Verslas

2020.10.17 07:00

Metrologų reidas degalinėje: nors degalų per patikrą įpilta nežymiai mažiau, pažeidimai nefiksuoti – kodėl?

Gabrielė Sagaitytė, LRT.lt2020.10.17 07:00

Neretai gyventojai skundžiasi, esą tam tikrose degalinėse į automobilio baką įpilama mažiau degalų, nei rodo kolonėlės skaitiklis. Vienos tokių degalinių drauge su Lietuvos metrologijos inspekcijos pareigūnais išvyko patikrinti ir LRT.lt žurnalistai.

Reido metu paaiškėjo, kad degalų tam tikrais atvejais išties buvo įpilama nežymiai mažiau, tačiau tai nebuvo daroma sąmoningai, atkreipia dėmesį Lietuvos metrologijos inspekcijos Vilniaus skyriaus viršininkas Igoris Tkačenko. Lygiai taip pat jis pabrėžė, kad nuokrypis toks minimalus, kad už tai negresia nei bauda, nei tai galima laikyti pažeidimu.

Šiais metais – vienas pažeidimas

Siekdama išsiaiškinti, ar į vairuotojų automobilius degalinėse įpilamas tikslus kiekis degalų, Lietuvos metrologijos inspekcija privalo atlikti kelių žingsnių patikrinimą. Į vieną tokių ji pasikviečia ir LRT.lt žurnalistus.

Šį kartą su Lietuvos metrologijos inspekcijos Vilniaus skyriaus viršininku I. Tkačenko bei kitais inspektoriais vykstame į Vilniaus rajone, šalia Rudaminos, Jašiūnų gatvėje, esančią degalinę „Jozita“.

I. Tkačenko teigimu, per 3 mėnesius šalyje patikrinama maždaug 12 degalinių. Vis dėlto, anot jo, pažeidimai nėra dažni – šiemet nustatytas vos vienas.

„Šiuo metu turime 125 degalines, tačiau šis skaičius nuolat svyruoja ir mums reikia šias degalines patikrinti. Per ketvirtį patikriname gal 10–12 degalinių. [...]

Pastaruoju metu pažeidimai išties nėra dažni. Pavyzdžiui, prieš 20 metų buvo labai daug (pažeidimų – LRT.lt). Daugiausia pažeidimų fiksuota dėl to, kad nebūdavo įpilamas reikiamas kiekis“, – pasakoja I. Tkačenko.

Gyventojai skundžiasi

Paklaustas, kaip atsirenka degalines, I. Tkačenko pabrėžia, jog visų pirma atsižvelgiama į gyventojų skundus, o paskui vadovaujamasi sudarytu planu.

„Žiūrime, kiek metų nebuvome vienoje ar kitoje degalinėje, ir važiuojame, jei matome, kad jau būtų laikas patikrinti“, – kalba I. Tkačenko.

Viena iš priežasčių, kodėl šįkart nuspręsta patikrinti būtent degalinę „Jozita“, ir buvo gyventojų skundai, aiškina I. Tkačenko.

Prieš pradedant matavimus, I. Tkačenko atkreipia dėmesį, jog 0,5 proc. paklaida yra leidžiama. Vadinasi, jei pilamas vienas litras degalų, leidžiama 5 ml paklaida. Kadangi patikrinimo metu į saikiklį pilama 10 litrų, leidžiama paklaida – 50 ml.

„Jeigu yra mažesnė nei 0,5 proc. paklaida, viskas paklaidos ribose“, – sako I. Tkačenko.

Jei vieno pistoleto maksimali paklaida yra 0,5 proc., visos kuro kolonėlės paklaida – 0,2 proc. Vadinasi, jei vienoje ir kitoje kolonėlių pusėje įpilama po 0,5 proc. mažiau, bendra kolonėlės paklaida būtų didesnė nei 0,2 proc. Tokiu atveju degalinei būtų skirta bauda.

Paklaustas, kokios baudos skiriamos už minėtus pažeidimus, I. Tkačenko teigia, kad nuo šių metų tvarka kiek pakoreguota.

