Verslas

2021.03.02 18:00

Kaip nepriklausomą elektros tiekėją „Enefit“ pasirinkę dešimtys klientų apimti nežinios – jau kelis mėnesius nesulaukia sąskaitų

Gabrielė Sagaitytė, LRT.lt2021.03.02 18:00

Kai kurie gyventojai piktinasi, kad iš įmonės „Enefit“ ir kelis mėnesius nesulaukia sąskaitų už elektrą. Anot jų, ši nurodo vis kitas sukeltų nepatogumų priežastis, tačiau problemos neva taip ir neišsprendžia. Elektros vartotojus aptarnaujančios įmonės atstovas apgailestauja ir neslepia, jog pirmieji rinkos liberalizavimo žingsniai daliai klientų galėjo sukelti nepatogumų.

Pamažu renkasi tiekėjus

Šiais metais šalyje prasidėjo elektros rinkos liberalizacija – buitiniai vartotojai ilgainiui privalės atsisakyti visuomeninio tiekėjo paslaugų. Paprastai tariant, elektros energija tampa tokia pat paslauga kaip internetas ar mobilusis ryšys, kurią teikia įvairios įmonės, o gyventojams lieka išsirinkti.

Iki 2023-iųjų numatyta atsisakyti visuomeninio elektros tiekimo vartotojams. Tai reiškia, kad visi gyventojai turės patys pasirinkti elektros tiekėją, mat iki šiol monopolinis tiekėjas buvo „Ignitis“, priklausantis valstybės įmonei „Ignitis grupė“.

Į pirmąjį elektros rinkos liberalizacijos etapą patekę gyventojai, per metus suvartojantys daugiau nei 5 tūkst. kWh elektros energijos, jau turėjo apsispręsti.

Sulaukia skundų

Vis dėlto kai kurie iš jų, naudodamiesi nepriklausomo tiekėjo paslaugomis, pasakoja jau dabar susiduriantys su tam tikrais iššūkiais. Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (VERT) pirmininkas Renatas Pocius taip pat teigia, kad nuo metų pradžios tarnyba sulaukė 56 vartotojų skundų dėl nepriklausomų elektros tiekėjų (NET) veiksmų.

„Nuo metų pradžios gauti 56 skundai dėl NET veiksmų. Žiūrint iš VERT perspektyvos, tai iš tiesų didelė skundų apimtis. Pastebėjome, kad pagrindinė problema yra tai, jog klausimai, kurie keliami vartotojų, nėra sprendžiami tiekėjo lygiu ir atkeliauja pas reguliuotoją ar į kitas institucijas“, – Seimo Ekonomikos komitete trečiadienį teigė R. Pocius.

Sąskaitų už elektrą nesulaukia ir kelis mėnesius

Pasirinkto nepriklausomo tiekėjo paslaugomis skundžiasi ir LRT.lt kalbinta kaunietė Lina. Sutartį su įmone „Enefit“ sudariusi moteris tvirtina jau kurį laiką nesulaukianti sąskaitų už elektrą.

Anot jos, minėtas elektros tiekėjas pranešė, jog elektros duomenys nesutampa su ESO, todėl sąskaitos dar yra formuojamos.

„Aš pati sąskaitos nesulaukiu už sausio mėnesį, mano kaimynė nesulaukia sąskaitos nuo lapkričio mėnesio... O teisina kaskart skirtingai: tai sąskaita jau paruošta ir tereikia išsiųsti, po kelių dienų jau vėl neparuošta, po savaitės jau jiems problema su ESO, tada jau techninės kliūtys ir siūlo sujungti dviejų mėnesių sąskaitas“, – LRT.lt tvirtina Lina.

Moteris neslepia, jog paprastam gyventojui elektros rinkos liberalizacija – nemenkas iššūkis, todėl nežinant, kokių sąskaitų už elektrą tikėtis, apsiprasti išties sudėtinga.

„Atsiradus elektros rinkos liberalizacijai, kaip paprastam žmogui žinoti, ar pasiteisino elektros tiekėjas, jei jis negauna sąskaitų arba gauna labai nemažas ir nežino, už ką. Žmonės nepatenkinti ir laukia sąskaitų. Gal kam nors tai atrodo smulkmena, bet yra žmonių, kurie per karantiną prarado darbus ir galbūt skaičiuoja kiekvieną centą, o čia dar siūlo sąskaitas sujungti“, – piktinasi ji.

Negali sužinoti, kiek elektros suvartojo

Lina tvirtina net negalinti sužinoti, kiek elektros suvartojo ir kokios sąskaitos gali tikėtis.

„Negaliu, nes įsiūlė kintamą biržos kainą, su kuria turėčiau sutaupyti, tad kaina kiekvieną valandą skiriasi. Gal koks žmogus, apie tai suprantantis, ir pasiskaičiuotų, bet man, paprastam žmogui, kiek sunkiau.

