Verslas

2020.12.07 16:06

Prekybininkus nustebino sprendimas įvesti automobilių skaičiaus ribojimą: žmonės vis tiek važiuos

Jonas Deveikis, Gabrielė Sagaitytė, LRT.lt2020.12.07 16:06

Prekybininkai tikina pasiruošę laikytis naujų Vyriausybės nurodymų prekybos vietose, tačiau kraipo galvas dėl draudimo parduotuvių stovėjimo aikštelėse riboti automobilių kiekį. „Pirkėjai vis tiek važiuos apsipirkti ir automobilius statys kažkur šalia. Per šventes tai gali netgi eismui trukdyti“, – sako „Norfos“ atstovas Darius Ryliškis.

Pirmadienį Vyriausybė patvirtino naujus draudimus, jie įsigalios jau nuo trečiadienio. Iki šiol prekybininkai privalėjo užtikrinti 10 kv. metrų plotą vienam asmeniui, tačiau šis reikalavimas bus griežtinamas. Nutarta didinti prekybos vietose vienam pirkėjui tenkantį plotą iki 15 kv. m, jei bendras prekybos plotas siekia iki 10 tūkst. kv. m. Jei prekybos plotas didesnis nei 10 tūkst. kv. m, vienam pirkėjui turi tekti 30 kv. m plotas.

Nauji ribojimai bus įvesti ir šalia parduotuvių, prekybos centrų, turgaviečių ir kitų viešų prekybos vietų esančiose automobilių stovėjimo aikštelėse. Jose bus leidžiama užpildyti ne daugiau kaip 20 proc. visų transporto priemonėms skirtų stovėjimo vietų, neįskaičiuojant darbuotojams bei neįgaliesiems skirtų transporto priemonių stovėjimo vietų.

Laikinojo sveikatos apsaugos ministro Aurelijaus Verygos teigimu, tai leis sumažinti žmonių srautus parduotuvėse.

„Didžioji dalis vis dėlto esame tinginiai. Jeigu kur nors reikia truputį paeiti, dažnu atveju apsisprendžiame, kad gal nereikia. Viešuoju transportu žmonės mažai naudojasi. Labai logiška, kad taip daro vengdami rizikų, nes ten užsikrėsti tikimybė taip pat yra. Kai nebus galimybės patogiai statyti automobilio (...), tai dalis žmonių pagalvos kelis kartus, kad yra bėda ten palikti automobilį, kelis kartus pagalvos, ar reikia važiuoti į prekybos centrą. Tokia ir logika“, – nuotolinėje spaudos konferencijoje teigė A. Veryga.

Siekiant tolygiai paskirstyti klientų srautą, parduotuvėms bus siūloma ilginti darbo laiką, padidinti dirbančių kasų skaičių, kad eilė būtų ne daugiau kaip 5 asmenys. Žmonėms iš vienos šeimos ar namų ūkio parduotuvėse rekomenduojama lankytis po vieną.

Be šių draudimų ir rekomendacijų, Vyriausybė taip pat nusprendė drausti privačių įmonių darbuotojams dirbti darbo vietoje, išskyrus atvejus, kai atitinkamas funkcijas (darbą) būtina atlikti darbo vietoje, užtikrinant valstybės lygio ekstremaliosios situacijos operacijų vadovo nustatytas asmenų srautų valdymo, saugaus atstumo laikymosi, būtinos visuomenės sveikatos saugos, higienos, asmenų aprūpinimo būtinosiomis asmeninėmis apsaugos priemonėmis sąlygas.

Automobilių skaičiaus ribojimas sukels eismo spūstis

Maisto prekių parduotuvių tinklo „Norfa“ atstovas spaudai Darius Ryliškis LRT.lt pažymėjo, kad iš visų priimtų reikalavimų daugiausia klausimų kelia automobilių stovėjimo vietų skaičiaus prie parduotuvių ribojimas.

„Kebliausias yra ribojimas dėl automobilių stovėjimo vietų. Mes tai įgyvendinsime, tačiau klausimas, kaip elgsis pirkėjai. Jie vis tiek važiuos apsipirkti ir automobilius statys kažkur šalia. Per šventes tai gali netgi eismui trukdyti. Todėl pirkėjams patariame į parduotuves eiti pėsčiomis, apsipirkti anksti ryte arba vėlai vakare“, – patarė D. Ryliškis.

Vis dėlto jis pažymėjo, kad parduotuvės laikysis visų privalomų reikalavimų, o rekomendacinio pobūdžio siūlymai bus apsvarstyti.