„Dabar įmonės baudžiamos nuo 300 eurų iki 2 proc. metų pelno baudomis. Yra ir mažesnė bauda, nes jeigu pažeidimas fiksuojamas pirmąkart, mes turime teisę baudą sumažinti perpus“, – sako I. Tkačenko.

Jeigu yra mažesnė nei 0,5 proc. paklaida, viskas paklaidos ribose.

Jeigu nustatoma, kad degalų įpilta 5 litrais daugiau ar mažiau, bauda garantuota, perspėja I. Tkačenko.

Inspektorius pabrėžia, kad anksčiau pažeidimų fiksuota kur kas daugiau. Dabar, atsiradus įvairių degalinių tinklų, pažeidimų ypač sumažėjo.

„Daugiau problemų būna su mažesniais degalinių tinklais“, – neslepia I. Tkačenko.

Pažeidimų anksčiau nefiksuota

Visų pirma atvykę į minėtą degalinę Metrologijos inspekcijos pareigūnai prisistato vienai darbuotojų ir paaiškina apie vykdomą patikrinimą. Degalinės administracija apie patikrinimą buvo įspėta jau anksčiau. Iki šiol konkrečioje degalinėje pažeidimų nefiksuota, teigia I. Tkačenko.

Daugiau problemų būna su mažesniais degalinių tinklais.

„Konkrečioje įmonėje gal ir buvo nustatyta pažeidimų, bet ne šioje (degalinėje – LRT.lt). Dažniausiai degalai nėra iki galo įpilami. Ne tai kad sąmoningai, bet būna, jog mechanizmas tinkamai nesuveikia. Savininkai privalo kontroliuoti ir prižiūrėti savo įrangą“, – pabrėžia I. Tkačenko.

Degalinės „Jozita“ atstovė paruošia reikiamus dokumentus, o inspektorius patikrina, ar visi degalų dozatoriai turi sertifikatus, kuriuos degalinės privalo kasmet atnaujinti. I. Tkačenko patvirtina, kad visi reikalingi sertifikatai yra tinkami, todėl toliau keliaujama apžiūrėti kolonėlių.

Tikrinant kiekvieną kolonėlę, pasirenkami skirtingos rūšies degalai: vienoje – dyzelinas, kitoje – 98 rūšies benzinas, o paskutinėje – 95 rūšies benzinas. Taip daroma, kad patikrinimas būtų įvairiapusiškas.

Įpilamas nežymiai mažesnis kiekis

Priėję prie pirmos kolonėlės, visų pirma inspektoriai patikrina dozatorių plombas. I. Tkačenko aiškinimu, kiekvienąkart patikrinus kolonėlę, ant dozatoriaus uždedama plomba. Jei patikrinimo metu pastebima, kad plomba pažeista, vadinasi, degalų aparatas galėjo būti reguliuojamas, kad degalų vairuotojams būtų įpilama mažiau.

„Yra specialios plombavimo schemos, nurodančios, kokioje vietoje turi būti užplombuoti dozatoriai. Jos įrodo, kad patikra buvo atlikta. Pagal šį plombavimą žiūrėsime, ar viskas atlikta tinkamai. Plombavimas vykdomas jau po patikros.

Žinoma, yra ir kita galimybė. Jeigu, pavyzdžiui, atvažiavusi įmonė, atliekanti šių dozatorių patikrą, nustato, kad paklaida neviršijama, gali būti paliktos plombos nuo praėjusio karto“, – paaiškina I. Tkačenko.

Dabar įmonės baudžiamos nuo 300 eurų iki 2 proc. metų pelno baudomis.

Patikrinęs pirmos kolonėlės dozatorių plombas, I. Tkačenko patvirtina, kad jos nepažeistos. Pažeidimų nerasta, tad inspektoriai imasi kitos procedūros – į metalinį saikiklį pila 10 litrų dyzelino ir matuoja kiekį.

„Mūsų saikiklis yra graduotas ir iškart matyti, jei įpilama per daug ar per mažai“, – paaiškina jis.

Pirmoje kolonėlėje pilamas dyzelinas. I. Tkačenko perspėja, kad būtent šie degalai paprastai labai putoja, todėl matuojant tenka kiek palaukti, kol matomas tikslus rezultatas.

