiviams. Jos yra priverstos mažinti reisus, į juos išleisti mažiau ir rečiau autobusų, nes vos surenka pinigų net einamosioms išlaidoms, pavyzdžiui, draudimui, degalams, darbo užmokesčiui.

„Praėjusių metų kovo–rugsėjo mėnesiais, kai buvo kovojama su COVID-19 pandemija, keleivinis transportas patyrė 25 mln. eurų nuostolį, negavo virš 64 mln. eurų pajamų, jos sumažėjo 56 proc., prarasta daugiau kaip 74 mln. keleivių arba 42 proc.“, – sakė jis.

Ypač sudėtinga yra smulkiųjų ir vidutinių keleivių transporto įmonių situacija, kurios iki pandemijos nebuvo sukaupusios finansinių išteklių.

„Tai aktualu ir privačioms, ir savivaldybių įmonėms, o pastarosioms dar sudėtingiau gauti paramą, nes yra diskriminacinis įmonės apibrėžimas, pagal kurį savivaldybių įmonės negali kreiptis paramos į „INVEGĄ“, – sakė „Linavos“ atstovas.

Jo teigimu, šios įmonės nebegali siūlyti tiek tarpmiestinių maršrutų, kiek iki pandemijos, o jų pajamos iš bilietų keleiviams drastiškai sumažėjo.

„Pirmojo karantino metu veikla buvo sustabdyta, vėliau atnaujinta, bet reikėjo laikyti įvairių reikalavimų. [...] Apmaudu, bet tarpmiestinio keleivių transporto vežėjai iš valstybės praėjusiais metais nesulaukė finansinės pagalbos“, – tvirtino Z. Buivydas.

„Linava“: dalis keleivių vežėjų – ties žlugimo riba

„Linavos“ generalinis sekretorius sako, kad tarpmiestinio keleivinio transporto vežėjai iš valstybės praėjusiais metais nesulaukė reikiamos finansinės pagalbos.

„Ne kartą buvo kreiptasi į buvusią Susisiekimo ministerijos vadovybę dėl paramos sunkumus išgyvenantiems keleivių vežėjams. Deja, girdėjome tik pažadus, o rugsėjį išgirdome, kad nėra galimybių padėti. Visgi jų tikrai yra. Buvo pateikti konkretūs pasiūlymai, kaip perskirstyti sutaupytas lėšas iš lengvatų eilutės, kurias kuruoja ministerija, prašėme sudaryti galimybę gauti finansinę paramą verslams per „Invegos“ priemones, teikėme daugybę pasiūlymų. Viskas veltui“, – pažymėjo Z. Buivydas.

Sako, jog vieną dieną tiesiog nutrauks veiklą

Vežėjų teigimu, gali išaušti diena, kai keleivinis tarpmiestinis transportas tiesiog nustos vykdyti veiklą, nes tiesiog nebebus lėšų tam padaryti.

Šiaulių miesto keleivius vežančios įmonės „Busturas“ direktorius Vaidas Seirackas tvirtino, kad miestuose ir toliau vežami miestų keleiviai bet tarpmiestinio transporto veikla priklauso nuo keleivių skaičiaus. Jei autobusai dėl apribojimų ir toliau važiuos pusiau tušti, tai tarpmiestinis pervežimas bus sunaikintas.

„Dėl to kentės ir gyventojai, kurie ir dabar ne visada sulaukia reikiamo tarpmiestinio keleivinio transporto. Apie tai vis dažniau kalbama ir viešoje erdvėje, kai žmonės piktinasi, jog nesulaukė autobuso, negalėjo nuvykti, kur jiems reikia ar laiku sugrįžti namo. Tarpmiestinio transporto vežėjų pajamas sudaro bilietų pardavimai, o jų parduodame vis mažiau, nes keleivių galime vežti kur kas mažiau dėl karantino apribojimų“, – kalbėjo V. Seirackas.

Vežėjų situaciją vadino grėsminga

LRT.lt primena, kad praėjusią savaitę „Linava“ skelbė, jog nuo pandemijos pradžios Lietuva neteko daugiau kaip 115 transporto įmonių. Iš jų virš 90 išsikėlė į Lenkiją, likusios nusprendė tęsti veiklą Vokietijoje ir kitose valstybėse. Asociacijos teigimu, dėl to valstybės biudžetas neteks beveik 45 mln. eurų pajamų, be to, gresia mažesnių įmonių žlugimas.

Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso (TTLA) generalinio sekretoriaus Povilo Drižo tikinimu, „situacija yra grėsminga“, esą įmonės investuoja kitose šalyse ir veiklą plečia svetur.

„Matome, kaip didieji šios rinkos žaidėjai perka nekilnojamąjį turtą ir registruoja vilkikus ne Lietuvoje, o kitose šalyse. Tai atsiliepia Lietuvos biudžetui. [...]

Prie to prisideda ir teisėkūrinis nenuspėjamumas, pavyzdžiui, per tris dienas iki 1,65 padidintas koeficientas, mokestinė aplinka. Tas pats Mobilumo paketas, vidaus kvotų ribos ir kiti nenuspėjami reguliavimai – sunku ką nors prognozuoti. Taip pat COVID-19“, – LRT.lt vardija P. Drižas.