Verslas

2020.10.21 21:22

Vyriausybė svarsto apie nacionalines avialinijas, verslas projektą vadina rizikingu

Irma Janauskaitė, LRT TV naujienų tarnyba, LRT.lt2020.10.21 21:22

Lietuva vėl ketina kurti nacionalinį oro vežėją. Tik šįkart tai būtų bendrovė, kuri pati lėktuvų neturėtų, šią paslaugą pirktų, bet skrydžius vykdytų su savo prekės ženklu. Susisiekimo viceministro teigimu, planuojama keliolika reguliarių krypčių į svarbiausius Europos taškus. Aviacijos analitikai ir verslo atstovai sako gerai, kad Vyriausybė aktyviai galvoja, kaip iš esmės gerinti susisiekimą oru, bet projektą vadina rizikingu. Avialinijos numatytos ateities ekonomikos DNR plane ir būtų kuriamos už skolintus milijonus.

Daugiau stovi, nei skraido. Tokia dabar lėktuvų dalia. Judėjimą ore sustabdžius pandemijai, darbai vyksta ant žemės. Vyriausybė neatsisako idėjos turėti nacionalines avialinijas. Bet pati įmonė skrydžių nevykdytų.

„Čia nėra vežėja, čia bus kaip, sakysim, skrydžių organizavimo kompanija, kuri užtikrintų pagrindinį tikslą, kurį mes statom prieš tai – neturėti lėktuvų, bet turėti tinkamus sujungimus, tinkamus reisus, kryptis, atitinkančias į tas šalis, į tuos miestus, kurie reikalingi Lietuvai, verslui, turistams“, – sako susisiekimo viceministras Vladislavas Kondratovičius.

Lietuva vėl ketina kurti nacionalinį oro vežėją: planuojama keliolika reguliarių krypčių į svarbiausius Europos taškus

Susisiekimo viceministro teigimu, lėktuvus, personalą, bilietų platinimo sistemą turėtų atsirinktas partneris. Avialinijoms įsteigti numatomi maždaug 36 mln. eurų.

„Įvertinus, kokia dabar yra sudėtinga situacija aviacijoje ir tai, kad neįmanoma valstybei tiesiogiai dotuoti, mes kitus sektorius galim kažkaip palaikyti, tai valstybės dalyvavimas tikrai skatintų ne tik kad oro uostų, aš manau, visos ekonomikos palaikymą“, – sako V. Kondratovičius.

Idėją palaiminus Vyriausybei, reikės gauti Europos Komisijos leidimą pinigais gelbėti Lietuvą nuo likimo be kelionių oru. Tik, viceministro teigimu, dar nežinia, ar avialinijoms bus steigiama nauja bendrovė, ar valstybinė bendrovė Lietuvos oro uostai steigs antrinę.

Verslas sako, avialinijoms atsirasti tikrai užtektų pataisyti įstatymus, o UAB sėkme, ir dar įsteigto už skolintus pinigus, abejoja.

„Atsiperkamumas labai įdomiai paskaičiuotas, lyginant „Lufthansa“ ar „British Airways“. Aš manau, čia nėra ko lygintis, ten yra visai kitos kompanijos, visai kiti įdirbiai, visai kiti žinomumai. Ir kitas dalykas – ta mūsų investicija pradės atsipirkinėti, reiškia, 7-tais metais. Tai šešis metus investuosim ir septintais metais mes tikimės tos grąžos. Tai tas verslo planas man, sakykim, jeigu man pačiai reikėtų investuoti, aš neinvestuočiau, jis manęs neįtikina“, – teigia Vilniaus prekybos, pramonės ir amatų rūmų viceprezidentė dr. Birutė Miškinienė.

Aviacijos analitikai sako, skrydžiai nuo pandeminio smūgio atsigaus ne anksčiau kaip po 4-erių metų ir agresyvios Vyriausybės pagalbos tikrai reikės.

„Tų susisiekimo problemų bus, kadangi mes neturim tokių vežėjų, kurie būtų tvirtai įsikibę Lietuvos rinkos ir kuriems tai būtų pati svarbiausia rinka. Ar tai yra pats geriausias būdas šitą problemą spręsti būtent tokiu būdu, kol kas turbūt yra per daug sunku atsakyti, nes per daug yra neaiškūs dalykai. Mes žinom tik pinigų sumą, žinom daugiau mažiau apmatus, kad kažkas turėtų prasidėti realiai 2022 metų pačioje pradžioje“, – sako aviacijos analitikas Simonas Bartkus.

Verslo teigimu, Lietuva galėtų kooperuotis su Latvijos „AirBaltic“ ar Lenkijos vežėja LOT. Susisiekimo viceministras neatmeta, kad taip ir bus – vieniems reisams vienas partneris, kitiems - kitas. Esą svarbu tik, kad idėja išgyventų politinio ciklo pasikeitimą.