Pirmu matavimu fiksuojamas kiek mažesnis įpiltų degalų kiekis – 9,98 litro, kas yra paklaidos ribose. Vis dėlto I. Tkačenko paaiškina, kad pirmu įpylimu tėra sudrėkinama sistema. Kadangi dalis degalų padengia saikiklio sieneles, tikėtina, kad įpiltas kiekis bus kiek mažesnis, akcentuoja LRT.lt kalbintas specialistas.

Anot I. Tkačenko, įtakos įpilamam degalų kiekiui gali turėti ir temperatūra. Jo aiškinimu, esant aukštai temperatūrai degalai plečiasi, žemai traukiasi, o tai gali paveikti ir matavimo rezultatus. Dėl šios priežasties inspektoriai išsitraukia termometrą ir pamatuoja degalų temperatūrą. Esant žemesnei nei 10 laipsnių šalčio ar aukštesnei nei 20 laipsnių šilumos temperatūrai, matavimai neatliekami. Šįkart degalų temperatūra siekia 13 laipsnių, tad patikrinimas atliekamas toliau.

„13 laipsnių, 9,98 litro – išeina 0,23 proc. paklaida. Viskas yra leistinose ribose“, – praneša I. Tkačenko.

Į saikiklį įpiltus degalus inspektoriai neša išpilti atgal į talpyklas.

Antras tos pačios kolonėlės matavimas bus tikslesnis, tvirtina I. Tkačenko. „Dabar prasideda pats įdomumas“, – sako jis. Inspektoriai nuspaudžia degalų pistoletą ir vėl įpila 10 litrų dyzelino. Metrologų saikiklis parodo tokį patį skaičių, koks matomas kolonėlės skaitiklyje, – lygiai 10 litrų.

„13 laipsnių, 10 litrų, todėl paklaida – 0,03 proc. Iš tos paklaidos dar galima atimti metalo išsiplėtimo koeficientą“, – kalba I. Tkačenko.

Mažesnį kiekį lemia ir kiti veiksniai

Trečiu bandymu įsitikinama, kad dozatorius veikia stabiliai, – metrologai vėl fiksuoja 10 litrų kiekį. „Nustatyta paklaida – 0,03 proc. Nepažeista“, – priduria I. Tkačenko.

Neaptikę pažeidimų, inspektoriai keliauja į kitą kolonėlės pusę ir tikrina jau kitą pistoletą. Šįkart pilamas ne dyzelinas, o 98 rūšies benzinas. Pirmu bandymu įpilama lygiai 10 litrų.

Laukdami matavimo rezultatų, inspektoriai pasakoja, kad dažniausiai dėl per mažo įpilamo kiekio piktinasi gyventojai, degalus pilantys į plastmasinius bakelius.

„Atsineša plastmasinį bakelį, prisipila ir sako, kad jiems trūksta litro, o juk karšta vasara, todėl tas bakelis kaip balionas išsipūtęs būna“, – aiškina vienas inspektorių.

Antru bandymu fiksuojamas kiek mažesnis benzino kiekis – 9,98 litro. „Paklaida – 0,23 proc.“, – sako I. Tkačenko.

Metrologai žygiuoja prie dar vienos kolonėlės. Šįkart pilamas 95 rūšies benzinas. Abiem bandymais fiksuojamas nežymiai mažesnis įpilamas kiekis – 9,99 litro, todėl paklaida – 0,13 proc.

Pažeidimų nerasta

Apibendrindamas I. Tkačenko sako, kad konkrečios degalinės mechanizmai dirba stabiliai, pažeidimų nerasta. Nors minėti pažeidimai nėra dažni, LRT.lt kalbintas inspektorius prisimena atvejį, kai Lietuvoje FNTT pričiupo nuotoliniu būdu įpilamų degalų kiekį reguliuojančią degalinę.

„Prieš 5 ar 6 metus vienos degalinės viduje buvo sumontuotas mygtukas, dėl kurio rodikliai buvo apskaičiuojami netaisyklingai: buvo įpilama mažiau, nors rodė, kad įpilamas reikiamas kiekis“, – pasakoja I. Tkačenko.