Verslas

2021.02.22 13:58

„Linavos“ atstovai ramina vežėjus: didelių pokyčių neįvyko – vairuotojai, grįžę į Lietuvą, izoliuodavosi ir iki šiol

Gabrielė Sagaitytė, LRT.lt2021.02.22 13:58

Nuo šiol grįžę vežėjai privalės izoliuotis nuo atvykimo į Lietuvą iki išvykimo iš jos teritorijos dienos, tačiau ne ilgiau kaip 10 dienų. Iki šiol į šalį atvykusiems transporto sektoriaus darbuotojams nereikėjo nei atlikti testų, nei laikytis izoliacijos. Vis dėlto asociacijos „Linava“ viceprezidentas Vytas Bučinskas tikino, kad vėžėjai, grįžę į Lietuvą, izoliuodavosi ir iki šiol, nes tarp jų yra daug trečiųjų šalių piliečių, kuriems ir taip buvo privaloma izoliacija.

Anot jo, pagrindinis pokytis tas, kad vairuotojai, prieš atvykdami į Lietuvą, privalės registruotis Nacionalinio visuomenės sveikatos centro (NVSC) internetinėje svetainėje ir gauti tai patvirtinantį kodą.

Daugiau žymesnių pasikeitimų, asociacijos „Linava“ generalinio sekretoriaus Zenono Buivydo antrinimu, neįvyko.

„Visi reikalavimai yra buvę iki šios minutės, o nuo šio pirmadienio įmonės vadovai privalo užtikrinti, kad vairuotojai deklaruotų ir gautų kodą“, – kalbėjo Z. Buivydas.

Anot jo, nežymūs pokyčiai labiausiai palies Lietuvoje gyvenančius vežėjus, tuo metu atvykusieji iš trečiųjų šalių juos pajus menkiau.

„Daugelis žmonių nebesuprato, ko iš jų prašo. Tada mums pavyko suprasti, kad tai nėra didelė naujovė, bet kad yra reikalaujama grįžus iš reiso ir norint grįžti į visuomenės gyvenimą po kadencijos izoliuotis 10 dienų arba padarius testą, galima po septynių dienų eiti į parduotuves, parkus, sportuoti“, – teigė Z. Buivydas.

Pasikeitė procedūros

V. Bučinskas, vertindamas naujai įvestus reikalavimus vežėjams, tvirtino, kad izoliacija jiems buvo taikoma ir iki šiol, tiesiog egzistavo kiek kitokios registracijos taisyklės.

„Viešojoje erdvėje nuskambėjo informacija, neva vežėjai ir transporto įmonių vairuotojai niekada anksčiau nesiizoliavo ar nebuvo privaloma tai daryti, o neva nuo pirmadienio buvo sugriežtintos sąlygos. Manau, kad taip nėra, visada visi darbuotojai izoliavosi ir izoliuojasi šiuo metu. Tiesiog yra šiek tiek pasikeitusi tvarka, kad tiek visi kiti keliautojai, tiek tolimųjų reisų vairuotojai, prieš atvykdami į Lietuvos teritoriją, privalo užsiregistruoti NVSC tinklalapyje ir gauti patvirtinantį kodą“, – akcentavo V. Bučinskas.

„Taip pat darbdavys yra įpareigotas sukontroliuoti, kad dirbantieji užsiregistruotų NVSC. Tiek to sugriežtinimo“, – pridūrė V.Bučinskas.

Sugriežtino dėl viruso mutacijų

Sveikatos apsaugos ministerijos (SAM) vyriausiosios patarėjos Rasos Kiūdytės aiškinimu, kadangi naujų koronaviruso atvejų skaičius ir vėl ėmė augti, o ir išplito viruso mutacijos, reikalavimus vežėjams buvo nuspręsta sugriežtinti.

„Kodėl atsirado reikalavimas ir kodėl apie tokį reikalavimą ir izoliaciją prakalbome dabar? Skaičiai, nors ir buvo žemėjantys, tačiau Lietuvoje, deja, nuo tam tikros dienos turime didėjantį sergamumo skaičių ir, jeigu palyginsime, vasario 18 dieną turėjome 238 atvejus per 14 dienų sergamumą, tenkantį 100 tūkst. gyventojų, tai dabar turime beveik 243 atvejus“, – pažymėjo R. Kiūdytė.