„Parduotuvių darbo laiko ilginti neketiname, nes ir taip ilgai dirbame. Siūlymas dėl didesnio dirbančių kasų skaičiaus mums yra priimtinas, tačiau tai priklausys nuo kiekvienos parduotuvės vadovybės, kaip jie tai organizuos. Tai yra įmanoma ir priimtina“, – LRT.lt teigė D. Ryliškis.

Paklausta apie naujus ribojimus prekybos vietoms, „Iki“ komunikacijos vadovė Vaida Budrienė patikino, kad visi Vyriausybės nutarimai bus vykdomi: bus užtikrinamas reikiamas plotas vienam pirkėjui, reguliuojami jų srautai su prekybiniais vežimėliais arba krepšeliais, bus užtikrinamos saugumo priemonės.

„Pavyzdžiui, jeigu parduotuvė yra 1000 kv. m. ploto, pirkėjams skirtų krepšelių ir vežimėlių bus 66. Savo ruožtu pirkėjus raginame iš anksto susiplanuoti savo pirkinius, susidaryti aiškų sąrašą, kokių maisto prekių reikės. Jeigu pirkėjų bus daugiau, nei leidžiama, apsišarvuoti kantrybe ir šiek tiek palaukti“, – komentavo ji.

Vertindama rekomendacijas ilginti parduotuvių darbo laiką, V. Budrienė sakė, kad „Iki“ parduotuvių darbo laikas iki šiol nebuvo sutrumpintas, o daugelis jų ir dabar dirba iki 22–23 valandos.

Paklausta, kaip būtų užtikrinama, kad automobilių stovėjimo aikštelėse būtų užpildyta ne daugiau kaip 20 proc. transporto priemonių stovėjimo vietų, „Iki“ atstovė atkreipia dėmesį, kad daugelis šio tinklo parduotuvių yra įsikūrusios gyvenamuosiuose rajonuose, patekimas į parduotuvių stovėjimo aikšteles nėra reguliuojamas, todėl sprendimas dar nėra priimtas.

„Daugelyje tokių aikštelių savo automobilius stato aplinkinių namų gyventojai, jie tikrai ne visada užsuka į mūsų parduotuves. Todėl atsakingų institucijų prašysime išaiškinimo dėl tokios neapibrėžtos nuostatos“, – komentavo V. Budrienė.

Paklausta, ar parduotuvėse planuojama įrengti papildomų kasų, V. Budrienė atsakė – visada stengiamasi, kad jose nesusidarytų eilės, o šventiniu laikotarpiu – dirbtų visos kasos. Taip pat pašnekovė pažymėjo, kad parduotuvėse intensyviai įrengiamos savitarnos kasos. „Mūsų duomenys rodo, kad pirkėjai noriai atsiskaito savitarnos kasose – jų skaičius kasmet tik auga. Toks atsiskaitymo būdas ne vien padeda taupyti laiką, bet ir yra veiksmingas siekiant išvengti papildomų kontaktų, ypač turint omenyje šiandieninę situaciją dėl COVID-19 plitimo“, – sakė V. Budrienė.

Sprendimą vertina kaip sunkiai įgyvendinamą

Tuo metu, kaip LRT.lt teigia „Rimi Baltic“ viešųjų ryšių vadovė Renata Keršienė, nuo trečiadienio automobilių skaičių parkavimo aikštelėse prie „Rimi“ prekybos centrų prekybos tinklas prižiūrės įvairiais būdais.

„Tose aikštelėse, kurios įrengtos prie „Rimi“ priklausančių ar pilnai valdomų prekybos centrų bei kuriose įrengta kontrolės sistema, ji bus perprogramuota taip, kad į parkavimo aikštelę būtų įleidžiama tiek automobilių, jog vienu metu būtų užimta ne daugiau nei 20 proc. visų vietų, neskaičiuojant vietų, skirtų „Rimi“ ir „Rimi“ nuomininkų darbuotojams. Tose aikštelėse, kurios įrengtos prie „Rimi“ priklausančių ar pilnai valdomų prekybos centrų, bet kurios neturi įdiegtos kontrolės sistemos, aptvarais bus užtveriama 80 proc. stovėjimo vietų. Tose aikštelėse, kurios įrengtos prie prekybos centrų, kuriuose „Rimi“ yra tik nuomininkė, parkavimo vietų ribojimo kontrolę vykdys jų savininkai“, – komentuoja ji.

Nepaisant rastų sprendimų, „Rimi“ Vyriausybės sprendimą vertina kaip sunkiai įgyvendinamą ir keliantį papildomų rūpesčių prekybos tinklui, kurio pagrindinis rūpestis šiuo metu yra pirkėjų ir darbuotojų saugumas, pastebi R. Keršienė.