Didžiausia bėda, kad galbūt po pirmo mėnesio manęs netenkintų biržos kaina ir aš norėčiau pasirinkti fiksuotą, bet negaliu, nes net nežinau, kiek mokėti, o reakcijos jokios. Paprašiau pasakyti, kiek turėtų maždaug iš viso išeiti, – atsakymo taip ir nesulaukiau“, – pasakoja moteris.

Sąskaitų už elektrą pasakoja nesulaukianti ir vilnietė Vilma: „Pranešė, kad sąskaitos sulauksime kovo mėnesį. Kol kas nesulaukėme atsakymo, kodėl. Šiek tiek nežinioje esame.“

„Sąskaitą gavome už du mėnesius. Teigė, jog kažkaip sistemoje nematė sutarties ilgą laiką. [...] Pagrindinė bėda ta, kad gavome sąskaitą ne pagal suderintas kainas ir planą. Užsakinėjome fiksuotą kainą, [...] o gavome pagal standartinį planą ir kintamą biržos kainą“, – teigia vilnietis Paulius.

„Už lapkritį ir gruodį sąskaitas gavau tik sausį. Ir tai tik po skambučio. Dabar vėl du mėnesius laukiame. Labai sunku susiskambinti. Vis kartoja, kad viskas bus gerai, bet, deja. Ir pati sąskaita labai paini – nesu tokios gyvenime mačiusi“, – pasakoja vilnietė Marija.

Įmonė apgailestauja

Reaguodamas į klientų nusiskundimus, „Enefit“ rinkodaros vadovas Deividas Kranauskas apgailestauja ir pripažįsta, jog pirmieji rinkos liberalizavimo žingsniai daliai klientų galėjo sukelti tam tikrų nepatogumų.

„Visiškai suprantame, kad klientai tikisi gauti sklandų aptarnavimą: sužinoti aktualią informaciją apie produktus, kainas, tarifų planus, deklaruoti suvartojimo duomenis, gauti ir priimtinu būdu apmokėti sąskaitas.

Vientisas, nuoseklus ir vartotojų lūkesčius pateisinantis aptarnavimas yra vienas iš esminių „Enefit“ prioritetų. Visgi turime pripažinti, kad nors sausio mėnesio sąskaitos jau pasiekė 98,7 proc. klientų, iki šiol yra apie 50 klientų, kurie negavo sąskaitos už 2020 metų paskutinių mėnesių elektros suvartojimą“, – komentuoja D. Kranauskas.

Jo aiškinimu, šios nemalonios situacijos priežastis lemia duomenų srauto kompleksiškumas. Įmonės atstovo aiškinimu, Lietuvoje kol kas neturima automatizuotos elektros suvartojimo apskaitos, o tai apsunkina kliento elektros suvartojimo duomenų mainus.

„Iki einamojo mėnesio pabaigos ESO renka suvartojimo duomenis, juos apdoroja per 4–8 dienas bei pateikia mums. Minėtų duomenų pagrindu mūsų atsakomybė yra suformuoti sąskaitas klientams. Tenka pripažinti, kad šis procesas yra sudėtingas, todėl daliai klientų sąskaitos gali vėluoti keletą dienų. Deja, kai kuriais atvejais pasitaiko ir sisteminių klaidų, reikalaujančių individualaus sprendimo ir papildomų IT išteklių“, – sako D. Kranauskas.

D. Kranausko tvirtinimu, savo ruožtu įmonė deda visas pastangas, kad klientai būtų patenkinti aptarnavimo procesu.

ESO: tiekėjai adaptuojasi prie naujų rinkos taisyklių

ESO atstovas Paulius Kalmantas nurodo, jog, neseniai startavus naujam rinkos modeliui, tiekėjai adaptuojasi prie naujų rinkos taisyklių, sistemų integracijų ir perima praktinę patirtį iš teisės aktų bei operatoriaus.

„Visiems rinkos dalyviams suteikiami vienodi techniniai sprendiniai ir taikomos vienodos sutartinės sąlygos. Tačiau nuo jų galimybių, kompetencijų ir greičio priklauso, kaip kokybiškai jie sprendimą adaptuoja savo veikloje. Vieni tiekėjai tokių problemų neturi, kiti turi. Tai rodo ir skirtingą prisitaikymo lygį prie rinkos taisyklių ir sprendinių.

ESO proaktyviai dirba, kad visos reikiamos žinios būtų perduodamos tiekėjų komandoms, kas savaitę vyksta susitikimai. Tikėtina, kad šios problemos yra laikinos ir tik laiko klausimas kada išsispręs“, – pažymi ESO atstovas.