Vis dėlto, jos tvirtinimu, vežėjams bus taikoma paprastesnė izoliacija nei kitiems asmenims.

„Tai nepaliečia prekių judėjimo, jeigu asmuo atvyko tik iškrauti krovinio ar jo paimti, jam izoliacija netaikoma“, – akcentavo ji.

Rekomendacija tapo reikalavimu

Anot R. Kiūdytės, iki šio pirmadienio privalomos izoliacijos vežėjams nebuvo, tad, jeigu grįžę jie neišvyks atgal į reisą, nuo šiol privalės 10 dienų izoliuotis.

„Iki pat pirmadienio galiojo taisyklės, kad keliautojai turi grįžę izoliuotis, o vežėjams privaloma izoliacija nebuvo taikoma. Atitinkamai pritaikius jiems privalomą izoliaciją, atsirado kitos būtinosios sąlygos, kurios kiek skiriasi nuo keliautojų“, – teigė R. Kiūdytė.

Kaip aiškino R. Kiūdytė, grįžęs vairuotojas gali izoliuotis su šeimos nariais. Jei jis grįžta iš šalies, kur fiksuojamos viruso mutacijos ar yra padidėjęs sergamumas, su tuo turi sutikti kiti šeimos nariai. Tačiau būtina, kad vairuotojas gyventų atskirame kambaryje. Tie vežėjai, kurie yra grįžę ne iš aukštos mutacijos šalių, gali išeiti 15 minučių pasivaikščioti.

Tokiu atveju, kai žmogus neturi galimybės tinkamai izoliuotis namuose, jis gali prašyti savivaldybės suteikti vietą izoliacijai. Izoliacijos terminas vežėjams gali būti trumpinamas ne anksčiau kaip 7 izoliavimo dieną atlikus koronaviruso tyrimą ir gavus neigiamą rezultatą.

Anot R. Kiūdytės, saviizoliacija nebus taikoma pasiskiepijusiems asmenims ar tiems, kurie koronavirusu jau yra persirgę.

Už melagingus parodymus – bauda

Paklaustas, ar tai, jog saviizoliacija vežėjams tampa reikalavimu, o ne rekomendaija, kaip nors paveiks jų darbą, Z. Buivydas patikino, kad tai tarp vilkikų vairuotojų sukėlė daug sumaišties, tačiau didelių pokyčių nebus.

„Yra deklaravimas tik deklaruoti momentą, kai vairuotojas eina kažkur į valstybinę ar gydymo įstaigą, jam reikia deklaruoti ir net nelaukti atsakymo. Jeigu jis deklaruoja, kad eina į migracijos skyrių, o eis į „Akropolį“, jam reikės susimokėti baudą už melaginus parodymus“, – komentavo Z. Buivydas.

Informuos prie pasienio

Tuo metu Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) prevencijos skyriaus viršininkas Giedrius Mišutis akcentavo, kad vežėjai apie sugriežtintus reikalavimus bus informuojami prie pasienio.

Taip pat G. Mišaitis priminė, kad nuo pirmadienio pradedama vykdyti atsitiktinė atvykstančiųjų per punktus su Baltarusija ir Rusija kontrolė.

„Ši vieta, man atrodo, yra gana svarbi, nes įvažiuojant iš Rusijos, Baltarusijos, aišku, pasieniečiai patikrindavo, paklausdavo, ar turimi reikalingi dokumentai, bet kadangi tokios kaip ir infrastruktūros ar įrangos neturime, aiškindavomės įtartinus atvejus, tačiau šis sustiprinimas, manau, turėtų duoti tam tikrų rezultatų.

O dabar viena pagrindinių mūsų sričių yra pasienis su Lenkija, kur nuo praėjusios savaitės, kaip minėjau, prie vidaus su ES yra stabdomi atvykstantieji iš Vakarų šalių, kertantieji Europą ir per Lenkiją įvažiuojantieji į Lietuvą. Ten mes tikriname, ar jie yra užpildę anketas. Kol kas, dėja, reikia konstatuoti, kad labai nemažai keliautojų tų anketų nėra užpildę“, – tvirtino G. Mišaitis.