Tuo metu parkavimo vietų ribojimas priešingai – sumažins pirkėjų galimybes apsipirkti didesniais kiekiais, atvykstant automobiliais, kels papildomas rizikas, jiems naudojantis viešuoju transportu, skatins parduotuvėse lankytis dažniau, o tai yra nesuderinama su saugumo reikalavimais ir rekomendacijomis, akcentuoja minėto parduotuvių tinklo atstovė.

„Be to, ribojant vietų skaičių parkavimo aukštelėse prie prekybos centrų, daugės gatvėse, kiemuose paliekamų automobilių skaičius ir tai neigiamai atsilieps eismo saugumui“, – atkreipia dėmesį ji.

Remdamasi vakar dienos sprendimais, anot R. Keršienės, „Rimi“ perskaičiavo, kiek kiekvienoje tinklo parduotuvėje, priklausomai nuo jos bei viso prekybos centro, kuriame veikia parduotuvė, ploto, vienu metu gali lankytis pirkėjų. Jų skaičių parduotuvėse kontroliuosime, prižiūrėdami pirkėjams suteikiamų dezinfekuotų prekių krepšelių ir vėžimėlių skaičių. Jiems prižiūrėti, t.y. surinkti ir dezinfekuoti bus papildomai skiriami parduotuvių darbuotojai. Apsaugos darbuotojai prižiūrės, kad į prekybos salę būtų įleidžiami pirkėjai tik su pirkinių vėžimėliais arba krepšeliais. Apie tai informuos plakatai prie įėjimo į parduotuvę.

„Rimi“ jau anksčiau priėmė sprendimą ir prieš didžiąsias metų šventes – Kalėdų ir Naujųjų metų savaitėmis ilgins prekybos centrų darbo laiką, taip sudarant galimybę pirkėjams rinktis jiems patogų laiką apsipirkti bei taip išvengti galimo didesnio pirkėjų skaičiaus bei būtinybės reguliuoti jų srautus tradicinėmis piko valandomis, sako R. Keršienė.

Ilgins darbo laiką

Kaip LRT.lt teigia prekybos ir pramogų centro „Ozas“ valdytoja Ina Augulienė, COVID-19 plitimo stabdymas, veiksnios sveikatos apsaugos sistemos išsaugojimas bei pačių gyventojų saugumo užtikrinimas šiuo metu yra kiekvieno prioritetas, todėl bus ir toliau laikomasi senų ir naujų reikalavimų.

Vis dėlto automobilių srauto ribojimas bus rimtesnis iššūkis, pastebi ji, kadangi teks ne tik sumažinti parkavimo vietų skaičių, bet ir užtikrinti nuolatinę atvykstančių automobilių kontrolę.

„Tam prireiks didesnių žmogiškųjų bei finansinių resursų, planuojame peržiūrėti ir, esant poreikiui, didinti apsaugos darbuotojų skaičių stovėjimo aikštelėse, kad tinkamai įgyvendintume visus nurodymus. [...] Tikėtina, kad šis sprendimas sukels nepatogumų lankytojams, negalėjusiems patekti į stovėjimo aikštelę, tačiau šiuo atveju vadovausimės visais Vyriausybės nurodymais“, – komentuoja ji.

Paklausta, kaip būtų užtikrinama, kad automobilių stovėjimo aikštelėse būtų ne daugiau kaip 20 proc. visų transporto priemonių, I. Augulienė sako, jog planuojama mokamos stovėjimo aikštelės sistemą suprogramuoti taip, kad būtų įleistas tik tam tikras kiekis automobilių, kad sudėjus mokamos lauko aikštelės ir daugiaaukštės aikštelės leistiną parkavimo vietų skaičių būtų užimta ne daugiau kaip 20 proc. visų „Ozo“ parkavimo vietų.

„Daugiaaukštėje prekybos ir pramogų centro aikštelėje planuojame uždaryti dalį aukštų, aptverti zonas, kuriose parkuoti automobilių negalima. Daugiaaukštėje aikštelėje budės apsaugos darbuotojai, užtikrinsiantys leistiną automobilių kiekį, prižiūrėsiantys taisyklių laikymąsi ir reguliuosiantys automobilių srautus. Darbuotojams planuojame skirti atskirą stovėjimo aikštelės aukštą, į kurį bus galima patekti tik su specialiais „Ozo“ darbuotojo leidimais“, – sako ji.

