Verslas

2021.01.21 19:30

Ir šaltyje, ir per sniegą: automobiliu ar dviračiu maistą gabenantys kurjeriai piktinasi, kodėl nėra apdrausti

Gabrielė Sagaitytė, LRT.lt2021.01.21 19:30

Gatves nuklojus sniegui, o temperatūrai nukritus ir žemiau 20 laipsnių šalčio, kai kurie kurjeriai maistą vis tiek pristato dviračiu. Kurjerių asociacija sako, kad kai kurie, iš anksto įspėję darbdavį, gali atsisakyti dirbti dėl sudėtingų sąlygų, tačiau, anot asociacijos, jie vis tiek turėtų būti apdrausti nuo nelaimingų atsitikimų, ko iki šiol nėra.

Pandemijos akivaizdoje kurjerio paslaugos daugumai tapo tikru išsigelbėjimu. Vis dėlto, toks darbas gali pareikalauti nemažai atsakomybės ir kantrybės patiems kurjeriams, kai reikia stovėti kamščiuose, naršyti klaidžiose gatvėse ir tuo pačiu saugiai pristatyti prekes.

Vis dėlto tai ne vieninteliai iššūkiai, su kuriais pastariesiems šiomis dienomis tenka susidurti. Kai kurie gyventojai pastebi, jog net ir miestus nuklojus storu sluoksniu sniego, o termometro stulpeliui nukritus ir daugiau nei 20 laipsnių šalčio, dalis maistą gyventojams pristatančių kurjerių tai daro važiuodami dviračiu.

Sudėtingos eismo sąlygos ir tokios kurjerių naudojamos bemotorės transporto priemonės kai kuriems kelia nerimą dėl šios profesijos atstovų saugumo.

„Net pagailo „Bolt Food“ kurjerio, kuris, spaudžiant 27 laipsniams šalčio, ant kupros užsidėjęs didžiausią krepšį su picomis, mynė į statų kalną, kad laiku mums pristatytų picas. Jau nekalbant apie elementarų saugumą, kurio važiuojant dviračiu tokiomis sąlygomis greičiausiai nelieka, bet ir išdirbus gerą pamainą žmogus turėtų tikrai nemenkai sušalti“, – stebėjosi skaitytojas.

Dirbant dviračiu mažesnės sąnaudos

Tuo metu kurjeriu dirbantis ir dviračiu maistą klientams pristatantis Dovydas LRT.lt sako besirenkantis tokią transporto priemonę, nes sąnaudos yra mažesnės. Vis dėlto, pašnekovas neslepia, jog tokios darbo sąlygos gali būti išties sudėtingos, dėl kurių ir pats vaikinas pasakoja patekęs į nelaimingą atsitikimą.

„Žinoma, galiu pasakyti, kad per tokius šalčius pristatyti maistą yra gana sudėtinga, bet tokiu atveju reikia pasiruošti: apsaugoti akis nuo pučiančio vėjo, apsirengti neperšlampamais drabužiais.

Tačiau draudimas, manau, turėtų būti, nes teko ir pačiam susidurti su nelaimingu atsitikimu. Dar tada dirbau „Bolt Food“, nebuvo sukibimo su keliu ir nukritau nuo dviračio, o buvo vasara. Nusileidau ant galvos, buvo smegenų sutrenkimas ir šoko būsenoje net pabaigiau užsakymą, tiesiog nesupratau, kas įvyko. Užbaigęs užsakymą iškviečiau greitąją, parašiau „suportui“, papasakojau situaciją, jie sakė, kad buvo galima ir neužbaigti (užsakymo – LRT.lt) tokiu atveju, bet daugiau nelabai ką – liūdną veidelį atsiuntė“, – pasakoja Dovydas.

Pašnekovas sako, kad kurjerio darbas gali būti išties pavojingas ir reikalaujantis ištvermės, todėl reikia adaptuotis prie sąlygų.

