Verslas

2020.10.01 10:11

Kova dėl elektros vartotojų kaista: dalis tiekėjų klaidina, nepateikdami visos kainos, stengiasi suvilioti nuolaidomis

Irma Janauskaitė, Vesta Tizenhauzienė, LRT TV naujienų tarnyba, LRT.lt2020.10.01 10:11

Kova dėl buitinių elektros vartotojų kaista, bendrovės vilioja ir tuos gyventojus, kuriems neprivaloma rinktis tiekėjo. Žadama nuolaidų ne tik pačiai elektrai, bet ir prekėms iš kartu dovanojamų katalogų, o pasirašyti siūlomos sutartys vizualiai atrodo kaip loterijos bilietai. Energetikos reguliavimo taryba sako, kai kurios vilionės klaidina, nes žmonėms nurodo pusę kainos, o ne visą, kurią realiai reikėtų mokėti.

Vidurdienį Joniškėlyje ramu, net akis paganyti nelabai yra į ką. Bet naujienas žmonės seka per radiją ir televiziją, sako, jau ir elektros tiekėjų reklamas girdėję. Tik kad bendrovių pavadinimai nežinomi – ne tik būsimų tiekėjų. Ir dabartinio pasimiršo.

„Jetus, kad aš ir nežinau. Iš Panevėžio. Spakaina galva“, – sako Joniškėlio gyventoja.

Tiems, kas elektros išdegina daugiausiai – kasmet per 5 tūkst. kilovatvalandžių – reikia išsirinkti, kas kitąmet jiems tieks elektrą. Tokių žmonių yra apie 100 tūkstančių. Kol kas jie rinktis gali iš penkių elektros tiekėjų: „Elektrum Lietuva“, „Enefit“, „Perlas Energija“, „Ignitis“, „Inregnum“.

Kova dėl elektros vartotojų: kai kurios bendrovės klaidina nurodydamos tik pusę kainos

Elektros išdeginantiems mažai, rinktis tiekėją neprivaloma, bet ir nedraudžiama – jeigu mano, kad apsimoka, žmogus gali sudaryti sutartį su bet kuria iš 5 bendrovių. Pačios jos skundžiasi, kad turi nevienodas starto sąlygas – dabartinis tiekėjas buitiniams vartotojams „Ignitis“, esą, valdo visų klientų duomenis ir taip turi pranašumą.

Todėl kiti apie save skelbia, kaip išmano. Pavyzdžiui, vieno tiekėjo lankstinukų ir paruoštų sutarčių gausu parduotuvėse. Bet vienos parduotuvės darbuotoja sako, dar nė viena nepasirašyta, nors pasirašius būtų dovanų.

„Šitą knygutę atsiskaitymo ir knygutę su nuolaidomis prekėms gautų“, – nurodo pardavėja.

Moteris sako, kadangi žmonės nesidomi, nežinanti, ką su šia makulatūra daryti.

„Aš ne mažas vaikas, kad mane su bonbonkėm priviliotų. Tiek galiu pasakyti“, – rėžia pirkėjas.

Rinkos reguliuotojas ir politikai sako – rungtis dėl būsimų klientų galima, tai ir yra rinkos liberalizavimo esmė. Svarbu, kad žmonės susiskaičiuotų, ar priėmę dovanas vėliau už elektrą nesusimokės daugiau nei tų dovanų vertė.

Būtent dėl elektros tarifų ir gaunama daugiausia paklausimų.

„Dalis tiekėjų teikia pasiūlymus, teikdami ne galutinę kainą, o tik tai, sakykime, dalį kainos, kas iš tikrųjų vartotoją klaidina“, – pabrėžia Energetikos reguliavimo tarybos pirmininko pavaduotojas Renatas Pocius.

Bet tiekėjai, nurodydami ne visą galutinę kainą, o tik mokamos už tiekimą dalį, esą, nenusižengė, nes iki šiol jiems nebuvo nurodyta, kad taip negalima.

Nuo šiol taip pat žadama žiūrėti, ar tiekėjai gyventojams atskleidžia visas sutarties sąlygos.

„Kad pasiūlymai būtų sąžiningi. Nebūtų jokių paslėptų dalykų arba vadinamo „small print“ arba smulkiai surašytų kitų sąlygų, kurių kartais klientai nepamato“, – tikina teigia Seimo Energetikos komisijos pirmininkas Virgilijus Poderys.

Seimo Energetikos komisijos vadovas sako, reikia platformos, kur būtų sutalpinti visi tiekėjų siūlymai ir žmonėms būtų lengva palyginti. Bet posėdyje pripažinta, kad sukurti tokią sunku, nes bendrovės tarifus pateikia su žalia energija, be žalios, su papildomomis prekėmis, be jų, ir dar visaip įvairiai.

Šiuo metu kuris nors tiekėjas iš nepriklausomų parinktas per 20 tūkst. namų ūkių, privalu tą padaryti iš jų būtų tik 7 tūkst. Iš viso elektros vartotojų Lietuvoje – milijonas 600 tūkst.

Besinagrinėjantys tiekėjų siūlymus gyventojai sako, kad tarifai – didesni nei tie, pagal kuriuos dabar jie moka už elektrą.

Bet ekspertai sako, lyginti tai, kas dabar ir tai, kas bus – negalima, nes elektra kitąmet tikriausiai brangs visiems. Tiekėjai prognozuojamą ūgtelėjimą turbūt jau įskaičiavę.

„Kas atsitiks, jeigu aš nepriimsiu sprendimo, nors turiu priimti iki gruodžio 10. Tapsi garantinio tiekėjo klientu automatiškai ir tada tavo sąskaita padidės maždaug 10-12 proc. Ir, jeigu taip atsitiktų, vis tiek tada iškart po pirmo mėnesio, kai gausi tą didesnę sąskaitą, gali išeiti pas nepriklausomą tiekėją. Nėra baisi tragedija, ne koks Armagedonas“, – pabrėžia V. Poderys.

Gyventojai perspėjami ir dėl kitko – suaktyvėjo ne tik elektros tiekėjai, bet ir sukčiai. Jie prašo asmens kodų, prisijungimų prie banko sąskaitų. Energetikos reguliavimo taryba sako – tikriems tiekėjams jokių tokių duomenų nereikia.