Įvedė privalomą izoliaciją vežėjams

Praėjusį penktadienį Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) paskelbė atnaujintas izoliacijos taisykles – nuo pirmadienio į Lietuvą atvykstantiems vežėjams įsigalioja reikalavimas saviizoliuotis. Taip siekiama sumažinti koronaviruso plitimo riziką.

Ekipažų ir įgulų nariams, dirbantiems tarptautinius komercinius vežimus vykdančiose įmonėse ar vykdantiems tarptautinius komercinius vežimus, iki šiol nereikėjo nei koronaviruso testo, nei izoliacijos.

Nuo šios savaitės izoliacija jiems bus privaloma nuo atvykimo į Lietuvą iki išvykimo iš jos teritorijos dienos, bet ne ilgiau kaip 10 dienų nuo grįžimo ar atvykimo į Lietuvą dienos.

Tiems vežėjams, kurie pristato krovinį ar atvyksta jo pasiimti, nelikdami Lietuvoje, ar vyksta tranzitu per šalį, bus taikoma išimtis.

Ministerija nurodė, jog izoliavimo terminas vežėjams gali būti trumpinamas ne anksčiau kaip 7 izoliavimo dieną atlikus tyrimą COVID-19 nustatyti ir gavus neigiamą rezultatą.

Sveikatos apsaugos ministras Arūnas Dulkys tarptautinius komercinius vežimus Lietuvoje vykdančių įmonių vadovus įpareigojo patikrinti, ar iš tarptautinių reisų grįžusių ar atvykusių ekipažų ir įgulų nariai užpildė Nacionalinio visuomenės sveikatos centro (NVSC) puslapyje esančią elektroninę anketą, o NVSC pareikalavus, pateikti tarptautinių reisų vežėjų sąrašus teisingo elektroninės anketos užpildymo patikrinimui ir izoliacijos kontrolei atlikti.

Vairuotojai tvirtina, jog įneš chaoso

Paskelbus atnaujintą tvarką, „Linava“ tvirtino sulaukusi daugybės skambučių ir žinučių iš šio sektoriaus darbuotojų su prašymais paaiškinti, kodėl būtent dabar, kai mažėja koronavirusu sergančių žmonių skaičiai, griežtinama izoliacijos tvarka. Vežėjų teigimu, tai gali įnešti chaoso, nes per mažai laiko pasiruošti pokyčiams.

Kaip nurodo „Linava“, įsigalioję nauji izoliacijos reikalavimai vežėjams palies daugiau kaip 5 tūkst. logistikos įmonių bei virš 70 tūkst. vairuotojų. Pabrėžiama, jog Lietuvos vežėjai koronaviruso pandemijos metu išgyvena sudėtingus laikus, dalis verslų susitraukė, išsikėlė iš Lietuvos, išgyvena sunkumus. Pasak asociacijos, į bet kokius pokyčius transporto sektoriaus įmonės ir darbuotojai reaguoja jautriai, nes tai tiesiogiai liečia jų veiklą.

„Nuo penktadienio sulaukėme antplūdžio skambučių ir žinučių iš sektoriaus darbuotojų su prašymais pristatyti šiuos pokyčius, paaiškinti, kodėl būtent dabar, kai mažėja koronavirusu sergančių žmonių skaičiai, griežtinama izoliacijos tvarka“, – pastebėjo Z. Buivydas.

Pasak Z. Buivydo, transporto įmonių vadovai susidūrė su iššūkiais, kadangi turėjo priimti žaibiškus sprendimus, kad įmonių veikla nenutrūktų ir kroviniai būtų toliau vežami: „Vežėjai baiminasi, kad vairuotojai gali atsisakyti vykti iš Lietuvos. Jiems penktadienį trūko informacijos dėl izoliacijos taisyklių. Ar atvykę galės matytis su šeimos nariais, ar jiems reiks izoliuotis kartu.“

Populiariausi