„Daugiau nei 30 valandų išdirbti paprasčiausiai negaliu dėl ištvermės, nes tai yra daug kilometrų su dviračiu. Automobiliu irgi pavojinga, o ir dirbant daug valandų pavargsti psichologiškai, nes avarinės situacijos yra dažnos, tai darbas šiaip yra pavojingas. Bet apskritai man patinka kurjerio darbas, tik neprošal būtų draudimas tokiu atveju, jei kažkas nutiktų“, – sako LRT.lt kalbintas kurjeris.

Paragino atsižvelgti į oro sąlygas

Paklaustas, kaip vertina tokiomis sąlygomis dirbančius kurjerius, „Bolt Food“ maisto pristatymo plėtros vadovas Baltijos šalyse Ruslanas Savičius LRT.lt pabrėžė, kad saugumas ir sveikata yra svarbiausia, todėl, pristatant klientams užsakymus dviračiu, ypač svarbu atsižvelgti į oro bei kelių sąlygas ir kiek įmanoma sumažinti galimas rizikas.

„Iškritus daug sniego, kelią padengus plikledžiui ar spaudžiant 20 laipsnių šalčiui, rekomenduojame pirmiausia pasirūpinti savo saugumu – rinktis tinkamą aprangą, jei yra galimybė – žiemines dviračio padangas ir pan.

Pastebime, kad, esant sudėtingoms eismo sąlygoms ar paspaudus stipriam šaltukui, „Bolt Food“ platformoje padaugėja kurjerių, vežančių užsakymus automobiliais. Žinoma, visuomet yra ir tokių, kurie priima žiemiškus iššūkius ir toliau užsakymus pristatinėja šia transporto priemone. Tikime, kad jų turima patirtis ir įgūdžiai padeda tai daryti saugiai“, – viliasi R. Savičius.

Paklausus apie kurjerių draudimą nuo nelaimingų atsitikimų, R. Savičius teigė pripažįstantis saugumo svarbą tiek „Bolt“ vartotojams, tiek kitiems eismo dalyviams, todėl esą „stengiamasi sukurti tinkamą draudimo apsaugą“.

Kurjerių asociacija: turėtų būti apdrausti nuo nelaimingų atsitikimų

Reaguodama į atvejus, kai kurjeriai dirba sudėtingomis sąlygomis, Kurjerių asociacija atsiųstame atsakyme pabrėžia, kad valstybė turėtų įpareigoti el. platofrmas mokėti kurjeriams draudimą nuo nelaimingų atsitikimų.

„Nemažai kurjerių praleidžia nuo 20 iki 50 val. per savaitę eisme, dirbdami el. platformuose, ir mašinoje ir dviračiu“, – rašoma atsakyme.

Paklausta, ar kurjeriai turi teisę atsisakyti dirbti tam tikrą pamainą, jeigu išpuola sudėtingos darbo sąlygos, o vienintelė jų darbo priemonė – dviratis, Kurjerių asociacija sako, jog taip, jeigu praneša kelias dienas iš anksto, tačiau ir tai priklauso nuo platformos.

„Platformos turi teisę nesutikti su grafikų pakeitimų, bet iki šiol nėra taip buvę, nes labai daug kurjerių laukia darbo“, – rašoma atsakyme.

Saugumas kelis kartus sumažėja

Kaip nurodo Lietuvos kelių policijos tarnyba, apskritai važiuojant dviračiu saugumo tikimybė gerokai sumažėja.

„Tikimybė žūti arba būti sužeistiems šios kategorijos eismo dalyviams yra keletą kartų didesnė nei asmenims, sėdintiems automobilyje. Todėl dviratininkų saugumas – viena iš svarbesnių eismo užtikrinimo užduočių.

Mūsų šalies eismo įvykių statistika patvirtina, kad dviračiais važiuojama pakankamai dažnai, o per eismo įvykius nemažą nukentėjusiųjų ar žuvusiųjų dalį sudaro dviračių vairuotojai“, – nurodo Kelių policijos tarnyba.

Populiariausi