I. Augulienė akcentuoja, kad planuojama ilginti ir prekybos centro darbo laiką.

„prekybos centro darbą planuojame ilginti viena valanda. Nuo gruodžio 11 d. iki 23 d. prekybos centras veiks nuo 9 val. iki 21 val. [...] Darbo laiko ilginimas rekomenduojamas siekiant išskirstyti lankytojų srautus ir dar labiau sumažinti koncentruoto srauto tikimybę. Ilgindami darbo laiką, lankytojus raginsime rinktis mažiau populiarias apsilankymo valandas, kai prekybos centras tuštesnis. Taip bus užtikrinamos saugesnės apsilankymo sąlygos klientams bei saugesnės darbo sąlygos darbuotojams“, – pažymi „Ozo“ atstovė.

Kaip LRT.lt informavo trijuose didžiuosiuose Lietuvos miestuose veikiančio prekybos centro „Akropolis“ atstovė Ernesta Karalienė, prekybos centre, kaip ir anksčiau, Vyriausybės numatyti ribojimai ir reikalavimai ir toliau bus įgyvendindami.

Ji pridūrė, kad, kadangi dalis sprendimų, pavyzdžiui, automobilių aikštelės užpildymo apribojimas, yra naujovė, prekybos centras dar ieško priemonių, kaip šio reikalavimo įgyvendinimą užtikrinti praktikoje. Daugiau detalių „Akropolio“ valdytojai turėtų pateikti antradienį, kai bus priimti konkretūs sprendimai.

PLC „Mega“ valdančios bendrovės UAB „Baltic RED“ rinkodaros direktorė Ieva Goštautaitė-Gedutė LRT.lt sako, kad informacija apie naujus ribojimus pasiekė netikėtai, todėl laiko pasirengimui turima labai nedaug.

„Laukiame pasirodant oficialių Vyriausybės posėdžių teisės aktų, kad galėtume vadovautis tikslia informacija ir įgyvendinti atitikimą naujiems ribojimams“, – teigia I. Goštautaitė-Gedutė.

Reikalavimai griežti, bet būtini

Lietuvos prekybos įmonių asociacijos vadovė Rūta Vainienė LRT.lt sako, kad reikalavimai griežti, bet, matyt, teisingi ir būtini. „Tikrai reikia atsiliepti į prekybininkų kvietimą rečiau lankytis prekybos vietose“, – pažymi ji.

Paklausta, ar prekybos centrai planuoja ilginti darbo laiką, R. Vainienė sako, kad tai tėra rekomendacijos, jų pakomentuoti ji negalinti, nes tai yra kiekvieno atskiro verslo apsisprendimo reikalas.

Vertindama reikalavimą užtikrinti, kad šalia prekybos centrų ir parduotuvių esančiose automobilių stovėjimo aikštelėse būtų užpildyta ne daugiau kaip 20 proc. transporto priemonių stovėjimo vietų, R. Vainienė teigia, kad tai yra visiškai naujas reikalavimas, jo nebuvo per pirmąjį visuotinį karantiną, tad prekybininkams tenka sparčiai ruoštis.

„Tam įgyvendinti yra duota laiko iki gruodžio 9 dienos, todėl prekybininkai turbūt ieško sprendimų. Parkavimo vietų skaičius šalia prekybos vietų yra žinomas, padalinti iš 5 moka visi, todėl dabar tereikia užtikrinti, kad parkavimo vietų nebūtų daugiau, išskyrus darbuotojams ir neįgaliesiems skirtas vietas“, – komentuoja R. Vainienė.

Prekybos įmonių asociacijos vadovės manymu, reikalavimas dėl automobilių stovėjimo, tikėtina, paremtas logika apsipirkti arčiau namų ar vykti į prekybos vietas ne per piką.

„Niekas negalėtų užtikrinti ir žinoti, kaip žmonės elgsis, ar jie suks ratus, kol atsiras parkavimo vieta aplinkui, ar jie automobilį pasistatys kur nors kitur, ar vis dėlto nevyks. Kol kas to negalime pasakyti, nes tai yra naujas reikalavimas, bet, matyt, jis yra atsakas į viešojoje erdvėje buvusį nepasitenkinimą, kad neva matome pilnas automobilių stovėjimo aikšteles, vadinasi, srautas nereguliuojamas. Tai yra netiesioginis reikalavimas, bet jis irgi bus įgyvendintas“, – kalba ji.

Nors, anot R. Vainienės, prekybos vietose kol kas nėra nustatyta užsikrėtimo atvejų tarp klientų, ji darkart ragina be reikalo neiti į prekybos vietas.

Populiariausi